Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osaanko vaihtaa pojan Jopoon takarenkaan?

Vierailija
22.05.2015 |

Poika surkeena, ei oikein pääse mihinkään ilman pyörää. Olen tuore yh, eikä lähipiirissä oo ketään joka voisi auttaa.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli pakko palata vielä kertomaan, että 12-vuotias poika vaihtoi renkaan ihan itse! Ostettiin nuo rengasraudat ja niistä oli iso apu. -ap

Vierailija
2/22 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 13:49"]Oli pakko palata vielä kertomaan, että 12-vuotias poika vaihtoi renkaan ihan itse! Ostettiin nuo rengasraudat ja niistä oli iso apu. -ap
[/quote]

Kiva kun kerroit. Hyvä hyvä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tais olla 12 v aika äijää kun sai homman hoidettua, loistavaa. Eikä niitä opi muuten kuin tekemällä.

Vierailija
4/22 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä talutin lapsen pyörän pyöräkorjaamoon, kun sellanen on kylillä. Toimi hyvin sekin.

Vierailija
5/22 |
23.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 13:57"]Tais olla 12 v aika äijää kun sai homman hoidettua, loistavaa. Eikä niitä opi muuten kuin tekemällä.
[/quote]
Ihmettelen kuinka on päässyt tuohon ikään ilman, että on vaihtanut pyörään uutta sisäkumia.

Vierailija
6/22 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten täällä joku voisi tietää osaatko vai et. Itse tiedät sen parhaiten.

Vierailija
7/22 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 15:30"]

[/quote]

No lähinnä tarkoitin sitä, että onko vaikeaa? 

Vierailija
8/22 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten voi olla mahdollista ettet osaisi? Kuinka vanha poikasi on? Itse olen korjannut polkupyöräni renkaan kun olin ensimmäisellä luokalla.

Vierailija
9/22 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaat. Irroitat pultit ja vanhan renkaan ja laitat uuden tilalle, nostat ketjun paikoilleen ja kiristät pultit. Katso, että rengas tulee suoraan, eli kiristä pultteja molemmilta puolilta tasaisesti.

Vierailija
10/22 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos olet käsitellyt lenkkiavaimia, ruuvimeisseliä jne ennen, ja tiedät mitä olet tekemässä, niin kaipa sä selviät.

Eti juutuubista pyöränrenkaan vaihtoa.

Kaikkein olennaisinta on, että kun otat kumia pois vanteelta, jossa tarviit jotain ruuvaria tms. kampeamaan sen renkaan siitä vanteelta pois, niin koitat olla rikkomatta sitä sisäkumia. Sama toistepäin sitten kun laitat renkaat takas.

Toihan ei sinänsä vaikea juttu ole, eikä vie kauheen kauaa.

Vierailija
11/22 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vaikeaa, rohkeasti vaan puuhaamaan.

Vierailija
12/22 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyörä (=vanne+rengas) on keskeltä kummaltakin puolelta kiinni pultilla, joka menee siihen akseliin. Avaa ne. Pultit aukee aina vastapäivään ja menee kiinni myötäpäivään. Ota pyörä irti, ketju jää siihen pyörään (joudut venkslaamaan ketjun siitä pyörän hammasrattaalta pois.

Sitten tyhjennät renkaasta ilmat ja otat venttiilin pois. Sitten otat ruuvarin tms., ja alat kampeamaan sitä ulkorengasta siitä vanteelta pois. Työnne se ruuvari varovasti sinne renkaan reunan ja vanteen väliin, ja nosta/väännä sitä rengasta siihen vanteen päälle. Pikkuhiljaa koitat hivuttaa koko renkaan matkalta sen siihen vanteen päälle, jossain vaiheessa tää muuttuu helpoks ja lähtee ihan käsin.

Sit otat sieltä sen sisäkumin pois, ja vaihdat uuden sisäkumin tilalle. Kato että venttiili menee siihen vanteen reikään. Jos se ulkokumikin pitää vaihtaa, niin vaihdat senkin (otat siis kokonaan irti vanteelta).

Sitten kun sisäkumi on työnnetty sinne renkaan sisään vanteelle, niin varmista vielä ettei se ole kierteillä eikä rypyllä, eli että kun sen pumppaa sitte täyteen niin se pääsee tasasesti paisumaan. Sit vaan väännät ja käännät sen ulkorenkaan reunan takasin sinne vanteen sisään, kiinnität pyörän paikoilleen (muista laittaa se ketju) ja sitten ilmaa renkaaseen.

Vierailija
13/22 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ap? Jos et asu kaukana tulen auttamaan.

Vierailija
14/22 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos, varsinkin kasi!

Vierailija
15/22 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 16:09"]

[/quote]

Kiitos, mutta luulen, että pärjään kasin ohjeella! :D Nyt Motonettiin!

Vierailija
16/22 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 16:11"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 16:09"]

[/quote]

Kiitos, mutta luulen, että pärjään kasin ohjeella! :D Nyt Motonettiin!

[/quote]

Osta sisäkumin lisäksi myös muoviset rengasraudat, ruuvimeisseli on aika riskaapeli juuri terävyyden vuoksi. Ja tarkista tosiaan ulkorenkaan sisä- ja ulkopinta, ettei siellä törrötä sitä reiän tehnyttä lasinsirua tai pikkukiveä, tekee muuten reiän uudestaan.

Vierailija
17/22 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ota siitä vanhasta renkaasta kaikki numerot mukaan sinne motonettiin, niin saat oikeen kokosen renkaan. Tarkista se ulkorengas myös, ettei siinä ole halkeamia tms, niistä menee helposti hiekkaa ja muuta paskaa sinne sisäkumin ja vanteen väliin ja kohta on uuskin kumi puhki.

Jos se ulkokumi on kovin vanha, niin se kandee ehkä varmuudeks myös vaihtaa, samalla vaivalla.

Jos haluat hifistellä, niin ennen kun laitat sen uuden sisäkumin sinne vanteelle, niin vetele perunajauholla se koko uusi sisäkumi. Näin siitä tulee vähän liukkaampi ja se asettuu siellä renkaan ja vanteen välissä paremmin omaan asentoonsa. Mutta älä millään rasvalla tms, muuten siihen tarttuu hiekanjyvät ja muu paska, ja sit se hiertyy rikki.

t:8

PS. Onnea ja tsemppiä ja rauhassa kattelet vaan, että millain mikäkin juttu on kiinni ja otat vaikka kuvia kännyllä, että miten se asia oli, ennenkun avaat sen, niin näät sit miten se pitää laittaa kiinni.

Vierailija
18/22 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opettelin Youtubevideoista tekemään pyörähuoltoa! Siellä on hyviä apuvideoita.

Vierailija
19/22 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaat vaihtaa!

Itsekin vaihdoin omaan jopoon molemmat renkaat, vaikken ole sitä koskaan tehnyt. Googlettelee just netistä ohjeita, jos jokin askarruttaa.

Vierailija
20/22 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 15:32"]

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 15:30"]

[/quote]

No lähinnä tarkoitin sitä, että onko vaikeaa? 

[/quote]

Ei oo vaikeaa kun osaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi