Otitteko asuntolainaan lyhennysvaata
Nyt kampanjan kannustamana? Mihin käytät vapautuvat rahat?
Kommentit (19)
Otettiin ja maksetaan toista kalliimpaa lainaa nopeammin pois.
En ottanut, jäljellä enää 13 t. Teen pari ylimääräistä lyhennystä. Kaksi vuotta vielä...
Ei otettu, päinvastoin maksetaan ylimääräisiä lyhennyksiä.
Ei. Mielummin maksan itse lainaa pois nyt, kun korot ovat todella alhaalla.
Ei olla koskaan otettu. Joskus parin vuoden kuluttua ehkä, jos pidän vähän vuorotteluvapaata nuorimmaisen lähtiessä kouluun.
No otettiin, ei tosin tän kampanjan takia, vaan koska tarvittiin muutaman kuukauden lyhennysrahat nyt tilapäisesti muuhun. Muuten ei oltas otettu ja nyt taas aletaan normisti maksaa lainaa pois.
Tuli sellanen akuutti, ylimääränen, vähän kalliimpi juttu johon ei ihan pelkät varasäästöt just nyt riittäneet.
Mutta eihän niitä kannata oikeesti siis käyttää, vaan maksaa lainaa pois vaan.
Olemme kerran ottaneet vuoden lyhennysvapaan, se oli sovitusti meidän lainassa varattu se mahdollisuus. Meidän piti rempata katto, ja sillä lailla sai budjettiin joustoa. Mieluummin vapaata kuin uusi laina, josta omat korot ja rasitteet. Nyt on hyvä kuivan katon alla.
Minusta se vapaa on ok, jos sen käyttää johonkin järkevään kuten perusparannusremonttiin eikä humputteluun. Nostaahan kattoremppa talon arvoa ja hillitsee rapistumista. En tajua mitä ne Suomen Pankissa skitsoilee.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 15:03"]Ei. Mielummin maksan itse lainaa pois nyt, kun korot ovat todella alhaalla.
[/quote]
Aika nurinkurinen suhtautuminen asiaan.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 15:26"][quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 15:03"]Ei. Mielummin maksan itse lainaa pois nyt, kun korot ovat todella alhaalla.
[/quote]
[/quote]
Jaa mitenniin? Jos otan vapaata niin laina ei lyhene ja korkojen mahdollisesti noustessa maksettavaa olisi enemmän kuin nyt. Saan palkasta ihan tarpeeksi säästöön ilman lyhennysvapaatakin.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 15:26"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 15:03"]Ei. Mielummin maksan itse lainaa pois nyt, kun korot ovat todella alhaalla. [/quote] Aika nurinkurinen suhtautuminen asiaan.
[/quote]
Kuinka niin? Nythän nimenomaan kannattaa maksaa lainaa pois, koska korkojen osuus maksusta on pienempi. Pankithan pelaavat tässä nyt omaan pussiinsa siinä toivossa, että korot nousevat ja silloin ihmisillä olisi mahdollisimman paljon lainapääomaa.
Toki tällä hetkellä lyhennysvapaa helpottaa enemmän, mutta jos vain on varaa, niin nyt sitä lainaa kannattaa maksaa äkkiä pois.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 15:26"][quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 15:03"]Ei. Mielummin maksan itse lainaa pois nyt, kun korot ovat todella alhaalla.
[/quote]
[/quote]
Sitten kun korot ovat korkealla ja laina kallista, mulla ei oo lainaa
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 15:32"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 15:26"][quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 15:03"]Ei. Mielummin maksan itse lainaa pois nyt, kun korot ovat todella alhaalla. [/quote] Aika nurinkurinen suhtautuminen asiaan. [/quote] Sitten kun korot ovat korkealla ja laina kallista, mulla ei oo lainaa
[/quote]
Jep... silloin voi heittäytyä vaikka vapaaherraksi... okt:n kulut kuukaudessa 200€ ja ruoka päälle, niin ei palkkatyöstä ole enää niin väliksi, puskurirahat ja/tai eläke tai työttömyyskorvaus riittää pidemmälle.
Sovin lyhennysjouston, mutta en ole vielä käyttänyt sitä. Parempi asetelma neuvotella pankin kanssa, kun ei ole pakkoraossa. Käytän sen, jos jään joskus työttömäksi.
En ole käyttänyt, mutta minulla onkin laina Nordesta, joten siihen kuuluu muutenkin jo lyhennysjousto. Meinaan ottaa käyttöön:
1) jos korot ovat matalalla sitten kun asuntolainaa on jäljellä enää puolet asunnon hinnasta
tai
2) jos osakkeet laskevat nykyiseltä tasoltaan yli 50%
Sijoituksiin siis laitan nuo rahat sitten.
En ottanut.