Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomen- ja ruostinkielisissä lapsissa huima ero!

Vierailija
22.05.2015 |

Olen ollut töitteni puolesta tekemisissä lukuisten eri koululuokkien kanssa. Järjestämme lastentapahtumia, joihin osallistuu muun muassa koululuokkia, ja toimimme kaksikielisellä alueella. Olen hämmästynyt siitä, kuinka suuria eroja suomen- ja ruotsinkielisten luokkien lasten käytöksessä on.

Ruotsinkieliset normaalit luokat ovat yleensä yhtä mukavia ja kauniisti käyttäytyviä kuin parhaimmat suomenkielisten luokat. Ruotsinkieliset lapset ovat todella kohteliaita, reiluja odottavat vuoroaan, kuuntelevat, vastaavat kysyttäessä, tervehtivät ja osaavat sanoa kiitos ja anteeksi. Heidän kanssaan tulee yleensä hyvälle tuulelle. Suomenkielisissä luokissa on aina vähintään kaksi häirikköä, jotka yrittävät vetää omaa showtaan ja pilata muidenkin viihtymisen. Suomenkielisten luokkien lapset eivät osaa käytöstapoja lähellekään yhtä hyvin kuin ruotsinkielisten, minkä lisäksi lapsia saa olla jatkuvasti hyssyttelemässä ja kieltämässä. Toki monet suomenkielisetkin lapset ovat ihan hyväkäytöksisiä, mutta ero ruotsinkielisiin on yleensä ottaen todella selkeä. Suomenkielisen luokan vierailun jälkeen olo on yleensä väsynyt, ja työntekijät päivittelevät jonkun häirikön tekosia.

Mitäköhän syitä tälle voi olla? Ennen kuin joku keksii perinteiseen tapaan syyttää ongelmasta mamuja, pitää huomauttaa, että ruotsinkielisillä luokilla on täällä päin keskimäärin hieman enemmän mamuja kuin suomenkielisillä. Yksi selkeä syy on varmasti se, että ryhmäkoot ruotsinkielisissä luokissa ovat usein pienempiä kuin suomenkielisissä. Harvemmin näkee yli 20-henkistä ruotsinkielistä luokkaa. Toinen syy lienee se, että suuri osa väestömme huono-osaisista on suomenkielisiä. Toki heitä on ruotsinkielisissäkin. mutta käsittääkseni suhteellisesti vähemmän kuin suomenkielisissä.

Kommentit (88)

Vierailija
81/88 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 14:09"]

Mistä johtuu, että suomenruotsalaiset pärjäävät kuitenkin pisatesteissä kantasuomalaisia merkittävästi huonommin?

[/quote

Se johtuu siitä, että ruotsinkieliset ovat suomenkielisen kulttuurin ympäröiminä. He eivät aina hallitse kaikkea erityissanastoa ruotsiksi jos kuulevat asioista puhuttavan ruotsiksi vain koulussa. Se vaikuttaa tuloksiin.

Vierailija
82/88 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 14:34"]

Onkohan osaltaan pienellä luokkakoolla osuutta asiaan? Kun isommassa luokassa kaikki eivät ehdi saada huomiota, niin osa lapsista joutuu sitä hakemaan häiriköimällä? Ja sitten se, että kun "häirikkölapsia" (kärjistävä sana, mutta en muutakaan keksinyt) on varmasti suunnilleen sama prosenttiosuus aina, niin isompaan luokkaan heitä osuu suuremmalla todennäköisyydellä kuin pienempään.

Ruotsinkielisten piirit voivat myös joillain paikkakunnalla olla pienemmät ja tiiviimmät, jolloin päädytään "koko kylä kasvattaa" -meininkiin helpommin.

Nämä siis sellaisia ympäristötekijäarvailuja, toki voi olla myös kulttuurillisiakin juttuja, jotka vaikuttavat lasten kasvatukseen.

[/quote]

Tuossa koko yhteisö kasvattaa-mentaliteetista olet oikeassa. Minä en häpeile lainkaan ojentaa huonosti käyttäytyvää suomenruotsalaista lasta tai nuorta. Suomenkielisten lasten tekemisiin en sekaannu koska en tiedä kuinka he reagoivat. Suomenruotsalaisia on niin vähän että huonokäytöksisten vanhemmatkin saavat tiedon lastensa touhuista yhteisön sisältä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/88 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 14:09"]Mistä johtuu, että suomenruotsalaiset pärjäävät kuitenkin pisatesteissä kantasuomalaisia merkittävästi huonommin?

[/quote]
Kohteliaisuuttaan.

Vierailija
84/88 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 13:45"]

Olen ollut töitteni puolesta tekemisissä lukuisten eri koululuokkien kanssa. Järjestämme lastentapahtumia, joihin osallistuu muun muassa koululuokkia, ja toimimme kaksikielisellä alueella. Olen hämmästynyt siitä, kuinka suuria eroja suomen- ja ruotsinkielisten luokkien lasten käytöksessä on.

Ruotsinkieliset normaalit luokat ovat yleensä yhtä mukavia ja kauniisti käyttäytyviä kuin parhaimmat suomenkielisten luokat. Ruotsinkieliset lapset ovat todella kohteliaita, reiluja odottavat vuoroaan, kuuntelevat, vastaavat kysyttäessä, tervehtivät ja osaavat sanoa kiitos ja anteeksi. Heidän kanssaan tulee yleensä hyvälle tuulelle. Suomenkielisissä luokissa on aina vähintään kaksi häirikköä, jotka yrittävät vetää omaa showtaan ja pilata muidenkin viihtymisen. Suomenkielisten luokkien lapset eivät osaa käytöstapoja lähellekään yhtä hyvin kuin ruotsinkielisten, minkä lisäksi lapsia saa olla jatkuvasti hyssyttelemässä ja kieltämässä. Toki monet suomenkielisetkin lapset ovat ihan hyväkäytöksisiä, mutta ero ruotsinkielisiin on yleensä ottaen todella selkeä. Suomenkielisen luokan vierailun jälkeen olo on yleensä väsynyt, ja työntekijät päivittelevät jonkun häirikön tekosia.

Mitäköhän syitä tälle voi olla? Ennen kuin joku keksii perinteiseen tapaan syyttää ongelmasta mamuja, pitää huomauttaa, että ruotsinkielisillä luokilla on täällä päin keskimäärin hieman enemmän mamuja kuin suomenkielisillä. Yksi selkeä syy on varmasti se, että ryhmäkoot ruotsinkielisissä luokissa ovat usein pienempiä kuin suomenkielisissä. Harvemmin näkee yli 20-henkistä ruotsinkielistä luokkaa. Toinen syy lienee se, että suuri osa väestömme huono-osaisista on suomenkielisiä. Toki heitä on ruotsinkielisissäkin. mutta käsittääkseni suhteellisesti vähemmän kuin suomenkielisissä.

[/quote]

Yläluokalla on enemmän sosiaalista pääomaa kuin rahvaalla.

Vierailija
85/88 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

onko kyseessä Vaasan seutu? mielenkiintoista.

itse olen käynyt kouluni ruotsiksi. kyllähän ruotsinkielisissä kouluissakin on koulukiusaamista. ja koulukoti on olemassa myös ruotsinkielisille, kuten myös alkoholismia. onkohan kyse siitä, että noihin tiettyihin käytöstapoihin, kuten esim. tervehtimiseen, satsataan ruotsinkielisissä kouluissa enemmän, ja sen takia lapset vaikuttavat nopealla silmäyksellä paljon kiltimmiltä kuin ovatkaan?

Vierailija
86/88 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsin kieli ei ole riittävän ilmaisuvoimaista häiriökäyttäytymiseen.

Vierailija
87/88 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse luulen, että ruotsinkielisillä on suurempi turvallisuuden tunne, koska ovat muuttaneet vähemmän. heillä on usein isovanhemmat ja serkut samalla paikkakunnalla, mikä luo turvallisuuden tunteen. suomenkielisillä lapsilla on useammin etäiset välit sukuun.

Vierailija
88/88 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 19:29"]itse luulen, että ruotsinkielisillä on suurempi turvallisuuden tunne, koska ovat muuttaneet vähemmän. heillä on usein isovanhemmat ja serkut samalla paikkakunnalla, mikä luo turvallisuuden tunteen. suomenkielisillä lapsilla on useammin etäiset välit sukuun.
[/quote]
Kaveripiirissäni on myös ruotsinkielisiä. He tuntuvat olevan perhe ja sukukeskeisempiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän