Ristiäiset vai nimiäiset?
Kerro mistä päin Suomea olet ja myös oletko esim. "kunnon uskovainen", tapakristitty vai uskonnoton. Ja kumpi teillä sanoi(/sanoo) viimeisen sanan asiasta, vai painostivatko esim. vauvan isovanhemmat pitämään ristiäiset?
Kommentit (35)
Ei ole vielä lapsia, mutta jos toivottavasti tulee, niin nimiäiset. Ollaan molemmat kirkkoon kuulumattomia ateisteja, ja minä vielä aika hanakasti lapsikastetta vastaan muutenkin. Pk-seudulla asutaan.
Ollaan Tampereelta ja nimiäiset vietetään. Olen pari kertaa ollut ristiäisissä, ja todella kaukaiselta tuntuisi ajatus lapsen kastamisesta. Seremonia jumalanpalveluksineen on niin kaukana omasta ajatusmaailmastani. Minuakaan ei ole aikoinaan kastettu. Mies taasen on eronnut kirkosta aikuisiällä, joten ei edes olla mietitty ristiäisiä vaihtoehtona.
Etelä-Suomesta olen kotoisin. Äitini on agnostikko/hieman uskovainen ja isäni taas uskonnottomasta suvusta. Minäkään en kuulu kirkkoon, ja mieheni on kotoisin ei-kristillisestä maasta ja omaa buddhalaisen elämänkatsomuksen. Lapselle tulee siis luonnollisesti nimiäiset. Uskonasioissa ei mielestäni ole isovanhemmilla minkäänlaista asiaa alkaa painostamaan.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 12:01"]Ap vastaa itse: pk-seutu ja nimiäiset, olemme molemmat uskonnottomia.
[/quote]
Sama meillä. Kukaan ei myöskään painostanut. Miehen mummo tosin kysyi, miksi emme kastaneet lasta. Vastasin, että emme ole uskonnollisia. Hän siihen, että "no emmehän mekään ole". ???
Etelä-Pohjanmaa. Molemmat uskonnottomia, mutta minä kuulun kirkkoon. Ei edes ajateltu muuta kuin nimiäisiä. Kukaan ei painostanut mihinkään suuntaan.
Uskonnottomia ollaan, joten luonnollisesti pidimme nimiäiset. Anopille tämä oli kova pala. Hänen näkemyksensä oli, että lapsi jää "pahan valtaan" ja koetti tingata saisiko tuoda mukanaan papin edes siunaaman lapsen. Tietenkään emme suostuneet.
Kaikki anopin joulukortit, synttärikortit yms ovat kovin täynnä enkeleitä ja uskontosoopaa. Luultavasti seuravat taistot käydään, kun anoppi tajuaa, ettei lapsi tule osallistumaan uskonnontunneille..
Helsinki, kumpikin uskonnottomia (miestä ei kastettu). Kukaan ei painostanut, pidettiin tervetulojuhlat kun lapsi oli syntynyt.
Tää on nimiäisketju. Turha tähän on muusta kirjottaa ku nimiäistyypit ei kestä
Nimiäiset aiotaan parin kk päästä pitää sitten kun lapsi syntynyt, minua tai sisaruksiani ei ole kastettu, äitini on kastettu mutta hän tai perheensä ei ole kirkkoon kuulunut aikapäiviin, isääni ei ole kastettu ja se oli kuulemma hänen nuoruudessaan erittäin outo juttu. Kaverit väittivät että kyllä kaikki lapset on pakko kastaa yms:D Siksi mua vähän ihmetyttikin kun joku kerto tässä ketjussa että 90-luvulla tullut joku kirje että lain mukaan pakko kastaa..? Minä olen siis syntynyt 90-luvulla eikä isäänikään ole kastettu, tuskin sitä nyt laissa on koskaan määrätty että lapsi on pakko kastaa:D
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 21:38"]
Tää on nimiäisketju. Turha tähän on muusta kirjottaa ku nimiäistyypit ei kestä
[/quote]
Kirjoita pois. Ei mua ahdista kenenkään valinnat! Terv. nimiäistyyppi ed. sivulta
Nimiäiset. Mies oli tapauskovainen (erosi kirkosta sittemmin), minä uskonnoton.
Oma äitini olisi halunnut ristiäiset koska "niin kuuluu tehdä" mutta totesimme, että asia ei kuulu hänelle tippaakaan. Jätti sitten tulematta nimiäisiin mikä sopi minulle oikein hyvin. Olisi kuitenkin ollut naama norsun veellä.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 21:40"]
Nimiäiset. Mies oli tapauskovainen (erosi kirkosta sittemmin), minä uskonnoton.
Oma äitini olisi halunnut ristiäiset koska "niin kuuluu tehdä" mutta totesimme, että asia ei kuulu hänelle tippaakaan. Jätti sitten tulematta nimiäisiin mikä sopi minulle oikein hyvin. Olisi kuitenkin ollut naama norsun veellä.
[/quote]
Niin ja ollaan länsirannikolta.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 21:38"]Nimiäiset aiotaan parin kk päästä pitää sitten kun lapsi syntynyt, minua tai sisaruksiani ei ole kastettu, äitini on kastettu mutta hän tai perheensä ei ole kirkkoon kuulunut aikapäiviin, isääni ei ole kastettu ja se oli kuulemma hänen nuoruudessaan erittäin outo juttu. Kaverit väittivät että kyllä kaikki lapset on pakko kastaa yms:D Siksi mua vähän ihmetyttikin kun joku kerto tässä ketjussa että 90-luvulla tullut joku kirje että lain mukaan pakko kastaa..? Minä olen siis syntynyt 90-luvulla eikä isäänikään ole kastettu, tuskin sitä nyt laissa on koskaan määrätty että lapsi on pakko kastaa:D
[/quote] niin ja pohjanmaan alueelta ollaan, mies kastettu ja tapakristitty, ei eiis usko kuten en minäkään, hänen äitinsä kyllä olisi halunnut ristiäiset ja kun kerroin että niitä ei nyt pidetä niin yritti kuitenkin vielä tuputtaa suvun kastemekkoa.. Juu ei
Uskovia kristittyjä ollaan ja pidimme ristiäiset. Se ei ollut itsestäänselvää, koska mies helluntailaisena oli alkuun vastaan lapsikastetta ja minä luterilaisena pidän kastetta tärkeänä jo lapsesta. Minä olen turkulainen, mies helsinkiläinen. Asumme tällä hetkellä Varsinais-Suomessa.
Pääkaupunkiseutu, nimiäiset, ei kuuluta kirkkoon.
En ymmärrä, miksi kastaisimme lapsen kirkkoon, kun emme itsekkään kirkkoon kuulu. Toiset isovanhemmat kuuluvat kirkkoon, ovat tapauskovaisia ja toiset isovanhemmat eronneet kirkosta.