Miksi lapsen syntymästä ilmoittaminen on nykyään tällaista?
Ennen lapsen syntymästä kertominen oli tätä luokkaa:
Sanomalehden syntyneet palstalla: "Essi ja Emil Esimerkille syntynyt tyttövauva 20.1.2022 Naistenklinikalla. Kotona pikkusiskoa odottavat sisarukset Emmiina ja Ernesti."
Somessa tai muualla: "Meille syntyi eilen 20.1.2022 tyttövauva Naistenklinikalla. Äiti ja vauva voivat hyvin, koko perhe on tulokkaasta onnellinen."
Nykyään vauvan syntymästä on tehty jotain maagista ja ilmoitukset ovat tätä luokkaa:
"Torstainen talvimyrsky toi 20.1.2022 keskellemme kuuraisen tähden. Hän on vihdoin täällä. Planeetat, kuu ja tähdet ovat asettuivat täydelliseen harmoniaan, tytöllä oli hiuksissaan kultaa ja kimallusta. Tästä alkaa universumin kaunein matka täynnä rakkautta!"
Olenko ainoa, jota jaksaa hämmästyttää tämä maagiset maalailut lapsen syntymästä? Eikö voi vain todeta, että perheeseemme syntyi lapsi/tyttö/poika ja ollaan onnellisia?
Kommentit (41)
No onhan se ainutlaatuista!
Terv Äiti 01 ja 03
Nykyajan narsismi ja minä minä katsokaa minua ja minun elämääni -asenne.
Halutaan olla uniikkeja lumihiutaleita.
mä naureskelen aina näille ap:n kuvailemille viesteille. siinä ei mitään, jos ei halua kertoa vaikka lapsen sukupuolta tai tarkkaa syntymäaikaa. ihan hyvin voisi sanoa, että lapsi syntyi tällä viikolla ja kaikki on hyvin.
Olikohan oma viestini somessa ihan typerä, kun oli tätä luokkaa:
Viime viikolla meille syntyi tyttö ja eilen päästiin sairaalasta kotiin. Kiitos sairaala X hyvästä hoidosta. Väsyneenä ja onnellisena jatketaan nyt vauvaan tutustumista kotona.
Mua naurattaa, että lapsen sukupuolesta on tehty suunnilleen joku valtionsalaisuus. Aika harvaa kiinnostaa kovin syvällisellä tasolla, saiko se naapurin Maija tytön vai pojan. Sen sijaan se ihmetyttää, jos asiaa salaillaan ihan hurjasti.
Vierailija kirjoitti:
Halutaan olla uniikkeja lumihiutaleita.
No onhan suomalaiset lapset uniikkeja lumihiutaleita. Todellakin, jos joku ei sitä ihan vieläkään ymmärrä. Erityisesti miehet arvostavat lapsiaan ihan toisella tapaa kuin ennen kun se ei olekaan enää helppo asia saada lapsia. Puolella miehistä on todella heikko sperma, 30 % miehistä jää kokonaan ilman lapsia.
Vierailija kirjoitti:
"Torstainen talvimyrsky toi 20.1.2022 keskellemme kuuraisen tähden. Hän on vihdoin täällä. Planeetat, kuu ja tähdet ovat asettuivat täydelliseen harmoniaan, tytöllä oli hiuksissaan kultaa ja kimallusta. Tästä alkaa universumin kaunein matka täynnä rakkautta!"
Voi luoja. 🤭😂
Itselläni ei ole sometilejä, mutta voin kyllä kuvitella millaista tuo touhu nykyään on.
Toisaalta ymmärrän tuon teatraalisen ja sana sanalta tarkkaan harkitun viestinnän, koska lapsen syntymä on mullistava juttu ja tietenkin tuoreet vanhemmat ovat ylpeitä vastasyntyneestä vauvastaan. Miksi tätä pitäisi peitellä ja häpeillä? Toisaalta ymmärrän myös, ettei läheskään kaikkia kiinnosta yksityiskohtaiset hehkutukset vaan ihan pieni maininta kun vauvan syntymästä riittäisi. Joitain ei kiinnosta sekään.
Me vain laitoimme lähimmille sukulaisille ja ystäville WhatsApp/Signal-viestiä ja kerroimme lasten syntymästä, ihan perusjutut; syntymäaika, nimi, kuva. Vaikka olisinkin somessa en kokisi sopivaksi julistaa lapseni syntymää ihan kaikille puolitutuille. Tuntuisi jotenkin oudolta.
Vierailija kirjoitti:
Mua naurattaa, että lapsen sukupuolesta on tehty suunnilleen joku valtionsalaisuus. Aika harvaa kiinnostaa kovin syvällisellä tasolla, saiko se naapurin Maija tytön vai pojan. Sen sijaan se ihmetyttää, jos asiaa salaillaan ihan hurjasti.
Jotkut salaavat lapsen nimenkin siihen asti, kunnes pappi vihkii lapsen seurakunnan jäseneksi. Nämä palikat vielä sanovat, että "tänään lapsemme kastettiin Liisaksi" tai "Lapsemme sai kasteessa nimen Liisa". Ei, lapsi ei saa nimeä kasteessa, vaan hänet liitetään seurakuntaan. Nämä onneksi ovat harvassa, suurin osa antaa lapselle nimen aika heti, ja myös kertovat sen tuttaville.
Vierailija kirjoitti:
Missä noita ilmoituksia näkee?
Ei missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut salaavat lapsen nimenkin siihen asti, kunnes pappi vihkii lapsen seurakunnan jäseneksi. Nämä palikat vielä sanovat, että "tänään lapsemme kastettiin Liisaksi" tai "Lapsemme sai kasteessa nimen Liisa". Ei, lapsi ei saa nimeä kasteessa, vaan hänet liitetään seurakuntaan. Nämä onneksi ovat harvassa, suurin osa antaa lapselle nimen aika heti, ja myös kertovat sen tuttaville.
No sori jos olemme palikoita, mutta päätimme lapsen nimen vasta kaksi päivää ennen ristiäisiä :D kuulemani mukaan emme ole ainoita että ei se tosiaankaan aina salailusta johdu ettei nimeä kerrota heti.
Ei mekään tiedetty nimeä itsekään ennen kuin pari päivää ennen ristiäisiä päätettiin se. Piti tutustua vauvaan että nähtiin, miltä hån näyttää😆
Sama juttu tämä raskausmahojen mukataiteellinen kuvaaminen jossain kallionreunalla alasti. Vauvan sormet kuvassa yleensä tarttuneena vanhemman someen ja hehkutus päälle. Onneksi sain lapsen 10v sitten, säästyi pahimmasta hulluudesta.
Omituiset piirit sinulla. En ole itse törmännyt moisiin.
Ja ihan kiva se on, jos ollaan aidosti innostuttu siitä lapsesta. Se on monelle lahja, jota on hartaasti odotettu.
En sano onko tuossa järkeä vai ei, mutta yhä useammille lapsen saaminen on:
1. Ainutlaatuinen asia ( ei tehdä kun se yksi)
2. Pitkään harkittu asia (lpaset saadaan yhä vanhempina)
3. Ajatuksen ehkä ennen olleet samat, mutta,ilman somea se ei tullut kaikkien tietoon.
--> Asiaan suhtaudutaan eri tavalla mitä ennen kun lapsia 'vain tuli', ja asiasta puhuttiin vain lähimmille, ei 'pikkuserkunkumminkaimoille' jotka nykyään voi olla somessa seuraajia.
No en kyllä ole nähnyt vastaavia. Jotain perinteisenkaltaisia ja yleensä kuvassa on mukana pieni käsi, mahdollisesti myös vanhempien. Ihan asiallisia ja kauniita päivityksiä tärkeästä päivästä. Huonompiakin päivityksiä somessa näkee (kuten aikuisen ihmisen jokapäiväiset selfiet).
Koska niin moni ihminen on somen takia hyvin itsekeskeinen, halutaan saada elämä näyttämään paremmalta kuin mitä se oikeasti on ja koetaan että "koska uhrauduin tekemään lapsia ansaitsen huomiota ja kunnioitusta!"
No kivahan se on jos joku tässä harmaassa korona-arjessa yrittää jotain maalailla…