Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä pitää tehdä kun epäilee sairastavansa diabetestä?

Vierailija
21.01.2022 |

Täytyykö varata aika lääkärille vai voiko vaan käydä mittauttamassa verensokerin soittamalla terveyskeskuksen ajanvaraukseen?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Luulen että mulla on diabetes, koska haavat ei enää parane nopeasti ja itsestään. Olen laihduttanut tänä vuonna jo roimasti ja aion jatkaa edelleen. Ylipainoa ei ollut kuitenkaan paljon. Kai sitä täytyisi terkkariin soittaa ja kysyä. Työterveydessä minimi = ei mitään.

Vierailija
2/17 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitä edellinen mukahauska viesti roskakoriin ja sitten asiaan: varaa aika terveyskeskuslääkärille, joka laittaa labrakokeisiin, joissa mitataan muitakin tärkeitä arvoja liittyen maksaan ja haimaan. Kunnan kautta saa, jos sokeritauti todetaan, ilmaiset mittausvälineet kotiin ja tukea kunnan diabeteshoitajalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huvittasi mennä lääkärin kautta. Eikö oikeasti vaan voisi käydä labrassa ja jos tulos on normaali, ei vaadi jatkotoimenpiteitä? Tai deabeteshoitajalla? Entä saako apteekista jotain tässä käyttökelpoisia mittareita tms järkevään hintaan? Ap

Vierailija
4/17 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälaisen mittarin kannattaisi ostaa jos haluaisin selvittää tän ilman lekurissa käyntiä? Mun vaivat on melkein aina jotain psykosomaattista ja ärsyttää jo käydä turhaan jos on turhaa tälläkin kertaa. Toivottavasti on. Ap

Vierailija
5/17 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei huvittasi mennä lääkärin kautta. Eikö oikeasti vaan voisi käydä labrassa ja jos tulos on normaali, ei vaadi jatkotoimenpiteitä? Tai deabeteshoitajalla? Entä saako apteekista jotain tässä käyttökelpoisia mittareita tms järkevään hintaan? Ap

https://www.puhti.fi/tuote/puhti-terveystarkastus/

Ainakin tuolla saat 99 eurolla aika kattavat labrat, joista selviää tarviitko esim sokerirasituskoetta tai pitempi aikaista sokeriseurantaa.. tai sitten kts. vastaus nro 1 :D

Vierailija
6/17 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en ymmärrä, että miksi vakavampiinkin aloituksiin pitää jonkun pieruhuumorin "älykkään" ystävän tulla pätemään. Veikkaisin, että kukaan, jolla todettu diabetes tai jolla on läheisiä, jotka siitä kärsivät, ei jaksa asialle juuri naureskella. Se on hoitamattomana vakava tauti, joka voi aiheuttaa elimistön yleisen rappeutumisen ja jopa amputaatioita. Onneksi nykyään voi pitää hoidolla kurissa.

Ap:lle vielä sanoisin, että varaa se aika heti niin saat asiaan varmuutta. Paljon tsemppiä ja hyvää viikonloppua sinulle!

Vierailija
7/17 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

NORMAALIJÄRKINEN ihminen soittaisi terveyskeskukseen.

Ap sen sijaan tuli tänne kysymään asioita joita normaalijärkinen ei kysyisi koska tietäisi miten tulee toimia.

Vierailija
8/17 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saat ostettua apteekista, mutta miksi kun kunta ne tarjoaa ilmaiseksi? Ei se lääkärissä käynti ole kuin 5 minuutin jutustelu ja sitten labraan. tulokset ja lausunnon näkee Omakannasta itse.

Vierailija
9/17 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apteekista saa kyllä sokerimittareita ostettua, mutta kyllä ne maksaa viidestäkympistä ylöspäin. Lääkärikäynti olisi sikäli tärkeä, että lääkäri tietää, mitä muuta kannattaa selvittää, jos sulla on oireita ja sokerit osoittaituisi ihan hyviksi kuitenkin.

Vierailija
10/17 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mittareiden aloituspakkaukset eli mittari + muutama mittausliuska on suht edullinen paketti, myös lääkefirmat kuten Bayer näitä myyvät. Sillä muutamalla liuskalla ei sitten mittailla monta kertaa, eli tarvitset lisää liuskoja. Ne sitten maksavatkin, yhden liuskan hinta taitaa olla yli euron ja yhdessä purkissa on yleensä 50 kpl. Ne ovat lisäksi vanhentuvaa tavaraa, eli ei kannata laskea siihen, että yksi purkki riittäisi vuosiksi. Suosittelen labrakäyntiä, parempi se nyt on selvittää kuin että se tulee yllärinä jonkun muun vaivan tai työpaikan ikäkausiterveystarkastuksen yhteydessä.

Vierailija
11/17 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet sokerirasitustestiin, sillä se selviää. Minut ne laittaa aina, koska suvussa on tautia. Mulla ei ole, mutta rajoilla mennään.

Vierailija
12/17 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälaisen mittarin kannattaisi ostaa jos haluaisin selvittää tän ilman lekurissa käyntiä? Mun vaivat on melkein aina jotain psykosomaattista ja ärsyttää jo käydä turhaan jos on turhaa tälläkin kertaa. Toivottavasti on. Ap

Mitä sä sillä tiedolla sitten teet, jos saisit tietää jollain itse ostetulla mittarilla sairastavasi? Kuitenkin joudut sitten menemään lääkäriin. Vai teetkö sitten aloituksen otsikolla: Minkä itsehoitotuotteen/luontaislääkkeen ostan kun diagnosoin itselleni diabeteksen?

Vierailija
13/17 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai se vähän paikasta riippuu, kuka voi mitäkin mittauksia määrätä. Uskon, että lääkäri kuitenkin ne ensimmäiset labrat tilanteessasi määrää sen mukaan, mitä kokee tarpeelliseksi. Mittareita on kyllä apteekista saatavilla, mutta niillä näkee ainoastaan sen verensokerin. Labroilla voidaan katsoa samantien pitkä sokeri, munuaisten toimintaa, kilpirauhashormoni ja mitä näitä nyt rutiinisti kuuluu diabeteksen yhteydessä sekä tehdä sokerirasitus.

Mieti siltä näkökantilta, että jos se ei olekaan diabetes, niin jäätkö tyytyväisenä jatkamaan arkeasi oireittesi kanssa vai toivoisitko hoitokontaktin jatkuvan, kunnes mahdollinen syy oireille on selvinnyt.

Vierailija
14/17 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla näitä yleisimpiä diabeetikon vaivoja, eli jatkuva pissihätä, käyt usein vessassa, isojen ja/tai hiilihydraattipitoisten aterioiden jälkeen väsyttää ja ateriavälien pidentyessä tulee normaalia heikompi olo? Samoin suun kuivuus on yleistä, korkeat verensokerit kuivattaa.

Minulla ainakin nämä oireet enteilivät sokerinsietohäiriötä. Koko raskausajan väittivät, että kyseessä on radi, mutta eipä se lähtenyt synnytyksen jälkeen mihinkään ja diabeetikon paperit sain. Tai saisin, jos päättäisivät, mikä diabetes on kyseessä :D En kuulemma sovi kakkoseksi, koska en ole vanha enkä lihava, joten epäilivät ykköstä, mutta en ole ykkönenkään, koska omaa insuliinituotantoa on. Vissiin sitten määrittämätön tapaus, geneettinen lottovoitto.

t. kolmannen sukupolven diabeetikko

Vierailija
15/17 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apteekista saa kyllä sokerimittareita ostettua, mutta kyllä ne maksaa viidestäkympistä ylöspäin. Lääkärikäynti olisi sikäli tärkeä, että lääkäri tietää, mitä muuta kannattaa selvittää, jos sulla on oireita ja sokerit osoittaituisi ihan hyviksi kuitenkin.

No juuri noita oireita en halua ruveta selittämään kun kuitenkin ovat samperi taas jotain stressiä ja tunnen itseni idiootiksi ja terveydenhuollon resurssien tuhlaajaksi >:-(. Tuo Puhti-tarkastus voisi toimia, kannattaisiko ottaa paastosokeri vai pidempiaikainen sokeri? Tuleeko sekin Kantaan?

Vierailija
16/17 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinulla näitä yleisimpiä diabeetikon vaivoja, eli jatkuva pissihätä, käyt usein vessassa, isojen ja/tai hiilihydraattipitoisten aterioiden jälkeen väsyttää ja ateriavälien pidentyessä tulee normaalia heikompi olo? Samoin suun kuivuus on yleistä, korkeat verensokerit kuivattaa.

Minulla ainakin nämä oireet enteilivät sokerinsietohäiriötä. Koko raskausajan väittivät, että kyseessä on radi, mutta eipä se lähtenyt synnytyksen jälkeen mihinkään ja diabeetikon paperit sain. Tai saisin, jos päättäisivät, mikä diabetes on kyseessä :D En kuulemma sovi kakkoseksi, koska en ole vanha enkä lihava, joten epäilivät ykköstä, mutta en ole ykkönenkään, koska omaa insuliinituotantoa on. Vissiin sitten määrittämätön tapaus, geneettinen lottovoitto.

t. kolmannen sukupolven diabeetikko

Käyn usein vessassa mutta niin olen aina käynyt ja kerran aiemminkin epäillyt sillä ja muilla perusteilla, mutta paastosokeri oli normaali. Nyt mietityttää kun varpaassa on joku hiertymä jonka paraneminen on kestänyt ja kestänyt (mutta toisaalta varvas jää toisen alle), jalkoja kihelmöi (mutta stressikin voi ehkä teettää sitä), eilen syötyäni pitkästä aikaa paljon sokeria Bing-tyyliin hengitykseen tuli haju joka on mielestäni ilmiselvä asetoni (toisaalta tuli myös pitkästä aikaa ientulehdus samaan aikaan). Kiva mennä näitä lekurille selittämään... Ap

Vierailija
17/17 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

*binge

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kahdeksan