Onko vegaaneilla kotieläimiä?
Vai onko se hyötytappaminen ainoa juttu, jota vastustetaan? Hamsteri voi olla häkissä, kissaa pidetään yksiössä vankina ja koira kyyhöttää yksin kotona 8-10 tuntia päivisin. Onko se sitten vegaanille ok?
Jos vegaani ei myöskään pidä lemmikkejä, minulle alkaa valjeta heidän filosofiansa pikkuhiljaa, muuten ei.
Kommentit (34)
Vegaanit eivät pidä lemmikkejä. Lemikki ei sovi ajatukseen olennon itsearvosta.
Vegaanit eivät erittele eläimiä ja ihmisiä vaan kaikki meistä olennoista yleistettynä ovat yhtälailla maan asukkeja (earthlings) ja läheisimpiä heistä kutsumme perheenjäseniksemme.
Jokainen perheenjäsen saa vegaanin kotona suorittaa lajityypilleen normaalia käyttäytymistä. Ketään ei teljetä mihinkään, sidota mihinkään tai käytetä omien mieltymysen toteuttamiseen.
Itse en vegaanina ikinä ostaisi perheenjäsentä vaan kaikki perheemme jäsenet ovat joko syntyneet perheeseen tai tulleet tappouhan alta suojaan
-M-
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:15"]Ja jos joku vegaani vastaa, niin vastaapa samalla, miksi suurin osa vegaaneista tuntuu karttavan myös riistan syöntiä? Suurin osa argumenteistanne lihansyöntiä vastaan koskee kuitenkin tuotanto-olosuhteita tai maapallon kantokykyä. Riista kasvaa vapaana luonnossa ja esim. hirvikantaa on säädeltävä liikenneturvallisuuden vuoksi. Minusta vegaanifilosofia ontuu, jos kieltäytyy hirvenlihasta.
[/quote] Kuten oletkin varmasti jo huomannut niin susikeskustelu käy kuumana.
Mikä ajaa Sudet käyttäytymisen joka tulkitaan vaingollisena? Miksi Ruotsissa jossa hirvitiheys on 3-4 kertaa suurempi ei sudet aiheuta vastaavalaisia "vahinkoja". Samalla sudet pitävät huolta luontaisesti hirvikannasta.
Yksinkertainen vastaus yksinkertaiseen kysymykseen: Hirvi on osa suden ruokaa.
Seuraavaksi voimme miettiä mitä eroa on suden ja sinun fysiologiassasi.
-M-
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 13:20"][quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 13:06"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:51"]Minulla on koira, jonka olen ottanut ennen vegaaniksi ryhtymistä. Koirani syö aivan tavallista koirien ruokaa ja jauhelihaa, koska se on luonnollinen ruokavalio koiralle. Itse syön pelkästään kasvisruokaa (en siis edes munia enkä maitotuotteita) koska se taas on luonnollinen ruokavalio minulle. Minusta lemmikkien pitäminen on ok, jos kyseessä on rescue- koira tai muu eläin joka on jo ollut olemassa. Koiriakin on tässä maailmassa jo niin paljon, että miksi niitä täytyy tehdä jatkuvasti lisää? En söisi hirvenlihaa, koska ihmiselimistöä ei ole tehty lihansyöntiä varten. Koiralleni voisin sitä antaa. [/quote] Mikä on tavallista koirien ruokaa?
[/quote]
Tavallisella koiranruualla tarkoitan kuivamuonaa, mitä uskoakseni 99% koirista syö.
[/quote]
Miksi et syötä luomulihaa tai riistaa koirallesi?
Meillä on kaksi koiraa. Toinen on otettu ennen vegaaniutta, ja toinen on rescue-koira. Syövät lihaa. Jatkossa tähän taloon tulee vain rescue-lemmikkejä.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 14:16"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 13:20"][quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 13:06"] [quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:51"]Minulla on koira, jonka olen ottanut ennen vegaaniksi ryhtymistä. Koirani syö aivan tavallista koirien ruokaa ja jauhelihaa, koska se on luonnollinen ruokavalio koiralle. Itse syön pelkästään kasvisruokaa (en siis edes munia enkä maitotuotteita) koska se taas on luonnollinen ruokavalio minulle. Minusta lemmikkien pitäminen on ok, jos kyseessä on rescue- koira tai muu eläin joka on jo ollut olemassa. Koiriakin on tässä maailmassa jo niin paljon, että miksi niitä täytyy tehdä jatkuvasti lisää? En söisi hirvenlihaa, koska ihmiselimistöä ei ole tehty lihansyöntiä varten. Koiralleni voisin sitä antaa. [/quote] Mikä on tavallista koirien ruokaa? [/quote] Tavallisella koiranruualla tarkoitan kuivamuonaa, mitä uskoakseni 99% koirista syö. [/quote] Miksi et syötä luomulihaa tai riistaa koirallesi?
[/quote]
Luomulihaa käytänkin.
Itse en vegaanina, enkä muutenkaan, ottaisi mitään lemmikkiä. Ahdistaisi eläimen omistaminen ja rajoittaminen, se kuinka alistettuja vaikka kerrostaloissa asuvat koirat ovat. Enkä haluaisi ostaa sille lihaa ruoaksi.
En siis hanki lemmikkiä, mutta en myöskään tuomitse niitä, jotka niin tekevät.
En myöskään hankkisi lemmikkiä, korkeintaan jonkun sellaisen, joka olisi muuten joutumassa makkaratehtaalle. Hyväksyn toisaalta myös sokeiden koirat.
Meillä on kaksi koiraa ja marsu, näiden jälkeen ei tule muita.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 13:58"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 13:27"]
"Miksi vegaanit aina puuttuvat sekasyöjien syömisiin" osa 34 567...
[/quote]
Jollet sattunut huomaamaan, ensimmäinen syömisiin liittyvä kommentti tuli ei-vegaanilta ja hän kysyi miksi vegaanit eivät syö riistaa. Kyllä minä ainakin vastaan jos kysytään.
[/quote]
Viittasinkin aloitukseen. Huvittaa, kun vegaanit kuulemma puuttuvat aina toisten syömisiin, mutta jostain syystä tämäkin palsta on täynnä ketjuja joissa vaaditaan perustelemaan vegaaniuden logiikka.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 14:38"]
[/quote]
Jollet sattunut huomaamaan, ensimmäinen syömisiin liittyvä kommentti tuli ei-vegaanilta ja hän kysyi miksi vegaanit eivät syö riistaa. Kyllä minä ainakin vastaan jos kysytään.
[/quote]
Viittasinkin aloitukseen. Huvittaa, kun vegaanit kuulemma puuttuvat aina toisten syömisiin, mutta jostain syystä tämäkin palsta on täynnä ketjuja joissa vaaditaan perustelemaan vegaaniuden logiikka.
[/quote]
Minusta olisi mukava kuulla vaihteeksi sekasyömisen logiikka? Perustelut sille miksi syödä lihaa?
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 14:41"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Minusta olisi mukava kuulla vaihteeksi sekasyömisen logiikka? Perustelut sille miksi syödä lihaa?
[/quote]
Eihän sitä tarvitse perustella. Se on default ja normaalia. Miksi kaikki vegaaniuskovaiset aina haluu käännyttää!1!! /sarkasmi
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 14:53"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 14:41"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Eihän sitä tarvitse perustella. Se on default ja normaalia. Miksi kaikki vegaaniuskovaiset aina haluu käännyttää!1!! /sarkasmi
[/quote]
Näinpä. Olihan tummaihoisten pitäminen orjina vielä vähän aikaa sitten "default ja normaalia". Kyllä sillonkin varmaan naureskeltiin ensimmäiselle joka kehtasi ehdottaa että mitä jos annettaisiin tummaihoisille samat oikeudet kuin muillekin. Kesti 400 vuotta ennenkuin valkoihoinen ymmärsi ettei voi pitää tummia orjina. Uskoisin että tässä menee vielä pidempään ennenkuin ihminen ymmärtää ettei omista eläimiä.
Ns. maltillisilla vegaaneilla on usein lemmikkieläiminään vuohia, koska he hyväksyvät eläinperäisistä tuotteista vuohenmaidon ja kutunjuuston. Vuohen täytyy tosin olla hoidettu perinteisin menetelmin ja kodinomaisissa olosuhteissa.
[/quote]