Onko vegaaneilla kotieläimiä?
Vai onko se hyötytappaminen ainoa juttu, jota vastustetaan? Hamsteri voi olla häkissä, kissaa pidetään yksiössä vankina ja koira kyyhöttää yksin kotona 8-10 tuntia päivisin. Onko se sitten vegaanille ok?
Jos vegaani ei myöskään pidä lemmikkejä, minulle alkaa valjeta heidän filosofiansa pikkuhiljaa, muuten ei.
Kommentit (34)
Ja jos joku vegaani vastaa, niin vastaapa samalla, miksi suurin osa vegaaneista tuntuu karttavan myös riistan syöntiä? Suurin osa argumenteistanne lihansyöntiä vastaan koskee kuitenkin tuotanto-olosuhteita tai maapallon kantokykyä. Riista kasvaa vapaana luonnossa ja esim. hirvikantaa on säädeltävä liikenneturvallisuuden vuoksi. Minusta vegaanifilosofia ontuu, jos kieltäytyy hirvenlihasta.
Tutullani joka on vegaani on kaksi kissaa, kaksi kania ja koira
Mikään ei voi olla ärsyttävämpää kuin yltiövakaumuksellinen vegaani! Yhtä ärsyttäviä ovat vaan uskontoansa muille tyrkyttävät himouskovaiset.
Mun tutulla vegaanilla on ainakin kissa - joka syö tehotuotannolla aikaansaatua liharuokaa.
On ja ne vie koiraltakin oikeuden syödä lihaa joka tulee siitä että ne on polveutunu sudesta. Ollaa niin eläinystävää mut koira ei saa sitä mitä kuuluu koska "pärjäähän se ilmankin".
Vegaaneilla vaihtuu kotieläimet usein. 33 % prosenttia tutkituista vegaanitalouksista pistää lemmikkinsä poskeen, kun "alkaa hiukomaan", ja tässä vaan tunnustaneet. Katsokaapa vegaanien maustehyllyä. Lihaan sopivat mausteet kertoo kyllä, mistä on oikeasti kyse...
Minulla on koira, jonka olen ottanut ennen vegaaniksi ryhtymistä. Koirani syö aivan tavallista koirien ruokaa ja jauhelihaa, koska se on luonnollinen ruokavalio koiralle. Itse syön pelkästään kasvisruokaa (en siis edes munia enkä maitotuotteita) koska se taas on luonnollinen ruokavalio minulle.
Minusta lemmikkien pitäminen on ok, jos kyseessä on rescue- koira tai muu eläin joka on jo ollut olemassa. Koiriakin on tässä maailmassa jo niin paljon, että miksi niitä täytyy tehdä jatkuvasti lisää?
En söisi hirvenlihaa, koska ihmiselimistöä ei ole tehty lihansyöntiä varten. Koiralleni voisin sitä antaa.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:51"]
Itse syön pelkästään kasvisruokaa (en siis edes munia enkä maitotuotteita) koska se taas on luonnollinen ruokavalio minulle. [/quote]
Käytätkö nahkatuotteita? Onhan vegaaneilla kyse muustakin kuin lihan tai maitotuotteiden syömisestä.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:18"]
Mikään ei voi olla ärsyttävämpää kuin yltiövakaumuksellinen vegaani! Yhtä ärsyttäviä ovat vaan uskontoansa muille tyrkyttävät himouskovaiset.
Mun tutulla vegaanilla on ainakin kissa - joka syö tehotuotannolla aikaansaatua liharuokaa.
[/quote]
Lyhyt video suomenkielisillä teksteillä, jos haluat vähän paremmin ymmärtää meitä vegaaneita :)
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:15"]Ja jos joku vegaani vastaa, niin vastaapa samalla, miksi suurin osa vegaaneista tuntuu karttavan myös riistan syöntiä? Suurin osa argumenteistanne lihansyöntiä vastaan koskee kuitenkin tuotanto-olosuhteita tai maapallon kantokykyä. Riista kasvaa vapaana luonnossa ja esim. hirvikantaa on säädeltävä liikenneturvallisuuden vuoksi. Minusta vegaanifilosofia ontuu, jos kieltäytyy hirvenlihasta.
[/quote]
Olen ollut niin kauan ilman lihaa, että liha alkaa sattua mahaan ja laittaa sen sekaisin. Siksi kieltäydyn hirvestäkin.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:54"]
Käytätkö nahkatuotteita? Onhan vegaaneilla kyse muustakin kuin lihan tai maitotuotteiden syömisestä.
[/quote]
Yritän - huom yritän - kaikella toiminnallani olla vahingoittamatta eläimiä ja meidän maapalloamme niin hyvin kuin pystyn.
En siis käytä nahkaa, villaa tai silkkiä. En käy sirkuksissa tai raveissa. En osta eläimillä testattuja tuotteita.
En kuitenkaan ole täydellinen, vaikka yritän toimia mahdollisimman ekologisesti ja eläinystävällisesti, teen minäkin virheitä. Mielestäni tärkeintä on kuitenkin että yritän. En pysty 100% pysymään erossa kaikesta, joka vähänkin vahingoittaa eläimiä tai ympäristöä. Yritän kuitenkin 100% tehdä näin.
Meillä ei ole lemmikkiä juuri siksi että olemme vegaaneja. Meillä oli molemmilla lapsuudenperheissämme kaksi koiraa ja joskus kaipaisin koirakaveria rinnalle, mutta en pidä eettisenä ottaa koiraa pieneen asuntoon koska minun tekisi mieli leikittää sitä ja lenkkeillä sen kanssa.
Rescue-koiran tai -kissan ottaminen on minusta kuitenkin eri asia, koska kaltoinkohdeltu eläin saa paremman kodin. Eläin on jo tuotettu, eli niiden boikotoiminen ei auta ketään.
Ensin pitäisi kuitenkin muuttaa taloon joka sopii koiralle sekä saada parempipalkkainen työ, jotta saisin ostettua mahdollisimman eettisesti tuotettua ruokaa hauvalle.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:15"]
Ja jos joku vegaani vastaa, niin vastaapa samalla, miksi suurin osa vegaaneista tuntuu karttavan myös riistan syöntiä? Suurin osa argumenteistanne lihansyöntiä vastaan koskee kuitenkin tuotanto-olosuhteita tai maapallon kantokykyä. Riista kasvaa vapaana luonnossa ja esim. hirvikantaa on säädeltävä liikenneturvallisuuden vuoksi. Minusta vegaanifilosofia ontuu, jos kieltäytyy hirvenlihasta.
[/quote]
Miksi riistaa olisi pakko syödä? Voihan sekasyöjäkin kieltäytyä jostain tietystä lihasta jos ei vaan tykkää.
Vatsa ei ole tottunut lihaan, eli sairastuisin, ja minua on alkanut inhottaa ajatus kuolleen eläimen ruhon syömisestä. Inhotus ei kuitenkaan ole vegaaniudelle mikään peruste ja se on syntynyt hitaasti, aiemmin kaipasin todella paljon esim. kanaa ja kalaa.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:15"]
[/quote]
Musta on aina jotenkin söpöä, kuinka joku sekasyöjä tulee kertomaan, kuinka logiikkani ontuu. =)
Vegaani voi ensinnäkin olla monesta syystä. Joku on vegaani ympäristöllisistä syistä (tiesithän, että eläintalous aiheuttaa valtaosan maapallon kasvihuonepäästöistä?), joku terveydellisistä syistä ja joku eläinoikeudellisista syistä. Itse olen vegaani ensisijaisesti jälkimmäisestä syystä, jota logiikkaa vastaan nimenomaan sotisi riistan syöminen. Ehdottomasti olen sitä mieltä, että riista on eettisempää kuin tehotuotettu liha, mutta minä en halua syödä eläimiä siinä kuin en halua syödä ihmisiäkään. Tämä saa olla sinun mielestäsi vaikka kuinka epäloogista, mutta ei se mun näkemystäni muuta.
Mikä siinä on niin julmetun vaikeaa antaa miehelle?
Omani kanssa 17v naimisissa. On eletty yövalvomiset sun muut lasten vuoksi. Mikä siinä on tosiaan niin vaikea antaa miehelle tyydytys, jos sitä haluaa? Miehet nyt ylipäätään haluaa enemmän kuin naiset. Minä halusin aivan hulluna kaikissa raskauksissa ja mies on aina pitänyt minut tyytyväisenä, ei ole tarvinut naapurin jormia vahdata. Jos mies haluaa, niin voidaan ottaa pikaset, kiihottaa minuakin ne. Mikä helvetti? Miksette anna? Ja se vielä, että kun antautuu antamaan niin silloin ne halut vasta syttyykin :P
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:51"]Minulla on koira, jonka olen ottanut ennen vegaaniksi ryhtymistä. Koirani syö aivan tavallista koirien ruokaa ja jauhelihaa, koska se on luonnollinen ruokavalio koiralle. Itse syön pelkästään kasvisruokaa (en siis edes munia enkä maitotuotteita) koska se taas on luonnollinen ruokavalio minulle.
Minusta lemmikkien pitäminen on ok, jos kyseessä on rescue- koira tai muu eläin joka on jo ollut olemassa. Koiriakin on tässä maailmassa jo niin paljon, että miksi niitä täytyy tehdä jatkuvasti lisää?
En söisi hirvenlihaa, koska ihmiselimistöä ei ole tehty lihansyöntiä varten. Koiralleni voisin sitä antaa.
[/quote]
Mikä on tavallista koirien ruokaa?
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:34"]
Vegaaneilla vaihtuu kotieläimet usein. 33 % prosenttia tutkituista vegaanitalouksista pistää lemmikkinsä poskeen, kun "alkaa hiukomaan", ja tässä vaan tunnustaneet. Katsokaapa vegaanien maustehyllyä. Lihaan sopivat mausteet kertoo kyllä, mistä on oikeasti kyse...
[/quote]
Tää oli paras, kiitos nauruista, oikeesti! =DD Näin ne meidän vegaanien salaisuudet hissukseen paljastuu, DÄMIT! Ja mä arvasin, että se oli se sitruunapippuri mikä mut paljasti alunperin.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 13:07"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:34"]
[/quote]
Tää oli paras, kiitos nauruista, oikeesti! =DD Näin ne meidän vegaanien salaisuudet hissukseen paljastuu, DÄMIT! Ja mä arvasin, että se oli se sitruunapippuri mikä mut paljasti alunperin.
[/quote]
Vittu hiljaa siellä tai kerron Varsinais-Suomen loosin vetäjille, ne selvittää sun ip:n ja tiedät mitä tapahtuu. Ottavat yhteyttä sun loosiin jos asut toisella alueella.
Ennemmin kuolen kuin paljastan salaisen kultakalapyttipannumme reseptin sekasyöjille!
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 13:06"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 11:51"]Minulla on koira, jonka olen ottanut ennen vegaaniksi ryhtymistä. Koirani syö aivan tavallista koirien ruokaa ja jauhelihaa, koska se on luonnollinen ruokavalio koiralle. Itse syön pelkästään kasvisruokaa (en siis edes munia enkä maitotuotteita) koska se taas on luonnollinen ruokavalio minulle. Minusta lemmikkien pitäminen on ok, jos kyseessä on rescue- koira tai muu eläin joka on jo ollut olemassa. Koiriakin on tässä maailmassa jo niin paljon, että miksi niitä täytyy tehdä jatkuvasti lisää? En söisi hirvenlihaa, koska ihmiselimistöä ei ole tehty lihansyöntiä varten. Koiralleni voisin sitä antaa. [/quote] Mikä on tavallista koirien ruokaa?
[/quote]
Tavallisella koiranruualla tarkoitan kuivamuonaa, mitä uskoakseni 99% koirista syö.
"Miksi vegaanit aina puuttuvat sekasyöjien syömisiin" osa 34 567...
Lemmikkieläimiä vegaaneilla voi olla, usein kyseessä on ennen vegaaniutta hankittu eläin, joka hoidetaan loppuun asti tai rescue-eläin. Moni vegaani ei hyväksy lemmikkieläimien pitoa, sillä se on hyötykäyttöä ja epälajityypillistä asumista, toiset taas uskoo voivansa pitää rescue-eläimestä hyvää huolta ja valitse pahoista vaihtoehdoista paremman.
Kotieläimiä ei taida olla muilla vegaaneilla kun noilla eläiten turvakotien pitäjillä.