Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruotsin malli tulee

Vierailija
22.05.2015 |

kumman valitset jatkossa; julkisen puolen vaiko yksityisen terveysaseman? Perustele myös miksi valitset näin?

Kommentit (1)

Vierailija
1/1 |
22.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kosketa minua koska en asu Suomessa, mutta Ruotsissa asuessani kävin ihan perusjuttuja (esim. akuutit sairaudet, unettomuus, luomenpoistot) hoidattamassa terveyskeskuksessa, kroonisen sairauden (vaatii säännöllisiä tarkastuksia) kävin hoidattamassa yksityisellä. Samoin gynellä kävin yksityisellä, ihotautilääkärillä, hammaslääkärillä  ja ravintoterapeutilla myös. Yksityiselle hakeuduin myös yhteen isoon leikkaukseen.

Ja miksi näin? Terveyskeskuksessa hoidatin perusjutut sen takia, että ne oli yleensä akuutteja juttuja ja yksityiselle yleislääkärilleni joka hoisi kroonista sairauttani, ei saanut akuuttiaikoja. Lisäksi hän teki ei tehnyt mitään kovin kummoisia toimenpiteitä vaan laittoi lähetettä eteenpäin tai käski mennä terveyskeskukseen. Tuon kroonisen sairauteni hoidatin yksityisellä koska hän osasi sitä paremmin hoitaa kuin terveyskeskuslääkärit. Ihotautilääkärillä kävin yksityisellä, ihan terveyskeskuslääkärin lähetteellä, koska hän ei hallinnut ihosairauksia siinä määrin, että olisi osannut ne hoitaa. Gynellä kävin yksityisellä ihan vaan sen takia, että gynekammoisena yksi tuttava suositteli minulle aivan ihanaa gyneään joka otti potilaansa tosi hienosti huomioon, toisin kuin julkisella puolella. Hammaslääkärillä kävin yksityisellä koska sinne pääsi nopeammin ja hinta oli lähes sama kuin julkisella puolella. Ravintoterapeutilla kävin myös yksityisellä koska hänelle pääsi ilman lähetettä ja pitkää jonotusta. Leikkaukseen hakeuduin yksityiselle koska sinne oli paljon lyhyemmät jonotusajat kuin julkiselle. (Yksityisellä jonoaika noin 3 kk, julkisella 6 kk).

Niin ja huom. Kaikki yksityiset joilla kävin (pl. hammaslääkäri), oli niitä lääkäreitä joilla oli se sopimus, että potilas itse maksaa heille saman taksan kuin julkisella. (Esim. tuo leikkaukseni olisi maksanut lähes 6000 euroa yksityisellä jos sen olisi itse kokonaan joutunut maksamaan. Koska heillä oli tuo sopimus, maksoin itse noin 100 euroa (esikäyntimaksu, itse leikkaus, jälkitarkastukset) ennen kuin tuli maksukatto täyteen). Mutta noin yleensä, yksityisillä joilla tuo sopimus on, on samat hoitokriteerit kuin julkisella. Esim. kosmeettisia leikkauksia ei noilla sopimuksilla rahoiteta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kolme