Oman nuoruutesi sopulituotteet?
Eli tuotteet jotka oli pakko saada, ja joita kaikilla muillakin oli!
Omalla kohdalla vuonna 2004 oli pakko saada mp3-soitin, mieluiten creative muvo, mihin mahtui noin 19-21 kappaletta musiikkia. Lopulta sain sen joululahjaksi. Jostain kumman syystä tuolloin myös uusi kännykkä oli jokavuotinen joululahjatoive. En tosin ikinä jouluksi saanut uutta puhelinta. (Tein kesätöitä, ostin säästämilläni rahoilla)
Kommentit (181)
Dakinen reput, Mic mac-housut varsinkin pojilla ne jotkut tuulipukukangasta (?) ja mustavalkoiset. "Skeittikengät", ne hirveät möhkäleet jotka mullakin häpeäkseni oli :D lyhyen aikaa tytöillä oli muodissa ne kaulakorut jossa oli isoja, värikkäitä muovisia palloja "helminauhana". Pillifarkut oli järkyttävän tiukkoja ja niitä kavennettiin niin että hyvä kun hengittämään pystyi :D talvitakissa piti olla karvakaulus hupussa. Maastokuosiset mic macin fleece-hupparit, oli myös oikeita makkarankuoria. Kaikki värjäsivät hiuksiaan mustaksi. Pahin oli kyllä se, että farkut piti olla matalavyötäröiset ja stringien narut piti vetää näkyville :D tätä luojan kiitos en tehnyt!
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:43"]
Yläasteikäisenä lappuhaalarit, trollit, tutti-kaulakorut, pikkureput, ruutuhousut, Date-tuoksut, footbägit, raidalliset poolopaidat. Lapsuudessa sitten kansitakit, nappiverkkarit, purkkarit, isotupsuiset pipot, pyöräilysortsit.
[/quote]
Oletko sä syntynyt joskus kivikaudella kuten esim. 1980? ;D
Nappiverkkarit oli niin must kun olin ala-asteella! Ja sitten meillä oli kaikilla sellaisia mustia kaulakoruja jotka venytettiin kaulan ympärille. Siis sellainen joustava muovihärpäke. Taisi niitä käteenkin olla. Mulla taisi olla sellainen jossain luokkakuvassakin.. Mikäköhän sen nimi oli?
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:44"]
Nappiverkkarit oli niin must kun olin ala-asteella! Ja sitten meillä oli kaikilla sellaisia mustia kaulakoruja jotka venytettiin kaulan ympärille. Siis sellainen joustava muovihärpäke. Taisi niitä käteenkin olla. Mulla taisi olla sellainen jossain luokkakuvassakin.. Mikäköhän sen nimi oli?
[/quote]
Tatuointikoru! Ne on vissiin taas tulossa muotiin! Mulla oli sellainen myös, ja pidin sitä ties kuinka kauan sen jälkeenkin, kun se oli mennyt pois muodista. >__< noloa...
Ainiin liivi! Mokkaliivi varsinkin ja siellä alla poolopaita.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:44"][quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:43"]
Yläasteikäisenä lappuhaalarit, trollit, tutti-kaulakorut, pikkureput, ruutuhousut, Date-tuoksut, footbägit, raidalliset poolopaidat. Lapsuudessa sitten kansitakit, nappiverkkarit, purkkarit, isotupsuiset pipot, pyöräilysortsit.
[/quote]
Oletko sä syntynyt joskus kivikaudella kuten esim. 1980? ;D
[/quote]
Pikkukaupungin tyttö vm -83. Suosikin ja varsinkin Bees&honey -palstan vois muuten lisätä tuohon listaan, ja sinäminä-lehdet. Ja mekaks.
Puhelimet ja mp3:set oli munkin nuoruudessa. Napit korvissa käveltiin jokapaikassa vaikka oltaisiin oltu kavereiden kanssa. Siinä sitten kaikki kuunteli omaa musiikkiaan ja koitettiin höpötellä samalla, välillä irrotettiin toinen nappi, annettiin se kaverille ja sanottiin "kuuntele mikä biisi!". Skeitti-kengät oli jossain vaiheessa 2000-luvun alussa, tytöilläkin, mullakin :D Peak performancen hupparit kans vähän myöhemmin. Marimekon olkalaukku oli kans kaikilla tytöillä yläasteella koululaukkuna, se tai sitten puman olkalaukku.
Olenhan mä vieläkin nuori joten nykyisetkin muotivillitykset laskisin tähän :D synnyin -94
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:35"]Jossain vaiheesa oli pakko olla farkut, joissa osa oli kangasta. Joko sivusaumaan lisättiin kangassuikaleet tai polvien kohdalle kangaspalat (siis ei vain polvipaikat vaan koko lahkeeseen) ja jotku laittoivat jopa koko lahkeen polvesta alaspäin jostain kukkakankaasta. Joskus 90-luvun alussa.
[/quote]
Tää johtui lamasta. Moni ei vaan tule ajatelleeksi yhteyttä. Näitä tuunauksia tehtiin käsitöissä. Oli myös muotia pitää itse neulottuja paitoja. Pontti oli housuissa se, että tehtiin kasvunvaraa, kun ei ollut monellakaan varaa uusiin. Tästä tuli villitys.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:52"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:44"][quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:43"] Yläasteikäisenä lappuhaalarit, trollit, tutti-kaulakorut, pikkureput, ruutuhousut, Date-tuoksut, footbägit, raidalliset poolopaidat. Lapsuudessa sitten kansitakit, nappiverkkarit, purkkarit, isotupsuiset pipot, pyöräilysortsit. [/quote] Oletko sä syntynyt joskus kivikaudella kuten esim. 1980? ;D [/quote] Pikkukaupungin tyttö vm -83. Suosikin ja varsinkin Bees&honey -palstan vois muuten lisätä tuohon listaan, ja sinäminä-lehdet. Ja mekaks.
[/quote]
Mä olen -80 ja voin jokaisen noista allekirjoittaa. :)
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:48"][quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:44"]
[/quote]
Tatuointikoru! Ne on vissiin taas tulossa muotiin! Mulla oli sellainen myös, ja pidin sitä ties kuinka kauan sen jälkeenkin, kun se oli mennyt pois muodista. >__< noloa...
[/quote]
Voi luoja, mullakin oli sellanen kaulassa! Ja n. 4 senttiä leveäksi taiteltu jenkkihuivi piti laittaa kaulaan kans. Tai leveä samettinauha, josta roikku joku hopeinen killutin. Vm -83
Nykyisin sopuleillaan kalliilla laukuilla, aurinkolaseilla, kelloilla ym. "ylimääräisellä". Ennen se painottui vaatteisiin eikä välttämättä edes kalliisiin.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:53"][quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:35"]Jossain vaiheesa oli pakko olla farkut, joissa osa oli kangasta. Joko sivusaumaan lisättiin kangassuikaleet tai polvien kohdalle kangaspalat (siis ei vain polvipaikat vaan koko lahkeeseen) ja jotku laittoivat jopa koko lahkeen polvesta alaspäin jostain kukkakankaasta. Joskus 90-luvun alussa.
[/quote]
Tää johtui lamasta. Moni ei vaan tule ajatelleeksi yhteyttä. Näitä tuunauksia tehtiin käsitöissä. Oli myös muotia pitää itse neulottuja paitoja. Pontti oli housuissa se, että tehtiin kasvunvaraa, kun ei ollut monellakaan varaa uusiin. Tästä tuli villitys.
[/quote]
Meillä siis yläasteella tuumattiin housuja, ommeltiin kukkakuosinen kauluspaita ja neulottiin neule. Suurin osa piti näitä lähes joka päivä. Joka toisen vähintään toinen vanhempi oli työtön. Tehtiin myös kasseja ja penaaleja ja reppuja itse. Samaan aikaan säästettiin koulukirjoista, niitä ei saanut enää omaksi. Kontaktimuovi kiellettiin, kun ne keräsi likaa. Kouluruuasta säästettiin. Urheiluvälineet (sukset, luistimet lainattiin koulusta). Koulut keräsi lahjoituksina niitä. Tätä ennen suurimmalla osalla oli omat välineet.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:58"][quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:53"][quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:35"]Jossain vaiheesa oli pakko olla farkut, joissa osa oli kangasta. Joko sivusaumaan lisättiin kangassuikaleet tai polvien kohdalle kangaspalat (siis ei vain polvipaikat vaan koko lahkeeseen) ja jotku laittoivat jopa koko lahkeen polvesta alaspäin jostain kukkakankaasta. Joskus 90-luvun alussa.
[/quote]
[/quote]
Meillä siis yläasteella tuumattiin housuja, ommeltiin kukkakuosinen kauluspaita ja neulottiin neule. Suurin osa piti näitä lähes joka päivä. Joka toisen vähintään toinen vanhempi oli työtön. Tehtiin myös kasseja ja penaaleja ja reppuja itse. Samaan aikaan säästettiin koulukirjoista, niitä ei saanut enää omaksi. Kontaktimuovi kiellettiin, kun ne keräsi likaa. Kouluruuasta säästettiin. Urheiluvälineet (sukset, luistimet lainattiin koulusta). Koulut keräsi lahjoituksina niitä. Tätä ennen suurimmalla osalla oli omat välineet.
[/quote]
Samasta syystä ilmeisesti tuli muotiin ylisuuret paidat ja neuleet. Niissä riitti kasvunvaraa. Siis toki ne oli muotia muutenkin. Ihmiset suosi konkurssimyyntejä. Niistä hamstrattiin vaatetta. Oltiin huolissaan virolaisista, kun heillä asiat oli vielä huonommin. Muistutettiin tästä joka käänteessä. Kaurapuuro ja puurot ylipäätään tuli tutuksi koulussakin. Salaatti oli yleensä pelkkää kiinankaalia koulussa. Hampurilaiset oli gourmeeta. Ne maksoi (ateria) 35 mk.
Lukioaikana MissSixtyt tai Fornarinat, isot hopeiset ohuet korvarenkaat, nude-huulipuna, spiraalipermikset.
Yläasteella Leviksen 555-malli, tatuointikorut, mattameikki. Monilla oli esim. viininpunainen pilottitakki ja kermanväriset Levikset. Fii-dödöt joilla peitettiin tupakanhajua.
Ala-asteella oli näitä jo mainittuja trumpettihousuja, platform-kenkiä, tuttikoruja, ribbipaitoja ja tietty liivejä.
Arvaatteko syntymävuoteni?
Noiden kangaslevennysten lisäksi farkuista piti avata ne lahjesaumat alhaalta, että saatiin lisää pituutta ja sitten ne purkaantuvat langat vaan raahas perässä :-D Farkkujen lahkeet oli muutenkin ihan rikki ja likaiset mopolla ajelusta.
Olenpa ihan unohtanut tuon samettikaulanauhan jollain killuttimella . Lisäksi päässä oli monilla sellainen samettireuhka. Blossom-sarjassa tytöillä oli sellaiset päässä. Reppu piti olla pikkureppu tai sitten sellainen kukkakuvioitu kirjotun näköinen kangasreppu nahkaisilla hihnoilla ja kiinnikkeilä, joita on ruvennut taas näkymään teinien selässä.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:41"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:18"]Jojo! Ja mielellään joku cokis- sprite- tai muu vastaava jojo. Trumpettihousut, lappuhaalarit, poolot ja flanellipaidat! Trolleja kerättiin myös, siis niitä peikkoja ;) Muovitutit oli kans hitti. Sit ne goochit vai miten nyt kirjoitettiinkaan, ne pörröiset kumista tehdyt joita voi heitellä. Arvaako kukaan milloin olen ollut nuori :) [/quote] Veikkaan et oot syntynyt 83-85? Menikö oikein?
[/quote]
Tunnistan nuo, olen syntynyt -78. Muistan, että ysiluokalla oli pari tyttöä, joilla oli kaikki nuo.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:53"][quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:35"]Jossain vaiheesa oli pakko olla farkut, joissa osa oli kangasta. Joko sivusaumaan lisättiin kangassuikaleet tai polvien kohdalle kangaspalat (siis ei vain polvipaikat vaan koko lahkeeseen) ja jotku laittoivat jopa koko lahkeen polvesta alaspäin jostain kukkakankaasta. Joskus 90-luvun alussa.
[/quote]
[/quote]
Olet varmasti oikeassa. En ole koskaan tullut ajatelleeksi asiaa näin.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:48"]
Ainiin liivi! Mokkaliivi varsinkin ja siellä alla poolopaita.
[/quote]
Tää oli kamala yhdistelmä. Joko sellainen polkkatukka tämän kanssa, jonka alta näkyi jotkut isot riippukorvikset. Tai sitten pitkät hiukset juppikukkulalla (=sellaisella töyhdöllä, joka Kaija Koolla oli). Yöks vaan. :D
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:18"]Jojo! Ja mielellään joku cokis- sprite- tai muu vastaava jojo.
Trumpettihousut, lappuhaalarit, poolot ja flanellipaidat!
Trolleja kerättiin myös, siis niitä peikkoja ;)
Muovitutit oli kans hitti. Sit ne goochit vai miten nyt kirjoitettiinkaan, ne pörröiset kumista tehdyt joita voi heitellä.
Arvaako kukaan milloin olen ollut nuori :)
[/quote]
Hei! Mul oli samat! :D
En sit tiiä kuin kauan noi ollu in, mut mä oon syntyny -85 ja mulla oli noi aivan kaikki! :D
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:41"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:18"]Jojo! Ja mielellään joku cokis- sprite- tai muu vastaava jojo. Trumpettihousut, lappuhaalarit, poolot ja flanellipaidat! Trolleja kerättiin myös, siis niitä peikkoja ;) Muovitutit oli kans hitti. Sit ne goochit vai miten nyt kirjoitettiinkaan, ne pörröiset kumista tehdyt joita voi heitellä. Arvaako kukaan milloin olen ollut nuori :) [/quote] Veikkaan et oot syntynyt 83-85? Menikö oikein?
[/quote]
Mulla ois ihan samat muistelot ja olen -81
Lisäys vielä sellaiset kamalat samettihatut ja levis 501-housut.