Oman nuoruutesi sopulituotteet?
Eli tuotteet jotka oli pakko saada, ja joita kaikilla muillakin oli!
Omalla kohdalla vuonna 2004 oli pakko saada mp3-soitin, mieluiten creative muvo, mihin mahtui noin 19-21 kappaletta musiikkia. Lopulta sain sen joululahjaksi. Jostain kumman syystä tuolloin myös uusi kännykkä oli jokavuotinen joululahjatoive. En tosin ikinä jouluksi saanut uutta puhelinta. (Tein kesätöitä, ostin säästämilläni rahoilla)
Kommentit (181)
Olin yksi pörrötukkaisista kasarifani-teineistä, joiden sopulituotteita silloin oli:
- raitahousut, mustat pillit
- converset, bootsit tai sellaiset (miesten kenkien näköiset) nauhakengät
- musta tekonahkatakki, jossa bändien (ostettuja tai itsetehtyjä) hihamerkkejä
- kangaskassit, bändipaidat, leopardikuosi
- kapeat paljetti/glitterhuivit kaulassa
- tupeerattu ja vaalealla/mustalla/kirkkaalla värjätty tukka ja Seppälän PROFFS hiuslakka valtavissa pinkeissä pulloissa, huhhuh sitä hajua
- käsivarret täynnä ohuita hopeanvärisiä rannerenkaita, isot (yleensä tähti)korvakorut
- cooleimmilla oli aitoja kasarisifonkihuiveja tai iso kasaribändin selkämerkki nahkarotsin selässä
- seinät täynnä bändien lehtileikkeitä ja julisteita, ja irc-galleriassa tietysti kuvia, jossa poseerattiin ne taustalla
t. 1993 syntynyt, terkkuja vaan muillekin Hanoin keikkajonoissa pyörineille <3<3
Unohtui vielä: huulilävistykset!!! t. edellinen
Olen joskus kuullut että nuo tuttikorut olivatkin oikeasti joku abortinvastainen kampanja?
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 04:47"]
Mahtava keskustelu! Täytyihän tässä itsekin alkaa muistella omaa teini-iän aikojani. Yläasteaikani vietin vuosina 2002-2005, joka taisi olla pissaliisojen kulta-aikaa. Myöhemmin nimitys taisi muuttua pissiksistä lissuiksi, mutta omana aikanani oli juurikin pissiksiä. Itse muistaisin, että pissiten sopulituotteet, tai ehkä paremmin sanottuna "aloituspaketti" koostui koulussani suurin piirtein seuraavista asioista:
Miss Sixtyn tai Mic macin kireät housut, joissa oli todella matala vyötärö. Alushousuina stringit, jotka vedettiin näkyville ylös lantiolle. Korvakorut olivat usein sellaiset todella isot renkaat, joista sai melkein käden läpi. Näitä korvakoruja kaikki eivät suostuneet ottamaan pois liikuntatunneilla, jolloin syntyi pelottavia tilanteita. Paitana oli usein kireä toppi, joskus myös tuubitoppi. Meikkityyliä en muista, mutta hiuksissa taisi olla useimmiten keskijakaus.
Itse omistin sopulituotteista Adidaksen verkkarit (siniset, joissa oli valkoiset raidat) ja Superstar-kengät. Käytin paljon hame + farkut yhdistelmää. Eastpackin reppu löytyi myös ja niitä hennatatutointikoruja.
[/quote]
Jatkuiko nämä trendit tosiaan noin kauan? Nuo kaikki oli in jo 1999-2000.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 11:49"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 04:47"]
Mahtava keskustelu! Täytyihän tässä itsekin alkaa muistella omaa teini-iän aikojani. Yläasteaikani vietin vuosina 2002-2005, joka taisi olla pissaliisojen kulta-aikaa. Myöhemmin nimitys taisi muuttua pissiksistä lissuiksi, mutta omana aikanani oli juurikin pissiksiä. Itse muistaisin, että pissiten sopulituotteet, tai ehkä paremmin sanottuna "aloituspaketti" koostui koulussani suurin piirtein seuraavista asioista:
Miss Sixtyn tai Mic macin kireät housut, joissa oli todella matala vyötärö. Alushousuina stringit, jotka vedettiin näkyville ylös lantiolle. Korvakorut olivat usein sellaiset todella isot renkaat, joista sai melkein käden läpi. Näitä korvakoruja kaikki eivät suostuneet ottamaan pois liikuntatunneilla, jolloin syntyi pelottavia tilanteita. Paitana oli usein kireä toppi, joskus myös tuubitoppi. Meikkityyliä en muista, mutta hiuksissa taisi olla useimmiten keskijakaus.
Itse omistin sopulituotteista Adidaksen verkkarit (siniset, joissa oli valkoiset raidat) ja Superstar-kengät. Käytin paljon hame + farkut yhdistelmää. Eastpackin reppu löytyi myös ja niitä hennatatutointikoruja.
[/quote]
Jatkuiko nämä trendit tosiaan noin kauan? Nuo kaikki oli in jo 1999-2000.
[/quote]
Mä olin myös yläasteella noina vuosina ja silloin meillä eastpackit oli jo menneen talven lumia, kaikilla oli dakinen reppu!
"Kaikilla muillakin on" ja tämän jälkeen äiti käski luetella kellä "kaikilla" oli joku tuote. Yleensä vain 3-4 oli jokin tuote, eli ei siis kaikilla. Vaikka siltä se lapsena tuntui!!
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:21"]
Olen 70-luvun alkupuolella syntynyt ja minun nuoruudessa varhaiseen aikuisikään asti näitä oli melkein kaikilla;
- kirkkaat sifonkihuivit hiuksissa, ranteessa ja farkkujen vyölenksussa, taisi olla Dingo-aikoihin
- pitsihansikkaat ja pitsi/tyllimekot ja isot ristikaulakorut, Madonnan inspiroimana
- Mic Macin mustat stretchfarkut
- Swatchin muoviset litteähköt kellot, myöhemmin sellaiset isokokoiset Swatchin kellot joihin pystyi vaihtaa eri värisiä remmejä
- Benettonin salmiakkikuvioneuleet ja Lacosten pikeepaidat
- Levi's 501, inspiraatio niihin tuli Madonnan "Papa Don't Preach" -videolta jossa Madonna käyttää kyseisiä matalia miesten farkkuja, monilla oli myös se "Italians do it better" -t-paita :D
- kiiltäväpintainen purjehdustakki ("Simo Vaatehuoneelta hei, kansitakki nyt vain ysiysi markkaa....!" Osa teistä muistaa nuo mainokset? :D )
- Jack & Tracyn tekonahkatakki ja -housut jotka piti pystyä pesemään koneessa mutta niiden pinta meni tahmeaksi. Näitä oli antiikkiruskeana ja mustana. Ruskealaikukkaat antiikkinahkatakit olivat myös kova juttu 80-luvun lopulla.
[/quote]
Olen kanssasi samanikäinen ja muistan että kavereillani noita oli. Itselläni ei ole ollut ainuttakaan tuossa listassa olevaa asiaa.
Mic Macista vaalea beige huppari joskus 70-luvun lopulla. Ihan pakko oli saada kun muillakin oli. Rakastin sitä hupparia <3
Mullapa oli Pieksämäen ensimmäiset lumipestyt farkut ala-asteella 80-luvulla, Limot merkiltään.. Muistan, kun ostettiin ne Helsingin Kasarmitorilta farkkukaupasta. Ne oli hienot.
Oot kaiketi syntynyt 80, kuten minä. Ainakin kaikki mainitut jutut toi vahvan flashbackin :)
Addun mustat Jaguar -lenkkarit. Jälkeenpäin ajatellen karseet sämpylät. Nykyiset Superstarit paljon paremman näköiset.
1994: Jokasäänsaappaat ja hiihtarit! Kesäisin pyöräilyshortsit ja kukkapaota.
Taikapeilin laulajien tyylin ihannointi :D
2000-luvun alussa: pojilla farkunlahje tungettuna valkoiseen urheilusukkaan, tytöillä JLo:n nudetyyli - koko beige asu ja ihonväristä huulipunaa/kiiltoa. Tai kesäinen Shakira-lookki kokovalkoisessa pitkässä hameessa ja simpukoista tehdyssä lantiolla keikkuvassa ketjuvyössä. Ketjuvyöt ylipäätään.
"Muistan yhden luokkakuvan, jossa lähes kaikilla eturivissä istuneilla tytöillä oli farkkuminihame, mustat puoleen pohkeeseen ulottuvat leggingsit, mustat ballerinat, joku toppi ja bolero :D
Lantiofarkut olivat niin pitkään muotia, että muistan elävästi sen, kun eräs tyttö oli pukeutunut korkeavyötäröisiin farkkuihin ennen kuin ne Suomessa tulivat muotiin.
Skeittikengät olivat ala-asteaikoinani niin kova muotijuttu, että ne jalassa mentiin vaikka liikuntatunnille, koska lenkkarit olisivat olleet liian nolot."
Mistä paikkakunnalta;)?
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 12:17"]
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 11:49"][quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 04:47"] Mahtava keskustelu! Täytyihän tässä itsekin alkaa muistella omaa teini-iän aikojani. Yläasteaikani vietin vuosina 2002-2005, joka taisi olla pissaliisojen kulta-aikaa. Myöhemmin nimitys taisi muuttua pissiksistä lissuiksi, mutta omana aikanani oli juurikin pissiksiä. Itse muistaisin, että pissiten sopulituotteet, tai ehkä paremmin sanottuna "aloituspaketti" koostui koulussani suurin piirtein seuraavista asioista: Miss Sixtyn tai Mic macin kireät housut, joissa oli todella matala vyötärö. Alushousuina stringit, jotka vedettiin näkyville ylös lantiolle. Korvakorut olivat usein sellaiset todella isot renkaat, joista sai melkein käden läpi. Näitä korvakoruja kaikki eivät suostuneet ottamaan pois liikuntatunneilla, jolloin syntyi pelottavia tilanteita. Paitana oli usein kireä toppi, joskus myös tuubitoppi. Meikkityyliä en muista, mutta hiuksissa taisi olla useimmiten keskijakaus.
Itse omistin sopulituotteista Adidaksen verkkarit (siniset, joissa oli valkoiset raidat) ja Superstar-kengät. Käytin paljon hame + farkut yhdistelmää. Eastpackin reppu löytyi myös ja niitä hennatatutointikoruja. [/quote] Jatkuiko nämä trendit tosiaan noin kauan? Nuo kaikki oli in jo 1999-2000. [/quote] Mä olin myös yläasteella noina vuosina ja silloin meillä eastpackit oli jo menneen talven lumia, kaikilla oli dakinen reppu!
[/quote]
Joo, unohdin laittaa, että nuo omat sopulituotteet (superstar/eastpack/hennatatuointikorut) olivat muotia tosiaan kun olin ala-asteella, mutta tuo mainitsemani "pissistyyli" oli enemmänkin yläasteen juttu, ainakin täällä päin. Ja unohdin tuosta yläaste/pissisajoista vielä kaikki Playboy-puput, joita löytyi jokaikisestä vaatteesta.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:38"]
Bangles ja eternal flame
lewis 501 , maripaitojen ja purkkareiden kanssa oli aina rymppysukat
[/quote]
Ai siis jenkkisukat? :) Mulla on edelleen yhdet sellaiset ja on mun tyttärellä käytössä. :D
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:18"]Jojo! Ja mielellään joku cokis- sprite- tai muu vastaava jojo.
Trumpettihousut, lappuhaalarit, poolot ja flanellipaidat!
Trolleja kerättiin myös, siis niitä peikkoja ;)
Muovitutit oli kans hitti. Sit ne goochit vai miten nyt kirjoitettiinkaan, ne pörröiset kumista tehdyt joita voi heitellä.
Arvaako kukaan milloin olen ollut nuori :)
[/quote]
Veikkaan et oot syntynyt 83-85? Menikö oikein?
Ruutupaita tissivyöllä, mustat legginssit tai pillifarkut, tekonahkatakki. Suoristettu tukka sivujakauksella. Nudehuulet, lovi toisessa kulmakarvassa, valkoista luomiväriä silmäkulmissa (lokinpaskat), lävistys huulten alueella. Pojilla Karl Kanin roikkuvat farkut ja liian isot hupparit. Näin yläkouluvuosinani, eli 2007-2010.
Yläasteikäisenä lappuhaalarit, trollit, tutti-kaulakorut, pikkureput, ruutuhousut, Date-tuoksut, footbägit, raidalliset poolopaidat. Lapsuudessa sitten kansitakit, nappiverkkarit, purkkarit, isotupsuiset pipot, pyöräilysortsit.
[quote author="Vierailija" time="23.05.2015 klo 00:41"][quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 10:21"]Muistaako joku muuten, minkä nimiset olivat ne joskus 2000-luvun puolivälissä muodissa olleet kengät, jotka tulivat pahimman möhkökenkävillityksen jälkeen? Vähän kapeammat, mokkapintaiset, sivulla kaksi raitaa ja pohja taisi jatkua jotenkin kärkeen. Niitä oli vaikka missä väreissä, oli Superstarien kanssa yhtä aikaa muodissa.
[/quote]
Eikös nää olleet Blend-merkkisiä kenkiä???
[/quote]
Kyllä, se se oli!