Helvetin juusto!
Olen läski ja yritän vaivihkaa kääntää ruokavaliotani terveellisemmäksi. Enemmän vihanneksia, kevyempää lihaa (jauhelihan sijasta kanaa ja kalaa), rasvattomia maitotuotteita jne. Mutta voin ajatella vain juustoa! Söin ennen paljon mm. pizzaa ja lämpimiä kinkku-juustovoileipiä. Juustoa meni helposti noissa muodoissa 200 g päivässä. En himoitse makeaa, mutta voisin tappaa jonkun kilon palasta juustoa. Onko kukaan löytänyt järkevää korviketta sille? Tykkään raejuustosta ja kevytfetasta, mutta nuo on tähän hätään sama kuin söisi multaa suklaanhimoon:-(
Kommentit (21)
Sun täytyy vain opetella juustoriippuvuudesta eroon, ei siinä muu auta
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 01:18"]http://www.hs.fi/ruoka/a1430709027736
[/quote]
Kiitos;-)
Näytän sulle sissijuustoa ni himot menee
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 01:31"]Näytän sulle sissijuustoa ni himot menee
[/quote]
Kun kerran sais reissullansa, niin mikäs siinä! Ap
Milloinkahan teille menee kaaliin, että kevyttuotteet ja täysrasvaisista tuotteista kieltäytyminen ei laihduta. Heitä lautaseltasi riisit, makaronit, potut ja leipä pois.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 01:36"]Milloinkahan teille menee kaaliin, että kevyttuotteet ja täysrasvaisista tuotteista kieltäytyminen ei laihduta. Heitä lautaseltasi riisit, makaronit, potut ja leipä pois.
[/quote]
No tuota, silloin kun painoni alkoi vitosella, söin joka päivä noita kieltämiäsi tuotteita, mutten mättänyt juustoa. Kyllä ne kalorit jotain vaikuttaa.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 01:41"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 01:36"]Milloinkahan teille menee kaaliin, että kevyttuotteet ja täysrasvaisista tuotteista kieltäytyminen ei laihduta. Heitä lautaseltasi riisit, makaronit, potut ja leipä pois. [/quote] No tuota, silloin kun painoni alkoi vitosella, söin joka päivä noita kieltämiäsi tuotteita, mutten mättänyt juustoa. Kyllä ne kalorit jotain vaikuttaa.
[/quote]Asia selvä. Älä sitten ulise nälkääsi ja epäonnistuvaa dieettiäsi.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 01:36"]
Milloinkahan teille menee kaaliin, että kevyttuotteet ja täysrasvaisista tuotteista kieltäytyminen ei laihduta. Heitä lautaseltasi riisit, makaronit, potut ja leipä pois.
[/quote]
Milloinkohan sä tajuat puhuvasi pelkkää paskaa? Esim. 2dl kuohukermassa on 680 kcal.
Mä olen päässyt juuston ikeestä eroon vaan sillä, että hammasta purren olin pari viikkoa ilman. Hemmetin tiukkaa se teki, koska teen niin pirun hyvät pastat, lasanget jne.
Sitten kun taas perhe osti juustoa, siis semmoista leivällä höylättävän. Maistoin ja oho, eipä tehnytkään mieli yhtään. Se ei vaan maistunut enää sille herkulle, se oli vaan jotain järkyttävän suolaista ja rasvaista hyhmää. Sama kävi jopa tilattavan pitsan kanssa, fetakin oli ällöä.
Mä olen niin tyytyväinen, että syön sitten hyvällä sielulla kunnon kotitekoista mozzarellaa, kuin sitä kevyt hyhmää kaupoissa, mitä tuli laitettua jos johonkin.
Juusto on hyvää, mutta siinäkin pitää keskittyä laatuun kuin noihin hemmetin mauttomiin venyviin hymiin.
10 kiloa lähti pois tästä oivalluksesta.
Voimis sulle!
13 jatkaa, että suklaanhimostakin pääsin sillä, että aloin syömään taloussuklaata. Ei mitään pandan, maraboun, fasun juttuja, vaan oikeasti suklaata jotka sisältä kaakaovoita.
Pieni tummasuklaalevy kestää mulla parikin viikkoa. Lapsetkaan ei niin mielellään tuosta nipsi. Olen pitänyt kuitenkin päivittäin joku makea yhden kunnon kahvin kanssa. Oli se korvapuusti tai suklaarivi. Mutta siitä pidän kiinni.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 01:59"]Mä olen päässyt juuston ikeestä eroon vaan sillä, että hammasta purren olin pari viikkoa ilman. Hemmetin tiukkaa se teki, koska teen niin pirun hyvät pastat, lasanget jne.
Sitten kun taas perhe osti juustoa, siis semmoista leivällä höylättävän. Maistoin ja oho, eipä tehnytkään mieli yhtään. Se ei vaan maistunut enää sille herkulle, se oli vaan jotain järkyttävän suolaista ja rasvaista hyhmää. Sama kävi jopa tilattavan pitsan kanssa, fetakin oli ällöä.
Mä olen niin tyytyväinen, että syön sitten hyvällä sielulla kunnon kotitekoista mozzarellaa, kuin sitä kevyt hyhmää kaupoissa, mitä tuli laitettua jos johonkin.
Juusto on hyvää, mutta siinäkin pitää keskittyä laatuun kuin noihin hemmetin mauttomiin venyviin hymiin.
10 kiloa lähti pois tästä oivalluksesta.
Voimis sulle!
[/quote]
Ahaa, eli siihen tepsii sama kuin sokeriin! Sillä juuri pääsin siitä eroon, että olin kaksi viikkoa ilman ja sitten ei tehnyt enää mieli. Kokeilen! Ap
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 01:55"]
[/quote]
Milloinkohan sä tajuat puhuvasi pelkkää paskaa? Esim. 2dl kuohukermassa on 680 kcal.
[/quote]Vaaka ei puhu paskaa. Elä sinä kalorikuvitelmissasi.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 02:05"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 01:59"]Mä olen päässyt juuston ikeestä eroon vaan sillä, että hammasta purren olin pari viikkoa ilman. Hemmetin tiukkaa se teki, koska teen niin pirun hyvät pastat, lasanget jne. Sitten kun taas perhe osti juustoa, siis semmoista leivällä höylättävän. Maistoin ja oho, eipä tehnytkään mieli yhtään. Se ei vaan maistunut enää sille herkulle, se oli vaan jotain järkyttävän suolaista ja rasvaista hyhmää. Sama kävi jopa tilattavan pitsan kanssa, fetakin oli ällöä. Mä olen niin tyytyväinen, että syön sitten hyvällä sielulla kunnon kotitekoista mozzarellaa, kuin sitä kevyt hyhmää kaupoissa, mitä tuli laitettua jos johonkin. Juusto on hyvää, mutta siinäkin pitää keskittyä laatuun kuin noihin hemmetin mauttomiin venyviin hymiin. 10 kiloa lähti pois tästä oivalluksesta. Voimis sulle! [/quote] Ahaa, eli siihen tepsii sama kuin sokeriin! Sillä juuri pääsin siitä eroon, että olin kaksi viikkoa ilman ja sitten ei tehnyt enää mieli. Kokeilen! Ap
[/quote]
Suosittelen! Voimia koitokseen! Mä en ole vielä uskaltanut sokeria lopettaa, koska pelkään vierotusoireita. Jos sä sanot noin, niin sokeri pannaan. Mä olen juhannuksena viimeistään sokeriton!
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 02:14"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 01:55"]
[/quote]
[/quote]Vaaka ei puhu paskaa. Elä sinä kalorikuvitelmissasi.
[/quote]
Kalori on kalori, tuli se mistä hyvänsä.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 02:17"][quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 02:05"]
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 01:59"]Mä olen päässyt juuston ikeestä eroon vaan sillä, että hammasta purren olin pari viikkoa ilman. Hemmetin tiukkaa se teki, koska teen niin pirun hyvät pastat, lasanget jne. Sitten kun taas perhe osti juustoa, siis semmoista leivällä höylättävän. Maistoin ja oho, eipä tehnytkään mieli yhtään. Se ei vaan maistunut enää sille herkulle, se oli vaan jotain järkyttävän suolaista ja rasvaista hyhmää. Sama kävi jopa tilattavan pitsan kanssa, fetakin oli ällöä. Mä olen niin tyytyväinen, että syön sitten hyvällä sielulla kunnon kotitekoista mozzarellaa, kuin sitä kevyt hyhmää kaupoissa, mitä tuli laitettua jos johonkin. Juusto on hyvää, mutta siinäkin pitää keskittyä laatuun kuin noihin hemmetin mauttomiin venyviin hymiin. 10 kiloa lähti pois tästä oivalluksesta. Voimis sulle! [/quote] Ahaa, eli siihen tepsii sama kuin sokeriin! Sillä juuri pääsin siitä eroon, että olin kaksi viikkoa ilman ja sitten ei tehnyt enää mieli. Kokeilen! Ap
[/quote]
Suosittelen! Voimia koitokseen! Mä en ole vielä uskaltanut sokeria lopettaa, koska pelkään vierotusoireita. Jos sä sanot noin, niin sokeri pannaan. Mä olen juhannuksena viimeistään sokeriton!
[/quote]
Kiitos tsempistä:-) Ja sinulle tässä tsemppiä sokerista irtautumiseen: söin sokerisia tuotteita lähes 30 vuotta monta kertaa viikossa. Kahden viikon lakon jälkeen olen syönyt niitä noin kuusi kertaa vuodessa kahden vuoden ajan, lähinnä kylässä. Makeaa tekee oikeasti mieli nykyään pari kertaa vuodessa.
Terveellinen ruoka ei tarkoita rasvatonta ja kaloritonta.
Älä huijaa itseäsi: oikeasti ajattelet pizzaa ja lämpimiä voileipiä (taikinaa, täytteitä, rasvaa, suolaa ...). :)
Juustot ovat ihana herkku, mutta eivät mättönä, rasvaisena, kuumana, sulaneena massana jonkun ruuan päällä, vaan ihan itsessään.
Ala harrastaa juustoja, opettele eri lajeja (niitähän on satoja). Et tarvitse kilon kimpaletta, vaan sinulla voi olla sopiva pala huoneenlämpöistä Turunmaata ja sen kanssa pala hapanta omenaa tai kypsää päärynää. Vuole pehmeää homejuustoa varsisellerin palan päälle ja rouskuta. Totuttele eri makuihin, opettele ahmimisen sijaan nauttimaan.
Tee, maustamaton kivennäsivesi ja viini ovat hyviä juustojuomia. Tilsit ja portviini on klassinen yhdistelmä. Kuiva, matalahiilihappoinen (ei lisättyä hiilihappoa) omenasiideri, maalaisleipä ja vahva britti-cheddar on hyvä iltapala tai lounas (vihanneksia viereen, hedelmiä jälkiruuaksi).
Brie ja päärynä on mun suosikkiyhdistelmiä; mikä tahansa kesäinen salaatti paranee revitystä mozzarellasta, pilkotusta fetasta, paistetusta tai grillatusta halloumista.
Unohda kevyt- ja rasvattomat tuotteet. Hanki elämä ja syö hyvin, älä mätä, älä vedä itseäsi ähkyyn vaan nautiskele. Kukaan ei oikeasti nauti kilon palasta juustoa, se on liikaa. 200 g kerrallakin on liikaa.
Tee mielikuvaharjoitus: kuvittele miltä verisuonesi näyttäisivät kun vetäisit sen kilon juustoa.
Älä etsi korvikkeita. Olet aikuinen, joten osaat sekä luopua, valita että nauttia.
Mulle jäi pysyvästi mieleen, kun ortoreksia-aikoinani joskus parikymppisenä luin terveysguru Arja Hämäläisen kommentin juustosta.
Nainen väitti täysin vakavissaan, että hän sai juonteen kulmakarvojen väliin, kun söi yhden kesän juustoa. Siinä sitä sitten kyttäsin monta päivää kulmakarvojen väliä, jos erehdyin herkuttelemaan siivulla Edamia.
Up:-(