Ruokaan 800€ kuukaudessa, ihan mahdoton päästä sen alle
Kaksi aikuista ja kaksi teinipoikaa, aikuiset etätyössä ja syödään lounas kotona, edellisen päivän rippeitä, leipä paistetulla kananmunalla, puuro tms. Laitetaan kaikki ruoka itse, leivotaan ja haetaan leipää tehtaanmyymälästä edullisemmin. Ja silti, 800€ kuukaudessa ruokaan ja tuntuu ettei oikein tahdo enää edes riittää.
Hyödynnän tarjouksia, ostan edullista ja tingin kotimaisuudesta vaikka en tahtoisi. Muistan kun lapsia asui kotona neljä ja ruokaan meni 600€ kuukaudessa. Oi niitä aikoja.
Kommentit (281)
Me syötäisiin tuolla rahalla 3 kk kevyesti. Meillä kaksi aikuista ja kaksi teiniä sekä alakoululainen.
Meillä kolme teinipoikaa ja vanhemmat kuluttaa pitkälti 1000 eur ruokaan vaikka syödään puuroa, ruuspaloja, kauden kasviksia, arkimaitoa ja halvimpia hedelmiä yms. Ruualla on käytännössä aina kanaa tau jauhelihaa proteiinin lähteenä joten ulkofileisiinkään ei rahat kulu. :D
Ruoka vaan on kallista ja urheilemassa perheessä se volyymi joka kuluu on todella suuri. Ruokalaskua on vaikea hilata pienemmäksi sillä mekin syömme ns. perus pöperöitä ilman ihmeempiä herkkuja tai limuja. Jos asuisin yksin saisin varmasti ruokalaskun melko pieneksi sillä en syö kovin paljon ja elän kevyellä kasvisruualla. Teillä kuitenkin laskennallisesti menee vain 50€/per naama viikossa joka on tällä hintatasolla pieni summa.
Vierailija kirjoitti:
Me syötäisiin tuolla rahalla 3 kk kevyesti. Meillä kaksi aikuista ja kaksi teiniä sekä alakoululainen.
Ja kevyesti viittaa siis aikaan, ei ruoan laatuun
Vierailija kirjoitti:
Ap, kerrankin rehellinen henkilö kertomassa ruokamenoistaan. Täällä kun leuhkitaan yleensä, että nelihenkisellä perheellä menee 100 euroa ruokaan tai yksinäisellä henkilöllä 50 euroa kuukaudessa. Meitä on kaksi henkeä ja meillä menee 400 euroa ruokaan kuukaudessa. Tunnen toki yhden tyypin, eräs naimaton, perheetön mies joka sanoi, että hänellä menee 50-80 euroa kuukaudessa ruokaan. Hän käy joka päivä syömässä äitinsä luona, joten sitä taustaa vasten uskottava.
Mulla ja mun nuorella on sillai kimppatalous että hän töistä tullessaan käy kaupassa ja jos on sopivia punalappuisia,tulee mun kautta,mä laitan ruuan ja sitte syödään ja hän vie joko loput kotiinsa tai mulle seuraavaksi päiväksi. Sillai saa säästettyä jonkin verran.
Toki hänellä on muutama kauppa siinä matkan varrella,on vara valita.
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo paha neljältä ole, kun on kaksi urheilevaa teiniä. Nehän vetää jo hedelmiäkin kilon päivässä ja tarttee myös niitä välipaloja. Sitä en tosin ymmärrä, miten - jos töissä ei ole ilmainen lounas ja olisi, sekin olisi verotettavaa - kotona menee enemmän ruokaa. Vessapaperia ja sähköä menee enemmän, mutt itsellä ei ainakaan ruokalaskuun vaikuta olenko kotona vai työpaikalla. Lounasetuhan ei riipu siitä, tekeekö töitä kotona vai ei, jos sellainen on, koska sillä voi hakea ruokakaupastakin joitakin tuotteita.
Tuleepa teinipojille, jotka mättää kilon päivässä kaikkea, kova herätys kun joskus muuttavat omilleen, ei taida opiskelijabudjetti ihan taipua tuohon.
No, onpahan armeija varmaan välissä oikomassa tuota ylensyönnin epäsuhtaa.
Meillä menee ruokakauppaan 600€/2 aikuista. Mielestäni halpaa, kun kumpikaan ei lounasta tämän päälle töissä.
Ihan normisummalta tuo 800e/kk minusta kuulostaa. Meillä menee n. 400e/kk kahdelle aikuiselle ja 2 päiväkoti-ikäiselle (syövät lounaan ja välipalan päiväkodissa).
Saahan tuosta nipistettyä jos on aivan pakko. Ensimmäisenä jättäisin juomat pois. Maito, mehu, alkoholi, vichy jne. ovat ihan turhia. Ihan pelkällä vedellä pärjää ja siihen on hyvä opetella. Toinen on tietty herkut: sipsit, rahkat, suklaa, karkit, maustetut jogurtit, valmispizzat, juustot. Näitähän ei tarvi, mutta ap:n pitää itse arvioida kuinka paljon haluavat nipistää ja mistä.
Meillä menee kanssa ruokaan ihan hirveitä määriä rahaa. Yritän säästää seuraavalla tavalla: Meillä tykätään syödä salaattia ruoan kanssa, ja nyt on esim. tomaatit, kurkut ym. ihan hirveän kalliita. Teen ruokien kanssa aina välillä porkkanaraastetta tai kaalipohjaisia salaatteja. Ne ovat edullisia. Porkkanaraasteessa on toki hommaa, mutta teen parin päivän satsin kerralla. Arkisin meillä syödään useammankin kerran viikossa jokin tosi halpa ruoka. Viikonloppuisin sitten parempaa. Viime viikolla syötiin kaksi päivää pastavuokaa. Halpaa jauhelihaa, pastaa, sipulia ja mausteita. Uuniin ja vähän maitoa sekaan sekä juustoraastetta päälle. Edellisellä viikolla oli perunasosevuokaa. Halvinta perunamuusijauhetta, siitä muusia ja sekaan paistettua, hyvin maustettua jauhelihaa. Tein niin suuren, että riitti moneksi kerraksi. Iltapalaksi on välillä uunimunakasta. Laitan sekaan mitä jääkaapista löytyy, kaikki nahistuneet vihanneksetkin käy. Tulee halvemmaksi kuin leipä, jonka päälle laitetaan kaikenlaista. Pienistä asioista voi säästää. Moni tuoremehu on niin paksua, että sen voi hyvin kaataa kannuun ja laittaa sekaan vettä. Sillä tavoin voi säästää joitakin euroja kuukaudessa. Viikonloppuisin meillä on kaikki leivät itse leivottuja, sekin säästää, jauhot ei ole kalliita. Tässä joitakin vinkkejä.
Ei ole ollenkaan paha, 200 € per henkilö. Ruuan hinta on sitäpaitsi voimakkaassa nousussa joten suosittelen etsimään säästöjä muualta. Meillä menee 500 eur ruokaan 2 henkilölle joista toinen on urheileva teini (syö todella paljon). Ruuasta en säästä mutta olen vähentänyt kulutusta palveluista (kampaamo, ravintolat, leffakäynnit) joten kokonaismenot ovat pysyneet samana. Sori vaan palveluala mutta pakko priorisoida näitä, muuten palkka ei riitä. Kallis on Suomi eikä tilanne muutu parempaan vaan pahenee. Vihreä siirtymä, sote jne pitävät huolta ettei suomalaisten ostovoima kasva pitkään aikaan. Sellaista täällä hyvinvoinnin mallimaassa.
Just tsekkasin 12kk kulutuksen, ruoka ja luokittelemattomat 300 per naama, meitä on 3. 260 jos tuon luokittelemattomat jättää pois.
Ei käytännössä olla syöty kuin k-ketjusta satunnaista pikaruokaa ta s-marketissa poikkeamista lukuunottamatta.
Sisältää myös alkoholijuomia ja kotiinkuljetusmaksuja.
Ostan säännöllisesti kotimaista pyydettyä kalaa, luomulihaa, kalliimpia leikkeleitä, pähkinöitä, artesaanijäätelöitä, maustamatonta jogurttia (arki-sokeripommi on puolet halvempaa), tuoremehua... Syömme sekä sisäfilettä että tarjouslapaa itse keitetyssä hernesopassa.
Minusta ei pitäisi pyrkiä alle 50e/vko/hlö. Koska silloin tinkii ruoasta terveytensä uhalla tai sitten joutuu tekemään aleruoan metsästämisestä, marjastamisesta ja leipomisesta sellaisen elämäntavan, että se on taas itse elämästä pois. Miksi sen on oltava juuri ruoka, josta säästää? Meillä kaikilla on yksi terveys.
Ruoka on arvokasta tai kallista miten sen ilmaisee, tästä varmaan kaikki kirjoittaneet ovat samaa mieltä. Jos sen kaiken syö mitä kaupasta ostaa ja kantaa niin sitten se tullut syötyä ja mennyt siihen varttuun tarkoitukseen. Mutta mitä menee jätteisiin? Se jätteisiin menevä ruoka on vasta kallista, ostetaan kallillla ja sitten heitetään pois syömättä. Löytyisikö pois heitettävän määrän pienentämisestä jotakin ratkaisua ja mahdollista säästöä? Minusta se on eettisesti väärin heittää ruokaa pois kun iso osa maailmasta kärsii ruuan puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta ei pitäisi pyrkiä alle 50e/vko/hlö. Koska silloin tinkii ruoasta terveytensä uhalla tai sitten joutuu tekemään aleruoan metsästämisestä, marjastamisesta ja leipomisesta sellaisen elämäntavan, että se on taas itse elämästä pois. Miksi sen on oltava juuri ruoka, josta säästää? Meillä kaikilla on yksi terveys.
Höpöhöpö. Aletuotteiden etsiminen tai leipominen ei ole muusta elämästä pois. Ja marjastaminen? Todellako!? Siis mielestäsi marjastukseen käytetty aika on ’elämästä pois’?
On sinulla kyllä arvot vinksallaan.
Ylensyönnillä sen terveyden saa pilattua aivan varmasti.
Minä huuhtelen jugurtti- ja piimätölkin lorauksella mehua. Napakka ravistelu ja kas- saan lasillisen
smoothieta!
Vierailija kirjoitti:
Meillä menee kanssa ruokaan ihan hirveitä määriä rahaa. Yritän säästää seuraavalla tavalla: Meillä tykätään syödä salaattia ruoan kanssa, ja nyt on esim. tomaatit, kurkut ym. ihan hirveän kalliita. Teen ruokien kanssa aina välillä porkkanaraastetta tai kaalipohjaisia salaatteja. Ne ovat edullisia. Porkkanaraasteessa on toki hommaa, mutta teen parin päivän satsin kerralla. Arkisin meillä syödään useammankin kerran viikossa jokin tosi halpa ruoka. Viikonloppuisin sitten parempaa. Viime viikolla syötiin kaksi päivää pastavuokaa. Halpaa jauhelihaa, pastaa, sipulia ja mausteita. Uuniin ja vähän maitoa sekaan sekä juustoraastetta päälle. Edellisellä viikolla oli perunasosevuokaa. Halvinta perunamuusijauhetta, siitä muusia ja sekaan paistettua, hyvin maustettua jauhelihaa. Tein niin suuren, että riitti moneksi kerraksi. Iltapalaksi on välillä uunimunakasta. Laitan sekaan mitä jääkaapista löytyy, kaikki nahistuneet vihanneksetkin käy. Tulee halvemmaksi kuin leipä, jonka päälle laitetaan kaikenlaista. Pienistä asioista voi säästää. Moni tuoremehu on niin paksua, että sen voi hyvin kaataa kannuun ja laittaa sekaan vettä. Sillä tavoin voi säästää joitakin euroja kuukaudessa. Viikonloppuisin meillä on kaikki leivät itse leivottuja, sekin säästää, jauhot ei ole kalliita. Tässä joitakin vinkkejä.
Pastavuokaan tehdään tomaattikastike, ri bähän maitoa.
Perunasosevuoka pussimuusista? Kuinka monta pussia teit? Meillä perunasosevuoka on jämäruoka. Eli eilisen loput muusit tänään vuokaan.
Pasta on halpaa ruokaa. Kotonatehdyt lihapullat ym kaalipadat helppo valmistaa itse. Tehkää isompia satseja kerralla ...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo paha neljältä ole, kun on kaksi urheilevaa teiniä. Nehän vetää jo hedelmiäkin kilon päivässä ja tarttee myös niitä välipaloja. Sitä en tosin ymmärrä, miten - jos töissä ei ole ilmainen lounas ja olisi, sekin olisi verotettavaa - kotona menee enemmän ruokaa. Vessapaperia ja sähköä menee enemmän, mutt itsellä ei ainakaan ruokalaskuun vaikuta olenko kotona vai työpaikalla. Lounasetuhan ei riipu siitä, tekeekö töitä kotona vai ei, jos sellainen on, koska sillä voi hakea ruokakaupastakin joitakin tuotteita.
Tuleepa teinipojille, jotka mättää kilon päivässä kaikkea, kova herätys kun joskus muuttavat omilleen, ei taida opiskelijabudjetti ihan taipua tuohon.
No, onpahan armeija varmaan välissä oikomassa tuota ylensyönnin epäsuhtaa.
Opiskelijalounaat on edullisia ja ainakin oma poika tekee ruokaa itse ja hakee niitä punalaputteuja tuotteita. Äkkiä ne oppii. Toki sitten äiti ja isä yhdessä on täyttänyt jääkaapin ja tarjonnut ravintolaruuat käydessään, mutta sen verran on välimatkaa, että ei siellä yhtenään olla jääkaappia täyttämässä. Hänellä on onneksi kunnollinen pakastin. Tosin nykyään jo töissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap, kerrankin rehellinen henkilö kertomassa ruokamenoistaan. Täällä kun leuhkitaan yleensä, että nelihenkisellä perheellä menee 100 euroa ruokaan tai yksinäisellä henkilöllä 50 euroa kuukaudessa. Meitä on kaksi henkeä ja meillä menee 400 euroa ruokaan kuukaudessa. Tunnen toki yhden tyypin, eräs naimaton, perheetön mies joka sanoi, että hänellä menee 50-80 euroa kuukaudessa ruokaan. Hän käy joka päivä syömässä äitinsä luona, joten sitä taustaa vasten uskottava.
Mulla ja mun nuorella on sillai kimppatalous että hän töistä tullessaan käy kaupassa ja jos on sopivia punalappuisia,tulee mun kautta,mä laitan ruuan ja sitte syödään ja hän vie joko loput kotiinsa tai mulle seuraavaksi päiväksi. Sillai saa säästettyä jonkin verran.
Toki hänellä on muutama kauppa siinä matkan varrella,on vara valita.
MIKSI ALAPEUKKU,tuo on hyvä idea. Ei sitä varmaan joka päivä tarvitse tehdä!
Kannattaa muistaa että nämä jotka käyttävät nelihenkisen perheen ruokiin maksimissaan 200-300 euroa kuussa ovat yleensä niitä joilla lapset on vielä pieniä eli eivät kuluta samalla tavalla kuin teinipojat ja ruokana on yleisesti ottaen muhennoksia, sitä iänikuista puuroa ja muita yksipuolisia säästöruokia. Uskomatonta että sen sijaan että ihmiset ymmärtäisivät ruoan hinnan olevan suomessa keinotekoisesti kallista ruokatukkujen duopolin vuoksi niin ohjeistetaan perheitä vain leipomaan jauhoista omat leivät ruoaksi ja lounastamaan sitten niillä ja vesilasilla, hyvä tulee kun jättää vain ne einekset (jotka ovat usein halvempia kuin itse tehty ja joita AP ei koskaan edes mainitse ostavansa) hyllyyn ja lakkaa ostamasta euron kalliimpaa kahvia. Mikä kulttuuripiirteemme onkaan tämä kituuttamisen ja kärsimyksen ihailu?