E-reseptistä
Hei, sellaista kysyisin, että näkeekö lääkäri että olenko hakenut apteekista hänen kirjoittamat lääkkeet? Kyseessä siis antihistamiinit sekä kortisoninenäsuihkeet sekä vähän kalliimmat astmalääkkeet (yhteishinnaksi olisi tullut lähemmäs 70€). En pystynyt niitä hakemaan vaan käytin sitten reseptivapaita allergialääkkeitä ja aiempia astmalääkkeitäni ja huomenna olen menossa samalle lääkärille. Tuli vaan mieleen, että näkeeks hän nyt et lääkkeet on edelleen hakematta..? :D
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:03"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:59"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:51"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:46"] [quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:41"] "Näkee reseptikeskuksesta" Täytyykö erikseen mennä katsomaan vai siis esim jos kirjoittaa jotain toista lääkettä niin näkeekö lääkäri vanhat käyttämättömät lääkkeet? Menen siis lääkäriin koska hengitysvaikeudet ei ole helpottuneet. [/quote] Mitä luulet että käynnillä tapahtuu? Aiotko valehdella että lääkärin määräämät lääkkeet ei auttaneet? Totta vie sulla on hengitysvaikeuksia, koska ei reseptivapaat ole yhtä tehokkaita. Jos et pysty ostamaan välttämättömiä lääkkeitä, käännyt sossun puoleen. [/quote] No ei se sossu auta siinä. Itsellä lääkitys joka toimisi mutta en voi käyttää sitä koska hinta liian suuri 65 euroa / kk. Takuueläkkeellä elän ja siitä ei riitä 65 euroa/kk lääkkeeseen. Sossusta ei saa apua koska laskelma on 23 euroa ylijäämäinen. [/quote] Sinä itse laitat asiasi tärkeysjärjestykseen. Sossun laskelman perusteella sinulla jää yli 500€ /kk elämiseen vuokran ym. välttämättömien laskujen jälkeen. Se on vähän, mutta ei niin vähän, ettetkö pystyisi ostamaan lääkettäsi. Valitset kuitenkin käyttää rahasi muuhun!
[/quote]
Ootas... käytän rahani. Ruoka, sähkö, vakuutus, bussikortti, muut lääkkeet. Ne joihin minulla on varaa.
[/quote]
No mutta tuossahan täytyy lääkekatto jo mainitsemallasi lääkkeellä. Ja siitä vajaasta viidestä sadasta, mikä toimeentulominimi on, ei pitäisi joutua ostamaan lääkkeitä muutenkaan.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:09"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:03"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:59"] [quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:51"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:46"] [quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:41"] "Näkee reseptikeskuksesta" Täytyykö erikseen mennä katsomaan vai siis esim jos kirjoittaa jotain toista lääkettä niin näkeekö lääkäri vanhat käyttämättömät lääkkeet? Menen siis lääkäriin koska hengitysvaikeudet ei ole helpottuneet. [/quote] Mitä luulet että käynnillä tapahtuu? Aiotko valehdella että lääkärin määräämät lääkkeet ei auttaneet? Totta vie sulla on hengitysvaikeuksia, koska ei reseptivapaat ole yhtä tehokkaita. Jos et pysty ostamaan välttämättömiä lääkkeitä, käännyt sossun puoleen. [/quote] No ei se sossu auta siinä. Itsellä lääkitys joka toimisi mutta en voi käyttää sitä koska hinta liian suuri 65 euroa / kk. Takuueläkkeellä elän ja siitä ei riitä 65 euroa/kk lääkkeeseen. Sossusta ei saa apua koska laskelma on 23 euroa ylijäämäinen. [/quote] Sinä itse laitat asiasi tärkeysjärjestykseen. Sossun laskelman perusteella sinulla jää yli 500€ /kk elämiseen vuokran ym. välttämättömien laskujen jälkeen. Se on vähän, mutta ei niin vähän, ettetkö pystyisi ostamaan lääkettäsi. Valitset kuitenkin käyttää rahasi muuhun! [/quote] Ootas... käytän rahani. Ruoka, sähkö, vakuutus, bussikortti, muut lääkkeet. Ne joihin minulla on varaa. [/quote] No mutta tuossahan täytyy lääkekatto jo mainitsemallasi lääkkeellä. Ja siitä vajaasta viidestä sadasta, mikä toimeentulominimi on, ei pitäisi joutua ostamaan lääkkeitä muutenkaan.
[/quote]
Täh ? Ihmisillä on outoja käsityksiä toimeentulotuesta! SIIS ensin katsotaan mitä tulee käteen rahaa ok? SITTEN siitä vähennetään asumiskulut, eli vuokra minun tapauksessa. Ja sen ollessa ylijäämäinen en saa mitään. Aikoinaan sai ajan sosiaalityöntekijälle, joka harkinnanvaraisena saattoi ottaa huomioon muut kulut.
Ja jos 20 sulla menee reseptittömiin lääkkeisiin isoja summia rahaa, niin pyydä lääkäriltä niihin resepti, niin saat kelakorvaukset ja summat pienevät huomattavasti.
Jos ne on taas reseptillä, niin aivan kuin 23 sanoi, niin siitä toimeentulon minimimäärästä ei tarvitse maksaa reseptilääkkeitä. Varaa vaikka aika sossuun ja pyydä, että työntekijä kävisi tuon lääketilanteen kanssasi läpi, jos kulut ovat niin isot.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:15"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:09"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:03"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:59"] [quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:51"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:46"] [quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:41"] "Näkee reseptikeskuksesta" Täytyykö erikseen mennä katsomaan vai siis esim jos kirjoittaa jotain toista lääkettä niin näkeekö lääkäri vanhat käyttämättömät lääkkeet? Menen siis lääkäriin koska hengitysvaikeudet ei ole helpottuneet. [/quote] Mitä luulet että käynnillä tapahtuu? Aiotko valehdella että lääkärin määräämät lääkkeet ei auttaneet? Totta vie sulla on hengitysvaikeuksia, koska ei reseptivapaat ole yhtä tehokkaita. Jos et pysty ostamaan välttämättömiä lääkkeitä, käännyt sossun puoleen. [/quote] No ei se sossu auta siinä. Itsellä lääkitys joka toimisi mutta en voi käyttää sitä koska hinta liian suuri 65 euroa / kk. Takuueläkkeellä elän ja siitä ei riitä 65 euroa/kk lääkkeeseen. Sossusta ei saa apua koska laskelma on 23 euroa ylijäämäinen. [/quote] Sinä itse laitat asiasi tärkeysjärjestykseen. Sossun laskelman perusteella sinulla jää yli 500€ /kk elämiseen vuokran ym. välttämättömien laskujen jälkeen. Se on vähän, mutta ei niin vähän, ettetkö pystyisi ostamaan lääkettäsi. Valitset kuitenkin käyttää rahasi muuhun! [/quote] Ootas... käytän rahani. Ruoka, sähkö, vakuutus, bussikortti, muut lääkkeet. Ne joihin minulla on varaa. [/quote] No mutta tuossahan täytyy lääkekatto jo mainitsemallasi lääkkeellä. Ja siitä vajaasta viidestä sadasta, mikä toimeentulominimi on, ei pitäisi joutua ostamaan lääkkeitä muutenkaan.
[/quote]
Täh ? Ihmisillä on outoja käsityksiä toimeentulotuesta! SIIS ensin katsotaan mitä tulee käteen rahaa ok? SITTEN siitä vähennetään asumiskulut, eli vuokra minun tapauksessa. Ja sen ollessa ylijäämäinen en saa mitään. Aikoinaan sai ajan sosiaalityöntekijälle, joka harkinnanvaraisena saattoi ottaa huomioon muut kulut.

[/quote]
No ei se noin pitäisi mennä. Olen ollut sossun asiakas, ja minulle korvattiin kaikki julkisen terveydenhuollon kulut, myös lääkkeet. Siis niin, että näiden (+vuokran jne.) jälkeen käteen jäi vielä se minimi (485€ kai nykyään). Sairaala- ym. laskut vein suoraan sossuun, ja lääkkeisiin minulla oli maksusitoumus.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:25"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:15"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:09"] [quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:03"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:59"] [quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:51"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:46"] [quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:41"] "Näkee reseptikeskuksesta" Täytyykö erikseen mennä katsomaan vai siis esim jos kirjoittaa jotain toista lääkettä niin näkeekö lääkäri vanhat käyttämättömät lääkkeet? Menen siis lääkäriin koska hengitysvaikeudet ei ole helpottuneet. [/quote] Mitä luulet että käynnillä tapahtuu? Aiotko valehdella että lääkärin määräämät lääkkeet ei auttaneet? Totta vie sulla on hengitysvaikeuksia, koska ei reseptivapaat ole yhtä tehokkaita. Jos et pysty ostamaan välttämättömiä lääkkeitä, käännyt sossun puoleen. [/quote] No ei se sossu auta siinä. Itsellä lääkitys joka toimisi mutta en voi käyttää sitä koska hinta liian suuri 65 euroa / kk. Takuueläkkeellä elän ja siitä ei riitä 65 euroa/kk lääkkeeseen. Sossusta ei saa apua koska laskelma on 23 euroa ylijäämäinen. [/quote] Sinä itse laitat asiasi tärkeysjärjestykseen. Sossun laskelman perusteella sinulla jää yli 500€ /kk elämiseen vuokran ym. välttämättömien laskujen jälkeen. Se on vähän, mutta ei niin vähän, ettetkö pystyisi ostamaan lääkettäsi. Valitset kuitenkin käyttää rahasi muuhun! [/quote] Ootas... käytän rahani. Ruoka, sähkö, vakuutus, bussikortti, muut lääkkeet. Ne joihin minulla on varaa. [/quote] No mutta tuossahan täytyy lääkekatto jo mainitsemallasi lääkkeellä. Ja siitä vajaasta viidestä sadasta, mikä toimeentulominimi on, ei pitäisi joutua ostamaan lääkkeitä muutenkaan. [/quote] Täh ? Ihmisillä on outoja käsityksiä toimeentulotuesta! SIIS ensin katsotaan mitä tulee käteen rahaa ok? SITTEN siitä vähennetään asumiskulut, eli vuokra minun tapauksessa. Ja sen ollessa ylijäämäinen en saa mitään. Aikoinaan sai ajan sosiaalityöntekijälle, joka harkinnanvaraisena saattoi ottaa huomioon muut kulut. [/quote] No ei se noin pitäisi mennä. Olen ollut sossun asiakas, ja minulle korvattiin kaikki julkisen terveydenhuollon kulut, myös lääkkeet. Siis niin, että näiden (+vuokran jne.) jälkeen käteen jäi vielä se minimi (485€ kai nykyään). Sairaala- ym. laskut vein suoraan sossuun, ja lääkkeisiin minulla oli maksusitoumus.
[/quote]
OK! Sinulla on siis sosiaalityöntekijän tekemä päätös. Siinä voidaan toimia kuten sinun tapauksessa on tehty. Mutta muuten nykyään se menee ihan tasantarkkaan 1. tulot 2. asumiskulut siis se vuokra 3. siitä erotus 4. ylijäämäinen hylätty 5. alijäämäinen! Saat reseptilääkkeet, saat julkisenpuolen terveydenhuollon, saat sähkölaskun, saat kotivakuutuksen.... Näin se menee. Itseä hieman ärsyttää.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:35"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:25"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:15"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:09"] [quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:03"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:59"] [quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:51"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:46"] [quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:41"] "Näkee reseptikeskuksesta" Täytyykö erikseen mennä katsomaan vai siis esim jos kirjoittaa jotain toista lääkettä niin näkeekö lääkäri vanhat käyttämättömät lääkkeet? Menen siis lääkäriin koska hengitysvaikeudet ei ole helpottuneet. [/quote] Mitä luulet että käynnillä tapahtuu? Aiotko valehdella että lääkärin määräämät lääkkeet ei auttaneet? Totta vie sulla on hengitysvaikeuksia, koska ei reseptivapaat ole yhtä tehokkaita. Jos et pysty ostamaan välttämättömiä lääkkeitä, käännyt sossun puoleen. [/quote] No ei se sossu auta siinä. Itsellä lääkitys joka toimisi mutta en voi käyttää sitä koska hinta liian suuri 65 euroa / kk. Takuueläkkeellä elän ja siitä ei riitä 65 euroa/kk lääkkeeseen. Sossusta ei saa apua koska laskelma on 23 euroa ylijäämäinen. [/quote] Sinä itse laitat asiasi tärkeysjärjestykseen. Sossun laskelman perusteella sinulla jää yli 500€ /kk elämiseen vuokran ym. välttämättömien laskujen jälkeen. Se on vähän, mutta ei niin vähän, ettetkö pystyisi ostamaan lääkettäsi. Valitset kuitenkin käyttää rahasi muuhun! [/quote] Ootas... käytän rahani. Ruoka, sähkö, vakuutus, bussikortti, muut lääkkeet. Ne joihin minulla on varaa. [/quote] No mutta tuossahan täytyy lääkekatto jo mainitsemallasi lääkkeellä. Ja siitä vajaasta viidestä sadasta, mikä toimeentulominimi on, ei pitäisi joutua ostamaan lääkkeitä muutenkaan. [/quote] Täh ? Ihmisillä on outoja käsityksiä toimeentulotuesta! SIIS ensin katsotaan mitä tulee käteen rahaa ok? SITTEN siitä vähennetään asumiskulut, eli vuokra minun tapauksessa. Ja sen ollessa ylijäämäinen en saa mitään. Aikoinaan sai ajan sosiaalityöntekijälle, joka harkinnanvaraisena saattoi ottaa huomioon muut kulut. [/quote] No ei se noin pitäisi mennä. Olen ollut sossun asiakas, ja minulle korvattiin kaikki julkisen terveydenhuollon kulut, myös lääkkeet. Siis niin, että näiden (+vuokran jne.) jälkeen käteen jäi vielä se minimi (485€ kai nykyään). Sairaala- ym. laskut vein suoraan sossuun, ja lääkkeisiin minulla oli maksusitoumus.
[/quote]
OK! Sinulla on siis sosiaalityöntekijän tekemä päätös. Siinä voidaan toimia kuten sinun tapauksessa on tehty. Mutta muuten nykyään se menee ihan tasantarkkaan 1. tulot 2. asumiskulut siis se vuokra 3. siitä erotus 4. ylijäämäinen hylätty 5. alijäämäinen! Saat reseptilääkkeet, saat julkisenpuolen terveydenhuollon, saat sähkölaskun, saat kotivakuutuksen....  Näin se menee.  Itseä hieman ärsyttää.
[/quote]
Ei mene! Usko jo, asia ei koske minua, jankutan, koska kärsit vääryyttä nyt. Sinulle todella kuuluu jäädä se perusosa käteen. Vakuutuksesta en tiedä, mutta lääkkeitä, terveydenhoitoa, sähköä EI tarvitse maksaa perusosasta.
Netistä varmasti löytyy faktaa tästä. En nyt ehdi googlata sinulle, mutta suosittelen, että selvität oikeutesi. Ota yhteys vaikka sosiaaliasiamieheen heti huomenna, ja tee valitus! Voit saada myös takautuvasti sinulle kuuluneita korvauksia, jos sossussa on tehty laittomia päätöksiä.
Miksi ihmiset eivät usko sitä miten se normaalisti toimeentulotuki menee. Minä olen yksinäinen lapseton ja ole eläkkeellä takuu semmoisella, joten saan käteen kuussa n. 735€ siitä maksan vuokran, joka eläkeläisen asumistuen jälkeen on 220€ käteen jää 515€/kk. SILLÄ rahalla ostan ruuan, maksan kotivakuutuksen, sähkön, vesilaskun ja lääkkeet joihin minulla ei ole varaa ostaa kaikkia.
Soskusta en saa apua koska tuloni ovat toimeentulotukilaskelman mukaan ylijäämäinen! se menee tasan tarkkaan tulot miinus asumiskulut eli vuokra! Minulla olisi edessä sydänleikkaus koska minulla on läppävika... OK Sydänleikkaus maksaa paljon paljon paljon... mutta kun se tehdään valtion piikkiin yliopistollisessa sairaalassa maksan siitä vain vuorokausimaksut eli n. 38€/vrk. No avosydänleikkaus vaatii n. 5 - 12 vrk. hoitoa.
MUTTA ei minulla ole varaa edes siihen 5x38€ = 190€ laskuun... Kysyin tätä soskusta ja sieltä sanottiin... " Ei voi sanoa mitään... luultavasti et saa mitään koska sinun laskelma on ylijäämäinen! "
Kyllä näkee. Ja nyt maksat uudesta lääkärikäynnistä, vaikka et raaskinut lääkkeitä ostaa. Toivotko, että lääkäri taikoo sinut terveeksi?