Mitä ajattelet vuokralla asuvasta kolmekymppisestä?
Niin. Tuntuu että on kova paine ostaa oma asunto. Onko paikalla samassa tilanteessa olevia? Mitä ajattelet 30 v tyypistä, joka edelleen asuu vuokralla?
Kommentit (37)
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 20:38"]
Riippuu asuinkunnasta. Jos asuu Helsingissä vuokralla, ei mielestäni ole mitenkään kummallista. Jos taas asuu vaikka Leppävirralla vuokralla, niin kyllä se vähän kysymyksiä herättää. Niillä hinnoilla voisi pienituloisempikin ostaa oman asunnon.
[/quote]
Siellä missä asunnot on halpoja, on kyllä vuokratkin halpoja.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 20:50"]
Pitäisikö luottaa siihen että töitä aina löytyy juuri siitä kaupungista josta on asunnon ostanut? Voi käydä niin että työpaikka heilahtaakin 400km päästä ja kiinteistö ei menekään kaupaksi. Siinä sitten asut vuokralla toisessa kaupungissa ja yrität kaupustella samalla entistä kämppää...
Että aina ei käy niinkuin saduissa ja asuntolainamainoksissa. Ja ei ole fiktiivinen esimerkki. Tapahtui minulle tuossa viime vuoden lopussa. Arvatkaa vaan v***ttaako >.<
[/quote]
Heippa melkein kohtalotoveri. Meillä kyllä mies asuu siinä vanhassa asunnossa, kun mulla on sellainenkin. Hän taas ei ole saanut täältä töitä.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:14"]
En itseasiassa tunne kuin yhden tällaisen, hänkin on ulkomailta suomalaisen neidin perässä muuttanut.hänen (eu) maassa kaikki ennenminkin vuokraa. Että kyllä varmaan ihmettelisin, mikä on niin pieleen mennyt, ettei ole ollut varaa omaa hankkia.
[/quote]
Pieleen? Itse olen lähes nelikymppinen vuokralainen enkä koe että mitään olisi mennyt pieleen. Olen reippaasti yli suomalaisten keskitulon tienaava it-ammattilainen, jonka elämä ei ole kyllä milllään tavalla pielessä. Ellei sitten määritellä että elämä on pielessä jos ei halua sitä suomalaisten pyhää lehmää, omistusasuntoa. Itse en todellakaan halua, olisi kyllä varaa vaan en tahdo.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 20:55"]
Enpä mitään ihmeellistä. Olen itse nelikymppinen koko ikäni vuokralla asunut ihminen. En aio koskaan ostaa omistusasuntoa, en vaikka olen kohtuu hyvätuloinen. Mitä minä sillä seinien omistamisella tekisin? En välitä edes karruttaa omaisuutta asuntoa itselleni maksamalla, kun lapsettomana sinkkuna perintökin menee valtiolle...
[/quote]
Onko sinulla sisaruksia tai setiä/tätejä/enoja tai sisarusten lapsia? He perivät. Eri asia sitten, haluatko heille perintöä jättää. Serkut eivät enää peri. Mutta tuttu peri lapsettoman tätinsä talon ja jo aiemmin kuolleen tädin puolison, setänsä arvoesineitä - perintöverot olivat niin valtavat, että joutui myymään talon, ne arvoesineet olivat sellaisia, joita ei halunnut myydä jottei muu suku suutu. Ei ollut muita perillisiä elossa.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:18"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:14"]
En itseasiassa tunne kuin yhden tällaisen, hänkin on ulkomailta suomalaisen neidin perässä muuttanut.hänen (eu) maassa kaikki ennenminkin vuokraa. Että kyllä varmaan ihmettelisin, mikä on niin pieleen mennyt, ettei ole ollut varaa omaa hankkia.
[/quote]
Pieleen? Itse olen lähes nelikymppinen vuokralainen enkä koe että mitään olisi mennyt pieleen. Olen reippaasti yli suomalaisten keskitulon tienaava it-ammattilainen, jonka elämä ei ole kyllä milllään tavalla pielessä. Ellei sitten määritellä että elämä on pielessä jos ei halua sitä suomalaisten pyhää lehmää, omistusasuntoa. Itse en todellakaan halua, olisi kyllä varaa vaan en tahdo.
[/quote]
Tuskin oikeasti kukaan on näin tyhmä. :D :D
Onhan se vähän totta, että vuokraa maksaessa naureskelee vain se vuokranantaja. Mutta entä sitten? Naureskeleepahan ainakin joku.
En siis ajattele yhtään mitään, jos joku 3-kymppinen on vuokralla. Ei kaikki halua ostaa omaa ikinä ja se on ihan ok mulle.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 22:20"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 20:55"]
Enpä mitään ihmeellistä. Olen itse nelikymppinen koko ikäni vuokralla asunut ihminen. En aio koskaan ostaa omistusasuntoa, en vaikka olen kohtuu hyvätuloinen. Mitä minä sillä seinien omistamisella tekisin? En välitä edes karruttaa omaisuutta asuntoa itselleni maksamalla, kun lapsettomana sinkkuna perintökin menee valtiolle...
[/quote]
Onko sinulla sisaruksia tai setiä/tätejä/enoja tai sisarusten lapsia? He perivät. Eri asia sitten, haluatko heille perintöä jättää. Serkut eivät enää peri. Mutta tuttu peri lapsettoman tätinsä talon ja jo aiemmin kuolleen tädin puolison, setänsä arvoesineitä - perintöverot olivat niin valtavat, että joutui myymään talon, ne arvoesineet olivat sellaisia, joita ei halunnut myydä jottei muu suku suutu. Ei ollut muita perillisiä elossa.
[/quote]
Ei ole omia lapsia eikä sisaruksia. Sedät ja tädit taitaa olla kuolleet jo minun perintöni tullessa ajankohtaiseksi, jos elän suunnilleen keskimääräisen eliniän. Enkä kyllä edes tunne niitä, joten en niille välittäisi perintöä jättää. Mutta ehkä sitä tosiaan pitäisi miettiä jos johonkin hyväntekeväisyyteen mieluummin jakaisi jäämistönsä kuin antaisi ihan sattuman päättää.
Huonosta omistusasunnosta on vaikeampaa päästä eroon kuin huonosta akasta. Joskus sitä vaan tekee virhearviointeja, molemmissa. Tai maailma muuttuu. Hyvä esimerkkini on lapsuudenkotini, joka ennen rajoittui peltoihin ja metsään, oli tien päässä viimeinen talo ja turvallinen lapsille. Nyt se on neljän tien risteyksessä; yhtenä naapurina vuokrakerrostalo, jossa asuu nykyänä sijoitetettuja asukkaita. Kun olin lapsi, oli yksi rajanaapuri, nyt on kolme ja tuon kerrostalo tien toisella puolella.
Mä asun ihan mielelläni vuokralla. Menot sen verran pienet, että omistusasunnossa vastikkeet ja lyhennykset olisivat huomattavasti suurempia menoeriä.
Ostan kyllä oman asunnon jossain vaiheessa. Mutta kunnollisen enkä mitään, mikä ei miellytä täydellisesti minua.
Suomalaisten pitäisi päästä pois tuosta omistusasumisen hinkumisesta. Rahat voi sijoittaa paremminkin.
30v ja vuokralla. Home ensuasunnosta 40tonttua vielä velkaa vaikka aikapäiviä sitten myyty.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:22"]
30v ja vuokralla. Home ensuasunnosta 40tonttua vielä velkaa vaikka aikapäiviä sitten myyty.
[/quote]
Vähän samantapainen tarina. Toteutin alle kolmekymppisenä haaveen omakotitalosta ja ostin sinkkuna itselleni ihanan pienen rintamamiestalon isolla tontilla. Talo vaan perhana osoittautui hometaloksi. Jouduin myymään purkukuntoisena ja velkaa jäi mukavasti. Nyt on jo velka onneksi maksettu pois, mutta jotenkin ei vaan huvita enää rahojaan omaan asuntoon laittaa. Vuokralla taidan asua jatkossakin.
Jessus. Ainako pitää asettaa noita ikärajoja? Jokaisen ihmisen elämä on yksilöllistä, ei se aina mene tietyn peruskaavan mukaan.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:25"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 23:22"]
[/quote]
Vähän samantapainen tarina. Toteutin alle kolmekymppisenä haaveen omakotitalosta ja ostin sinkkuna itselleni ihanan pienen rintamamiestalon isolla tontilla. Talo vaan perhana osoittautui hometaloksi. Jouduin myymään purkukuntoisena ja velkaa jäi mukavasti. Nyt on jo velka onneksi maksettu pois, mutta jotenkin ei vaan huvita enää rahojaan omaan asuntoon laittaa. Vuokralla taidan asua jatkossakin.
[/quote]
Jep. Se on mukava kuunnella kaverien ihmettelyä miks ihmeessä ette osta omaa?! Ei vaan jaksa selittää..
Asun vuokralla ja olen jo YLI kolmekymppinen ;)
Perhekin löytyy.
Niin helppoa asumista! Jotain kun menee rikki, esim uuni, niin kuin meillä, uusi tuotiin seuraavana päivänä tilalle.
Saunaremontti tehtiin vuosi sitten eikä laihduttanut omaa rahapussia yhtään.
Ehkä sitten kun lapset on aikuisia ja lentäneet pesästä voisi sen oman pienen osakkeen ostaa.
Nyt joutuisimme ottamaan todella ison pankkilainan että vastaavan tasoisen ja kokoisen asunnon saisimme ostettua.
Ja tästä voi sitäpaitsi muuttaakkin helposti pois jos siltä tuntuu :)
No itse olen yli kolmekymppinen vuokralainen ja maksan vuokrat pörssituotoilla ja on tuossa pihassa uutena ostettu autokin. Säälikööt kommuuniasunnon omistajat. En välitä. Ei kiinnosta ostaa jostain tulevaisuuden ghetosta mitään panokorsua.
Tää palsta on niin pelottava, pitää ihan miettiä onko tässä siis jotain hävettävää? Olen 34v mies asun nyt yksin vuokralla ja vieläpä itä-helsingissä. Helsingin mittakaavassa halpa vuokra, upeat ulkoilumaastot, metroasema, ja kaupat alle 100m päässä. Miksi ottaisin 300 000e lainan vastaavaa käppää varten, kun tää on ihan hyvä. Jos otan lainan, en ota sitä kämppää varten, vaan hyvää "pakopaikkaa" eli kesämökkiä varten. Paikkaa jonne voi karata, ja kyhätä vaikka oman perunamaan ja grillikodan. En näe mitään syytä olla velallinen, omaani vastaavaa kämppää varten. Nykyisillä tuloillani, yksin asuvana en mitään miljoona omakoti taloa täältä voi kuitenkaan ostaa. Tähän riittää rahat hyvin, ja on varaa tehdä muutakin. En ole velkaa kellekkään, ei ole edes luotto korttia. Otan jos joskus tarttee. Mökki maalta kiinnostaa.
Jos kyseessä on mies, niin hälytyskelloni alkaa soida ja kierrän tyypin kaukaa.
t. Naisellinen nainen
[quote author="Vierailija" time="22.05.2015 klo 00:02"]
Tää palsta on niin pelottava
[/quote]
Eikö olekin ;)
Mä aina ihmettelen näitä "vuokraisäntä naureskelee" - typpejä täällä. Hui kauheeta, entä sitten? Ainahan joku naureskelee. Autokauppias naureskelee kun piti saada se tietyn merkkinen auto, ravintoloitsija naureskelee kun piti päästä valmiiseen pöytään vaikka voisi käydä lidlissä ja kokata itse, merkkivaatekauppiaat ja kaikenmaailman status-harrastusvälinekauppiaat ne vasta naureskelevatkin.
Kiva, jos tulee lisää iloa ja naurua yhteiskuntaan!
En itseasiassa tunne kuin yhden tällaisen, hänkin on ulkomailta suomalaisen neidin perässä muuttanut.hänen (eu) maassa kaikki ennenminkin vuokraa.
Että kyllä varmaan ihmettelisin, mikä on niin pieleen mennyt, ettei ole ollut varaa omaa hankkia.