Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuka on/oli sinulle isovanhemmistasi läheisin?

Vierailija
21.01.2022 |

Kysymys yllä

Kuka on/oli sinulle isovanhemmistasi läheisin?

Vaihtoehdot

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän äiti. En ole koskaan tavannut kumpaakaan isoisää, kuolivat jo ennen syntymääni.

Vierailija
2/39 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ps. "en ole koskaan tavannut isovanhempiani" tarkoittaa tässä sitä, että et ole tavannut heistä ketään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvalla on syntyessä kaikki neljä isovanhempaa elossa. Minä en ainakaan tunne ketään.

Vierailija
4/39 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän äidin ja isän isän kanssa synkkaa parhaiten, mutta äidin vanhempia olen nähnyt paljon enemmän.

Henkinen yhteys jäänyt silti aika valjuksi, mutta heidän kanssaan on toisaalta tehtykin kaikkea muuta kuin keskusteltu.

Vierailija
5/39 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harvalla on syntyessä kaikki neljä isovanhempaa elossa. Minä en ainakaan tunne ketään.

Kyllä suurimmalla osalla on.

Harva lapsi syntyy keski-ikäisille vanhemmille.

Vierailija
6/39 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä oikein pysty erittelemään. Jokainen oli rakas ja tärkeä ja opetti erilaisia asioita, mitä olen kantanut ikäni mukana. Mutta jos olisi yksi ihan pakko sanoa, niin sitten ehkä sanoisin äidin isän, sillä häenen kanssaan vietin kaikkein eniten ja hänellä oli ihailtavan myönteinen elämänasenne kuolinvuoteelle saakka.

Vierailija
7/39 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidin täti, joka oli papan sisko. Hoiti minua paljon pienenä, isovanhemmat etäisiä.

Vierailija
8/39 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän äiit, muut kuolleet. Olisi luultavasti ollut vaikka muut olisivat olleetkin elossa. Vanhemmistani isäni on läheisempi. Omille lapsilleni läheisimmät isovanhemmat ovat äitini, sitten isäni, miehen vanhemmat eivtä niin läheisiä, ei niitä mieskään jaksa,

Vierailija
9/39 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin varmaan nykyisin, mutta ennen vanhaan ihmiset kuolivat nuorempina.

Vierailija
10/39 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän isää en ehtinyt koskaan tavata, äidin isä oli niin tyypillinen eversti evp. sodan käynyt, ettei suoranaisesti isoisälliseksi voinut sanoa. Toki muutama todella lämmin muisto hänestäkin, kun päästi joskus kulissit vähän tippumaan. Sekä äidin äiti että isän äiti olivat läheisiä, vaikka hyvin erityyppisiä. Oli vaikea valita, kumpi oli läheisempi, mutta valitsin nyt kuitenkin isän äidin, jonka kanssa tuli vähän aikuisempana vietettyä  enemmän aikaa ja ehti sen taki ehkä rakentaa erilaisen suhteen.

Vierailija
11/39 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan vaikka vietin paljon aikaa, jopa viikkoja yhteenmenoon, äitini vanhempien luona. Kyseessä oli maatila, jossa asui myös enoni perheineen. Ukki ei puhunut minulle ikinä mitään ja mummokin vain, kun tehdä jotain. Isänisä oli jo kuollut ennen syntymääni ja isänäiti jäi minulle myös vieraaksi. Me käytiin siellä kesäisin noin viikon verran, mutta en muista mummon jutelleen minun kanssa.

Minulla on tosi hassu tuo tilanne ja joskus olen miettinyt, että oliko syy minussa. Olin kyllä arka ja ujo enkä mikään kaunis tyttö.

Vierailija
12/39 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isän äiti. Änkyrä, lyhyt, pullea. Aivan ihana oli. Olen tullut häneen.

Vierailija
13/39 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

OLin 38v, kun äidinisä kuoli eli hän oli elämässäni paljon pitempään kuin muut isovanhemmat.

Vierailija
14/39 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen syntynyt 1964, ja kaikki isovanhemmat oli kyllä elossa, ja kumpikin isoäiti eli 97-vuotiaiksi. 

Vierailija
15/39 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan vaikka vietin paljon aikaa, jopa viikkoja yhteenmenoon, äitini vanhempien luona. Kyseessä oli maatila, jossa asui myös enoni perheineen. Ukki ei puhunut minulle ikinä mitään ja mummokin vain, kun tehdä jotain. Isänisä oli jo kuollut ennen syntymääni ja isänäiti jäi minulle myös vieraaksi. Me käytiin siellä kesäisin noin viikon verran, mutta en muista mummon jutelleen minun kanssa.

Minulla on tosi hassu tuo tilanne ja joskus olen miettinyt, että oliko syy minussa. Olin kyllä arka ja ujo enkä mikään kaunis tyttö.

Minullakin oli toinen mummi sellainen, ettei huomioinut minua ollenkaan. Ei jäänyt oikeastaan suurempia muistojakaan puoleen tai toiseen. Oletan, että minun tapauksessani johtui siitä, että mummillani oli 25 muutakin lastenlasta ja suurin osa heistä asui hänen lähellään. Meidän perhe oli ainoa, joka asui toisella puolella Suomea ja kävimme mummolassa vain kerran vuodessa. Jäätiin vieraaksi toisillemme.

Vierailija
16/39 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen syntynyt 1964, ja kaikki isovanhemmat oli kyllä elossa, ja kumpikin isoäiti eli 97-vuotiaiksi. 

Kyllä tuossa iässä, mutta tarkoitin omaa ikäluokkaani (40-luvulla syntyneitä).

Vierailija
17/39 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läheisin isän äiti, rakkain äidin äiti. Äidin äiti asui vähän kauempana joten ei nähty niin usein, mutta tämä oli ihana ihminen. Isän äiti asui taas käytännössä naapurissa ja hoiti meitä lapsia. Tämä haukkui myös koko perhettä vaihtelevasti, minua lihavaksi ja rumaksi vaikka olin alipainoinen lapsena ja ihan normaalin näköinen penska. Veti myös mykkäkouluja milloin mistäkin, jopa meille lapsille. Kerran sanottiin että toisen isoäidin tekemä versio ruuasta oli parempaa, tämä lähti ovet paukkuen ja jätti lapset pärjäämään kesken vanhempien tuloon asti.

Vierailija
18/39 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

???

Mitäh?? Eiköhän suurimmalla osalla ole kaikki isovanhemmat elossa syntyessään.

Vierailija
19/39 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

???

Mitäh?? Eiköhän suurimmalla osalla ole kaikki isovanhemmat elossa syntyessään.

Tuossa porukalla eilen muisteltiin isovanhempia ja kenelläkään meistä ei ollut syntymähetkellä kaikkia neljää isovanhempaa elossa. Yhdellä oli kolme ja meillä muilla kaksi tai yksi (kymmenen hengen porukka).

Vierailija
20/39 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoisät kuolivat, kun olin 4- ja 5-vuotias. Heistä ei ole paljoa muistikuvia. Isoäidit kuolivat! Kun olin 23- 34-vuotias. Isoäidit olivat etäisiä ja v.ttumaisia ämmiä. Vanhemmillani oli keskinäinen nokittelu toisen sukua vastaan ja molemmat mielistelevät omia vanhempiaan ja sukulaisiaan aivan perinnönjakoa myöten. Isoäideille löytyivät ne rakkaimmat lapsenlapset muualta kuin meidän perheestä. Omat vanhemmatkin toimivat siten, ettei mummoja saanut häiritä, kun he kävivät kylässä..

Omat ja appivanhemmat ovat olleet loistavia isovanhempia. Omilla lapsilla oli parempi tuuri kuin itsellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan