Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä/mikä on vajaakuntoinen työnhakija?

Vierailija
21.05.2015 |

Kuulin vasta tuttavaltani et hän on työkkärissä vajaakuntoisten työnhakijoiden puolella. Mikä sellainen "puoli" on ja miten valitaan et kuka sinne pääsee/joutuu?
Tällä tuttavalla on selkävaivoja. Itselläni on lääkkeisiin reagoimaton nivelreuma, selkäranka rappeumaa ja ahdistushäiriö/paniikkikohtauksia. Ihan tavallisena työnhakijana silti vaikken ainakaan nyt pystyisi työhön.

Olin työelämässä vielä 3kk sitten, mutta irtisanottiin monien muiden joukossa. Ihan hyvä mun voinnin kannalta, olisin kuitenkin juuri joutunut hakemaan saikkua. Kun kuulin irtisanomisista niin jotenkin jaksoin loppuun saakka.

Nyt yrittänyt hakea sairaslomaa työttömänä ja kertonut lääkärillekin etten pysty kuin makaamaan sohvalla, vålillä kontaten sisällä ja ulkona tarvin kaksi kyynärsauvaa. Lääkäri ei kirjoita saikkua. "Katsotaan myöhemmin" mutta jos nyt tulee työhön osoitus niin karenssi. Eikä tod.olisi siihen varaa!

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy työkkäristä, millaisen todistulsen tarvitset, mutta ekaksi pyydä näihin rajoitetusti työkykyisiin perehtyneelle.

Vierailija
2/15 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kävin tuetun työllistämisen puolella, en sitten tiedä millä nimellä ovat yleensä tai onko joitakin muita palveluja. Minulle sinne varattiin vain aika, kun kerron sairastaustastani, olen kyllä ihan työkykyinen tietyin rajoituksin. Kannattaa varmaan siellä työkkärissä kertoa, jos on rajoitteita työntekoon ja sairaslomaa pitää osata myös vaatia, ainakin tilanteesi kuulostaa sieltä että tarvitset sairaslomaa/kuntoutusta tms. Tsemppiä!

Vierailija
4/15 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän minä tässä juuri kysyn :) Kuka ja millaisella voinnilla lasketaan vajaakuntoiseksi?
Kuulema työkkärissä on erikseen tällainen vajaakuntoisten työnhakijoiden puoli.

Ap

Vierailija
5/15 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen vajaakuntoisena hakemassa. Mulla on lääkärintodustus, että on eräs vaiva. Työnantajani saa jitain erityistukea, jos työllistää.
.

Kävin ennen erityistyövoimaneuvojalla. Nyt sen nimi on joku muu, kun systeemejä on muutettu. Sellainen rivineuvoja ei tiedä mistään mitään.

Vierailija
6/15 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedätko nro5 et tarvitaanko vajaakuntoisten puolelle aina se lääkärintodistus..?

Pitänee kysellä lääkäriltä vielä... tuntuu idiootilta et joku Toimi K. saa txt kohun jälkeen noin vain saikkua ja minä konttaan kotona kipeänä niin lääkäri toteaa vain et katellaan...

ap

Vierailija
7/15 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä silloin muinoin pääsin sinne vajaakuntoisten puolelle vaan sanomalla olevani sellainen, mutta siihen, että saan vastaanottaa vain tiwtynlaisia rajattuja töitä, tarvittiin se tokari ja siihen ertyisesti, että saisi sitä tukea.
.
Vuosia mulla meni tajuta tätä edes vähän ja siihen, että sain tän diagnoosin. Mulla on eräs harvinainen reumasairaus.
.
Ne vaatii lääkärintodistuksen uuden oliko se joka kolmas vuosi. Ja diagnoosissa täytyy olla tietty määrä numeroita. En muista montako. Siis täsmällisen takia.

Vierailija
8/15 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, vähän selvensi. Pitänee soitella sekä lääkärille että työkkäriin... huoh.

Ap

Vierailija
9/15 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritä jaksaa. Tsemppiä! Hankalaa se on, mutta sulla on onneksi selkeä diagnoosi, se reuma. Tosin en tiedä, onko se tarpeeksi rajiittava työkkärin mielestä.

Vierailija
10/15 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ei varmaankaan pelkkä reuma. Mutta kun siihen lisää nuo selkärangan rappeuman ja ahdistuneisuuden ja paniikkikohtaukset niin en tosiaankaan kykene töihin :/

Ap

Vierailija
11/15 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sitten tiedä, että voiko tuota niputtaa noin. Siis reuma+ahdistuneisuus+kulumat. Mulla siis vaativat diagnoosia, jossa on tietty määrä niitä numeroita. Siis diagnoosi, joka on riittävän pitkä numerosarja. Kuvaa ilmeisesti jotenkin diagnoosin tarkkuutta?

Se aiemmin vastannut.

Vierailija
12/15 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin joo... ok. Mulla on tietysti tuohon reumaan hyvinkin tarkka diagnoosi, numeroineen.
Ahdistukseen ja paniikkeihin ei ole mitään, vsin maininta papereissa.
Selkärangan juttuihin on myös diagnoosi.

Ap

Vierailija
13/15 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kukaan sattuis tietämään?

ap

Vierailija
14/15 |
21.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on vajaakuntoinen?

Vierailija
15/15 |
08.07.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä eroa vajaatyökykyisellä ja työkyvyttömällä työnhakijalla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi