Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on ensimmäinen muistosi koronasta. Siis lähelle tullut.

Vierailija
21.01.2022 |

Eikä nyt siis mikään uutinen jostain Kiinasta vaan mikä on ensimmäinen kosketuskohtasi koronaan.

Kommentit (55)

Vierailija
41/55 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevät 2020 oli aika erikoinen kun ainakin täällä lähes kaikki käyttivät kumihanskoja kaupassa:D Vaikka eihän niistä mitään hyötyä ole ellei vaihda välissä ja käytä oikeaoppisesti. Muistan myös kun vessapaperit ja monet kuivatuotteet oli myyty loppuun. Lopulta sain pienestä lähikaupasta viimeisen ja kaikista kalleimman vessapaperipaketin.

Vierailija
42/55 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukholmalainen kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun makasin kotona vuorokaudet ympäri.En pystynyt syömään enkä juomaan mitään. Itse asiassa vessassa vietin 23 tuntia vrk.

Suoraan sanoin, olin poissa tolalta.

Minulla sama ja siihen kauhea kuolemanpelko.

Tämä oli huhtikuussa 2020.

Nyt koronassa, aika pirteä olo, kurkku vähän kipeä ja pieni yskä. Saa nukuttua hyvin. Pystyn myös ulkoileen.

Pystytkö ulkona välttämään kontaktit?

Pystyn, mutta silti tuntuu että varkaissa olisi.

Omikron lentää...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/55 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varattu lomamatka peruuntui. Harmitti kyllä!

Vierailija
44/55 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastuin ulkomailla omituiseen flunssaan helmikuussa 2020 ja tuohon aikaan koronasta vielä lähinnä vitsailtiin. Olin maassa, jossa rajoitukset otettiin käyttöön ensimmäisten joukossa ja parin viikon sisällä toipumisesta alkoi olla jo hankalaa päästä Suomeen. Tuohon aikaan väitettiin, että koronasta tulee lähinnä yskä eikä esim. vuotavaa nenää ja testiin pääsi vain jos oli ollut Kiinassa ja ihan toipumiseni loppuvaiheessa myös Italiassa. Enpä ollut kummassakaan käynyt joten vakuuteltiin, ettei se sitä "kiinalaistautia" voi olla. 

Oli myös epäselvää tarttuuko se ilmasta, mutta käsihygieniaan suhtauduttiin ihan hysteerisesti. 

Tuossa maassa oli ehkä 10 virallista koronatapausta, kaikki ulkomailta palaajilla, mutta pari viikkoa Suomeen päästyäni koko totuus paljastui, olin siis ollut tilaisuudessa, jossa n. 60 ihmistä sai koronan ja maassa tartuntoja jo tuhansittain, joten uskon vahvasti, että sen tuolloin jo sain, mutta milläs sen todistaa? Nyt sain loppuvuodesta 2021 oireettoman koronan ja rokotteetkin otettu, joten ei tuo tauti omalta osalta mitenkään pelota. Tuolloin kyllä mietitytti. 

Vierailija
45/55 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin youtubesta, kun lääkärit Wuhanista varoittivat uudesta koronaviruksesta. Jotkut heistä tai kaikki kuolivat myöhemmin koronaan. Video poistettiin.

Vierailija
46/55 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kroatian reissu ennen feikki pandemiaa. Sais loppua jo tämä pelleily niin pääsisi nauttimaan taas Keski-Eurooppaan.

Pääseehän sinne. Työkaverinikin on lähdössä huomenna. 

Niin pääsee, mutta lennolle tarvitaan koronapassi. Veikkaan, että sitä tuolla koronakieltäjällä ei ole, koska tuskin on hakenut rokotteita ja jos ei usko kyseiseen tautiin, niin sitä tuskin on sairastanutkaan, jotta saisi koronapassin toipumisen perusteella.

Vierailija
47/55 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keväällä 2020, kun teatterit alkoivat rajoittaa osallistujamääriään ja perua näytöksiään, eniten harmitti, kun kauan odotettu musikaali jäi näkemättä. Silloin ei vielä ajatellut tartuntariskiä, mutta pian sen jälkeen lapsen pph ilmoitti lopettavansa toistaiseksi, kun heidän perheessään oli riskiryhmäläisiä. Meillä lapsi oli muista syistä jäämässä kotiin, joten muutos ei juuri sotkenut rutiineja, mutta toi taudin uhan paremmin näkyville.

Itse korona kävi lähellä viime syksynä, kun jouduin lapsen kanssa karanteeniin. Minulla oli oireita rokotuksesta ja lapsi sai pikkuveljen flunssan, ei koronaa, mutta testeissä käytiin paljon.

Vierailija
48/55 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ulkomailla viikonlopun, siis silloin kun korona ei ollut vielä virallinen kriisi. Olin varautunut maskilla ja kertakäyttöhanskoilla, ajattelin että käytän niitä, jos muillakin lentokentällä on. Ei ollut. Paikan päällä naureskeltiin maskille ja juhlittiin ankarasti.

Kotiin päästyäni olin 2 viikkoa ihan älyttömän kipeä ja aivosumua kesti pari kuukautta sen jälkeen. Testejä ei vielä siinä vaiheessa ollut, joten en tiedä oliko korona, mutta kohta kukaan ei enää ottanut matkassa ollutta (käyttämätöntä) maskiani vitsimielessä esille.

Vierailija
49/55 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kampaajalla ja hän kertoi olleensa koronatestissä ja miten kamalaa se oli.

Silloin tuli tunne että hitto.

No oma testi tuli noin puolen vuoden päästä eikä nyt ollut mitään.

Vierailija
50/55 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies oli työmatkalla Saksassa tammikuussa 2020 ja saksan eka koronatartunta löytyi ja uutisoitiin juuri tuolloin. Olin ihan paniikissa, vaikka mies oli ihan eri kaupungissakin. Kuukauden päästä, helmikuun lopussa 2020 mies lähti samaan paikkaan taas duunireissuun ja siltä reissulta se saikin koronan ihan oikeasti. Koska silloin koronaa piti olla Euroopassa lähinnä vain Italiassa, terveyskeskuksessakin vähäteltiin oireita eikä testiin meinannut millään päästä. Lopulta mies pääsi koronatestiin 12.3, samana päivänä kun oli se ensimmäinen hallituksen tiedotustilaisuus, jossa ministerit mustissa puvuissaan latelivat koulujen sulkemiset ja muut. Se oli jotenkin todella pelottavaa, istuttiin koko perhe kotona karanteenissa odottamassa miehen testitulosta, ja katsomassa siitä maailmanlopun tiedotustilaisuutta.

Vierailija
51/55 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli se kiinan uutinen. En tunne ketään joka olisi koronaan sairastunut.

Vierailija
52/55 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo tullu lähelle, ei oo muistoja koko koronasta.

Vierailija
53/55 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keväällä 2020 Lapin reissun jälkeen koko perhe sairasti mystisen ja todella rajun taudin. Oli vatsaoiretta, kovaa kuumetta, yskää, päänsärkyä... Nyt ollaan juuri toipumassa omikronista. Muu perhe jo oireettomia ja palanneet arkeen, mutta itse vielä yskin ja niistän sitkeästi.

Vierailija
54/55 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kampaajalla ja hän kertoi olleensa koronatestissä ja miten kamalaa se oli.

Silloin tuli tunne että hitto.

No oma testi tuli noin puolen vuoden päästä eikä nyt ollut mitään.

Mun mielestä tää testilla kauhistelu oli aika vastuutonta silloin epidemian alkuvaiheessa. Jopa lehdistö meni siihen mukaan, kun tiesi saavansa klikkauksia. Kuka ex-tangokuningatarkin iltapäivälehdessä selitti kuinka koronatesti oli "elämän ikävin kokemus" no huhhuh.

En vähättele kenenkään kivuntuntemusta sillä olemme kaikki yksilöitä, se testin epämukavuus riippuu nenäkäytävän muodosta, testintekijästä ja omasta kipukynnyksestä näin muutamia luetellakseni. Suurin osa ihmisistä ei kuitenkaan ole moksiskaan tuosta testistä, joten miksi ihmeessä siitä piti jotenkin pelotella ihmisiä? Olin joskus käynyt (olikohan streptokokki?) testissä samalla metodilla, joten tiesin mitä odottaa. Ekalla koronatestikerralla ei tuntunut miltään, kuukausia myöhemmin tokalla näytteenottaja "kaapaisi" jotenkin enemmän sitä käytävän sisustaa niin pikkaisen tuli kyyneleitä silmiin ja tuntui, kun olisi mennyt vettä nenään. Tämä on useimpien kokemus siitä, joten pelottelu on ihan turhaa.

Monihan täälläkin kirjoitti ettei uskalla mennä testiin, mikä oikeasti saattoi jopa vaikuttaa leviävyyteen silloin alkuvaiheessa.

Vierailija
55/55 |
22.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keväällä 2020 Lapin reissun jälkeen koko perhe sairasti mystisen ja todella rajun taudin. Oli vatsaoiretta, kovaa kuumetta, yskää, päänsärkyä... Nyt ollaan juuri toipumassa omikronista. Muu perhe jo oireettomia ja palanneet arkeen, mutta itse vielä yskin ja niistän sitkeästi.

Olin tammi- ja helmikuussa 2020 mystisessä pitkässä flunssassa, ja epäilen että sain sen Vantaan Heurekasta. Kävimme siellä Dinosaurus-näyttelyssä keskellä arkipäivää, kun minulla oli talviloma. Paikalla oli muuten tosi vähän ihmisiä, mutta useampi kiinalaisturisti. Mulla oli sen jälkeen pitkä ja sitkeä flunssa, joka ei edennyt loogisesti, oireet tuli ja meni edestakaisin. Töissä kävin koko ajan, kun oireet oli niin pienet, ettei niillä saanut saikkua. Mutta muistan yhden iltavuoron, kun meinasin pyörtyä töihin. Tuli vilunväristyksiä ja outo sumea, epätodellinen olo. Olen muuten todella harvoin kuumeessa. Tuolloin ei testattu, joten ei ole varmuutta, oliko se korona vai joku muu flunssa. Sen jälkeen en ole ollut flunssassa, eikä ole tullut koronaa. Kadehdin turkulaisia, kun heille järjestettiin vasta-ainetestit.