Havahtuminen omaan sairaalloisen lihavuuteen...
Viikko sitten se sitten tapahtui...Yritin laittaa sukkaa jalkaan ja maha oli niin paljon tiellä, että ei onnistunut! Tein sen, mitä olen vältellyt kuin ruttoa: kävin vaa'alla...147,1 kiloa...kamalaa...Aivan kamalaa! Noh...itseppä olin itseni tähän syönyt. Hirveä itse inho ja kiukku nousi pintaan. Nyt on tehtävä jotain, kun terveys ei ole 'viellä' pettänyt painon takia! Ikä nyt 28.5 vuotta...Vielä ehtis bikini 30v synttäreille. Joo...Nyt olen tasan viikon elänyt kurkuilla, parsakaalia, porkkanoilla, kaurapuurolla,rahkalla, marjoilla, ananaksella,kahvila, ja vedellä. Kerran viikossa kalaa ja kanaa. Ja jokapäivä 45min lenkki. Kahden viikon välein vaa'alle. Näin päätin. Näin teen,jos en itseni, niin pienen 2 vuotiaan tyttäreni takia. Irtoisko vielä vinkkejä tai zemppauksia? ☺
Kommentit (53)
Joku vois tehdä sellasen av palstan suuren laihdutus keskustelun mihin vois kerää vinkkejä ja vertaistukea :D
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 14:23"]Saako sulle kertoa esimerkki päivästä mitä mä syön? :D
Aamulla syön kaurahiutale puuron marjojen ja raejuuston kanssa.
Lounaalla syön naudan vähärasvasta jauhelihaa/broiskua/kalaa/soijaa noin 100grammaa. Siihen lisäks mä yleensä teen wokkivihanneksia tyylillä porkkanaa, parsakaalta, kukkakaalta, herneitä yms vihanneksia. Saatan jauhelihan kanssa vielä lisätä tomaattia "tomaattikastikkeeks".
Kahvitauolla yleensä syön jonkun protskupatukan jos on kauhee kiire taikka sitten jonkun maitorahka smoothien.
Päivällisellä syön riisiä puol dl, tai pastaa samanverran. Joskus myös muutaman perunan (koska peruna on mun suurin rakkaus :D). Lisäks taas 100g vähärasvasta naudan lihaa/kalaa/ broiskua ja lisänä uunivihanneksia ja joku hyvä vihree salaatti
Illalla syön joko maitorahkaa marjojen/mehukeiton kanssa tai sitten valkuaismunakkaan. Taikka taas kaurahiutale puuroa.
Lisäks mä juon paljon vettä, tähtään 3 litraan mut jokapäivä se ei onnistu. Kahvin mä vaihdoin vihreeseen teehen. Nyt on tätä "dieettiä" kestänyt 3kk ja painoa lähtenyt 17kg. Alotuspaino oli hirmuinen 135kg mut tästä se lähtee
[/quote]
Wau! Onneksi olkoon. Olet sitkeä sissi!
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 14:18"]Minäkin suosittelen käymistä jonkun ammattilaisen juttusilla. Tarkoitus on oikaista ruokavalio loppuelämäksi. Missään tapauksessa ei kannata ruveta nälkäkuurille. Mulla oli jossain vaiheessa käytössä älypuhelinsovellus laihdutuksen apuna. En nyt muista sen nimeä, mutta se on ilmainen. Siihen syötetään lähtöpaino ja tavoitepaino sekä aika, missä laihtumisen toivotaan tapahtuvan. Sovellus laskee päivittäisen kalorimääräsi. Jos se on liian alhainen, sovellus ilmoittaa sen. Sitten päivittäin lisätään erilaisia syömiäsi ruokia listaan ja näet montako kaloria voit vielä nauttia päivän aikana. Sovellukseen syötetään myös kaikki liikunta, mitä harrastat päivän aikana. Tosi hyvin tulee näkyväksi liikunnan merkitys laitumisessa. Tulee myös hyvin tietoiseksi eri ruoka-aineiden kalorimääristä. Pian ei enää tee mieli syödä maustettua tavallista jugurttia, vaan tulee vaihdettua rasvattomaan, kun silloin saa syödä enemmän.
Itse en jatkanut kuuriani loppuun, mutta sovelluksen käyttö opetti minua syömään järkevämmin.
Nyt olen taas laihiksella, mutta ihan omin avuin. Mun metodina on tehdä juuri päinvastoin kuin miten kiloni sain. Lihoin liikunnan vähennyttyä ja herkuttelun lisäännyttyä. Nyt en syö ollenkaan herkkuja. Syön vain normaaliruokaa aina mahan täyteen (en toki ahtamalla). Lisäksi liikun paljon. Käyn jumpissa ja kävelyillä. Pyöräilen autoilun sijaan, kun voin. Kävelen portaat hissin sijaan jne. Nyt on lähtenyt kilo viikossa. Tavoitteena saada läskiä pois lanteilta heinäkuun etelänmatkaa varten. Minua auttaa motivoinnissa, kun kuvittelen itseni kävelemässä rannalla liehuhelmainen kesämekko päällä.
[/quote]
Se sovellus oli lifesum! Kokeile, ap.
https://lifesum.com/
Bikinikuntoon nyt en usko ollenkaan. Itse en ole "bikinikunnossa" vaikka olen 172/57. Ei monetkaan yli 30v naiset yleensä näytä hyviltä bikineissä. No sama se, rannalla voi käydä vaikka olisi minkä kokoinen hyvänsä.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 14:32"]Bikinikuntoon nyt en usko ollenkaan. Itse en ole "bikinikunnossa" vaikka olen 172/57. Ei monetkaan yli 30v naiset yleensä näytä hyviltä bikineissä. No sama se, rannalla voi käydä vaikka olisi minkä kokoinen hyvänsä.
[/quote]
Ja koit tarpeelliseksi tuoda tämän asian ilmi siksi että?
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 14:30"][quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 14:23"]Saako sulle kertoa esimerkki päivästä mitä mä syön? :D
Lounaalla syön naudan vähärasvasta jauhelihaa/broiskua/kalaa/soijaa noin 100grammaa. Siihen lisäks mä yleensä teen wokkivihanneksia tyylillä porkkanaa, parsakaalta, kukkakaalta, herneitä yms vihanneksia. Saatan jauhelihan kanssa vielä lisätä tomaattia "tomaattikastikkeeks".
Kahvitauolla yleensä syön jonkun protskupatukan jos on kauhee kiire taikka sitten jonkun maitorahka smoothien.
Päivällisellä syön riisiä puol dl, tai pastaa samanverran. Joskus myös muutaman perunan (koska peruna on mun suurin rakkaus :D). Lisäks taas 100g vähärasvasta naudan lihaa/kalaa/ broiskua ja lisänä uunivihanneksia ja joku hyvä vihree salaatti
Illalla syön joko maitorahkaa marjojen/mehukeiton kanssa tai sitten valkuaismunakkaan. Taikka taas kaurahiutale puuroa.
Lisäks mä juon paljon vettä, tähtään 3 litraan mut jokapäivä se ei onnistu. Kahvin mä vaihdoin vihreeseen teehen. Nyt on tätä "dieettiä" kestänyt 3kk ja painoa lähtenyt 17kg. Alotuspaino oli hirmuinen 135kg mut tästä se lähtee
[/quote]
Wau! Onneksi olkoon. Olet sitkeä sissi!
[/quote]
Tää "dieetti" on ollu siitä helppo koska vihanneksien määrää ei ole ennalta päätetty. Saa syödä niitä niin paljon kuin huvittaa. Ei tule nälkää eli ei tuu nälkä ahmimista :D
Älä päästä itteäs nälkäseks. Se on pahinta. Mulla meni pussikeitto dieetti sen takia piloille kun kokoajan tuntu olevan nälkä. Tuli jopa pureskelua ikävä :DDDdd
Hyvä rasvat puuttuvat proteiinin lisäksi. Tavallista kevyttä ja monipuolista ruokaa säännöllisesti. Ei nopeita hiilihydraatteja, kuten sokeri ja valkoiset viljat. Liikuntaa päivittäin edes vähän. Tavoittteena esim.2,5-4 tuntia kävelyä/pyöräilyä viikossa ja pari lihastreeniä. Hyvä periaate on alkaa elää, kuten normaalipainoinen. Näin vältät parhaiten jojoilun. Kyllä se siitä. Tsemppiä!
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 14:45"]Älä päästä itteäs nälkäseks. Se on pahinta. Mulla meni pussikeitto dieetti sen takia piloille kun kokoajan tuntu olevan nälkä. Tuli jopa pureskelua ikävä :DDDdd
[/quote]
Tää onkin se isoin juttu miksi pussidieetit useimmiten epäonnistuvat. Kun kieltää kaiken syömisen varmasti kaipaa ja tahtoo sitä paljon enemmän :D
Paljonko kaloreita tulee päivässä tosta Jutan Superdieetti ohjeesta mikä löytyy iltasanomista? http://www.iltasanomat.fi/laihdutus/art-1288725051901.html
Ota aloittaja viestin 42 kirjoittajasta mallia tai mene laillistetun ravitsemusterapeutin juttusille! Aloitusviestissä kuvatulla ruokavaliolla et saa aikaan kuin puutostiloja, väsymystä ja repsahduksia. Ilmeisesti tietämyksesi ravitsemuksesta ei ole kovin kummoinen, joten kannattaa vaikka kirjastosta lainata joku ihan perusopus tai lukea netistä tietoa.
1.) Noin vähällä proteiinimäärällä painonpudotuksesta jopa puolet lähtee lihaksista. Tämä ei missään nimessä ole toivottavaa, koska lihakset juuri sitä energiaa kuluttavat. Tavoite olisi siis polttaa mahdollisimman paljon läskiä ja mahdollisimman vähän lihasta. Tämän vuoksi proteiinia pitäisi saada 1-1,5 g/painokilo. Kyllä mä sanoisin, että sinun kannattaisi se 150g päivässä koittaa saada, tai ainakin yli 100g. Esim. broilerinfileessä on reilu 20g proteiinia/100g. Yhdessä isossa purkissa maitorahkaa on valmistajasta riippuen 20-25g proteiinia. Raejuustossa on 13g/100g. Hyviä proteiininlähteitä lihan, kalan ja maitotuotteiden lisäksi on kananmunat (voi käyttää pelkän valkuaisen, keltuaisessa on suurin osa energiasta), tofu, soijarouhe ja linssit ja pavut.
2.) Ihmiskeho tarvitsee myös rasvaa. Kannattaa panostaa monityydyttymättömiin ns. hyviin rasvoihin, joita saa esim. pähkinöistä, siemenistä, kalasta, avokadosta ja tietysti vaikka oliivi- tai rypsiöljystä. Joka päivä noin kolmasosa energiansaannista olisi hyvä tulla rasvasta. Myös kovia rasvoja tulee väistämättä syötyä, mutta kannattaa panostaa pehmeisiin.
3.) Hiilihydraattia ja kuituakin tarvitaan, sinulla olikin hyvin vihanneksia, hedelmiä ja kauraa ruokavaliossa. Erityisesti vihanneksia voi syödä aika vapaasti. Kaurasta saa hyvin kuitua ja lisäksi voi laittaa vaikka rahkan sekaan leseitä tai esim. pellavansiemenrouhetta.
Kannattaa syödä säännöllisesti. Sopivin ateriarytmi on yksilöllinen, suositukset sanovat n. 3-4 tunnin välein. Kannattaa myös suunnitella ennalta, mitä syö ja kauppaan tehdä ostoslista, niin ei tule lipsuttua. Juomaksi reilusti vettä. Sen estämiseksi, että lihasmassaa ei häviäisi, kannattaisi harrastaa lihaskuntoharjoittelua joko kotona tai sitten kuntosalilla, bodypumpissa tms. Lisäksi vaikka kävelylenkkiä ja pyöräilyä. Liikunta ei ehkä laihduta niin tehokkaasti kuin ruokavalio, mutta auttaa pysymään tavoitepainossa, kun se on saavutettu. Ja kannattaa myös muistaa se, että kun tavoite on saavutettu, ei voi palata mässäilyyn. Jos on kerran ollut lihava, ei normaalipainoisenakaan voi syödä yhtä paljon kuin samanpainoinen, joka on aina ollut hoikka, lihavuus muuttaa kehon aineenvaihduntaa.
Tsemppiä elämänmuutokseen ja muista myös olla armollinen itsellesi! Kaikille sattuu repsahduksia.
Itsekkin havahduin pari viikkoa sitten kun kävin pitkästä aikaa puntarilla ja vaaka näytti 78 kiloa. Pelästyin, en ole koskaan painanut vielä noin paljon. Ja joo, tiedän että ei lähelläkään tämän keskustelun ap.n painoa. Olen välillä kovakin ahmija joten jos en ala tehdä jotain tälle ahmimiselle, niin tuo paino hiipii pikku hiljaa kohti sataa kiloa. Olen nyt yrittänyt syödä säännöllisemmin ja vähentänyt herkkujen syömistä paljon. Yritän opetella sitä ajatusmallia että itseä ei tarvitse palkita tai lohduttaa ruoalla, noista syistä mulla ainakin alkaa ahmiminen.
Saako sulle kertoa esimerkki päivästä mitä mä syön? :D