Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi paino ei putoa kalorivajeesta huolimatta?

Vierailija
21.01.2022 |

Yritän pudottaa painoa normaalipainon sisällä. Lähtöpaino 60,2 ja haluaisin pari kiloa pois. Teen istumatyötä ja päivittäin en polta enempää kaloreita kuin 1700- 2500. Kulutus riippuu täysin, olenko ehtinyt harrastaa liikuntaa ja niitä päiviä tulee viikkoon 1-3. Kaloreita en siis voi paljon syödä. olen pitänyt tarkkaa seurantaa nyt tammikuun alusta saakka ja pitänyt n 1300 kaloria päivätavoitteena. Seurantani mukaan olen saanut tammikuun aikana 10 426 kalorivajeen. Paino ei kuitenkaan olen tippunut, kuin 0,3kg. Missä vika?

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ihmettelen kun on ylipainoa vaikka syön kuin hiiri. Kyytipoikana sitten 200-300g makeaa joka päivä, mutta eihän sillä ole vaikutusta kun syön ruokaa niin vähän?

Oletko tosissasi? Tiedätkö kuinka paljon kaloreita on vaikka 300 g karkkia?

Vierailija
22/42 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma, että aina unohtuu, että menstruoivilla ihmisillä paino muuttuu kierron mukaan, joten painoa on tarkkailtava vähintään kuukausi, ennen kuin voi sanoa onko paino oikeasti noussut vai laskenut.

Totta kyllä. Olen tarkkaillut painoani säännöllisesti niin pitkään, että tiedän kilon nousun tarkoittavan kierron tiettyä vaihetta. Se kestää ehkä viikon ja sitten on taas tavalliset lukemat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin ihmettelen kun on ylipainoa vaikka syön kuin hiiri. Kyytipoikana sitten 200-300g makeaa joka päivä, mutta eihän sillä ole vaikutusta kun syön ruokaa niin vähän?

Oletko tosissasi? Tiedätkö kuinka paljon kaloreita on vaikka 300 g karkkia?

Trolli se vain on.

Vierailija
24/42 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä laihduin normaalipainon sisällä vain lisäämällä liikuntaa PALJON. Syön muutenkin perusterveellisesti enkä herkuttele, joten ruuista en kauhean paljoa voinut päivää kohti nipistää jottei se kostautunut viikonloppuisin herkkuihin repsahtamisella.

Pitkäkestoinen liikunta on toisaalta hyvä, toisaalta huono. Välillä koin, että pitkät pyörä- tai kävelylenkit vain lisäsivät ruokahalua, mutta taas energiankulutuksen kannalta ne olivat hyviä. Päädyin sitten hybridimalliin eli kuntosalia 4 kertaa viikossa ja 2 kertaa viikossa pitkä aerobinen matalalla sykkeellä. Kulutusmielessä 1-3 kertaa kävelyä viikossa on yhtä tyhjän kanssa, joten ap voisi nostaa kulutustaan reilusti. 

Vierailija
25/42 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on Garmin Lily käytössä ja siitä olen ottanut nuo kulutetut kalorit. Tajuan kyllä, että ei ne ole erehtymättömiä, mutta kun kerran Lilyn näyttämät kulutetut kalorit on noinkin pienet, niin olen ajatellut, että ei se ainakaan niitä arvioi pahasti yli.

Syön aamulla munanvalkuaisia (tai munia muussa muodossaan) papujen, sienien ja muiden kasvisten kanssa. Ja kahvia, jonka muistan myös merkitä ylös.

Lounaaksi salaatti, johon yritän lisätä paljon proteiinia. Kupillinen raejuustoa yleensä lisäksi.

Päivälliseksi sitä mitä muukin perhe syö; perunaa, pastaa, riisiä lohen, kanan, paistijauhelihan kanssa. Siinä saattaa tulla päivän ainoat hiilarit. Yleensä tästä ateriasta kertyy puolet päivän kalorimäärästä.

Iltapalaksi rahkaa hedelmien ja marjojen kanssa. Joskus on mennyt puuro ja raejuustoa ja marjoja silloinkin.

Rahkassa hedelmissä ja Raejuustossa on hiilaria

Vierailija
26/42 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihduttaminen on monimutkaisempaa kuin voisi luulla.

Minulla ei auttaneet enää vähäiset kalorit eikä liikunnan lisääminen. Piti ensin höllätä, lisätä ruoan määrää ja lisätä herkkuja. Liikuntakin jäi, kävelyä lukuunottamatta. Sitten aloin laihtua.

Vierailija
27/42 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kumma, että aina unohtuu, että menstruoivilla ihmisillä paino muuttuu kierron mukaan, joten painoa on tarkkailtava vähintään kuukausi, ennen kuin voi sanoa onko paino oikeasti noussut vai laskenut.

Mulla paino nousee vaan pari päivää ennen kuukautisia. Jos vaaka tavallisesti näyttää sen 57-58 kiloa ja nyt 60 kiloa, niin ensimmäinen reaktio mulla on tarkastaa, että milloin odottelen kuukautisia. Yleensä painonnousu on johtunut just siitä. Jos kuukautisiin on vielä pari viikkoa, niin joko se turvotus johtuu muusta tai sitten sitä on vaan lihonut.

Tosin painon seuraaminen alle kilon tarkkuudella on mielestäni aika turhaa, kun siihen vaikuttaa vessakäynnit ja juomiset/syömiset niin paljon.

-eri

Vierailija
28/42 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on Garmin Lily käytössä ja siitä olen ottanut nuo kulutetut kalorit. Tajuan kyllä, että ei ne ole erehtymättömiä, mutta kun kerran Lilyn näyttämät kulutetut kalorit on noinkin pienet, niin olen ajatellut, että ei se ainakaan niitä arvioi pahasti yli.

Syön aamulla munanvalkuaisia (tai munia muussa muodossaan) papujen, sienien ja muiden kasvisten kanssa. Ja kahvia, jonka muistan myös merkitä ylös.

Lounaaksi salaatti, johon yritän lisätä paljon proteiinia. Kupillinen raejuustoa yleensä lisäksi.

Päivälliseksi sitä mitä muukin perhe syö; perunaa, pastaa, riisiä lohen, kanan, paistijauhelihan kanssa. Siinä saattaa tulla päivän ainoat hiilarit. Yleensä tästä ateriasta kertyy puolet päivän kalorimäärästä.

Iltapalaksi rahkaa hedelmien ja marjojen kanssa. Joskus on mennyt puuro ja raejuustoa ja marjoja silloinkin.

Olet oikeassa. Tarkoitin lähinnä, että päivällisellä voi olla se päivän ainoa hiilihydraatin lähteeksi mielletty ruoka, kuten riisi, pasta, peruna. Tiedän myös, että pieniä määriä proteiinia on myös muissa, kuin varsinaisiksi proteiininlähteiksi mielletyissä ruoka-aineissa. 

Tarkoititko, että ongelma voisi olla liiallisissa hiilareissa? Sitä en ole itse ajatellut, kun olen yrittänyt pitää pääpainon proteiineissa. Olen ajatellut, että näin pienillä kalorimäärillä on pakko syödä proteiinipainotteisesti, mutta silti uskon että hiilareita on ollut aika vähän. ainakin Yaziossa se hiilaripalkki saattaa jäädä vajaaksi, mutta huolehdin, että proteiinipalkki tulee joka päivä tavoitteeseensa.

ap

Vierailija
29/42 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet oikeassa. Tarkoitin lähinnä, että päivällisellä voi olla se päivän ainoa hiilihydraatin lähteeksi mielletty ruoka, kuten riisi, pasta, peruna. Tiedän myös, että pieniä määriä proteiinia on myös muissa, kuin varsinaisiksi proteiininlähteiksi mielletyissä ruoka-aineissa. 

Tarkoititko, että ongelma voisi olla liiallisissa hiilareissa? Sitä en ole itse ajatellut, kun olen yrittänyt pitää pääpainon proteiineissa. Olen ajatellut, että näin pienillä kalorimäärillä on pakko syödä proteiinipainotteisesti, mutta silti uskon että hiilareita on ollut aika vähän. ainakin Yaziossa se hiilaripalkki saattaa jäädä vajaaksi, mutta huolehdin, että proteiinipalkki tulee joka päivä tavoitteeseensa.

ap

Voisithan vaikka kokeilla ketoa. Jätä joksikin aikaa loputkin hiilarit pois ja katso alkaako tapahtua muutosta. Jos ei mikään muu auta, tuo voi startata laihtumisen.

Yleensäkin jos jokin keino ei toimi, kroppaa pitäisi shokeerata jotenkin.

Vierailija
30/42 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se peruskaava on edelleen se, että paino putoaa, kun saa vähemmän energiaa kuin kuluttaa. Mutta totta on siinäkin, että se ei ole ihan niin yksinkertaista eli muutkin tekijät vaikuttaa. Peruskaava on silti se olennainen pitkällä aikavälillä. 

Ihmisillä on jonkin verran yksilöllisiä eroja siinä, kuinka hyvin ruoka imeytyy, ja itselle sopiva kalorimäärä löytyy vain ajan kanssa testaamalla. Kuukautiset vaikuttaa painon heilahteluun, joten jos paino ei laske tiettynä aikana kuukaudesta, sitä ei kannata ihmetellä. Se laskee sitten myöhemmin enemmän kerralla/nopeammin. On ruokia, erityisesti suolaisia, jotka keräävät nestettä elimistöön, vaikka niiden energiamäärä ei olisi niin suuri. Tämmöinen voi väliaikaisesti hidastaa painon laskemista. Samoin jos tekee kovemman treenin, se kerryttää lihaksiin nestettä alkuun. Toki kannattaa myös muistaa, että jos rupeaa lihasta kasvattamaan, niin se painaa enemmän kuin rasva ja paino voi pysyä samana tai jopa nousta, vaikka vaatteet alkavat tuntua löysemmiltä. Noin muuten taas se paino sitten laskee, kun treenin jälkeen ne lihakset toipuvat siitä uuden treenin rasituksesta. 

Yksi tärkeä on muistaa, että tuollainen 60-kiloinen istumatyötä tekevä nainen ei oikeasti tarvitse kovin paljon energiaa. 2500 kcal kuulostaa tosi paljolta. Liikunta ei sitä kulutusta nosta kovin paljon. Veikkaan nyt vähän hatusta, että peruskulutus on ehkä 1600-1700 kcal (tähän jo sisältyy muutakin kuin pelkkää istumista eli jonkin verran kävelyä ja kotitöitä) ja jumppa-/liikuntapäivänä sitten 1900-2000 kcal. 

Yhdessä kilossa ihmisenrasvaa on noin 7500 kcal. Jos olet laskenut oikein, olisi pitänyt reilu kilo kyllä hoikistua. Arvelen, että joko olet laskenut väärin tai sitten osa siitä rasvasta on muuttunut lihakseksi tuossa ajassa ja siksi vaa'an näyttämä lukema ei ole muuttunut niin paljon.

Vierailija
31/42 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta aloittajan kannattaisi pistää vaaka kokonaan sivuun. Kyllä sen vaatteista huomaa, putoaako paino. Ja kun aloittajalla on kyse noin pienestä pudottamisesta, niin tuolla vauhdilla siihenkään ei mene kuin muutama kuukausi.

Vierailija
32/42 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki lisää lihasmassaa.

Vierailija
33/42 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kesti 2 kk, ennen kuin paino lähti putoamaan syömisen vähentämisen jälkeen. Ainakin oma kroppani on sellainen, että se tykkää jässähtää tiettyyn painoon eikä hievahda siitä ennen kuin muutokset ovat pitkäkestoisia.

Ja joo, 2500 kcal / pv on ap:n kokoiselle aivan yläkanttiin kulutuksessa.

Vierailija
34/42 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla kesti 2 kk, ennen kuin paino lähti putoamaan syömisen vähentämisen jälkeen. Ainakin oma kroppani on sellainen, että se tykkää jässähtää tiettyyn painoon eikä hievahda siitä ennen kuin muutokset ovat pitkäkestoisia.

Ja joo, 2500 kcal / pv on ap:n kokoiselle aivan yläkanttiin kulutuksessa.

Mulla on ollut näiden 20 päivän aikana kaksi päivää, jolloin kulutus on ollut 2500 kcl. Toisena päivänä tein lumitöitä n 2,5h ja toisenä päivänä olin raivaussahan kanssa metsätöissä. Tuolloisia päiviä tosiaan saa kovin helposti.

ap

Vierailija
35/42 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Punnitsetko ruoat vai arvioitko silmämääräisesti paljon syöt? Itse olen samassa tilanteessa eli laihdutan normaalipainon sisällä, ja punnitseminen auttaa pitämään kirjaa siitä, kuinka paljon kaloreita oikeasti syön. Minulla on suhteellisen maltillinen kalorivaje, syön päivittäin 1500 kcal kun kulutus on välillä 1800-2000, mutta tällä kyllä painoa putoaa vaikkakin hitaasti. Sinuna en odottaisi tuloksia liian nopeasti, voi kestää yli kuukausikin että tuloksia alkaa näkymään vaikka olisit ollut vajeella koko ajan. Minulle on laihdutusmatkani aikana käynyt monta kertaa niin, että paino on junnannut paikallaan pidemmänkin ajan, kunnes käykin sellainen whoosh-ilmiö ja paino näyttää yhtäkkiä kerralla kilon tai kaksi vähemmän. Eli jatka samaan malliin, ja jos nyt ei useamman viikon päästä vieläkään tapahdu mitään, niin sitten katsoisin syömisiä vielä tarkemmin läpi.

Vierailija
36/42 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitä hittoa nyt taas? Sano ihan vain "naisilla".

Vierailija
37/42 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Punnitsetko ruoat vai arvi8oitko silmämääräisesti paljon syöt? Itse olen samassa tilanteessa eli laihdutan normaalipainon sisällä, ja punnitseminen auttaa pitämään kirjaa siitä, kuinka paljon kaloreita oikeasti syön. Minulla on suhteellisen maltillinen kalorivaje, syön päivittäin 1500 kcal kun kulutus on välillä 1800-2000, mutta tällä kyllä painoa putoaa vaikkakin hitaasti. Sinuna en odottaisi tuloksia liian nopeasti, voi kestää yli kuukausikin että tuloksia alkaa näkymään vaikka olisit ollut vajeella koko ajan. Minulle on laihdutusmatkani aikana käynyt monta kertaa niin, että paino on junnannut paikallaan pidemmänkin ajan, kunnes käykin sellainen whoosh-ilmiö ja paino näyttää yhtäkkiä kerralla kilon tai kaksi vähemmän. Eli jatka samaan malliin, ja jos nyt ei useamman viikon päästä vieläkään tapahdu mitään, niin sitten katsoisin syömisiä vielä tarkemmin läpi.

Todellakin punnitsen, aivan kaiken. En osaa arvioida silmällä.yhtään.

Kiva kuulla sun kokemuksista, toivottavasti mullekin kävisi samoin.

Ap

Vierailija
38/42 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitääkö ne kalorit yllä aineenvaihduntaa

Vierailija
39/42 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme viikkoa on lopulta aika lyhyt aika, varsinkin jos muutokset eivät ole olleet isoja. Todennäköisesti olet syönyt kohtuullisesti aiemminkin. 

Onko mahdollista, että lisäät liikuntaa, erityisesti lihaskuntoa kasvattavaa? Kuulostaa siltä, että kalorit ovat aika matalalla ja ruokavalinnat järkeviä, en lähtisi enää tuosta nipistämään. 

Vierailija
40/42 |
21.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1kg rasvaa on noin 7000 kaloria

Mut se et jos elimistö menee säästöliekille niin homma on hitaampaa ja ei ole ihan yks yhtee puottaa painoa.. Mut kerronpa kuitenki nyt esimerkin jos syöt joka päivä 100kaloria liikaa on se vuodessa 36500kaloria ja se tekee noin 5kg painoa lisää vuodessa. Pienistä asioista ne kilot kertyy esim yksi leipä enemmän joka päivä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme