Ärsyttääkö blogien kirjoitusvirheet?
Mua ainakin ärsyttää, ja monen blogin lukeminen on tyssänyt kirjoitusvirheisiin. On eri asia kirjoittaa tällaiselle palstalle tai vaikka Facebookiin, silloin puhekielellä tai virheillä ei ole väliä. Mutta nää "ammattibloggaajat" on mun mielestä eri asia. Jos se kirjoittaminen on olevinaan työtä, niin kai se pitäisi tehdä kunnolla. Toinen ärsytyksen aihe on Comic sans -fontin käyttö.
Kommentit (21)
Ärsyttää todellakin. Harkittu puhekielellä kirjoittaminen tai slangi/murresanat eivät ärsytä, mutta selkeät kielivirheet saavat mut näkemään punaista.
Moni bloggaajahan ilmoittaa kärsivänsä lukihäiriöstä :)
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 10:54"]Moni bloggaajahan ilmoittaa kärsivänsä lukihäiriöstä :)
[/quote]
Liekö tekosyy osaamattomuudelle.. Jotenkin tuntuu siis että jos on lukihäiriö, niin haluaisitko tehdä tuon ns urasi kirjoittamisen parissa? Anteeksi vain kaikki joilla on lukihäiriö, en tarkoita mitenkään pahalla.
Hah! Comic sans. Jokaisen ad:n painajainen.
Vähän turhan kauan kestää tuo muoti-ilmiö Comic sans -fontin inhoamisesta.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 13:09"]Vähän turhan kauan kestää tuo muoti-ilmiö Comic sans -fontin inhoamisesta.
[/quote]
Jaa, se on joku muoti-ilmiö? Mun mielestä se on vaan hölmön näköinen, ei mitään Comic sansilla kirjoitettua voi ottaa vakavasti.
Myös mua ärsyttää kirjoitusvirheet, mutta joiltain bloggaajilta sen kestän paremmin kuin toisilta. Mulle tuli vähän paha mieli, kun Tickle yor fancy -Saran postauksessa joku alkoi valittamaan isoon ääneen bloggaajien kirjoitusvirheistä. Sara on siis yksi heistä, joiden pienet virheet kestän ja tuntui jotenkin kohtuuttomalta lukijalta alkaa valittaa ylipäätään bloggaajien kirjoitusvirheistä.
Mä kirjoittelen blogia ja lukihäriö ei minua haittaa :)
Oi mutsi mutsi kirjoittaa myös usein sanoja väärin, esim "priiffi" (briiffi). Huoh.
Enemmän kuin kirjoitusvirheet mua ärsyttää ihan oikeet kielioppivirheet. Esimerkiks helvetin moni bloggaaja pilkuttaa päin seinää. Haittapuolena on se, että huonoja tekstejä lukiessa lukijankin kielitaju saattaa rappeutua. Mun on ainakin vaikea kirjoittaa hyvää tekstiä sen jälkeen, jos oon lukenut edellisinä päivinä lähinnä blogeja enkä mitään oikeakielistä.
Ärsyttää. Mutta se johtuu varmasti omasta alastani ja työstäni. En lue sellaisia blogeja, joissa on yhdys sana virheitä tms.
vika lienee minussa mutta miksi joku antaa blogilleen nimeksi Tickle your fancy? siis eihän kaksimielisempää nimeä voi olla
Oot 15 ihan oikeassa! Mun kielikorva on huonontunut tosi paljon viime vuosina, koska olen lukenut lähinnä blogeja, av:ta, luentodioja ja englanninkielisiä tenttikirjoja. Viimeisimmässä suomenkielisessä tenttikirjassakin oli niin paljon kirjoitusvirheitä, että kauhistutti. :D nykyisin ei ole enää samalla tavalla aikaa lukea romaaneja tai muita kirjoja, jotta saisin ylläpidettyä kielikorvaani. En ihmettele yhtään, että nykyisin nuorilla on isoja ongelmia yhdyssanojen kanssa, kun luetaan vain nettikirjoitteluja oikeiden kirjojen sijaan.
Joo yks VP vois ainakin kiinnittää tekstiin aina vähän enemmän huomiota
Jos näen blogitekstissä kirjoitusvirheen, niin mulle tulee mieleen, että ei sitten ole jaksanut lukea kirjoittamaansa läpi kirjoitusvirheiden varalta tai ylipäätään tsekatakseen, että teksti toimii.
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 13:29"]
[quote author="Vierailija" time="21.05.2015 klo 13:09"]Vähän turhan kauan kestää tuo muoti-ilmiö Comic sans -fontin inhoamisesta. [/quote] Jaa, se on joku muoti-ilmiö? Mun mielestä se on vaan hölmön näköinen, ei mitään Comic sansilla kirjoitettua voi ottaa vakavasti.
[/quote]
Kyllä, se on muoti-ilmiö. Ihan niinkuin ovat/olivat hipsterit, metroseksuaalit, bi-seksuaalit yhteen aikaan ja 90-luvun puolivälin jälkeen saatananpalvonta ja riparin jälkeen uskoon tuleminen.
Mua ärsyttää se, että oikeakielisyysvirheitä ja kömpelöä kieltä kutsutaan kirjoitusvirheiksi.
Oletteko muuten huomannet, että Riikan blogin esittelyteksteissä on jotenkin "bla blaa kirjoitusvirheillä höystettynä". Jo on prkl kun onnettomista onnettomin yhdys_sana_rajoitteinen kirjoittaja ei niinkään ota lukemattomista asiaa koskevista kommenteista opikseen ja vaikka kertaisi ne kirotut yhdyssanasäännöt, vaan huumorilla verhoten ilmoittaa, että samaa apukoulutasoista takeltelua on luvassa.
Varsinaisten kirjoitusvirheiden lisäksi ärsyttävät anglismit, kankea kieli, ylisanojen liikakäyttö, kuluneet blogifraasit ("yllätyksekseni postipoika toi juuri..." jne.) ja se, että omaa tekstiä rakastetaan niin paljon, että yhden asian kertomiseen menee sivutolkulla (tiivistä ja jäsenneltyä tekstiä on mukavampi lukea).
Ärsyttää. Olen itsekin harkinnut joidenkin blogien lukemisen lopettamista virheiden takia.