Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kilpirauhanen, painonnousu, tyroksiini

Vierailija
20.05.2015 |

Olen noin vuoden syönyt tyroksiiniä kilpirauhasen vajaatoimintaan. Oireet eivät kuitenkaan ole hävinneet ja painokin hiipii koko ajan ylöspäin. Vuosi sitten painoindeksi oli alle 22, pian se alkaa olla yli 24. Puoli vuotta sitten on katsottu arvot viimeksi ja TSH oli silloin alle 1 ja T4-V oli 15, eli arvot olivat hyvät.

Olen uupunut, ja väsyn nopeasti, kaikki vaatii suuria ponnisteluja. Tämä saamattomuus ilman muuta vaikuttaa painooni, kun en jaksa harrastaa liikuntaa ja ruoanlaittokin tuntuu niin suurelta vaivalta, että olen pari kuukautta syönyt lähinnä valmiskeittoja. Hiuksia lähtee aika paljon, ei ehkä niin paljon kun oireiden alkaessa. Voivatko oireet johtua vajaatoiminnasta, vaikka lääkitys oli kohdillaan ainakin puoli vuotta sitten?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää sairaus on vähän sellanen et ite pitää kaikki hoitaa, harvoi lääkärit ohjeistaa. Itellänikään ei lähtenyt oireet määrätyllä annoksella vaikka arvot oli kohillaan (totta puhuakseni en edes tiedä mitä esim nuo arvot tarkoittavat, kukaan ei ole selittänyt), mutta nostin itse annostusta puolella tabletilla sairaanhoitajatuttavan suosituksella, ja mm. väsymys, painonnousu, kylmyydentunne ja hiustenlähtö lakkasivat heti.

Kannattaa siis itse kokeilla nostaa annostusta esim sen puoli tablettia. Vaihtoehtoisesti voi ottaa selvää esim. ruokavaliosta, jota kilpirauhasen vajaatoiminnan kanssa suositellaan, tai ottaa yhteyttä funktionaaliseen lääketieteeseen perehtyneeseen henkilöön. Näitä minulle on lähipiiristä, ei siis lääkäristä, ehdoteltu ja olen itse ottanut selvää, mutta en ole niihin sen enempää perehtynyt/toteuttanut niitä.

Vierailija
2/2 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, kannattaa mennä lääkärille, joka määrää uudet labrat ja näkee taas tsh-pitoisuudet. Sulla voi olla tosiaan liian matala annostus. Itsekin sitä voi toki säätää, mutta suositeltavampaahan se olisi lääkärin määräyksestä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi neljä