Näkeekö naiset mitään hyvää miehisyydessä?
Feministien kannanotossa kyllä usein hehkutetaan naisten toimintamalleja ja feminiinisyyttä noin ylipäätään, mutta millainen on suhtautuminen maskuliinisuuteen?
Tuntuu että miehisyys nähdään vain alkukantaisena miesten egon pullisteluna, joka vahingoittaa miehiä itseään ja muita. Miehisyyteen liittyy pelkästään negatiivisia elementtejä: lainrikkomista, empatiakyvyttömyyttä, ahneutta, väkivaltaista nousua hierarkioissa, heikompien jäämistä jalkoihin, tuhoamista, addiktioita, psykopatiaa ja muita mielenterveysongelmia jne.
Tämä on toki vain omia havaintojani, mutta tuntuu että ihan joka kerta kun miehisyydestä puhutaan feministisessä kontekstissa, se on jotain vahingollista, turhaa ja korvattavissa olevaa.
Kommentit (27)
Otsikkoonhan piti kirjoittaa "Näkeekö feministit mitään hyvää miehisyydessä". Freudilaisuuksista huutelijat voivat vetää vaikka vitun päähänsä.
AP
Kyllä mä ainakin näen paljon hyvää miehissä. Osaavat korjata lähestulkoon kaiken ja ovat tukena ja turvana.
Näen paljonkin. Olen vain sitä mieltä että täytyy olla yhtä hyväksyttävää olla "miehinen" nainen kun "miehinen" mies.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:24"]Näen paljonkin. Olen vain sitä mieltä että täytyy olla yhtä hyväksyttävää olla "miehinen" nainen kun "miehinen" mies.
[/quote]Jotenkin ei toimi.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:24"]
Näen paljonkin. Olen vain sitä mieltä että täytyy olla yhtä hyväksyttävää olla "miehinen" nainen kun "miehinen" mies.
[/quote]
Vaikeaa voi olla, kun koko miehinen kulttuuri on usein feministeille pelkkä pilkan kohde. Miten hyväksynnän voisi siis saada nainen, joka on näin liittynyt säälittävään vihollisleiriin?
Näen miesten ja naisten vastakkainasettelun typeränä ja turhana ja kaikki sukupuolistereotypiat saisi heittää romukoppaan. Sinänsä monet perinteisesti miehisinä pidetyt piirteet ovat oikein positiivisia ja tästä etenkin netissä jylläävästä naisvihabuumista huolimatta suurin osa miehistä on tosielämässä ihan hyviä tyyppejä.
Rakastan omaa miestäni, joka on juuri minulle sopiva sekoitus äijämäistä ja herkkää. Meillä on hyvä, tasa-arvoinen suhde eikä siltä saralta ole mitään valittamista.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:24"]
[/quote]
Näin. Feminismin yhtenä päätavoitteena onkin muuttaa sitä näkemystä miten eri sukupuolia hahmotetaan. Ei se palvele niin miesten kuin naistenkaan etuja, että on tiukat standardit siitä miten miehen ja naisen kuuluu käyttäytyä ja olla.
Näkeekö feministit mitään hyvää naiseudessakaan? Jos haluan jäädä kotiin lasten kanssa ja tehdä kaikki kotityöt, olen heikko ja alistettu. Jos haluan pukeutua mekkoon ja laittaa huulipunaa, olen median luomien stereotypioiden uhri ja miesten miellyttäjä.
Jos puhun oman suhteeni kontekstissa maskuliinisuudesta, ilmenee se miehessäni itselleni positiona. Pystyn aina luottamaan mieheeni, tunnen oloni turvalliseksi ja tiedän saavani missä asiassa tahansa apua mieheltäni ja hän kernaasti auttaakin aina ja saa selkeästi hyvän olon auttamisestani.
Pidän miestäni erittäin maskuliinisena ja se vetoaa itseeni paljon.
Miehelläni on välillä alamaissa tapa vähätellä omaa miehisyyttään ja silloin korostan hänelle miehisiä puoliansa ja kertomalla miten arvostan häntä.
Haitta puoliakin on, välillä miehen suojelemisvaisto lähtee käsistä ja tunnen olevani pikkutyttö joka ei osaa pitää itsestään huolta. Tämä on ainoa miehisyyden negaatio josta käymme jatkuvaa keskustelua parisuhteessamme. Mieheni tiedostaa ongelmansa ja haemme kumpaakin tyydyttävää ratkaisua tähän ongelmaan (ongrlma on lähinnä minun liikkuminen yksin tiettyyn aikaan ja tietyissä paikoissa).
Itse olen naisellinen nainen ja MEIDÄN suhteemme toimii parhaiten näin, että täydennämme toisiamme feminiinisellä ja maskuliinisella luonteilla/piirteillä/ominaisuuksilla jne.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:31"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:24"]
[/quote]
Näin. Feminismin yhtenä päätavoitteena onkin muuttaa sitä näkemystä miten eri sukupuolia hahmotetaan. Ei se palvele niin miesten kuin naistenkaan etuja, että on tiukat standardit siitä miten miehen ja naisen kuuluu käyttäytyä ja olla.
[/quote]Joskus vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:32"]Näkeekö feministit mitään hyvää naiseudessakaan? Jos haluan jäädä kotiin lasten kanssa ja tehdä kaikki kotityöt, olen heikko ja alistettu. Jos haluan pukeutua mekkoon ja laittaa huulipunaa, olen median luomien stereotypioiden uhri ja miesten miellyttäjä.
[/quote]Femakot ovat miinoittaneet koko olemassaolon. Vaarallinen aatesuuntaus.
Mitä luulette jos joku yrittäisi sukupuolentutkimuksen laitoksella kirjoittaa gradun jossa käsitellään maskuulinista vakautta, rehellisyyttä ja huolenpitoa positiivisena voimavarana? Voitaisiin vaikka ottaa esille sodassa ja joukkueurheilussa oleva toveruuden henki. Kannustaisiko feministiproffa tällaisen tutkimuksen tekemiseen? Voi olla että B:tä paremmat arvosanat voisi unohtaa siinä kohtaa.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:33"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:31"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:24"] Näen paljonkin. Olen vain sitä mieltä että täytyy olla yhtä hyväksyttävää olla "miehinen" nainen kun "miehinen" mies. [/quote] Näin. Feminismin yhtenä päätavoitteena onkin muuttaa sitä näkemystä miten eri sukupuolia hahmotetaan. Ei se palvele niin miesten kuin naistenkaan etuja, että on tiukat standardit siitä miten miehen ja naisen kuuluu käyttäytyä ja olla. [/quote]Joskus vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia.
[/quote]
Et säkään ymmärrä raukkaparka miten patriarkaatti ja esim. heteromaskuliininen hegemonia asettaa sullekin älyttömän tiukat standardit sille mitä tässä elämässä tulet tavoittelemaan ja millä hinnalla :D
Tottakai näen paljon hyvää miehisyydessä ja maskuliinisuudessa. Huolimatta jostain hörhö-äärifeministeistä en usko että kukaan tasapainoinen ihminen vihaa itsessään miehisyyttä ,tai sitten toisin päin naisia. Vaikka olen naisena feministi (kannatan sukupuolten tasa-arvoa), en halua mitään vasakkainasettelua ja myös miesten oikeuksista pitäisi pitää kinni (esim. erotilanne jos on lapsia).
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:37"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:33"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:31"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:24"] Näen paljonkin. Olen vain sitä mieltä että täytyy olla yhtä hyväksyttävää olla "miehinen" nainen kun "miehinen" mies. [/quote] Näin. Feminismin yhtenä päätavoitteena onkin muuttaa sitä näkemystä miten eri sukupuolia hahmotetaan. Ei se palvele niin miesten kuin naistenkaan etuja, että on tiukat standardit siitä miten miehen ja naisen kuuluu käyttäytyä ja olla. [/quote]Joskus vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia.
[/quote]
Et säkään ymmärrä raukkaparka miten patriarkaatti ja esim. heteromaskuliininen hegemonia asettaa sullekin älyttömän tiukat standardit sille mitä tässä elämässä tulet tavoittelemaan ja millä hinnalla :D
[/quote]Oikea "asiantuntija" ;)
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:40"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:37"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:33"] [quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:31"][quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:24"] Näen paljonkin. Olen vain sitä mieltä että täytyy olla yhtä hyväksyttävää olla "miehinen" nainen kun "miehinen" mies. [/quote] Näin. Feminismin yhtenä päätavoitteena onkin muuttaa sitä näkemystä miten eri sukupuolia hahmotetaan. Ei se palvele niin miesten kuin naistenkaan etuja, että on tiukat standardit siitä miten miehen ja naisen kuuluu käyttäytyä ja olla. [/quote]Joskus vanha konsti on parempi kuin pussillinen uusia. [/quote] Et säkään ymmärrä raukkaparka miten patriarkaatti ja esim. heteromaskuliininen hegemonia asettaa sullekin älyttömän tiukat standardit sille mitä tässä elämässä tulet tavoittelemaan ja millä hinnalla :D [/quote]Oikea "asiantuntija" ;)
[/quote]
Ja silti tuhatkertaisesti sua ylempänä ja laadukkaampi kaikin puolin <3
Kyllä minä naisena näen monet miehisiksi mielletyt ominaisuudet positiivisina, etenkin jos puhutaan vähän klassisemmista malleista. Ongelmana on se, että miehisyydelle on useita eri sisältöjä.
On olemassa yksi miehisyyden malli johon kuuluu mielestäni hyvin negatiivinen asenne (vittu jotkut homot syö kasvisruokaa, helvetin homot puhuu tunteistaan, hyhhyh homot nauttii taiteista, hakataan kaikki niin oppivatpahan). Nämä ovat niitä jotka hakkaavat "transut" ja "homot" ensin koulun takapihalla, sitten nakkikioskilla. Miehisyys on epäsiisteyttä, hienotunteisuuden puutetta ja pullistelua.
Toisaalta ennen miehisiksi ominaisuuksiksi käsitettiin esimerkiksi älykkyys, keskustelutaito, rehellisyys, jalomielisyys, lukeneisuus ja tasapainoisuus. Nämä ovat mielestäni erittäin hienoja ominaisuuksia kellä tahansa ja arvostan niitä aviomiehessäni.
Mikä on miehisyyden sisältö nykyään? Miehisyydelle tyypillistä on ollut naisista ja naisellisuudesta erottautuminen. Siksi tiettyjen piirteiden tullessa naisille tyypillisiksi ne eivät enää voi olla miehisiä.
Esimerkiksi koulumenestys on nykyään hyvin tyypillistä stereotyyppiselle "kiltille tytölle" eikä akateemista pärjäämistä siksi enää pidetä maskuliinisena ominaisuutena. Miehisempää onkin ehkä menestyä uralla huonoista kouluarvosanoista huolimatta.
Aluksi mainitsemani vähä-älyinen hakkaamiskulttuuri onkin varmaan monilta osin vastarintareaktio muuttuvaan maailmaan.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:51"]
Kyllä minä naisena näen monet miehisiksi mielletyt ominaisuudet positiivisina, etenkin jos puhutaan vähän klassisemmista malleista. Ongelmana on se, että miehisyydelle on useita eri sisältöjä.
On olemassa yksi miehisyyden malli johon kuuluu mielestäni hyvin negatiivinen asenne (vittu jotkut homot syö kasvisruokaa, helvetin homot puhuu tunteistaan, hyhhyh homot nauttii taiteista, hakataan kaikki niin oppivatpahan). Nämä ovat niitä jotka hakkaavat "transut" ja "homot" ensin koulun takapihalla, sitten nakkikioskilla. Miehisyys on epäsiisteyttä, hienotunteisuuden puutetta ja pullistelua.
Toisaalta ennen miehisiksi ominaisuuksiksi käsitettiin esimerkiksi älykkyys, keskustelutaito, rehellisyys, jalomielisyys, lukeneisuus ja tasapainoisuus. Nämä ovat mielestäni erittäin hienoja ominaisuuksia kellä tahansa ja arvostan niitä aviomiehessäni.
Mikä on miehisyyden sisältö nykyään? Miehisyydelle tyypillistä on ollut naisista ja naisellisuudesta erottautuminen. Siksi tiettyjen piirteiden tullessa naisille tyypillisiksi ne eivät enää voi olla miehisiä.
Esimerkiksi koulumenestys on nykyään hyvin tyypillistä stereotyyppiselle "kiltille tytölle" eikä akateemista pärjäämistä siksi enää pidetä maskuliinisena ominaisuutena. Miehisempää onkin ehkä menestyä uralla huonoista kouluarvosanoista huolimatta.
Aluksi mainitsemani vähä-älyinen hakkaamiskulttuuri onkin varmaan monilta osin vastarintareaktio muuttuvaan maailmaan.
[/quote]
Noh, usein tämän ei-hienotunteisen äijämeiningin mukana demonisoidaan kaikki muukin. Usein kuitenkin siellä karskissa miesporukassa on sellaista rehellisyyttä, suoraselkäisyyttä ja suvaitsevaisuutta (saat olla mitä olet, ketään ei kiinnosta kontrolloida tai arvostella toisten tekemisiä), mitä miehen on vaikea muualla kokea. Lapsi menee pesuveden mukana, kun sanotaan että stereotyyppinen maskuliinisuus vahingoittaa miehiä. Homottelukin jää aika pitkälle kouluvuosien jälkeen. Yhtä hyvin voisi sanoa, että feminiinisyys on muottiin tunkevaa, kun koulutytöt usein arvostelevat toisiaan julmasti ulkonäöstä ja pukeutumisesta. Et vain kuule feministien koskaan puhuvan tältä kannalta. Ainahan se on miesten syytä jos naisilla on vaikeaa.
Huvittavaa, että jotkut miehet syyttävät naisia laumasieluisuudesta ja samat tyypit ovat ihan hajoamispisteessä, kun kukaan ei kerro heille, miten ollaan "mies" vaan nykyisin oletetaan ihmisten olevan yksilöitä. Mutta heillä ei ehkä yksilöinä ole mitään tarjottavaa vaan mielummin ratsastaisivat vain sillä seikalla, että ovat miehiä. Siinä tapauksessa naiset latistettaisiin olemaan heidän päätäntävaltansa alla eikä mitään omia avuja tarvitsisi olla parisuhdemarkkinoilla tai muilla elämän osa-alueilla menestymiseen.
Mies on vastustaja ja sortaja monelle feministille.