Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Argh noita teinityttöjä... Oltiinko mekin yhtä sekopäisiä?

Vierailija
20.05.2015 |

Ehkä. Mutta jotenkin epäilen, että koohotus on lisääntynyt, koska ajat ovat toisia kuin siihen aikaan, kun minä olin tuon ikäinen (33 vuotta sitten)....

Älkää ymmärtäkö väärin, rakastan kovasti tytärtäni, mutta silti pakko ihmetellä sitä neuroosien määrää, mitä siinäkin teinijoukossa on:

- yksi ei syö juuri mitään julkisesti. Jättää koulussa lounaita väliin, ettei liho. Ei ole oikeasti lihava, mutta ruumiinrakenne on iso, ei hänestä laihduttamalla mitään siroa keijua saa, mutta anorektikon kyllä.

- toinen ei voi olla ulkona, koska saa kuulemma aina päänsäryn auringonvalosta.

- yksi on vähän väliä poissa koulusta, mutta käy harrastuksessaan silti samoina päivin

- yksi ei puhu kuin poikaystävästään, jonka kanssa on seukannut alakoulusta lähtien.

- yksi ei uskalla asioida kaupassa myyjien kanssa

- yksi saattaa keuhkota ystävälleen, kuinka tämä ei ole hyvä ihminen, vaan huono ystävä, mutta HÄN ymmärtää kaikkia (paitsi ei siis ystäväänsä). Sama tyttö ei suostu selvittämään välejä naamatusten, eikä pyydä periaatteesta ikinä anteeksi mitään.

- yksi ei halua kutsua kavereita kotiin, koska hänestä tuntuu, että vanhemmat kuuntelevat hänen ja ystävien juttuja (on siis ona huone, jonka oven saa lukkoon).

- kaikki notkuvat koko ajan somessa, mutta naamatusten juttelu on hankalaa. Sanomattakin lienee selvää, että isollakin porukalla saatetaan viettää aikaa niin, että jokainen näprää hiljaa kännykkäänsä.

- yksi vihaa koulunkäyntiä, eikä kuulemma koskaan lue kokeisiin, mutta vetää silti hervottomat kilarit, jos ei saa kiitettävää kokeista.

- luokassa on klikkejä, oman klikin kanssa ollaan ylimpiä ystäviä (silloin kun ei haukuta klikin jäseniä selän takana yhä uudessa whatsap-ryhmässä, johon kutsutaan kulloinkin suosiossa olevat kavereista ja osa jätetään ulos), mutta toisen klikin kanssa hädin tuskin ollaan moi-väleissä.

Osa noista koskee samaa henkilöä. 

Kuulostaako yhtään tutulta, te joilla myös yläasteikäisiä tyttöjä....?

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, jotakuinkin. Mutta lohduksi sulle, että kyllä ne siitä tasaantuu. Et sano, minkä ikäisiä teinisi ovat, mutta oman kokemukseni mukaan omilleen muuttaessa ne on jo aika järkeviä.

Vierailija
2/35 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noi syömisongelmat ainakin taitaa olla yleistyneet siitä kun minä olin nuori parikymmentä vuotta sitten. Ikävää, anoreksia ja bulimia on pahimmilaan hengeä vaarantavia juttuja. Toivottavasti ei sun tyttärestä kyse? Miten lapsesi suhtautuu kaverin anoreksiaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti on niitä fiksujakin, joilla ei ole tuollaisia outouksia, mutta ovat vähemmistö. Niin oli minunkin teini-iässäni.

Vierailija
4/35 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

3, ei ole. Tyttäreni on huolissaan kaverista, mutta eipä sille paljon sivusta mitään voi. Toivottavasti hänen äitinsä tietää asiasta. En ole nähnyt häntä puoleen vuoteen, mutta otan asian puheeksi, kun tulee sopiva kahdenkeskinen tilaisuud. Jos mun tytär touhuaisi tuollaisia, toivoisin asiasta tiedon.

ap

Vierailija
5/35 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

4, enpä usko. Tuntuu, että jokaisella siinä luokassa on jotain omalaatuista. Kai se tosiaan kuuluu ikään, kuten kakkonen sanoo.

Vierailija
6/35 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sori, siis 6=ap

Vierailija
7/35 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on jotenkin eri käsitys sekopäisyydestä. Mun tyttöni on uhonnut että lauantaina on kuulemma jotkut bileet joissa aikoo paskantaa jonkun nurmikolle ja kaikki vetää niinkun aina tajut kankaalle. On kuulemma ihan vitusti nuuskaa. Toinen menee johonkin jossa on mukana oikeita lesboja. Tätä samaa on joka viikonloppu ollut vaikka kuinka kauan ja teemat vaan vaihtuu ja on mageeta ja ihan vitun kovaa menoa taas ja mitä vittua eilen tapahtu taas ja arvaa mitä paskaa tehtiin...

Vierailija
8/35 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olin nuori 1980-luvulla. Eiköhän meilläkin ollut omat neuroosimme ;-)

Lukiossa minun luokallani oli yksi anorektikko, kaksi teiniäitiä, jne. Itse olin tosi ihastunut luokkakaveriin, ja stressasin tunneilla oloa. Iltapäivisin pelkästin aina hirveästi mahan murinaa (siis semmoista ruuansulatusmöyrintää). Matikan tunnit oli pahimpia, kun tehtiin hiljaa tehtäviä. Saatoin jopa varmuuden vuoksi syödä semmoisia kaasuvaivoja vähentäviä lääkkeitä, jos matikkaa oli iltapäivällä. Juu, myöhemmin mulla diagnosoitiin laktoosi-intoleranssi :-D

Vierailija
9/35 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jestas, mikä ajankuva. Ei ole teinin elämä helppoa, eivätkä tuo "koohotuksellaan" siitä tee yhtään helpompaakaan.

Vierailija
10/35 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:14"]

Meillä on jotenkin eri käsitys sekopäisyydestä. Mun tyttöni on uhonnut että lauantaina on kuulemma jotkut bileet joissa aikoo paskantaa jonkun nurmikolle ja kaikki vetää niinkun aina tajut kankaalle. On kuulemma ihan vitusti nuuskaa. Toinen menee johonkin jossa on mukana oikeita lesboja. Tätä samaa on joka viikonloppu ollut vaikka kuinka kauan ja teemat vaan vaihtuu ja on mageeta ja ihan vitun kovaa menoa taas ja mitä vittua eilen tapahtu taas ja arvaa mitä paskaa tehtiin...

[/quote]

Sulla lienee vähän vanhempi tytär jo? Tämä mun teini on vasta kahdeksannella. Tuokin vaihe tulee varmaan.

ap

Vierailija
11/35 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa minulla menee hermo mun ikäisiin ja laitoksessa asuessani tulu päivittäin "mitä vittua nyt/mikä sinunkin ongelmas oikein on"-fiilikset. Jopa pari vuotta vanhemmat nuoret vines niin vtn ärsyttävistä asioista ja järkkäs niin pienistä jutuista maailmanloppuja, että minulla ei riittänyt ymmärrys, eikä kyllä riitä vieläkään. Ja tuntuu, että joka toisella on jokin syömishäiriö.

t. 17v

Vierailija
12/35 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:15"]

Jestas, mikä ajankuva. Ei ole teinin elämä helppoa, eivätkä tuo "koohotuksellaan" siitä tee yhtään helpompaakaan.

[/quote]

Naulan kantaan. Mä olen omaani yrittänyt lohduttaa sillä, että tuo menee ohitse ennen kuin huomaakaan. Ei millään meinannut uskoa sitä seiskalla, mutta sanoi minulle tuossa alkukeväästä, että "äiti, sä olit oikeassa (mihin pannaan ruksi?), tää yläastehan on jo yli puolessa välissä!"

ap

Vierailija
13/35 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirkas valo voi laukaista migreenin. Tuo päänsärky auringonvalosta voi siis olla totta. Osta sille hyvät aurinkolasit.

Vierailija
14/35 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:16"]

Jopa minulla menee hermo mun ikäisiin ja laitoksessa asuessani tulu päivittäin "mitä vittua nyt/mikä sinunkin ongelmas oikein on"-fiilikset. Jopa pari vuotta vanhemmat nuoret vines niin vtn ärsyttävistä asioista ja järkkäs niin pienistä jutuista maailmanloppuja, että minulla ei riittänyt ymmärrys, eikä kyllä riitä vieläkään. Ja tuntuu, että joka toisella on jokin syömishäiriö. t. 17v

[/quote]

Juuri tuosta siinä on kyse, pienet ongelmat on teinille maailman isoimpia, koska harvalla on järkeä (tai vaihtoehtoisesti elämänkokemuksia) tarpeeksi osatakseen suhteuttaa asioita. Toivotavasti sinulla tuo ei ole kertynyt pelkästään huonojen kokemusten kautta.

ap

Vierailija
15/35 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:19"]

Kirkas valo voi laukaista migreenin. Tuo päänsärky auringonvalosta voi siis olla totta. Osta sille hyvät aurinkolasit.

[/quote]

Totta, mutta kovin valikoivaa se vaikuttaa olevan. Ei ole mun tyttärestä kyse tuossa (muutamassa on).

ap

Vierailija
16/35 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Sulla lienee vähän vanhempi tytär jo? Tämä mun teini on vasta kahdeksannella. Tuokin vaihe tulee varmaan.

ap

[/quote]

Toi joka aikoo paskantaa on just samanikäinen eli kahdeksannella. Jokainen tietää että sillä saa mainetta kun tekee typeryyksiä. Omaa vikaanihan on kun olen kertonut ja kehuskellut omilla hulluilla teoilla ja olen nauranut sekoiluille. 

Vierailija
17/35 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:30"]

[/quote]

ap

[/quote]

Toi joka aikoo paskantaa on just samanikäinen eli kahdeksannella. Jokainen tietää että sillä saa mainetta kun tekee typeryyksiä. Omaa vikaanihan on kun olen kertonut ja kehuskellut omilla hulluilla teoilla ja olen nauranut sekoiluille. 

[/quote]

Oho. No, mulla olisi lapsella aresti bileisiin, jos meinaa dokata. Juu, tiukkis olen.

ap

Vierailija
18/35 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa tuo alkaa jo ala-asteella. Varsinkin se massakäyttäytyminen on todella yleisempää kuin omina teiniaikoina. Varsinkin tietyn merkkiset tavarat on tosi tärkeitä, omassa nuoruudessa oli hienoa jos oli mp3 soitin, ihan minkä merkkinen vaan. Nykyään pitää olla puhelimena iPhone, mikään muu merkki ei käy vaikka voisi vedenpitävästi esittää että toisenmerkkinen olisi parempi. Myös mallin pitää olla vain tietyn ikäinen, iPhone neloset on jo aika noloja. Olen kyllä kuullut huhua, että vielä muutama vuosi sitten eräällä tytön luokkakaverilla ei ollut älypuhelinta!

Jokaisen tytön pitää haista VS- hajusteelle. Mielellään paljon. Jalassa pitää olla Conssit, Niket, Uggit tai vagabondit. Kun ostin itselleni kivat trendikkäät lenkkarit tyttö kehui niiden ulkonäköä ja kysyi "Siis onko noi niinku minkään merkkiset, niinkun Niket tai jotain?" Vaatteet pitää olla Hollisteria vaikka H&M:ltä saisi samanlaisen halpistopin edullisemmin. Kaulassa pitää olla jättikokoinen shaali niin ettei pää käänny.

Sitten instaan pitää postata kuvia joista kaikki tykkää, kaikki ovat kauneimpia ja kaikkia kavereita rakastetaan tosi paljo (ILYSM).

Ahdistavaa! Koko ajan saa taistella noista asioista. Kun esim. ehdotin että olisi kiva lähteä koko perhe risteilylle Tallinnaan niin teini aloitti mankumisen: "Eiks voitais mennä Tukholmaan" (koska siellä on Hollister). Ei sitten menty ollenkaan, eikä teiniä näyttänyt haittaavan :) Kun mihinhän sitä kotoaan jossei Hollisteriin:)

Vierailija
19/35 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:34"]

Taitaa tuo alkaa jo ala-asteella. Varsinkin se massakäyttäytyminen on todella yleisempää kuin omina teiniaikoina. Varsinkin tietyn merkkiset tavarat on tosi tärkeitä, omassa nuoruudessa oli hienoa jos oli mp3 soitin, ihan minkä merkkinen vaan. Nykyään pitää olla puhelimena iPhone, mikään muu merkki ei käy vaikka voisi vedenpitävästi esittää että toisenmerkkinen olisi parempi. Myös mallin pitää olla vain tietyn ikäinen, iPhone neloset on jo aika noloja. Olen kyllä kuullut huhua, että vielä muutama vuosi sitten eräällä tytön luokkakaverilla ei ollut älypuhelinta!

Jokaisen tytön pitää haista VS- hajusteelle. Mielellään paljon. Jalassa pitää olla Conssit, Niket, Uggit tai vagabondit. Kun ostin itselleni kivat trendikkäät lenkkarit tyttö kehui niiden ulkonäköä ja kysyi "Siis onko noi niinku minkään merkkiset, niinkun Niket tai jotain?" Vaatteet pitää olla Hollisteria vaikka H&M:ltä saisi samanlaisen halpistopin edullisemmin. Kaulassa pitää olla jättikokoinen shaali niin ettei pää käänny.

Sitten instaan pitää postata kuvia joista kaikki tykkää, kaikki ovat kauneimpia ja kaikkia kavereita rakastetaan tosi paljo (ILYSM).

Ahdistavaa! Koko ajan saa taistella noista asioista. Kun esim. ehdotin että olisi kiva lähteä koko perhe risteilylle Tallinnaan niin teini aloitti mankumisen: "Eiks voitais mennä Tukholmaan" (koska siellä on Hollister). Ei sitten menty ollenkaan, eikä teiniä näyttänyt haittaavan :) Kun mihinhän sitä kotoaan jossei Hollisteriin:)

[/quote]

;-)

piti kysyä omalta teiniltä, mikä tuo Hollister on, ja kommentti oli, että "se on semmoinen massateinien merkki"... Se on niin ernua että ;-DDD

Enpä tiedä. Oli se kieltämättä omassa nuoruudessanikin 80-luvun alussa aika muotitietoista. Oli diinarit, hileet ja tedit, ja merkkien piti olla kohdillaan. Stadissa (olen kotoisin pienestä eteläsuomalaisesta kaupungista) piti käydä - jos suinkin mahdollista - ostamassa farkut Micmacista.

Käytettävissä oleva rahamäärä oli paljon pienempi, mutta minusta siihen aikaan oli vähemmän noita erilaisuudella keikailevia.

ap

Vierailija
20/35 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:32"]

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 16:30"]

[/quote]

ap

[/quote]

[/quote]

Oho. No, mulla olisi lapsella aresti bileisiin, jos meinaa dokata. Juu, tiukkis olen.

ap

[/quote]

Millä saat ne pysymään?? En mä ainakaan jaksa enkä voi koko ajan istua ulko-oven edessä. Uhoaminen ei onneksi ole vielä sama kun tehty.