Pidätkö neljää laudaturia hyvänä tuloksena?
Poika siis kirjoittanut neljä laudaturia (englanti, kemia, fysiikka, pitkä matematiikka) mutta ei ole itse tyytyväinen, päinvastoin. Maanantaista lähtien pahalla päällä kun biologiasta tuli "vain" M, eikä ruotsin E auta tilannetta. Omasta mielestäni nuo tulokset ovat oikein mainiot, mutta mikä ihme hänellä viiraa päässä??
Kommentit (22)
On todella hyvä tulos! Riippuu tietysti mihin on pyrkimässä. Kai johonkin pääsee suoraan tokarilla jos on mielettömän hyvä, ehkä tuo ei sitten riitä siihen mihin tähtää?
Pojallasi on erinomaiset tulokset. Laudaturit tulleet vaikeista aineista, varsinkin enkussa, fysiikassa ja pitkässä matikassa on tosi kova taso. Myös magna on keskivertoa parempi arvosana eikä kaikki saa yhtään magnaa. Onnittelut siis pojallesi! Uteliaisuudesta, minkä arvosanan hän sai äidinkielestä?
No on tosi hyvä. Miksi ei ole itseensä tyytyväinen?!
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:17"]
On todella hyvä tulos! Riippuu tietysti mihin on pyrkimässä. Kai johonkin pääsee suoraan tokarilla jos on mielettömän hyvä, ehkä tuo ei sitten riitä siihen mihin tähtää?
[/quote]
Yleensä ne on ne tekniset alat ja pitkän matikan l jolla mennään suoraan sisään, tai ainakin ennen oli niin.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:18"]Pojallasi on erinomaiset tulokset. Laudaturit tulleet vaikeista aineista, varsinkin enkussa, fysiikassa ja pitkässä matikassa on tosi kova taso. Myös magna on keskivertoa parempi arvosana eikä kaikki saa yhtään magnaa. Onnittelut siis pojallesi! Uteliaisuudesta, minkä arvosanan hän sai äidinkielestä?
[/quote]
Äidinkielestä E, unohtui mainita tämä! Äidinkielen tulokseensa on tyytyväinen, mutta biologia ja ruotsi ovat saaneet hänet aivan suunniltaan...
Jos muuten ollaan rehellisiä, niin jostain syystä en ees haluis että mulla olis pelkkiä laudatureita yo-todistuksessa. Jos mukana on pari eximiaa tai magnaa niin näyttää kivemmalta kun joissakin aineissa erottuu edukseen (vaikka kaikki kolme ovat hyviä arvosanoja). Ja sen jälkeen kun on päässyt yliopistoon/AMKiin niin kukaan ei kysy ikinä yo-todistusta.
No ei ne muut hyvät arvosanat auta jos jostain tulee M. Kyllä muakin vituttaisi.
Joo on kyllä tosi surkea tulos. Toivottavasti ette pidä ylioppilasjuhlia niin ei tarvitse hävetä pojan kehnoja arvosanoja.
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:20"]Joo on kyllä tosi surkea tulos. Toivottavasti ette pidä ylioppilasjuhlia niin ei tarvitse hävetä pojan kehnoja arvosanoja.
[/quote]
En tällä aloituksella halunnut "keulia" hänen tuloksillaan, ennemmin kysyä, että onko tämä yleistä nuorten keskuudessa ettei tuollaisinkaan papereihin olla tyytyväisiä :(
Ap
No mä ainakin olisin LLLLEEM-riviin enemmän kuin tyytyväinen, ihan sama mistä aineista nuo E:t ja M:t tulisivat. Sitä paitsi yleensä korkeakouluihin haettaessa katsotaan 4-6 ainetta, joten tuota magnaa ei välttämättä ikinä tule tarvitsemaankaan. Ja ainahan voi korottaa syksyllä, jos oikein häiritsee. Joskus käy vaan niin, että kokeessa on paljon tehtäviä juuri niistä omista heikkouksista eikä pääse näyttämään omia taitojaan. Varsinkin biologiassa tehtävät jakautuneet aika selvästi kasvit, luonto ym. versus ihmisbiologia, anatomia, solut jne. Itselläni nimenomaan tuo jälkimmäisempi sujui erinomaisesti, mutta ensimmäinen ei kiinnostanut juuri yhtään, joten en edes kirjoittanut biologiaa. En olisi jaksanut opiskella noita luontoasioita uudestaan, vaikka niitä onkin 2 kurssia viidestä.
On loistava tulos. Jos poikasi on kympin oppilas ja hän odotti kaikista aineista laudaturia, niin silloin voi tietenkin hetkellisesti harmittaa jos omasta mielestä alisuoriutuu. Kyllä se iloksi muuttuu! Onnea!
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:20"]
Jos muuten ollaan rehellisiä, niin jostain syystä en ees haluis että mulla olis pelkkiä laudatureita yo-todistuksessa. Jos mukana on pari eximiaa tai magnaa niin näyttää kivemmalta kun joissakin aineissa erottuu edukseen (vaikka kaikki kolme ovat hyviä arvosanoja). Ja sen jälkeen kun on päässyt yliopistoon/AMKiin niin kukaan ei kysy ikinä yo-todistusta.
[/quote]
Tajuan tavallaan mitä tarkoitat. Veljelläni oli muuten aina heikohkot arvosanat, mutta matikasta ysi. Häntä palvottiin suunnilleen matemaattisena ihmelapsena. Itsellä kympit niin käytännön aineissa kuin lukuaineissa, mutta matematiikasta ysi. Puhuttiin että olen huono matematiikassa ja että ehkä veljeni voisi opettaa minua.
Jos on vaikka matematiikan ja fysiikan laudaturit ja sitten äidinkielen ja englannin eximiat, niin kyllähän siitä helpommin ajattelee että on luonnontieteellinen lahjakkuus, kuin jos kaikki on ällää eikä oikein mikään nouse esiin.
On hiton hyvä tulos, mutta ei tietenkään koko tulos, siis 4 ällää. Mutta voi voi jos on niistä muista harmissaan, sano, että voi lukea pääsykokeisiin ja päästä minne haluaa. Ja kaikki ei kuitenkaan pääse just sinne minne haluaa...
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:23"]
[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 14:20"]Joo on kyllä tosi surkea tulos. Toivottavasti ette pidä ylioppilasjuhlia niin ei tarvitse hävetä pojan kehnoja arvosanoja. [/quote] En tällä aloituksella halunnut "keulia" hänen tuloksillaan, ennemmin kysyä, että onko tämä yleistä nuorten keskuudessa ettei tuollaisinkaan papereihin olla tyytyväisiä :( Ap
[/quote]
Riippuu jo siitä, millaisessa koulussa on. Itse kävin koulua, jossa opettajien tavoitteena oli joka kevät saada oppilaat sijoittumaan Suomen kärkeen. Esimerkiksi kertauskurssin lähtökohta ei ollut se, miten kerätään pisteitä, vaan miten vältetään "pisteiden menettäminen" - eli tavallaan lähdettiin siitä että täydet pisteet on se normi, missä voi sitten epäonnistua. Oli myös aika kilpailuhenkinen ympäristö.
Kyllä siellä aika moni pettyi jo eximiaan.
Tuollaiset ihmiset olivat lukiossa niitä kaikkein ärsyttävimpiä. Yksi tuttuni kirjoitti myös neljä ällää, mutta yhden e:n, ja itki sitä sitten monta päivää ja melkein meni juhlatkin pilalle sen takia. Typerää muita oppilaita kohtaan, joku m:n paperit kirjoittanut saattaa olla onnensa kukkuloilla kun on tehnyt kovasti töitä sen eteen ja toinen mököttää vieressä kun ei tullutkaan kuutta ällää.
Noilla aineilla tuo on todella hyvä tulos! Otsikon perusteella olin tulossa sanomaan, että jos ne ällät olisi jostain lyhyestä matkasta, keskipitkästä ruotsista ja terveystiedosta, niin en hirveästi hehkuttaisi.
en kirjoittanut yhtään Llää mutta silti hankkiuduin elämässä taloudellisesti parempaan asemaan kuin kukaan samaan aikaan kirjoittaneista (siis paikkakuntatasolla, en väitä että olisin ikäluokkani menestynein).
Loppujenlopuksi se joka kyttää arvosanoja ja vertailee itseään tuollaisten kokeiden kautta toisiin, on tuomittu jäämään ikuisesti alamaisen tasolle, anomaan arvostusta ylemmiltä auktoriteeteilta. Vapaat ihmiset valitsevat itse tulevaisuutensa ja muokkaavat matkalla säännöt mieleiseksiin. Opiskella kyllä voi ja kannattaakin, mutta pitää oppia itseään varten, ymmärtääkseen sekä tietääkseen, eikä saadakseen hyviä arvosanoja.
Olisin huolissani hänen perfektionismista. Se ei ole hvyä asia. Juttele vakavasti.