Miltä tuntui muuttua "keski-ikäiseksi" naiseksi, ja missä iässä huomasit muuttuneesi sellaiseksi?
Itse olen 32 ja olen huomannut miettiväni alituisesti sitä, etten ole enää nuori kauaa..
Kommentit (1022)
Vierailija kirjoitti:
Olin 36, kun olin ehdolla vaaleissa, innostuin puutarhanhoidosta ja kävin sauvakävelyllä. Tuolloin tajusin olevani keski-ikäinen. Eikä se haitannut minua lainkaan, minusta keski-ikäisyys alkaa noilta main ja jatkuu vaikka kuinka kauan, eläkeikään saakka. Keski-ikäisyydessä ei mielestäni ole mitään kummallista tai varsinkaan noloa. Keski-ikä kestää niin kauan, että se ei millään tavalla määritä vaikkapa pukeutumista.
Ihanaa, kun on muitakin samoin ajattelevia. Kiitos. Minäkin olen ihan tyyni keski-ikäisyyden suhteen, ei se määritä minua sen kummemmin. Voin pukeutua ja olla aikuinen ja itsenäinen. Ei enää mitään nuoruuden ryhmäpainetta pukeutua tai näyttää juuri tietynlaiselta, saan olla selkeämmin oma itseni. Ja vanhuuden kremppoihin on vielä pitkä matka. Eläköön keski-ikäisyys.
Vierailija kirjoitti:
Mä sitten en ilmeisesti tajua vieläkään, 53 ikäisenä , olevani keski-ikäinen saati vanha. Pidän hiukset pitkinä ja mustina. Olen huomannut tosin joidenkin miesten katsovan hieman pilkallisesti. Varsinkin jos on lisäksi korkosaappaat jalassa. Apua, näytän varmaan oikeasti tosi naurettavalta!
Olet ollut keski-ikäinen jo yli 10 vuotta, hyvä kun heräsit. Hiusten pituudella siihen ei ole mitään merkitystä ja kengän koroilla, mitä väliä vaikka olisit sata ja tykkäisit pitää pitkiä hiuksia. Eikä ole homena vanhanaikaista ajatella, että tietyn ikäisenä pitää olla tietynlaiset hiukset tai vaatteet? Ja miesten mielipiteet nyt on yksi lysti.
Vierailija kirjoitti:
¨Kun miehet eivät enää vilkuile missään niin siitä tietää tulleensa keski-ikäiseksi rummoksi.
Ihana vapaus, aah. Ihan tarpeeksi saanut rasvisia katseita ja klähmintää tähän ikään mennessä enkä ole koskaan nauttinut niistä. Säälittää naiset, jotka surevat sitä, etteivät miehet vilkuile, ihan kuin se olisi joku elämän tarkoitus.
Vierailija kirjoitti:
Miten joku voi oikeasti ajatella olevansa 32 vuotiaana nuori? Ehkä 25 vuotias voi olla nuori mutta sen jälkeen eletään aikuisikää ja keski-ikä alkaa sitten 45 vuotiaana.
Onko aikuisikä vain sinne 45-vuotiaaksi? Aikuisikä kestää kyllä ihan hamaan vanhuuteen. Ja keksi-ikä alkaa todellakin aikaisemmin kuin 45-vuotiaana, kyllä ihminen täyttäessään neljäkymmentä on jo vakaasti keski-ikäinen, turha epätoivoisena sitä enää venyttää viidellä vuodella :DD
olen 55n mutta ei tunnu siltä tai en kyllä edes tiedä miltä pitäisi tuntua, on arvioitu 10 v nuoremmaksi, oma tyyli löytyy jossa viihdyn mutta se ei ehkä joidenkin mielestä kuuluisi tähän ikään
tuntuu hyvältä, ulkoilen ja käyn salilla eli kukin tavallaan on ikä mikä tahansa kunhan itsestä tuntuu hyvältä
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta ja lääkityksen aloituksen jälkeen kaikki arvot täysin ok. Kuitenkin väsymys painaa ja sain perusverenkuvan jälkeen tukun lisää kokeita (B12, d-vitamiini, ferritiini yms.) ja veikkaan ettei noistakaan löydy mitään sen kummempaa.
Täytän kohta 36 ja veikkaan, että ongelma on se, että keho vain vanhenee tässä pikkuhiljaa ja se ei vain kestä enää kaikkea rasitusta kuin ennen.
Työelämähän ei anna esim. talvikuukausia anteeksi, ei kerkeä töissä oikein pitämään kunnon taukoja tai syömään, vapaa-ajalla joutuu nettiä käyttämään kaikkeen ja urheilunkin kanssa on niin ja näin mitä kannattaa tehdä, että saa lisää energiaa siitä eikä harjoitukset vain vie sitä.
Ongelmahan on se ettei keski-iässä tavallaan "saa" enää olla. Pitäisi olla nuorekas ja loistavassa kunnossa jonnekin eläkkeelle tai elämäntavoissa on jotain vikaa. Oikeastihan se parasta ennen-päiväys on ihmisessä edelleen fyysisesti ja jokaikinen vanhenee.
On täysin ok olla keski-iässä, se alkaa kun siltä tuntuu. Nolompaa on yrittää olla ikuisesti joku nuori, minusta nuoruus on yliarvostettua ja se aika oli henkisesti lopulta aika raskasta, paljon raskaampaa kuin tämä ikäkausi jolloin keho rapistuu, mutta paljon vahvemmin tietää kuka on ja nauraa joillekin nuoruuden turhuuksille.
Tämä. Treenaavana sen tuntee nahoissaan, ettei vaan jaksa samalla tavalla kuin parikymppisenä. 35-vuoden jälkeen alkaa ikä tuntumaan nahoissa ja näkymään naamassa koska ihminen alkaa keski-ikäistymään. Sitä vaan ei saa nykyään sanoa ääneen, vanhenemista pelkäävät hyökkäävät allaviivaamaan kuinka heillä ei tunnu missään ja ovat ihan hirveän nuoria. Siitä vaan, ei ne biologiset tosiasiat kieltämällä miksikään muutu, hankaloittaa vaan elämää.
Vierailija kirjoitti:
Tanttarallaa kirjoitti:
Scheherazade kirjoitti:
Olen tänä vuonna 43 v ja vaikka ikäni puolesta olisinkin "keski-ikäinen", en missään vaiheessa ole kokenut itseäni sellaiseksi. Olen henkisesti nuorekas, pukeudun miten lystään ja olen myös tietokonenörtti.
Keski-ikäistä tanttaa minusta ei saa tekemälläkään.
Elämässä nyt vaan käy niin että aika kuluu ja vanhenee. Eipä sille mitään mahda. Luonnon laki.
Olen saman ikäinen kuin sinä, pukeudun myös kuten lystään ja pelaan paljon pleikkaa ja olen tietotekniikan alalla ja perillä viimeisimmistä teknisistä vempeleistä. Eivät kai nämä ole ikään liittyviä asioita tai asioita, joita keski-ikäisyys jotenkin sulkisi pois tai jotka kuuluisivat vain nuoruuteen?
Ei keski-ikäisen tarvitse olla "tantta" ollakseen keski-ikäinen. Suosittelen tutkiskelemaan omaa asennettasi naiseuteen ja keski-ikäisyyteen. Tuo kuvastaa juuri sitä yhteiskunnan vihamielistä asennetta (vanhenevia) naisia kohtaan (keski-ikäinen nainen on tantta, mutta minä en ole sellainen, olen erilainen, nuorekas, googlaa "not like other girls"). Jokainen meistä on yksilö, myös ne jotka valitsevat "tanttamaisemman" tavan elää. Keski-ikäinen nainen saa olla tantta tai olla olematta, jokaisen oma asia. Keski-ikäisyyttäkin voi toteuttaa monella tavalla, kuten naiseuttakin.
Käsitys keski-ikäisyydestä tuntuu olevan joku stereotypia 40-50-luvuilla syntyneistä, vaikka nythän alkaa olla milleniaalitkin vanhimmasta päästä keski-ikäisiä. Olen syntynyt 70-luvun lopussa ja ysärin nörttiteinille on nykyäänkin loogista olla edelleen kiinnostunut pelaamisesta ja tekniikasta. Tietysti kaikki eivät ole, kuten eivät aikaisemminkaan. Mutta ei se ole merkki ”nuorekkuudesta”. Äitini keittelee mehumaijalla herukkasatoa ja sauvakävelee. Ei siinä mitään vikaa ole, mutta ei minua tällaiset asiat ole alkaneet kiinnostaa. Ei se minusta sen parempaa tee. Ruokaa laitan kyllä paljon paremmin kuin parikymppisenä.
Hiuksetkin ovat meidänikäisillä usein pitkät jos geenit suovat, nuorekkaat vaatteet yllättävän samanlaisia kuitenkin. Sitä nykytätien lookia. Helposti vertaa itseään 90-luvun 40-50-vuotiaisiin ja on niin nuorta että.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tanttarallaa kirjoitti:
Scheherazade kirjoitti:
Olen tänä vuonna 43 v ja vaikka ikäni puolesta olisinkin "keski-ikäinen", en missään vaiheessa ole kokenut itseäni sellaiseksi. Olen henkisesti nuorekas, pukeudun miten lystään ja olen myös tietokonenörtti.
Keski-ikäistä tanttaa minusta ei saa tekemälläkään.
Elämässä nyt vaan käy niin että aika kuluu ja vanhenee. Eipä sille mitään mahda. Luonnon laki.
Olen saman ikäinen kuin sinä, pukeudun myös kuten lystään ja pelaan paljon pleikkaa ja olen tietotekniikan alalla ja perillä viimeisimmistä teknisistä vempeleistä. Eivät kai nämä ole ikään liittyviä asioita tai asioita, joita keski-ikäisyys jotenkin sulkisi pois tai jotka kuuluisivat vain nuoruuteen?
Ei keski-ikäisen tarvitse olla "tantta" ollakseen keski-ikäinen. Suosittelen tutkiskelemaan omaa asennettasi naiseuteen ja keski-ikäisyyteen. Tuo kuvastaa juuri sitä yhteiskunnan vihamielistä asennetta (vanhenevia) naisia kohtaan (keski-ikäinen nainen on tantta, mutta minä en ole sellainen, olen erilainen, nuorekas, googlaa "not like other girls"). Jokainen meistä on yksilö, myös ne jotka valitsevat "tanttamaisemman" tavan elää. Keski-ikäinen nainen saa olla tantta tai olla olematta, jokaisen oma asia. Keski-ikäisyyttäkin voi toteuttaa monella tavalla, kuten naiseuttakin.
Käsitys keski-ikäisyydestä tuntuu olevan joku stereotypia 40-50-luvuilla syntyneistä, vaikka nythän alkaa olla milleniaalitkin vanhimmasta päästä keski-ikäisiä. Olen syntynyt 70-luvun lopussa ja ysärin nörttiteinille on nykyäänkin loogista olla edelleen kiinnostunut pelaamisesta ja tekniikasta. Tietysti kaikki eivät ole, kuten eivät aikaisemminkaan. Mutta ei se ole merkki ”nuorekkuudesta”. Äitini keittelee mehumaijalla herukkasatoa ja sauvakävelee. Ei siinä mitään vikaa ole, mutta ei minua tällaiset asiat ole alkaneet kiinnostaa. Ei se minusta sen parempaa tee. Ruokaa laitan kyllä paljon paremmin kuin parikymppisenä.
Hiuksetkin ovat meidänikäisillä usein pitkät jos geenit suovat, nuorekkaat vaatteet yllättävän samanlaisia kuitenkin. Sitä nykytätien lookia. Helposti vertaa itseään 90-luvun 40-50-vuotiaisiin ja on niin nuorta että.
Totta :) ;utta samalla tavalla ne nuoret pitävät meitä täteinä vaikka itse kuvittelemme näyttävämme samlata kui 90-luvulla :) Kysy keneltä tahansa teiniltä.
marsipaani kirjoitti:
Olin 50+ kun vanhempani toinen toisensa perään kuolivat, ja piti alkaa hoitaa kaikkia mahdollisia "asioita" jotka aiemmin olivat tämän vanhimman sukupolven hallinnassa. Ensin kaikki hautajaiset, perunkirjoitukset, perinnönjaot, kiinteistöjen hoito ja myynti ym konkreettiset murheet. Sitten tajusi, että itsekin on jo ylittänyt oletettavan eliniän puolivälin, on nyt itse sitä vanhinta sukupolvea eli keski-ikä on kovasti päällä. Niin, vanhempien kuolema oli se rajapyykki. Ei mikään naaman rypistyminen tai peffan leviäminen.
Koin tuon saman 30-vuotiaana mutta en tuntenut itseäni keski-ikäiseksi, enemmänkin orporaukaksi vaikka aikuinen olinkin.
Koska mitä ilmeisimmin olet mies, niin voisitko nyt hetkeksi poistua havainnoijan roolista henkilökohtaiseen ja kertoa miksi myös sinä tunnet niin suurta halveksuntaa keski-ikäisiä naisia kohtaan, että koet tarvetta oikein hieroa sitä maailman suhtautumista naamaamme. Sinä olet osa tätä maailmaa, joten miksi sinä suhtaudut keski-ikäisiin naisiin noin? Koska kysehän ei ole vain siitä, että miehet eivät huomaisi keski-ikäisiä naisia, sillä huomaamattomuushan on aika neutraalia, ei vain kiinnosta ja siinä se. Kyse on inhosta, halveksunnasta, usein suoranaisesta vihasta. Miksi ei vain voi antaa keski-ikäisten naisten olla, miksi pitää oikein toitottaa sitä, että inhoatte meitä?
En inhoa ja halveksi keski-ikäisiä. Mistä viestissäni voi päätellä näin ? Totean vain tosiasiat.
192837465 kirjoitti:
Koska mitä ilmeisimmin olet mies, niin voisitko nyt hetkeksi poistua havainnoijan roolista henkilökohtaiseen ja kertoa miksi myös sinä tunnet niin suurta halveksuntaa keski-ikäisiä naisia kohtaan, että koet tarvetta oikein hieroa sitä maailman suhtautumista naamaamme. Sinä olet osa tätä maailmaa, joten miksi sinä suhtaudut keski-ikäisiin naisiin noin? Koska kysehän ei ole vain siitä, että miehet eivät huomaisi keski-ikäisiä naisia, sillä huomaamattomuushan on aika neutraalia, ei vain kiinnosta ja siinä se. Kyse on inhosta, halveksunnasta, usein suoranaisesta vihasta. Miksi ei vain voi antaa keski-ikäisten naisten olla, miksi pitää oikein toitottaa sitä, että inhoatte meitä?
En inhoa ja halveksi keski-ikäisiä. Mistä viestissäni voi päätellä näin ? Totean vain tosiasiat.
Olet pää omassa perseessä miesselittämässä naisten ketjussa. Tässä ei ole kyse siitä, miten miehet kokevat naisten keski-iän. Päin männikköä meni.
Tuntui ihanalta! Ei tarvinnut enää vetää mahaa sisään tai muutenkaan yrittää miellyttää ketään.
Olin varmaan 39v. Ihanaa käydä töissä, hissutella villasukissa ja lukea kirjoja ja talutella koiraa iltaisin.
Suorastaan nautin näkymättömyydestäni :)
Ikää nyt 46v.
Vanheneminen ei ahdista mua yhtään. Rimpuilu jossain utopistisessa ikuisessa nuoruudessa ja siihen liittyvissä ulkonäkö- ja miellyttämispaineissa sensijaan ahdistaisi.
Noin 20v tunsin itseni keski-ikäiseksi ensimmäisen kerran. Nyt olen 23 ja ajattelen lopun olevan lähellä. Olo tuntuu niin vanhalta ja se on totta että 20v jälkeen alkaa nainen kurpahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä sitten en ilmeisesti tajua vieläkään, 53 ikäisenä , olevani keski-ikäinen saati vanha. Pidän hiukset pitkinä ja mustina. Olen huomannut tosin joidenkin miesten katsovan hieman pilkallisesti. Varsinkin jos on lisäksi korkosaappaat jalassa. Apua, näytän varmaan oikeasti tosi naurettavalta!
Mitäpä väliä tuolla? Itse olen saman ikäinen, eikä voisi vähempää kiinnostaa miesten (tai naisten) pilkalliset katseet. Pääasia, että elämä on kivaa!
192837465 kirjoitti:
Eli ajattelet siis eri tavalla kuin muut miehet? Koska juuri kirjoitit, että vaikka kuinka "maailma" (miehet) suhtautuu keski-ikäisiin naisiin ja se suhtautuminen oli kirjoituksessasi juuri sitä, että keski-ikäisenä nainen on ala-arvoinen. Toisin kuin ilmeisesti luulet, minä tiedostan oikein hyvin sen _tosiasian_ kuinka miehet meihin suhtautuvat. Kysyinkin sinulta _syytä_ siihen, koska sinäkin olet mies ja ainakin omasta puolestasi voit vastata. Kysyn siis vielä: miksi naista pitää inhota kun hän ei ole enää seksuaalisesti kiinnostava? Miksi ei voi vain olla kiinnittämättä häneen huomiota?
Tään ketjun kun lukee, vaikuttaa, että keski-ikäistyminen koskee vain naisia.
Riippamunat kai siirtyvät suoraan nuoruudesta vanhuuteen.
Vierailija kirjoitti:
192837465 kirjoitti:
Eli ajattelet siis eri tavalla kuin muut miehet? Koska juuri kirjoitit, että vaikka kuinka "maailma" (miehet) suhtautuu keski-ikäisiin naisiin ja se suhtautuminen oli kirjoituksessasi juuri sitä, että keski-ikäisenä nainen on ala-arvoinen. Toisin kuin ilmeisesti luulet, minä tiedostan oikein hyvin sen _tosiasian_ kuinka miehet meihin suhtautuvat. Kysyinkin sinulta _syytä_ siihen, koska sinäkin olet mies ja ainakin omasta puolestasi voit vastata. Kysyn siis vielä: miksi naista pitää inhota kun hän ei ole enää seksuaalisesti kiinnostava? Miksi ei voi vain olla kiinnittämättä häneen huomiota?
Tottakai nämä tietyt tyypit inhoavat - mikäs sen ikävämpää, kuin nainen, joka viihtyy nahoissaan, ja johon ei saa minkäänlaista otetta.
Huomasin sen siitä, että minua 10 vuotta vanhempi kertoi, että katsoi netistä että keski-ikä alkaa 37-vuotiaana. Hän jaksoi siitä minulle aina muistuttaa. En tiedä hänen motiivejaan, mutta selväksi tuli ;)
44-vuotiaana bongasin ensimmäisen harmaan hiukseni ja silloin kieltämättä vähän kauhistutti.. Mutta muutoin ei ehdi moista edes miettiä, kun nämä ruuhkavuodet meneillään lasten harrastusten kera ;D
Vierailija kirjoitti:
Huomasin sen siitä, että minua 10 vuotta vanhempi kertoi, että katsoi netistä että keski-ikä alkaa 37-vuotiaana. Hän jaksoi siitä minulle aina muistuttaa. En tiedä hänen motiivejaan, mutta selväksi tuli ;)
44-vuotiaana bongasin ensimmäisen harmaan hiukseni ja silloin kieltämättä vähän kauhistutti.. Mutta muutoin ei ehdi moista edes miettiä, kun nämä ruuhkavuodet meneillään lasten harrastusten kera ;D
Siis 10 vuotta minua vanhempi työkaveri, nainen.