1KG lihaa viikossa muun ruokailun lisäksi, onko paljon?
Teen kilon kokoisen paistin tai vastaavan perjantaisin ja napostelen sen viikon aikana pois muun ruokailun sivussa. Onko tuo paljon? Jauhelihapaketti on 400g, joten ei tunnu suurelta määrältä. Olen normaali painoinen ja keski-ikäinen mies.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se paljon jos ajatellaan, että kuinka paljon tuollaisen lihamäärän syöminen viikossa lisää syöpäriskiä. Mutta itse kannat seuraukset lihansyönnistäsi, eli en tuomitse tai paheksu.
Lisäksi voidaan esittää ajatusleikki siitä, mitä mahtaisi maapallolle tapahtua, jos jokainen ihminen maapallolla söisi kilon lihaa viikossa. (Ihmisyyteen kuuluu taipumus luontaiseen ahneuteen eli siihen, että halutaan koko ajan enemmän ja enemmän. Tähän myös kehittyvien maiden ihmiset todennäköisesti pyrkivät, eli keskiluokkaistumaan ja saamaan oman siivunsa tästä kaikesta.) Kauhean älykäs ei tarvitse olla tajutakseen, että jos tämä nykyinen kehityssuunta ei käänny pian, ollaan kohta todella suurissa ongelmissa. Jokainen voi laskea, kuinka paljon lihaa tarvittaisiin vuodessa jos jokainen maapallon asukas söisi sitä kilon viikossa. Se olisi tyyliin seitsemän miljardia kiloa kertaa 52 eli aika saatanallinen määrä. Taitaisi tulla useita ongelmia aika pian eteen.
Lihan ei ole todettu olevan syöpäriski.
väärin
https://www.cancercouncil.com.au/cancer-prevention/diet-exercise/nutrit…
Noissa tutkimuksissa ei ole eritelty mitenkään mitä "punaista lihaa" on syöty. Onko hampurilaisen ja sisäfileen terveysvaikutukset samat? Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On jotenkin liikuttavaa, miten jotkut pystyvät valikoimaan totuutensa sen perusteella, mihin haluavat uskoa. Ei ole ilmastonmuutosta, alkoholinkäyttö ei haittaa itseä eikä läheisiä, liiallinen lihansyönti ei ole terveysriski, korona on vain pikkuflunssa... Voi elää ihan niin kuin itsestä mukavimmalta ja helpoimmalta tuntuu, eikä ole mitään ikäviä seurauksia. Miten näppärää!
Pystyisipä sitä itse samanlaiseen itsepetokseen, niin muuttuisi suklaarasiakin terveysvälipalaksi.
Mitä ihmeellistä tuossa nyt on? Se ettei piittaa ilmastonmuutoksesta ei tarkoita sitä että luulisi ettei ilmasto voi mitenkään muuttua, vaan siitä että ei koe sitä omassa elämässään tärkeäksi asiaksi. Sama alkon käyttöön. Jos itse on tyytyväinen, ja lähipiiri myös, niin miksi sen pitäisi olla ongelma vain siksi että joku tuntematon keksii alkaa väittämään niin?
Mikä kenellekin on liiallista asian x syömistä? Jollekin kilo viikossa on normaalia, eikä mitenkään liiallista.
Jos on sairastanut koronan pikku flunssana, niin miksi pitäisi esittää että joutui teholle?
Tottakai ihminen saa vapaassa maassa elää niin kuin itse mukavimmaksi ja helpoimmaksi kokee, miksi ihmeessä ei saisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eihän se ole, ite vedän pelkkää kanaa 1,5kg vähintään viikossa + muut lihat ja tilpehöörit päälle. Mutta lihakset vaatii paljon sapuskaa. M31
Täytyy olla aika vakavasti kehitysvammainen jos ei tähä päivään mennessä tajua että proteiinia on muuallakin kuin lihassa.
Eihän hän väittänytkään sellaista. Mikä kehitysvammainen sinä olet, kun et lukemaasi ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on brittinaapuri joka syö puoli kiloa lihaa päivässä: paistia, pihvejä ja muita isoja lihakimpaleita joita paistelee uunissa. Lisäksi aamulla paljon pekonia ja viisi munaa. Kasviksia ja salaatteja ei syö, mutta ranskalaisia pottuja pitää olla joka päivä. Ei ole edes iso mies eikä lihava, ennemmin normaalia hoikempi.
Missä kunnossa mahtavat miehen suonet olla? Kolesterolit taivaissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan se paljon jos ajatellaan, että kuinka paljon tuollaisen lihamäärän syöminen viikossa lisää syöpäriskiä. Mutta itse kannat seuraukset lihansyönnistäsi, eli en tuomitse tai paheksu.
Lisäksi voidaan esittää ajatusleikki siitä, mitä mahtaisi maapallolle tapahtua, jos jokainen ihminen maapallolla söisi kilon lihaa viikossa. (Ihmisyyteen kuuluu taipumus luontaiseen ahneuteen eli siihen, että halutaan koko ajan enemmän ja enemmän. Tähän myös kehittyvien maiden ihmiset todennäköisesti pyrkivät, eli keskiluokkaistumaan ja saamaan oman siivunsa tästä kaikesta.) Kauhean älykäs ei tarvitse olla tajutakseen, että jos tämä nykyinen kehityssuunta ei käänny pian, ollaan kohta todella suurissa ongelmissa. Jokainen voi laskea, kuinka paljon lihaa tarvittaisiin vuodessa jos jokainen maapallon asukas söisi sitä kilon viikossa. Se olisi tyyliin seitsemän miljardia kiloa kertaa 52 eli aika saatanallinen määrä. Taitaisi tulla useita ongelmia aika pian eteen.
Lihan ei ole todettu olevan syöpäriski.
Aivan varmasti se sitä on, eihän tämän todetakseen tarvitse kuin katsoa ihmisen ruoansulatusta miten se toimii erilaisten ruokien kohdalla. Vegaaneilla ruoka kulkee suoliston läpi taatusti nopeammin kuin paljon lihaa käyttävillä. Voit miettiä itse, mitä tämä tarkoittaa syöpäriskin kannalta.
Asiahan on juuri päinvastoin. Liha alkaa hajota jo vatsalaukussa entsyymien vaikutuksesta. Puolivälissä ohutsuolta liha on jo täysin hajonnut molekyyleiksi tai jo imeytynyt. Tämä tiedetään, sillä tuossa kohtaa suolistoa laitetaan joillekin avanne, eikä lihaa näy avannepussissa koskaan. Kasviksia sen sijaan kyllä näkyy, sillä osa niistä fermentoituu eli mätänee vasta paksusuolessa.
Tuo on liian vähän jos et ole 150 cm/45kg.