1KG lihaa viikossa muun ruokailun lisäksi, onko paljon?
Teen kilon kokoisen paistin tai vastaavan perjantaisin ja napostelen sen viikon aikana pois muun ruokailun sivussa. Onko tuo paljon? Jauhelihapaketti on 400g, joten ei tunnu suurelta määrältä. Olen normaali painoinen ja keski-ikäinen mies.
Kommentit (67)
Ihan Ok jos syöt vastapainoksi paljon kasviksia ja kuituja muutenkin.
Sut pitäs vetää lihoiks ja syöttää sioille
Tuohon tulee toki lisäksi muu ruokailun mukana saatu liha.
Planeetta ensin ja ihmiset sitten -tieteen vaikutus alkaa näkyä suosituksissa. Kohta 1 gramma lihaa viikossa lisää syöpäriskiä.
Se on noin 140g päivä, ei todellakaan ole paljon.
No onhan se muun ruokailun lisäksi ihan kauhean paljon, jos muu ruokailu on perus-sekaruokaa lihalla
Jouluna kun syödään kinkkua menee ton verran päivässä.
Vierailija kirjoitti:
No onhan se muun ruokailun lisäksi ihan kauhean paljon, jos muu ruokailu on perus-sekaruokaa lihalla
140g ylimääristä lihaa päivässä ei kuulosta paljolta. En osaa arvioida paljon kokonaismäärä on.
Paistista leikkaa siivuja ja syö voileipien päällä aamupalaksi. Sehän menee kilon pala jo sillä tavalla viikossa. Etenkin jos se on kilo ennen uuniin menoa. Siitä haihtuu neljäsosa kypsentäessä.
Ei ole. Silloin kun vielä harrastin kehonrakennusta söin yli 2kg lihaa viikossa.
T: nainen
Onhan se paljon jos ajatellaan, että kuinka paljon tuollaisen lihamäärän syöminen viikossa lisää syöpäriskiä. Mutta itse kannat seuraukset lihansyönnistäsi, eli en tuomitse tai paheksu.
Lisäksi voidaan esittää ajatusleikki siitä, mitä mahtaisi maapallolle tapahtua, jos jokainen ihminen maapallolla söisi kilon lihaa viikossa. (Ihmisyyteen kuuluu taipumus luontaiseen ahneuteen eli siihen, että halutaan koko ajan enemmän ja enemmän. Tähän myös kehittyvien maiden ihmiset todennäköisesti pyrkivät, eli keskiluokkaistumaan ja saamaan oman siivunsa tästä kaikesta.) Kauhean älykäs ei tarvitse olla tajutakseen, että jos tämä nykyinen kehityssuunta ei käänny pian, ollaan kohta todella suurissa ongelmissa. Jokainen voi laskea, kuinka paljon lihaa tarvittaisiin vuodessa jos jokainen maapallon asukas söisi sitä kilon viikossa. Se olisi tyyliin seitsemän miljardia kiloa kertaa 52 eli aika saatanallinen määrä. Taitaisi tulla useita ongelmia aika pian eteen.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se paljon jos ajatellaan, että kuinka paljon tuollaisen lihamäärän syöminen viikossa lisää syöpäriskiä. Mutta itse kannat seuraukset lihansyönnistäsi, eli en tuomitse tai paheksu.
Lisäksi voidaan esittää ajatusleikki siitä, mitä mahtaisi maapallolle tapahtua, jos jokainen ihminen maapallolla söisi kilon lihaa viikossa. (Ihmisyyteen kuuluu taipumus luontaiseen ahneuteen eli siihen, että halutaan koko ajan enemmän ja enemmän. Tähän myös kehittyvien maiden ihmiset todennäköisesti pyrkivät, eli keskiluokkaistumaan ja saamaan oman siivunsa tästä kaikesta.) Kauhean älykäs ei tarvitse olla tajutakseen, että jos tämä nykyinen kehityssuunta ei käänny pian, ollaan kohta todella suurissa ongelmissa. Jokainen voi laskea, kuinka paljon lihaa tarvittaisiin vuodessa jos jokainen maapallon asukas söisi sitä kilon viikossa. Se olisi tyyliin seitsemän miljardia kiloa kertaa 52 eli aika saatanallinen määrä. Taitaisi tulla useita ongelmia aika pian eteen.
Nonii mutku minäminäminä
Vierailija kirjoitti:
Planeetta ensin ja ihmiset sitten -tieteen vaikutus alkaa näkyä suosituksissa. Kohta 1 gramma lihaa viikossa lisää syöpäriskiä.
Näinhän se nykyään on. Minä olen sitä mieltä että ihmisellä ei ole täällä sen kummempaa "oikeutta" olla olemassa kuin millään muullakaan mitä pallo päällään kantaa. On ollut miljardeja vuosia maapallo olemassa ilman ihmistä, ja tulee olemaan vielä kauan viimeisen ihmisen jälkeenkin. Vähän kuin dinosaurukset. Jotain tapahtuu, ja jopa suurin osa lajistosta häviää sen vaikutuksesta. Sitten evoluutio pyörittelee jäljelle jäänyttä orgaanista materiaalia, ja kohta maapallolla onkin taas ihan uudenlaista elämää.
En usko alkuunkaan tähän että kidutaan me nyt täällä pimeissä kylmissä kopeissa ilman riittävää ruokaa, niin maapallo pelastuu!! Maapallo on, tai ei ole olemassa ihan ihmisestä riippumatta, eikä ihmisellä ole mitään ylivaltaa mihinkään. Ihmiset häviävät jossain vaiheessa, ja mikäli ei halua lapsilleen ja heidän lapsilleen jne tätä tosiasiaa, niin sitten ei pidä lapsia tekemän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se nykyään on. Minä olen sitä mieltä että ihmisellä ei ole täällä sen kummempaa "oikeutta" olla olemassa kuin millään muullakaan mitä pallo päällään kantaa. On ollut miljardeja vuosia maapallo olemassa ilman ihmistä, ja tulee olemaan vielä kauan viimeisen ihmisen jälkeenkin. Vähän kuin dinosaurukset. Jotain tapahtuu, ja jopa suurin osa lajistosta häviää sen vaikutuksesta. Sitten evoluutio pyörittelee jäljelle jäänyttä orgaanista materiaalia, ja kohta maapallolla onkin taas ihan uudenlaista elämää.
En usko alkuunkaan tähän että kidutaan me nyt täällä pimeissä kylmissä kopeissa ilman riittävää ruokaa, niin maapallo pelastuu!! Maapallo on, tai ei ole olemassa ihan ihmisestä riippumatta, eikä ihmisellä ole mitään ylivaltaa mihinkään. Ihmiset häviävät jossain vaiheessa, ja mikäli ei halua lapsilleen ja heidän lapsilleen jne tätä tosiasiaa, niin sitten ei pidä lapsia tekemän.
Liha kuuluu ihmisen ravintoon ja on epäterveellistä olla syömättä sitä.
Vierailija kirjoitti:
Lihan ei ole todettu olevan syöpäriski.
Näin telkkarimainoksessakin sanottiin "Puoli kiloa päivässä!"
Mulla on brittinaapuri joka syö puoli kiloa lihaa päivässä: paistia, pihvejä ja muita isoja lihakimpaleita joita paistelee uunissa. Lisäksi aamulla paljon pekonia ja viisi munaa. Kasviksia ja salaatteja ei syö, mutta ranskalaisia pottuja pitää olla joka päivä. Ei ole edes iso mies eikä lihava, ennemmin normaalia hoikempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lihan ei ole todettu olevan syöpäriski.
Aivan varmasti se sitä on, eihän tämän todetakseen tarvitse kuin katsoa ihmisen ruoansulatusta miten se toimii erilaisten ruokien kohdalla. Vegaaneilla ruoka kulkee suoliston läpi taatusti nopeammin kuin paljon lihaa käyttävillä. Voit miettiä itse, mitä tämä tarkoittaa syöpäriskin kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liha kuuluu ihmisen ravintoon ja on epäterveellistä olla syömättä sitä.
Miten tuo lauseesi liittyy lainaamaasi viestiin?
Kilo taitaa olla melko lailla keskiverto suomalaiselle miehelle. Muistelen, että se oli 45kg vuodessa, mitä suomalainen syö lihaa.