Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Peukutusgallup: Harvinaisimmat allergiat

Vierailija
19.05.2015 |

Mille luulet, ettei kukaan ole allerginen?

Peukku ylös, jos samaa mieltä, peukku alas, jos tunnet/tiedät kyseisestä allergiasta kärsivän.

Aloitan: suola

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 00:54"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 23:14"]

Miten tuo vesi- ja suola-allergia oikein ilmenee, alapeukuttajat? Ihminen on aika pulassa jo omien ruumiinnesteidensä kanssa, josvesi ja/tai suola aiheuttavat oireita.

[/quote]

vesiallergia ilmenee lähinnä ihoärsytyksenä, kun iho on tekemisissä veden kanssa. Usein allergikot eivät voi käydä päivittäin suihkussa, uida tai pestä käsiä vedellä. Veden juomista ei allergia onneksi estä.

http://en.wikipedia.org/wiki/Aquagenic_urticaria

[/quote]

Entä suola?

Vierailija
22/35 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tuli yhteen aikaan aina nokkosrokko suihkussa käynnistä, mutta luulin, että se tuli vedessä olevasta kloorista. Sillä seudulla kun laitettiin veteen aina klooria. En voinut koskaa käydä suihkussa siis jos olin lähdössä jonnekin. Toisaalta mulla on myös kosketusurtikaria, joten pelkkä suihku kosketuskin voisi pahoina aikoina aiheuttaa nokkosrokon eli en tietäisi, että onko kyseessä vesi vai kosketus.

Itse olen allerginen laastareille / teipeille. Meidän suvussa tuo tuntuu olevan selkeästi perinnöllistä, joten tunnen itseni kaltaisia useita, mutta muilla en ole hirveän usein siihen törmännyt. 

Omista allergioista yksi vaikeimmista on ollut joku meikkiallergia, pystyn käyttämään vain yhtä ripsiväriä (tai en nyt ihan kaikkia ole kokeillut, mutta eläissäni varmaan 50 erilaista ainakin). En tiedä mille olen allerginen ripsiväreissä, eikä allergiasairaalakaan ole saanut selville.

Outo allergia on myös viherpippuri. Tiedän monta, jotka ovat allergisia mustapippurille. Viherpippuri ja mustapippuri ovat kuitenkin sama kasvi ja sama kypsyysastekin, toinen on vaan kuivattu pakkasessa ja toinen auringossa. Tuntuu hassulta, kun osa on eri kuivaamistavalle allergisia ja osa toiselle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tuo vesiallergia ei olekaan allergia. Kuulostikin uskomattomalta: vesi_allergisella_ jo elimistö aiheuttaisi jatkuvan allergiareaktion, todennäköisesti jossain vaiheessa anafylaktisen shokin ja kuoleman. Ärsytys ja allergia eivät ole sama asia.

Vierailija
24/35 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 22:08"]Kana (puhdas kana, hormoneille ja antibiooteille voi monikin olla ja niitä saattaa jääminä löytyä)
[/quote]
Totta kai kanan lihalle voi olla allerginen. Itse en ole koskaan kuullut hormoniallergiasta.

Vierailija
25/35 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 12:46"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 22:08"]Kana (puhdas kana, hormoneille ja antibiooteille voi monikin olla ja niitä saattaa jääminä löytyä) [/quote] Totta kai kanan lihalle voi olla allerginen. Itse en ole koskaan kuullut hormoniallergiasta.

[/quote] 

Kasvuhormoneille

Vierailija
26/35 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen allerginen vaniljalle ja kaikki sitä aina kummastelee..

Vierailija
27/35 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
28/35 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni sairastui aikuisiällä kylmyydelle/pakkaselle. Naamaan tule noin sentin tai yli halkaisijaltaan olevia turvonneita punaisia kohtia ja huulet turpoaa. Viima aiheuttaa saman reaktion ja pahinta on jos hikoilee kylmässä ulkoilmassa liikunnasta tai esim. ulkotöissä.

Vierailija
29/35 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pillulle

Vierailija
30/35 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olen allerginen laastarille ja teipille! Jos laastari koskettaa hetkenkään ihoa, siihen nousee kauheita vesikelloja ja iho on monta päivää tosi ärtynyt. Lasten laastareista (esim Muumi) sitä ei välttämättä tule, kai se liima niissä on jotenkin miedompaa. Pahin ihottuman aiheuttaja on jeesusteippi, siihen en voi koskea ollenkaan.

Vierailija
31/35 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkanen tai kylmävesi nostattaa näppyjä teininä oulun seudun vesi aiheutti allergiaa kun opiskelin siellä vuoden. Vaikea sanoa mikä on allergiaa ja mikä milläkin hetkellä vaikuttaa ruoka-aineita ja siitepölyjä on paljon ja mietin aina mikä nyt altistaa. Taasko tulehdus rumbaa.. olen altistunut sementille ja betonipölylle ja minussa on ollut useita punkkeja elämäni aikana johtuen ammatistani/työstäni, jonka jouduin lopettamaan iho-ongelmien takia. Niin pieni lääketiede allergiakin on iskenyt. Ehkä ihmisallergiaakin jo poden näin aikuis iällä. Nihkeää on suhtautuminen kun pitäisi saada paperit ettei terveydellisistä syistä voi jatkaa työtään.. vii häv tis reilu meininki

Vierailija
32/35 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liivate.

Mulla turpoaa ja punoittaa huulet, suu ja kasvot aina kun syön vähänkään jotain missä on liivatetta, en tiedä mistä tällasen riesan muutama vuosi sitten sain.

Vierailija
33/35 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoominen. Varsinkin imurointi.

Vierailija
34/35 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset (fyysisesti siis, samaan tapaan kuin vaikka koirille)

Vierailija
35/35 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.05.2015 klo 08:46"]

Mieheni sairastui aikuisiällä kylmyydelle/pakkaselle. Naamaan tule noin sentin tai yli halkaisijaltaan olevia turvonneita punaisia kohtia ja huulet turpoaa. Viima aiheuttaa saman reaktion ja pahinta on jos hikoilee kylmässä ulkoilmassa liikunnasta tai esim. ulkotöissä.

[/quote] 

Mullakin on pakkasyliherkkyys. Iho todellakin turpoo, ympäristö muuttuu punaiseksi ja turvonnut kohta vaaleaksi.