Onko tuo nyt enää nykyaikaa että pakotetaan koulussa olemaan alasti suihkutiloissa liikunnan jälkeen?
Koskee sekä uimista että liikuntatuntien jälkeistä yhteissuihkupakkoa. Lapsi kieltäytyy ehdottomasti, enkä koe että kukaan voi toista väkisin riisua ja vaatia olemaan muiden edessä alasti. Opettaja sanoi että mitään muuta vaihtoehtoa ei ole, ja liikunta jää muuten suorittamatta.
Kommentit (165)
Vierailija kirjoitti:
No ei siellä suihkussa voi vaatteet päälläkään käydä.
Itse asiassa voi. Jos pakotettaisiin, niin minä menisin suihkuun urheiluvaatteet päällä. Kyllä siinä puhdistuu tarpeeksi ja sitten voi mennä vessaan lukkojen taakse vaihtamaan tavallisiin vaatteisiin.
Vierailija kirjoitti:
En suostunut koulu-uintiin enkä suihkuun lapsena koska pelkäsin alastomuutta ja olin kiusattu, sai neuvoteltua niin että suoritin nämä liikunnat kotona, esim. lenkkeillen ja pyöräillen ja vanhemmat kirjotti siitä todistuksen kouluun.
Taitaa tuolla opettajalla olla joku asennevamma.
Ap ei edes ole ehdottanut mitään tällaista. Onko se asennevamma, jos kertoo miten asiat on? Tämäkin opettaja varmasti keksii ratkaisun, jos lapsella on todellinen syy ja asiaan ratkaisu.
Minäkään en osallistunut uintiin yläasteella, koska kloorivesi aiheuttaa minulle ihoreaktion enkä olisi ennättänyt tunnin jälkeen rasvailla kroppaani. Sanoin asiasta opettajalle ja aina kun muut olivat uimassa, minä olin lenkillä.
Se, että sanoo vain että ”En käy suihkussa”, ei ole mikään syy eritysijärjestelyihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydät rehtorin päätöksen kirjallisena (hallintomenettelylain mukaan viranomaisen päätös on aina annettava kirjallisena) ja valitat siitä sopivaan tahoon. Saat sen helposti kirjallisena vaikka sähköpostitse kysymällä asiaa.
Olisiko valituspaikka hallinto-oikeus? Viranomaisen pitää ohjata valitus oikealle viranomaiselle tai neuvoa kansalaista oikean viranomaisen löytämisessä, eli ala soitella ja kysellä miten tuosta päätöksestä voi valittaa.
Kyse voi olla myös rikosasiasta eli "kiristys" tai "pakottaminen seksuaaliseen tekoon" tms. ? Rehtori kiristää riisuutumaan, uhaten ettei pääse kurssista muuten läpi. Koulussa ei voi olla alasti oleminen kurssin läpäisyvaatimus. Kuulostaa aika pedoilulta, eikö kuulostakin (eli liikunnan opettaja haluaa nähdä oppilaat alasti ja tähän on rehtorin tuki). Tästäkin poliisi varmasti neuvoo, ja asia voi muutenkin edetä ihan itsestään kun tekee asiasta rikosilmoituksen ja saattaa tämän rehtorin tietoon. Itse näkisin riisuutumaan pakottamisen nimenomaan pakottamisena seksuaaliseen tekoon (mieti itse, mitä jos pomo töissä pakottaisi riisuutumaan syystä tai toisesta). Liikunnanopettajan seksuaalista suuntausta voi samalla kyseenalaistaa tehokeinona rikosilmoituksessa.
Pelkkä tämän aikomuksen ilmaiseminen rehtorille voi auttaa asiaa. Hän ei varmasti halua skandaalia tapauksesta, missä ope pakottaa oppilaat riisuutumaan, että näkisi heidät alasti..
Valitus hallinto-oikeuteen?
Pakottaminen seksuaaliseen tekoon?
Sinun kaltaisesi ihmiset pilaavat yhteiskunnan.
Ai ettei ole lammas?
Itse näen tuon AP jutun tapauksena, missä lasta kiusataan ja hän ei halua näyttäytyä alasti luokkakavereiden edessä tai mennä suihkuun, ettei häntä voida pilkata ja kiusata lisää. On omaa kokemusta tuosta ala/ylä-asteelta. Suihkussa käydessä vaatteet piilotetaan esimerkiksi. Itse jouduin vahtimaan tavaroitani, ettei niitä joku kiusallaan piilota (tuoda reppu liikuntasaliin, missä arkivaatteet, liikuntatunnin ajaksi - ja pitää reppua välitunnilla mukana, ettei joku piilota sitä, ja ulkotakkia tuntien ajan putkikassirepussa). Ei tuollaista kouluhelvettiä voi kuvitella, ellei satu itselle. Tuossa tapauksessa itse vanhempana tekisin just mitä tarvii, että saisin asian hoidettua. Kuvaamani tavat ovat laillisia tapoja hoitaa asia.
Ei koulu tee kiusaamiseen mitään, ellei siitä tehdä rikosilmoitusta. Ei välttämättä sittenkään.
Kiusaaminen on ihan eri asia kuin se käykö suihkussa liikkatunnilla. Kiusaamiseen pitääkin puuttua, mutta suihkussa käynnin ohjeistus on kyllä kaukana seksuaalisesta teosta.
Kas kun et väittänyt, että kouluissa ei ole enää lainkaan kiusaamistapauksia.
Vierailija kirjoitti:
Voi herran tähden! Ei sinne uimaan voi mennä suoraan pihalta toppavaatteissa. Pakko on riisua ja käydä suihkussa. Liikuntaa varten vaihdetaan myös vaatteet ja tarvittaessa käydään suihkussa sen jälkeen. Minkälaisia arvoja te opetatte lapsillenne? Puolet teistä ulisee kuin hyeenat, että pitää saada sukupuolineutraalit pukkarit ja sukupuolineutraalit vessat kaikille Pirkkopettereille, mutta sitten ette kykene edes samaa sukupuolta olevien kanssa menemään uimaan, koska seksuaalirikos, jos joku näkee. Kas kun ette ehdota, että pitää silmät sidottuina pimeässä huoneessa vaihtaa vaatteet ja uidakin silmät kiinni. Missä pussinperällä olette kaikki valittajat kasvaneet. Ihmisen keho on luonnollinen ja jos pukeutumistilanteista yms. ei tehdä ongelmaa, siinä ei ole mitään ongelmaa. Opettakaa hyvänen aika niille mussukoillenne toisten kunnioittamista ja huomioimista, mikä on oikein ja mikä väärin. Vaatikaa, että opettajan ohjeistuksella kännykät jätetään lukittaviin arvoesinesäilöihin uimaan mennessä, niin eipä kukaan kuvaa kopissa.
Eikä siellä kopissa kukaan muutenkaan kuvaa. Jos kuvaa, asia otetaan puheeksi ja tehdään rikosilmoitus. Ihme neuroottista sakkia, kun etukäteen jo pelätään kaikkea taivaan ja maan väliltä ja opetetaan jo lapsetkin välttämiskäyttäytymiseen. Miten nää uskaltaa edes liikkua missään?
En todellakaan pakottaisi. On nöyryyttävää pakottaa lapsi, jos lasta hävettää. Itse lapsena laitoin vessassa uikkarit päälle, ja siitä sitten menin suihkuun, ja altaaseen.
Itse asun ulkomailla, ihan kehittyneessä Euroopan maassa, eikä täällä ainakaan pikkulapset mene pesulle liikuntatuntien jälkeen. Ei varmasti kukaan saa siitä mitään terveyshaittoja Suomessakaan. Ihan hyvin voi kotona sitten mennä pesulle. Ei kai kukaan ulkoleikkienkään jälkeen suoraan lapsia suihkuun laita, vaikka fyysinen rasitus on vastaava.
Lapsille pitää hankkia uusin iphone, koska muuten kiusataan.
Lapsille pitää hankkia merkkivaatteet, muuten kiusataan.
Jokaisen perheen pitää päästä thaikkuihin lomalla, muuten lasta kiusataan.
Pitää olla coolit harrastukset, koska muuten lasta kiusataan.
Vanhemmilla pitää olla kallis auto, muuten lasta kiusataan.
Nimi pitää olla samanlainen kuin muilla, koska muuten kiusataan.
Hörökorvat pitää leikata pois, koska muuten kiusataan.
Alapää pitää tytöiltä leikata nätiksi, koska muuten joku voi kiusata.
Karvat pois laserilla, koska joku voi kiusata.
Läppäri pitää olla kallis, koska muuten joku kiusaa koulussa.
Ei voi käydä uimassa, koska joku voi kiustata.
Ei voi poikana harrastaa balettia, koska joku voi kiusata. Saati ratsastusta.
Tyttöjen pitää meikata, koska joku voi kiusata meikkaamattomuudesta.
Jne.
Mitäs jos puututaan mieluummin kiusaamiseen?
Mutta ei, eiköhän saada kansanedustajan aloite, että jokaiselle koululaiselle rakennetaan vain oma uimahalli, jossa heillä on "safe-space" kaikesta. Ihmetellään huuli pyöreänä, miten kerätään niin paljon veroja. Ja voivat sitten opetella ikävien asioiden kohtaamista eläkeläisinä.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta miten ahdasmielisiä ja sulkeutuneita kommentoijat täällä ovat.
Alastomuudessa ei ole mitään hävettävää, ei varsinkaan urheilun jälkeen hikisenä kun on pakko päästä suihkuun.
Te mietitte ihan liikaa mitä muut teistä ajattelevat.
Sinulle on siis ok, että joku kuvaa sinua kun olet alasti, ja levittää videon kaikille kavereillesi ja nettiin?
Se että ei halua olla nakuna muiden - käytännössä tuntemattomien - edessä ei liity mitenkään ahdasmielisyyteen. Kaikilla on oikeus päättää kenelle vartalonsa näyttää ja kenelle ei. Vastustin jo 90-luvulla pakkosuihkuja ja alasti jonossa odottamista ja saunaan pakottamista. En yksinkertaisesti suostunut ja suoritin koko peruskoulun käymättä kertaakaan luokkakavereiden ja opettajan (kyllä, opettaja tunki mukaan) nähden suihkussa.
Tekisin edelleen saman valinnan, vielä suuremmalla syyllä kun kaikilla on kännykät joka paikassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyydät rehtorin päätöksen kirjallisena (hallintomenettelylain mukaan viranomaisen päätös on aina annettava kirjallisena) ja valitat siitä sopivaan tahoon. Saat sen helposti kirjallisena vaikka sähköpostitse kysymällä asiaa.
Olisiko valituspaikka hallinto-oikeus? Viranomaisen pitää ohjata valitus oikealle viranomaiselle tai neuvoa kansalaista oikean viranomaisen löytämisessä, eli ala soitella ja kysellä miten tuosta päätöksestä voi valittaa.
Kyse voi olla myös rikosasiasta eli "kiristys" tai "pakottaminen seksuaaliseen tekoon" tms. ? Rehtori kiristää riisuutumaan, uhaten ettei pääse kurssista muuten läpi. Koulussa ei voi olla alasti oleminen kurssin läpäisyvaatimus. Kuulostaa aika pedoilulta, eikö kuulostakin (eli liikunnan opettaja haluaa nähdä oppilaat alasti ja tähän on rehtorin tuki). Tästäkin poliisi varmasti neuvoo, ja asia voi muutenkin edetä ihan itsestään kun tekee asiasta rikosilmoituksen ja saattaa tämän rehtorin tietoon. Itse näkisin riisuutumaan pakottamisen nimenomaan pakottamisena seksuaaliseen tekoon (mieti itse, mitä jos pomo töissä pakottaisi riisuutumaan syystä tai toisesta). Liikunnanopettajan seksuaalista suuntausta voi samalla kyseenalaistaa tehokeinona rikosilmoituksessa.
Pelkkä tämän aikomuksen ilmaiseminen rehtorille voi auttaa asiaa. Hän ei varmasti halua skandaalia tapauksesta, missä ope pakottaa oppilaat riisuutumaan, että näkisi heidät alasti..
Valitus hallinto-oikeuteen?
Pakottaminen seksuaaliseen tekoon?
Sinun kaltaisesi ihmiset pilaavat yhteiskunnan.
Ai ettei ole lammas?
Itse näen tuon AP jutun tapauksena, missä lasta kiusataan ja hän ei halua näyttäytyä alasti luokkakavereiden edessä tai mennä suihkuun, ettei häntä voida pilkata ja kiusata lisää. On omaa kokemusta tuosta ala/ylä-asteelta. Suihkussa käydessä vaatteet piilotetaan esimerkiksi. Itse jouduin vahtimaan tavaroitani, ettei niitä joku kiusallaan piilota (tuoda reppu liikuntasaliin, missä arkivaatteet, liikuntatunnin ajaksi - ja pitää reppua välitunnilla mukana, ettei joku piilota sitä, ja ulkotakkia tuntien ajan putkikassirepussa). Ei tuollaista kouluhelvettiä voi kuvitella, ellei satu itselle. Tuossa tapauksessa itse vanhempana tekisin just mitä tarvii, että saisin asian hoidettua. Kuvaamani tavat ovat laillisia tapoja hoitaa asia.
Ei koulu tee kiusaamiseen mitään, ellei siitä tehdä rikosilmoitusta. Ei välttämättä sittenkään.
Kiusaaminen on ihan eri asia kuin se käykö suihkussa liikkatunnilla. Kiusaamiseen pitääkin puuttua, mutta suihkussa käynnin ohjeistus on kyllä kaukana seksuaalisesta teosta.
Kas kun et väittänyt, että kouluissa ei ole enää lainkaan kiusaamistapauksia.
Miksi olisin sanonut? Ap ei sanallakaan sano, että taustalla olisi kiusaamista. Jos on, asia käsitellään kiusaamisena ja jos sitten ei muu auta, lastensuojelu ja poliisi otetaan mukaan kuvioon. Se, että lapsi kieltäytyy suihkusta ja siihen sanotaan, että suihkussa käydään, ei vielä ole mikään rikosasia. Haloo!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi herran tähden! Ei sinne uimaan voi mennä suoraan pihalta toppavaatteissa. Pakko on riisua ja käydä suihkussa. Liikuntaa varten vaihdetaan myös vaatteet ja tarvittaessa käydään suihkussa sen jälkeen. Minkälaisia arvoja te opetatte lapsillenne? Puolet teistä ulisee kuin hyeenat, että pitää saada sukupuolineutraalit pukkarit ja sukupuolineutraalit vessat kaikille Pirkkopettereille, mutta sitten ette kykene edes samaa sukupuolta olevien kanssa menemään uimaan, koska seksuaalirikos, jos joku näkee. Kas kun ette ehdota, että pitää silmät sidottuina pimeässä huoneessa vaihtaa vaatteet ja uidakin silmät kiinni. Missä pussinperällä olette kaikki valittajat kasvaneet. Ihmisen keho on luonnollinen ja jos pukeutumistilanteista yms. ei tehdä ongelmaa, siinä ei ole mitään ongelmaa. Opettakaa hyvänen aika niille mussukoillenne toisten kunnioittamista ja huomioimista, mikä on oikein ja mikä väärin. Vaatikaa, että opettajan ohjeistuksella kännykät jätetään lukittaviin arvoesinesäilöihin uimaan mennessä, niin eipä kukaan kuvaa kopissa.
Eikä siellä kopissa kukaan muutenkaan kuvaa. Jos kuvaa, asia otetaan puheeksi ja tehdään rikosilmoitus. Ihme neuroottista sakkia, kun etukäteen jo pelätään kaikkea taivaan ja maan väliltä ja opetetaan jo lapsetkin välttämiskäyttäytymiseen. Miten nää uskaltaa edes liikkua missään?
"Ei siellä kukaan kuvaa" - paitsi että kuvaa, ja on jo kuvannut, ja tästä on juttujakin jo käsitelty. Uhreille on koitunut suurta henkistä ja fyysistäkin kärsimystä näistä tapauksista. Ei minua ainakaan lohduttaisi yhtään, että "jaa en olisi uskonut että joku pukkarissa kuvaa", jos niin olisi minulle jo tapahtunut.
On todella naivia luulla että näin ei voisi käydä - ihan jo liukuportaissa naisia kuvataan jatkuvasti hameen alta. Saati sitten kiusaavat lapset ja teinit jotka eivät edes välttämättä ymmärrä tekojensa seurauksia. Kuva vaan naps, ja nettiin. Siinä sitten ihmetellään että voi voi, eihän siellä pukkarissa kenenkään pitänyt kuvata.
Nykyään nimenomaan pitää olla varautunut siihen että sinua voidaan kuvata koko ajan ja kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ei siellä kukaan kuvaa" - paitsi että kuvaa, ja on jo kuvannut, ja tästä on juttujakin jo käsitelty. Uhreille on koitunut suurta henkistä ja fyysistäkin kärsimystä näistä tapauksista. Ei minua ainakaan lohduttaisi yhtään, että "jaa en olisi uskonut että joku pukkarissa kuvaa", jos niin olisi minulle jo tapahtunut.
On todella naivia luulla että näin ei voisi käydä - ihan jo liukuportaissa naisia kuvataan jatkuvasti hameen alta. Saati sitten kiusaavat lapset ja teinit jotka eivät edes välttämättä ymmärrä tekojensa seurauksia. Kuva vaan naps, ja nettiin. Siinä sitten ihmetellään että voi voi, eihän siellä pukkarissa kenenkään pitänyt kuvata.
Nykyään nimenomaan pitää olla varautunut siihen että sinua voidaan kuvata koko ajan ja kaikkialla.
🤦♀️ Eli, koska henkirikoksiakin tehdään, sun kannattaa pysyä kotona. Koska on rais*auksia, et voi mennä ulos neljän jälkeen. Koska netissä kiusataan, sä et voi käyttää nettiä. Jne. Elä sinä pelossa, mutta älä nyt hyvä ihminen siirrä pelkojasi lapsiisi. Pahoja asioita tapahtuu ja ikävä kyllä niistä jää traumoja. Mutta et sä voi elää jatkuvassa pelossa ja tarkkailla potentiaalisia salakuvaajia jatkuvasti. Lapselle pitää opettaa turvakäyttäytyminen ja itsesuojelu/itsemääräämisoikeus, ei sitä, että pidä kaikkia tilanteita ja ihmisiä uhkana ja traumatisoivina.
Luulisi, ettei tämä ole ongelma kehopositiivisuuden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No 99% ei kuvaa. Jos se 1% osuu kohdalle, niin sille lapselle kerrotaan miten toimitaan.
Vierailija kirjoitti:
Nykyaikainen lumihiutale ei kestä yhteisiä suihkutiloja kun vaatii yksityistä tilaa
Vai että nykyaikainen ... heh
Tämä sama ongelma oli esillä jo 80-luvulla, kun minä kävin peruskoulua. Suurin osa tytöistä jätti liikuntatunnin suihkun väliin ja uimisestakin luistettiin kaikenlaisten verukkeiden varjolla. Jos kerran tai kaksi jouduttiinkin menemään uimaan, niin suihkussa käytiin uimapuku päällä ja vaatteita vaihdettiin pyyhkeiden suojassa tai wc-tiloissa. Itse uimahallin puolella, jokaikinen tyttö ja poika yrittivät piilotella kroppaansa käsivarsien avulla ja olemalla jonkinlaisessa kiemurassa.
Tunnin verran yhtä tuskaa ja häpeän oloa. Ja tämä sama pa*ka saa vieläkin tänä päivänä jatkua. Ihmettelen syvästi, vaikka ollaan niin modernia ja tiedostavia ja kaikki on yhtä me too'ta, my body my choice, kehorauhan puolustamista sun muuta. Jotain sadistista tässä suomalaisessa mielenlaadussa piilee, kun kaikkien pitäisi pystyä hillumaan nakuna kenen kanssa tahansa - jo hyvinkin nuorena - tai muuten olet estoinen. Ehkä enneminkin häveliäs, kun ei tahdo näyttää intiimialueitaan tuntemattomille ja mielestäni se pitäisi olla hyväksyttävää.
En ole enää peruskoulun jälkeen käynyt uimassa, koska en voi ymmärtää miksi ei edes nykypäivänä suihkutilaan ja pukuhuoneeseen ole voitu tehdä jonkinlaista henkilökohtaista suojaa? Suihkuun verho tai joku rakkennelma mikä antaisi edes vähän yksityisyyttä. Pukuhuoneeseen samoin voitaisiin tehdä "loosseja" joissa olisi sen verran seinää ettei tarvitsisi ihan siinä paljaaltaan olla kaikkien edessä. Onneksi voi valita ja olla menemättä tuollaisiin paikkoihin. Saa rauhassa kotona yksin suihkutella ilman kenenkään tutkivia ja arvostelevia katseita. Ja näitähän on, turha väittää muuta.
Ei todellakaan kaikki ole sinut kroppansa kanssa. Voi olla rintasyövän kokenut ja rinta/rinnat leikattu ja se hävettää. Tai muu iso leikkaus tehty kehoon ja siitä jääneet jäljet kehossa näyttävät rujoilta, eikä halua kaikille paljastaa. Eihän uimapukukaan paljoa peitä, mutta jos on esim. arpia keskivartalossa, niin peittää se ne edes.
Tämä nyt meilläkin ajankohtaista kun 14-v tytöllä on tulossa pari uintikertaa uimahallissa. Tyttö aivan kauhuissaan ja sanoo ettei halua mennä kun pitää olla alasti siellä suihkussa. Kuulemma kaikki luokan tytöt ovat kauhuissaan tästä, eli on kovin yleisesti ahdistusta aiheuttava asia teineillä.
Tämähän nyt liittyy tietenkin ikään. Ala-asteella kun oli uintia ei ollut mitään ongelmaa suihkussakäynnin kanssa.
Älytöntä että murrosikäisiä pakotetaan tähän. Ne joille asia on ok voisivat mennä ja muut saisivat tehdä jotain muuta. Ei uimataito ole parista koulun uintikerrasta kiinni.
Itse lintsasin koko yläasteen (n. 1995) jokaiselta uintikerralta. Muuten en lintsannut koulusta. Samoin kaverini. Hänelle liikkaope sanoi 9:n keväänä, ettei pääse liikasta läpi koska pakollinen uintisuoritus puuttuu koko yläasteen ajalta.
En tiedä miksei minulle niin sanonut, mutta olin kyllä tyytyväinen!
En tiedä miten kaverin asia ratkesi, toiko lapun äidiltä tms. Pääsi läpi liikastakin kyllä.
Ja miksi lintsasin uinnista? Olin luokassa kiusattu koska olin laiha ja "muodoton". Köyhä äitini ei ostanut uutta uimapukua, vaan jouduin käyttämään liian pientä. Uin kyllä vapaa-ajalla ja olin uimamaisteri (hei nyt tajusin, ehkä liikkaope tiesi tämän eikä siksi mussuttanut?)
Miksi ei voida vaan ymmärtää, että vaikka itselle yhteissuihkut ja nakuilu muiden aikana on ihan ok, ei se sitä kaikille ole, eikä siihen voida ketään pakottaa. Jos joku haluaa suorittaa peseytymisensä yksin vaikka vessassa niin se hänelle suotakoon. Ja jos ei uimahallireissu onnistu ilman yhteissuihkua, niin ei sinnekään pidä ketään pakottaa vain siksi, että osalle alastomuus ei ole juttu eikä mikään.
Heh, me kyllä mentiin kouluaikoina uimahalliin niin, että uikkari aamulla vaatteiden alle ja hallissa vaan päällysvaatteet pois, uimapuku päällä kastautuminen suihkussa ja siitä altaaseen. Uinnin jälkeen sitten kiemurreltiin uikkarista pois joko pyyhkeen suojassa tai vessassa. Tuli vähän kloorille työtä, mutta eipä tarvinnut mennä suihkuun.
Monessa uimahallissa on ainakin yksi suohkukoppi jossa verhot. Näitä saisi olla enemmän, ja niin että pyyhkeen saa mukaan. Pyyhkeen suojassa voi aika hyvin pukeutua ja riisuutua niin että strategiset osat ei paista.
Tämäkin kuvastaa hyvin sitä, miten mielenterveysongelmat ovat yleistyneet.
Nykyaikainen lumihiutale ei kestä yhteisiä suihkutiloja kun vaatii yksityistä tilaa