Miten voi olla, että jotkut ei saa puolta kiloa kasviksia päivässä
Jos hedelmätkin lasketaan. Yksi omena jo painaa pari sataa grammaa. Eihän puoli kiloa ole edes paljon?
Kommentit (111)
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla on aina ollut outo suhde kasviksiin. Siis ennen 80 -luvulla syntyneillä. Monen lautaselta löytyy kasvikunnan tuotteista ainoastaan perunaa. Sitä ei yleensä lasketa kasvikseksi, samoin kuin ei maissiakaan tärkkelyspitoisuuden vuoksi. Eikä riisiä.
Omassa lapsuudessani 70 -luvulla kasvisten roolia näyttelivät säilykepunajuuret, suola- ja etikkakurkut, joskus tomaatinlohkot, kurpitsakuutiot etikkaliemessä ja sienisalaatti. Ne olivat lisukkeita, joita annosteltiin parin lusikallisen verran lautasen reunalle. 80 -luvulla tulivat salaatit ja ihmiset hurahtivat kiinankaaliin.
Jos ihmiset noudattaisivat lautasmallia, tulisi tuo puolen kilon sääntö nopsaan toteutettua, kun välipalahedelmät lasketaan mukaan. Jostain kumman syystä monikaan ei kasviksia annostele lautaselleen edes buffet-pöydästä. Jotain majoneesisössöä voi näkyä salaattilautasella.
Mistä johtunee?
Johtuisiko siitä, että kaikki eivät pidä kasviksista. Ainakaan talvella. Eihän Suomesta saa mitään tuoretta talvisin. Kesällä on asia toisin, jotkut saattavat elää kesän pelkkiä kasviksia syöden.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Euron kasvikset ovat yhtä ravintorikkaita kuin hanavesi.
Jap, nytkin mainostaa kaupat kotimainen kurkku!!! Kasvihuoneesta, keinovalolla, synteettisellä lannoitteella pakkokasvatettuja, aurinkoa eivät ole nähneetkään. Paljonkohan siinä on C ja D vitamiiniä? Uskaltaisin väittää että sisältö enempi vettä ja lannoitetta.
Niinhän kurkussa aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko te, jotka ette syö yhtään kasviksia, kertoa että mitä te sitten syötte? Minua aidosti kiinnostaa miten pystyy niitä välttelemään. En keksi itse ainoatakaan ateriaa, jossa ei minulla olisi kasviksia mukana.
Kuule, syödään ihan ruokaa. Ei ehkä samaa kuin sinä, mutta ruokaa kuitenkin. Årsyttää tuollaiset taivastelijat, jotka ei tajua ihmisten erilaisuutta.
No jos sulla on lautasella lihaköntsä ilman lisukkeita joka aterialla, niin ei se mitään ruokaa ole.
Se riippuu kauppojen valikoimasta, onko tuoretta vai pilaantunutta ja minkälainen rahatilanne ihmisellä on. Suomessa tuore ruoka ei ole itsestäänselvyys, ainakaan sisäsuomessa. Ja mikä ruoka maittaa, jos se ihminen on kipeä tai lääkekuuri.
En syö hedelmiä niiden sisältämän sokerin takia, joten joskus jää alle 500 grammaan vihannekset. Aloin punnita syömäni vihannekset, kun olin ketolla ja aikamoinen läjä saa olla, että 500 grammaa täyttyy. Harvemmin syön mitään enemmän kuin kaksi kertaa päivässä, mutta salaattipäivinä ei tuota tietysti ongelmaa.
Olen 49v. Vihanneksen soin 2 päivää sitten. Hedelmän 2-3 päivää sitten. Olen elänyt koko aikuisikäni tämän kaltaisesti. Kasvikset eivät koskaan ole minua kiinnostaneet. En minä niitä vastustakaan. En vain tule syöneeksi. Ei ole mitään diagnostoituja sairauksia, kolestrolitkin kuin nuorukaisella. Haluan vain sanoa että nämä ruokajutut eivät koskaan ole niin yksinkertaisia kun ihmiset uskovat. Minunhan pitäisi olla jo kuollut jos uskoo kaiken ruokien terveellisyydestä kerrotun. Voin vielä lisätä että syön paljon kalaa, lihaa ja vaalea leipää. Käytän suolaakin. Valmisruokia en syö koskaan. En myöskään pidä makeasta. Tässäpä teille pureskeltavaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitteko te, jotka ette syö yhtään kasviksia, kertoa että mitä te sitten syötte? Minua aidosti kiinnostaa miten pystyy niitä välttelemään. En keksi itse ainoatakaan ateriaa, jossa ei minulla olisi kasviksia mukana.
Kuule, syödään ihan ruokaa. Ei ehkä samaa kuin sinä, mutta ruokaa kuitenkin. Årsyttää tuollaiset taivastelijat, jotka ei tajua ihmisten erilaisuutta.
No jos sulla on lautasella lihaköntsä ilman lisukkeita joka aterialla, niin ei se mitään ruokaa ole.
Jos ei syö kasviksia, niin syö pelkkää lihaa?? Toki ruokaa se liha ihan oikeasti on.
Kai se on tottumiskysymys. Rupesin miettimään omia tapojani ja kyllähän niitä kasviksia aika paljon tulee. Esimerkkipäivä:
Aamupala: kaksi paahtoleivän siivua, voita, juustoa, kokonainen paprika
Lounas: Ruokaisa salaatti, jossa jotain vihreää lehteä, tomaattia, kurkkua, paprikaa, maissia, kanaa, limeä, chiliä
Välipala: omena ja maapähkinävoita
Illallinen: uunissa paahdettuja porkkanoita, punajuurta, parsakaalia, perunaa, rosmariinia, kalaa, oliiviöljyä
Ei taida tulla kuin hyvin poikkeuksellisesti edes yhtä ateriaa jossa ei kasviksia olisi. Toki määrää en ole koskaan mitannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallista kotiruokaa, esim. Nakkikeitto tai kastike, makaronilaatikko, jauhelihakastike, lihapullia, lasagne, kinkkukiusaus tms.
Mut tuleehan näihinkin porkkana- tai kesäkurpitsaraastetta mukaan. Perunoiden kanssa nakki- ja jauhelihakastike ja lihapullat. Kinkkukiusauksessa on enemmän perunaa kuin kinkkua.
Miten niin tulee? Ei tasan tule jos ei niitä itse laita enkä laita. Justhan täällä sanottiin ettei peruna ole kasvis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallista kotiruokaa, esim. Nakkikeitto tai kastike, makaronilaatikko, jauhelihakastike, lihapullia, lasagne, kinkkukiusaus tms.
Itse laitan ihan jokaiseen noista reilusti sipulia. Moneen tulee vähintään porkkanaa ja lasagneen lisäksi tomaattimurskaa. Lasagnen teeen nykyisin kasvisversiona, kun se on yllättäen jauhelihaversiota parempaa meidän perheen mielestä.
Jap, nytkin mainostaa kaupat kotimainen kurkku!!! Kasvihuoneesta, keinovalolla, synteettisellä lannoitteella pakkokasvatettuja, aurinkoa eivät ole nähneetkään. Paljonkohan siinä on C ja D vitamiiniä? Uskaltaisin väittää että sisältö enempi vettä ja lannoitetta.