Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ansiosidonnaisella ja minulle tarjottiin 0-työsopparia, mitä teen?

Vierailija
19.05.2015 |

Eli saan nyt ansiosidonnaista käteen 1500 euroa kuussa ja tukipäiviä on jäljellä vielä yli puolet. Nyt minulla olisi mahdollisuus allekirjoittaa "kutsutaan töihin tarvittaessa" -työsopimus, joka siis käytännössä tarkoittaa sitä, että minulle soitettaisiin lyhyellä varoitusajalla satunnaisia tuntisijaisuuksia eräässä paikallisessa yrityksessä. Työsopimus on toistaiseksi voimassa oleva.

Kannattaako minun allekirjoittaa tuo sopimus, vai tarkoittaako se sitten sitä, etten enää ole oikeutettu työttömyyskorvaukseen, koska olen työsuhteessa?

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa OAJ:lla vaikeaa. PAMilla ainakin riittää kopio työtodistuksesta ja palkkanauha. Ja tietenkin se itse hakemus työtön/työtön/työssä 5h/ työtön/ työtön....

Vierailija
22/29 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen töitä 0-sopparilla ja nostan soviteltua päivärahaa. Saan enemmän rahaa, eikä päivärahapäiviä kulu niin paljoa. 0-tunti on ihan optimi noin niinkun taloudellisesti. Mene ihmeessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene mielummin kouluun. Saat ansiosidonnaisen korotettuna ja uuden ammatin. Monilla aloilla arvostavat tuoretta tietoa 

Vierailija
24/29 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 12:31"]

Jos uskot että se parantaa mahdollisuuksiasi päästä parempaan työhön niin kannattaa varmaan ottaa, koska mitä pitempään työttömyys kestää niin sitä vaikeampi päästä töihin. Jos puolet päivistä on käytetty niin sehän on noin vuoden työttömyys? Ainahan voit vaihtaa jos löydät kokoaikatyötä. Ja tosiaan saat soviteltua päivärahaa. Harvoin nyt sentään tunnin varoitusajalla kutsutaan mihinkään.

[/quote]

On melkeinpä sääntö eikä poikkeus, että töihin tosiaan kutsutaan todella lyhyellä varoitusajalla. Sehän sen sopimuksen idea juurikin on työnantajan näkökulmasta, että sijaisen saa äkkiä. Ja tunteja on yleensä hyvin vähän viikossa.

Vierailija
25/29 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota vaan työ vastaan, mutta varmista sopimusta tehdessä, että sinulla on myös oikeus kieltäytyä työvuoroista.
Itse olen ansiosidonnaisella ollessani tehnyt töitä 0-sopimuksella, mutta mitään hankaluuksia ei ole koskaan ollut. Jos olen koko kuukauden työtön, päivärahahakemuksen käsittelyaika on noin 2 päivää, mutta jos hakujaksolla on töitä, pitenee käsittelyaika n.10-12 päivään. Tosin olen aina hakemuksen liitteitä viedessäni (voisi toki toimittaa sähköisestikin, mutta kun liiton toimisto on ihan lähellä, niin vien mielummin henkilökohtaisesti) sanonut että vuokra pitäisi maksaa 5.päivä, niin voisiko hakemuksen käsitellä siten että siihen mennessä saan rahani. Vielä tähän mennessä ei ole ollut ongelmia, ottavat yleensä heti käsittelyyn :)

Eli siis,mikäli saat tietää työvuorosi pääsääntöisesti hyvissä ajoin, ota ihmeessä työ vastaan. Jos taas työ perustuu siihen, että sinulle soitetaan sillointällöin joskus vain että "nyt heti töihin", eikä vuoroista saa kieltäytyä, niin älä ota, ellet saa päivystämisestä palkkaa.

Vierailija
26/29 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ytkn kanssa ole ollut ongelmia, että maksu viivästyisi jos tehnyt duunia. Sama 3-5 pvää ja rahat tilillä.

Vierailija
27/29 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen tällä hetkellä tuollaista työtä kaupan alalla. Minulle tulee kännykkään työtarjouksia, jotka otan tai en tilanteeni mukaan. Yleensä työtarjoukset tulevat aamupäivällä joskus jopa joitakin päiviä aikaisemmin kuin tuo tarve on. Sama työtarjous menee usealle muullekin, joten jos välillä ei ota vastaan, niin ei ole mitään ongelmia. Mutta tietenkin aina välillä täytyy jokin työtarjous ottaakin vastaan, jotta homma toimii. Niiltä päiviltä kun en ole työssä saan soviteltua päivärahaa. Yleensä tuloni ovat kuukaudessa palkka ja soviteltuine päivärahoineen noin 1200€, joten aika leppoisaa tämä on, kun ajattelee että pääsen noihin tuloihin noin 20 työtunnilla kuukaudessa! Paljon siis omaa vapaa-aikaa ja saa olla kuitenkin mukana työyhteisössä, joka onnekseni on tosi mukava. Mutta jokaisen täytyy miettiä mikä itselle sopiva ratkaisu.

Vierailija
28/29 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kokeilin ottaa vastaan satunnaisia töitä ansiopäivärahalla ja oli kyllä hankalaa. Silloin ei ollut tuota 300 euron sääntöä, joka helpottaa hieman.

Hankaluus tuli siitä, että työ tehtiin esim. helmikuussa, mutta palkka ja sen määrä maksettiin vasta esim. huhtikuussa. Piti tehdä niin että ilmoitti olleensa töissä silloin kun palkka tuli tilille.

Lisäksi muistan että itse asissa osapäiväinenkin työ lyhensi laskuria kokonaisella päivällä, joten jos sama sääntö pätee, päiviä siinä menettää.

Jos työpaikka on tärkeä apu työllistymiseen kokoaikaisesti, sitten kannattaa ottaa vastaan ja neuvotella huolella työnantajan kanssa mitkä säännöt ovat. Ja selvittää omasta kassasta miten soviteltu päivärahasysteemi heillä toimisi. Olisi hyvä tietää edes jonkinlainen arvio oletettavista työtunneista per kuukausi.

Toisaalta verotuksessa voi olla etua työstä, koska työttömän veroprosentti on korkeampi eikä kaikkia vähennyksiä voi tehdä.

Vierailija
29/29 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

0-sopimukset ovat joillakin aloilla vähän sellaisia ns.vakikeikkailijat vetävät parhaat työvuorot ja ummikkona voit tosiaan jäädä useamman viikon ajaksi tosiaan siihen 0 työtuntiin. Ei kannata, ainakaan perheellisenä, jos et pysty 5min.varoitusajalla saamaan lapsia johonkin hoitoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi