Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ansiosidonnaisella ja minulle tarjottiin 0-työsopparia, mitä teen?

Vierailija
19.05.2015 |

Eli saan nyt ansiosidonnaista käteen 1500 euroa kuussa ja tukipäiviä on jäljellä vielä yli puolet. Nyt minulla olisi mahdollisuus allekirjoittaa "kutsutaan töihin tarvittaessa" -työsopimus, joka siis käytännössä tarkoittaa sitä, että minulle soitettaisiin lyhyellä varoitusajalla satunnaisia tuntisijaisuuksia eräässä paikallisessa yrityksessä. Työsopimus on toistaiseksi voimassa oleva.

Kannattaako minun allekirjoittaa tuo sopimus, vai tarkoittaako se sitten sitä, etten enää ole oikeutettu työttömyyskorvaukseen, koska olen työsuhteessa?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ottaisi paikkaa vastaan

Vierailija
2/29 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 12:00"]

En todellakaan ottaisi paikkaa vastaan

[/quote]

No jopa on järkevä systeemi. Eikö nykyään pitäisi pystyä työskentelemään 300 euron edestä kuussa ilman, että se vaikuttaa tukiin? ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ET TIETENKÄÄN OTA!!! Ihan jo solidaarisuudesta muita nollasopparilaisia kohtaan että siksi, ettet itse koskaan pääse sopparista eroon. Jos muutaman kuukauden saat 300 eurolla tunteja, niin kohta et enää saa mitään etkä voi irtisanoa sopimusta saamatta siitä sanktiota. Sinulla ei myöskään ole velvollisuutta ottaa vastaan nollasopparia.

Sinulla ei ole mitään syytä ottaa 300 euron takia nollasopparia. Jos se rahasta on kiinni, myy ennemmin vaikka itseäsi. Saat jo yhdessä yössä sen saman, eikä mene edes veroja.

Vierailija
4/29 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarjoa niille sopimusta jossa on sinun ehtosi työhön..neuvottele niin pitkään että saat mitä haluat tai syytä työn-antajaa haluttomuudesta palkata.. vakio duuni tai mitä tilalle jos ei tule vakkari sopimusta etc jne ja luu kurkkuun. Mama didnt raise no fool.

Vierailija
5/29 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ottaisi tarjottua työtä vastaan? Saat tosiaan tienata 300e ennen kuin vaikuttaa ansiosidonnaiseen. Sen jälkeen voit hakea päivärahasi soviteltuna. Toisekseen, töitä voikin riittää enemmän, ja jokainen tällainen kausi kerryttää uudelleen päivärahaa.

Vierailija
6/29 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit saada soviteltua päivärahaa, jossa otetaan huomioon tuo 300 euron suojaosuus ja sen ylimenevästä summasta jokainen ansaittu euro vähentää tukea 50 senttiä.

Kannattaa ottaa työpaikka vastaan, jos sinulla on noin kolmen kuukauden elinkustannuksia vastaava summa säästössä. Tilinauhojen toimittamiseen ja mahdollisiin lisäselvityksiin voi upota paljonkin aikaa, jotta kassa saa varmasti haluamansa materiaalit, ja tuki menee katkolle heti, kun ilmoitat olleesi yhdenkin päivän töissä. Saat sen tietysti takautuvasti, mutta päivittäisessä taloudenpidossahan se ei auta, että joskus tulevaisuudessa olet saamassa rahaa.

Vierailija
7/29 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nollasopimusta ei ole pakko allekirjoittaa "työ on aina tarjottaessa vastaanotettava" periaatteella. Voit roikkua vaikka kaksi vuotta siinä sopimuksessa, jos et muuta löydä. Kuka hullu nyt ylipäätään mistään työsopimuksesta (oli kokoaikainen, määräaikainen tai nollasoppari), irtisanoutuu, ellei tiedossa ole jotain muuta? En minä ainakaan. Edellisen irtisanomisaika päättyy, uusi työ alkaa.

Vierailija
8/29 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soita Aluehallintovirastoon ja kysy neuvoa sopimuksen suhteen. Koeaika ainakin, ja ehto, että sopimus puretaan, kun saat kokoaikatyön. Pieni riski tuossa on, jos haluatkin eroon, ei käy ihan noin vain. Voi aiheuttaa karenssin, jos irtisanoudut, riippuu virkalijoiden tulkinnoista.

Vierailija
9/29 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottaisi vastaan missään tapauksessa. En etenkään halua roikkua työnantajan löyhässä hirressä ja olla koko ajan valmiina jos puhelin soi töihin menoa varten. Mä haluan tietää milloin mulla on töitä ja kuinka paljon ja haluan myös tietää kk ansioni etukäteen. Etenkään ansiosidonnaisella en lähtisi moiseen.

Vierailija
10/29 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata tässä maassa tehdä töitä ollenkaan.Siis pimeitä töitä tietysti kannattaa :)
T. Työtön jo 6 vuotta

Vierailija
11/29 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 12:09"]Voit saada soviteltua päivärahaa, jossa otetaan huomioon tuo 300 euron suojaosuus ja sen ylimenevästä summasta jokainen ansaittu euro vähentää tukea 50 senttiä.

Kannattaa ottaa työpaikka vastaan, jos sinulla on noin kolmen kuukauden elinkustannuksia vastaava summa säästössä. Tilinauhojen toimittamiseen ja mahdollisiin lisäselvityksiin voi upota paljonkin aikaa, jotta kassa saa varmasti haluamansa materiaalit, ja tuki menee katkolle heti, kun ilmoitat olleesi yhdenkin päivän töissä. Saat sen tietysti takautuvasti, mutta päivittäisessä taloudenpidossahan se ei auta, että joskus tulevaisuudessa olet saamassa rahaa.
[/quote]

Riittää, kun hakemuksen mukaan laittaa kopion työsopimuksesta, sekä palkkanauhan. Muuta ei tarvita, käsittelyajat ei pitene, eikä mikään mene katkolle.

Vierailija
12/29 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nollasopimukset on hyvä juttu opiskelijoille tai vaikka työelämään palaileville pienten lasten vanhemmille. Ehkä sinuna en ottaisi vastaan kuitenkaan.

Vierailija
13/29 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä ottaisi työtä jossa kutsutaan tarvittaessa. Sinulle soitellaan sitten milloin vaan että tuletko tunnin päästä jne. Jos olet varannut vaikka kampaajan niin sinne lähdös ollessasi tuleekin soitto että nyt töihin ym.

Vierailija
14/29 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tehnyt pitkään ns. nollasopimuksella töitä. Yleensä varoajat ovat olleet useamman viikon, sovittuja menoja, lomia jne. Joskus ajat lyhyempiä, johtuen äkillisistä sairastapauksista, mutta eikö se koske myös kokoaikaisessa työssä olevia vapaapäiväläisiä, jos työkaveri sairastuu? Omassa sopimuksessani lukee, että voin kieltäytyä. Joskus olen joutunut kieltäytymään mm. liian hankalasti järjestettävän lapsien hoitopaikan takia tms. Eikä siitä kukaan ole suuttunut. Jatkossakin on töitä ollut. Ja vaikka olen nollasopimuksella tehnyt, on parhaimmillaan töitä riittänyt puoli vuotta kokoaikaisen tunneilla. Joskus taas olen saanut olla useammankin viikon "lomalla".

Vierailija
15/29 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottais missään nimessä.Ei kannata.

Vierailija
16/29 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilman mitään lisätietoa sanoisin, että en ottaisi sinun sijassasi.
Mutta onko A) mahdollisuus saada jossakin vaiheessa vähintään ansiosidonnaiseen tarvittava viikkotuntimäärä niin pitkältä ajalta, että pääset taas jatkamaan ansiosidonnaisella tai B) mahdollisuus täyteen työaikaan ja parempaan palkkaan? Onhan näitä o-sopimuksella aloittaneita, jotka tekevät jatkuvasti täysiä tunteja.

Mieti sitäkin, millä tavalla "tarvittaessa työhön kutsuttava" rajoittaa vapaa-aikaasi. Et sinä voi lähteä kuukaudeksi ulkomaille niin kuin kokonaan työttömänä voit. Mutta voi olla, että istut koko kuukauden kotona odottamassa työkutsua, turhaan. Parempi siinä tapauksessa, että sinun työvuorosi on ennakkoon merkitty 3 viikon listaan kuin se, että puolen päivän aikaan tulee puhelu "voitko tulla heti kun täällä on niin paljon asiakkaita".

Mikä kassa ansiosidonnaisesi maksaa? Niissä kun on isoja eroja. Esim. OAJ:lle ei toedllakaan riitä kopio työsopimuksesta ja palkkanauha. Niin monta kertaa on sille liitolle pitänyt erikseen täyttää viikkotunnit, siis työnantajana, kun hakijan täyttämä työtön/työtön/työssä 2 tuntia/työtön ... ei ole riittänyt. Käsittelyaika tietenkin pitenee, kun odottavat sitä lisäselvitystä, ja maksu tulee sitten kun tulee.

Parhaiten ansiosidonnainen tulee, jos työaika on säännöllinen, esim. 50% täydestä työajasta ja palkka on joka kuukausi sama. Silloin todella riittää palkkalaskelma siltä ajalta ja työsopimus. Mutta sitähän sinulla ei ole, jos työaika vaihtelee viikottain.

Vierailija
17/29 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otin vastaan 0-40 viikkosopparin. Töitä oli keskimäärin 30-40h/viikko ja lomarahaakin kertyi :) nykyään olen samassa työpaikassa, vakituisena.

Vierailija
18/29 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin hävisi kappalejako? 17

Vierailija
19/29 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö mielummin kannata ottaa täyspäiväistä työtä? 

Työ ja palkka pitää olla sellainen jolla elät. 

Vierailija
20/29 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos uskot että se parantaa mahdollisuuksiasi päästä parempaan työhön niin kannattaa varmaan ottaa, koska mitä pitempään työttömyys kestää niin sitä vaikeampi päästä töihin. Jos puolet päivistä on käytetty niin sehän on noin vuoden työttömyys? Ainahan voit vaihtaa jos löydät kokoaikatyötä. Ja tosiaan saat soviteltua päivärahaa. Harvoin nyt sentään tunnin varoitusajalla kutsutaan mihinkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi kuusi