Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Veljen vaimolle kaikki on tasa-arvokysymyksiä

Vierailija
19.01.2022 |

Miten toimia veljen vaimon kanssa, jolle kaikki arkiset asiat on tasa - arvokysymyksiä. Vaikeuttaa jo arkisia tapaamisia, kun saunaan ei voi mennä naiset ensin,mitään töitä ei voi jakaa niin, et naiset tekee porukassa.

Sukunimeä ei tietenkään voinut ottaa veljeltäni, ei edes lapselle antaa (nämä tietysti on heidän asioita).

Kaikki perinteinen on hänelle kirosana, mitään ei voi tehdä vain tavan vuoksi. Enkä itsekään ole mikään pullantuoksuinen kotiäiti, mutta rasittaa kun joka ikinen asia on hänelle tasa-arvokysymys.

Kommentit (116)

Vierailija
101/116 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä innolla odotan että poikani tuo jonkun tommosen nirppanokan meille... voidaan sitten kattoa kestääkö lian kantti keskustelua aiheesta. Ihan turha kuvitella että poikani putsaa viemärit ja kantaa sohvat Jos tolle tielle lähdetään.

No sinullahan ei todellisuudessa ole asiaan mitään sananvaltaa.

Kyllä mulla omassa kodissani on kaikki sanavalta. Voin myös kutsua paikalle vain poikani

Aikamoinen jyrä olet, oikea kauhujen anoppi tai appi.

Hyvin on tähän asti mennyt. Just kävin yhden miniän kanssa tänään lenkillä. Toistan, onneksi pojillani on hyvä maku.

Vierailija
102/116 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä kyllä innolla odotan että poikani tuo jonkun tommosen nirppanokan meille... voidaan sitten kattoa kestääkö lian kantti keskustelua aiheesta. Ihan turha kuvitella että poikani putsaa viemärit ja kantaa sohvat Jos tolle tielle lähdetään.

No sinullahan ei todellisuudessa ole asiaan mitään sananvaltaa.

Kyllä mulla omassa kodissani on kaikki sanavalta. Voin myös kutsua paikalle vain poikani

Joka voi halutessaan jättää tulematta.

Tottakai voi, mutta miksi jättäisi? Etkö itse menisi vanhemmillesi jos miehesi kiukuttelisi vanhempiesi tavoista? Varmasti menisit. Ei ne miehet ole sen kummallisempia kyllä nekin vanhempiaan haluaa nähdä, vaikka monella naisella on joku ihmeellinen tarve erottaa miehet perheestään.

Jos mun vanhemmilla olisi tapoja, jotka ois miestäni kohtaan väärin, niin totta hitossa olisin mieheni puolella. Vanhempiaan ei voi valita mut puolisonsa voi, joten tietenkin omassa parisuhteessa tehdään ne paremmnat valinnat.

Edelleen miten väärin? Ei tässä nyt ole puhuttu mistään naisten hakkaamisesta ja raiskaamisesta vaan perheen omista tavoista jotka on ihan normaaleja kaikki, ei ketään sortavia. Nyt alkaa vähän mopo keulimaan feministi-telaketjuilla taas.

Kyllä se mun mielestä olisi väärin, jos mun isä löisi miehelleni vasaran käteen ja sanoisi, että tuuppas meidän muiden miesten kanssa nikkaroimaan sillä aikaa kun leidit tuolla ottaa aurinkoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/116 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en myös jaksa noita tasa-arvo hihhuleita. Siis juuri noita jotka tekee kaikesta tasa-arvo kysymyksen.

Eikö teidän suvun jutuissa voi olla teidän suvun perinteet. Eihän ne tarvitse olla samanlaisia kun veljesi vaimon perheen perinteet ja tuskin onkaan. Saa kai veljesi silti tulla halutessaan "miesten saunavuoroon"?Jos hän siitä pitää?

Veljen vaimo menkööt sitten vaikka ylhäisessä yksinäisyydessään jos naistenvuoro on joku ongelma.

Onko miehesi vaimo muuten käynyt armeijan?Siitä voisi keskustella hänen kanssaan seuraavaksi.

Miltä

Voihan niillä olla mutta veljen vaimo ei ole ko sulua eikä hänen tarvitse niihin ruveta

Eikö hän voi jäädä sitten kotiin.? Ei kai koko suvun tarvitse yhden rinsessaan takia tapojaan muuttaa? Jos itse ovat tyytyväisiä.

Mä jään aika usein, mutta sekin aiheuttaa närää. Ei mies esim. haluu olla joulua vanhemmillaan, jos mä en lähde mukaan. Ja mua taas ärsyttää se meno, kun naiset häärii keittiössä ja miehet istuu palveltavina.

Ollaan kehitetty sitten kompromisseja... Käydään vaan yhtenä joulupäivänä eikä yövytä, mies tulee sukunsa ainoana miehenä sinne keittiöön mukaan. T. Prinsessa

Miehesi on selvästi tossun alla. No kyllä se joskus vielä munansa löytää...

Mun mielestä miehellä, joka puolustaa vaimoaan lapsuudenperheensä epäoikeudenmukaisuuksilta just on munat.

Miltä epäoikeudenmukaisuuksilta? Ei sellaisia ole tässä mainittu. Mutta jos vaimo pakottaa miehensä häärimään naisten kanssa aina kylässä niin onhan se nyt vähän munatonta jos mies aina niin tekee. Ihan varmasti mies haluaisi vaihtaa kuulumisia myös miespuolisten sukulaistensa kanssa.

Mies tietää, että mä en viihdy siellä keittiössä hänen sukunsa naisten kanssa, mutta hänen takiaan menen, joten hän haluaa auttaa mua siinä, että viihdyn siellä hieman paremmin. Kyllä hän ehtii muidenkin kanssa seurustella.

Jep jep rouva tossu

Vierailija
104/116 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en myös jaksa noita tasa-arvo hihhuleita. Siis juuri noita jotka tekee kaikesta tasa-arvo kysymyksen.

Eikö teidän suvun jutuissa voi olla teidän suvun perinteet. Eihän ne tarvitse olla samanlaisia kun veljesi vaimon perheen perinteet ja tuskin onkaan. Saa kai veljesi silti tulla halutessaan "miesten saunavuoroon"?Jos hän siitä pitää?

Veljen vaimo menkööt sitten vaikka ylhäisessä yksinäisyydessään jos naistenvuoro on joku ongelma.

Onko miehesi vaimo muuten käynyt armeijan?Siitä voisi keskustella hänen kanssaan seuraavaksi.

Miltä

Voihan niillä olla mutta veljen vaimo ei ole ko sulua eikä hänen tarvitse niihin ruveta

Eikö hän voi jäädä sitten kotiin.? Ei kai koko suvun tarvitse yhden rinsessaan takia tapojaan muuttaa? Jos itse ovat tyytyväisiä.

Mä jään aika usein, mutta sekin aiheuttaa närää. Ei mies esim. haluu olla joulua vanhemmillaan, jos mä en lähde mukaan. Ja mua taas ärsyttää se meno, kun naiset häärii keittiössä ja miehet istuu palveltavina.

Ollaan kehitetty sitten kompromisseja... Käydään vaan yhtenä joulupäivänä eikä yövytä, mies tulee sukunsa ainoana miehenä sinne keittiöön mukaan. T. Prinsessa

Mun mielestä miehellä, joka puolustaa vaimoaan lapsuudenperheensä epäoikeudenmukaisuuksilta just on munat.

Miltä epäoikeudenmukaisuuksilta? Ei sellaisia ole tässä mainittu. Mutta jos vaimo pakottaa miehensä häärimään naisten kanssa aina kylässä niin onhan se nyt vähän munatonta jos mies aina niin tekee. Ihan varmasti mies haluaisi vaihtaa kuulumisia myös miespuolisten sukulaistensa kanssa.

Oho, onpa tuossa suvussa tiukat säännöt. Keittiöväki ei pääse keittiöstä pois koko vierailun aikana eikä ehdi seurustella kuin muiden keittiössä hääräävien kanssa. En minäkään lähtisi tuonne.

Vierailija
105/116 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppilassa ei ole mikään pakko käydä jos ei siellä osata käyttäytyä.

Mun anoppini ei ikinä nähnyt lapsenlapsiaan eikä mies mennyt edes hautajaisiin.

Vierailija
106/116 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miltä

Oho, onpa tuossa suvussa tiukat säännöt. Keittiöväki ei pääse keittiöstä pois koko vierailun aikana eikä ehdi seurustella kuin muiden keittiössä hääräävien kanssa. En minäkään lähtisi tuonne.

Samaa ihmettelin. Mitä hittoa ne sielä keittiössä oikeen touhuaa? 

Vierailija
107/116 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miltä

Ja eikö miehet ja naiset kommunikoi keskenään? Jos mies pysyy miesten puolella, ei ehdi yhtään seurustella sukunsa naisten kanssa?

Vierailija
108/116 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miltä

Ja eikö miehet ja naiset kommunikoi keskenään? Jos mies pysyy miesten puolella, ei ehdi yhtään seurustella sukunsa naisten kanssa?

Tää on varmaan jotain uskis juttuja? Pohjanmaa vuonna 0?

Vierailija
109/116 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun appeni ei ”akkoja” kuuntele.

Katsokaa Rintamäkeläiset Areenasta.

Vierailija
110/116 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sama karjalanpiirakka nainen?

Vierailija
111/116 |
19.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan:

-ap on maalta, veljen vaimo kaupungista

-veljen vaimo on korkeammin koulutetusta perheestä kuin miehensä

Vierailija
112/116 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, menin tasan yhden kerran miehen sukulaisten kanssa uutta vuotta viettämään. Paikalla oli useampi pikkulapsiperhe ja illan isäntä järjesti miehet koko illaksi saunaan ryyppäämään. Rouvat hoiti vauvat ja taaperot, selvin päin tietty, sekä hääri kyökissä tarjoilujen parissa. Mitään yhteistä aikaa ei ollut koko hiton iltana, isäntä haki syötävätkin pyyhe lanteilla saunan pukuhuoneeseen.

Saatiin hitonmoinen riita miehen kanssa aikaiseksi, sillä minä olin ainoa joka heti puolen yön jälkeen pakkasi lapsen autoon ja lähdimme kohti kotia. Muut rouvat jäivät sinne nuokkumaan pikkutunneilla taaperoidensa kanssa ja odottamaan että isäntien 12 tunnin saunajuhlat loppuvat. Riita kannatti, mieskin onneksi tajusi miten sairas kuvio oli. Ei menty uudelleen.

Ei herra isä mikä painajainen!

Ylipäätään mä en käsitä tätä kyläilysaunomista.  Lähes koko aika menee sen saunan kanssa hössöttämisessä, eikä seurustelulle jää ollenkaan aikaa, kun koko ajan joku on tulossa tai menossa sen saakelin saunan kanssa. Lisäksi en koe oloani mukavaksi koikkelehtia alasti jonkun sukulaisen kanssa, olkoon nainen tai mies. Saunon mieluiten kotona.

Se on ok, jos mökillä on sauna lämmitetty ja siellä saa kuka vaan käydä missä kombossa haluaa, kunhan se ei tarkoita juuri sitä, että tarvitaan sitten joku ruokakomppania, joka vommustaa saunojille palaa.

Yhdellä mökillä olen kerran ollut, jossa painostettiin saunaan ja muikeillen naurettiin, että tämän mökin saunassa ei sitten ole kertaakaan uimapukuja pidetty. Pidin pääni ja sain vihat niskaan. Jäi se tuttavuuskin.

Mitään tekemistä feminismin kanssa tällä ei ole, tai ehkä sitten on, jos katson olevani ihan yhtä tärkeä ihminen kuin muutkin ja päättää siitä, koska saunon.

Vierailija
113/116 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen juuri tuollainen kauhujen käly ja miniä. En ole ottanut mieheni sukunimeä ja kylässä ollessani en tee mitään "naiset yhdessä keittiössä"-juttuja. Aluksi tämä aiheutti sanomista, mutta yllättäen siskojen miehet tulivat puolelleni. Kun aloitettiin esim. ruuan laitto, otin pilkottavat vihannekset ja juurekset omaksi hommakseni, laitoin ne laudalle ja otin mukaani muutkin tarvikkeet sinne terassin pöydälle. Ei siinä tarvinnut edes kehoitella, kun miehet haki omat veitset ja alkoivat pilkkomaan avuksi. Mukavammin meni kaikilla yhdessä, aurinko paistoi ja juomat oli kaikilla, vaikka kasa oli iso (paljon porukkaa paikalla) ja olisi ollut tosi ärsyttävä yksin hoitaa. Siitä pitäen kaikkea ruuan laittoa on tehty näin.

Tämä nyt vain yksi esimerkki. Kun sanoin, että en tykkää saunoa kesken illan kylässä, ilmaantui muitakin, myös miehiä, joita se ei huvita. Me oltiin sitten omissa oloissamme juttelemassa, joku otti päikkärit, jne,. toisten saunomisen ajan.

Harvassa nykyään on ne miehetkään, jotka haluaa vaan koko ajan olla näissä kyläilyissä keskenään ja osallistumatta nimenomaan koko porukan kanssa hommiin ja seurusteluun.

Jos porukkaan tulee uusia ihmisiä, ottakaa heidät mukaan, voi tuoda uutta virtaa niihin iänikuisiin samalla kaavalla meneviin tapaamisiin, joihin puolipakolla tullaan ja tehdään siellä kaikki niin kuin ennenkin yksi ihminen yleensä anoppi on säännellyt.

Ja niin, nykyään on anopin kanssa hyvät välit ja miehen siskojen kanssa soitellaan säännöllisesti. 

Vierailija
114/116 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Punainen tukka, ohuet pyöreät älykkösankasilmälasit?

Toiselta nimeltään ongelmalasit.. nimittäin tietää ennen pitkää ongelmia.

Vierailija
115/116 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan tuokaan veljen vaimo ilmoittanut, että syy, miksi ei halua tavan vuoksi tehdä asioita, kuten anoppilassa on totuttu, johtuu feminismistä?

Tasa-arvon tavoittelua se varmasti on. Kyllä minäkin tavoittelen edelleen, tosin aika huonolla menestyksellä, tasa-arvoa anoppilassa. En yhtään tykkää siitä, että naiset säntää keittiöön ensimmäisenä edes isäntää tervehtimättä.

En kyllä ymmärrä sitäkään, mikä "arjen asia" se on jakaa ihmiset sukupuolensa mukaan ryhmiin tapaamisissa.

Vierailija
116/116 |
20.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen juuri tuollainen kauhujen käly ja miniä. En ole ottanut mieheni sukunimeä ja kylässä ollessani en tee mitään "naiset yhdessä keittiössä"-juttuja. Aluksi tämä aiheutti sanomista, mutta yllättäen siskojen miehet tulivat puolelleni. Kun aloitettiin esim. ruuan laitto, otin pilkottavat vihannekset ja juurekset omaksi hommakseni, laitoin ne laudalle ja otin mukaani muutkin tarvikkeet sinne terassin pöydälle. Ei siinä tarvinnut edes kehoitella, kun miehet haki omat veitset ja alkoivat pilkkomaan avuksi. Mukavammin meni kaikilla yhdessä, aurinko paistoi ja juomat oli kaikilla, vaikka kasa oli iso (paljon porukkaa paikalla) ja olisi ollut tosi ärsyttävä yksin hoitaa. Siitä pitäen kaikkea ruuan laittoa on tehty näin.

Tämä nyt vain yksi esimerkki. Kun sanoin, että en tykkää saunoa kesken illan kylässä, ilmaantui muitakin, myös miehiä, joita se ei huvita. Me oltiin sitten omissa oloissamme juttelemassa, joku otti päikkärit, jne,. toisten saunomisen ajan.

Harvassa nykyään on ne miehetkään, jotka haluaa vaan koko ajan olla näissä kyläilyissä keskenään ja osallistumatta nimenomaan koko porukan kanssa hommiin ja seurusteluun.

Jos porukkaan tulee uusia ihmisiä, ottakaa heidät mukaan, voi tuoda uutta virtaa niihin iänikuisiin samalla kaavalla meneviin tapaamisiin, joihin puolipakolla tullaan ja tehdään siellä kaikki niin kuin ennenkin yksi ihminen yleensä anoppi on säännellyt.

Ja niin, nykyään on anopin kanssa hyvät välit ja miehen siskojen kanssa soitellaan säännöllisesti. 

Aikaisempi viestini ei läpäissyt sensuurin seulaa, en tiiä kyllä mitä siinä muka sanoin:-)

Sanoin vain, että annoit ajattelun aihetta. Tähän saakka olen yrittänyt tuota samaa patistelemalla omaa miestäni keittiöön, kun nimenomaan arjessa se on  hänen valtakuntaansa enemmän, mutta se tuntuu näyttäytyvän päsmäröintinä ja että minä olen hankala. Olen yrittänyt mennä vaan miesten kanssa istumaan eikä reagoida vihjauksiin ja käskyihin, mutta sepä vasta osoittelevalta tuntuu.

Mutta nyt alan miettiä, miten puhutella koko porukkaa eri lailla, sillä tämä alkaa olla mulle jo rasitus, että mennään aina näillä, vaikka muutoin pohjimmiltaan porukka on ihan ok.