Olen keskipalkkainen ja nuuka, mutta mitään ei jää säästöön
Työssäkäynnin kustannukset ja lähipiirin tukeminen vievät niin paljon rahaa. Minulla menee matkoihin ja asumiskuluihin verovähennyksetkin huomioiden lähes tonni kuussa, asumiseen vähän yli puolet. Lähipiiriin kuuluu kuolinpesä ja opiskelevia lapsia. Toukokuun palkasta on jäljellä 300, vaikka olen käynyt kerran kaupassa, 35 euroa ja tankannut kerran. Ilman autoa työmatka olisi järjetön. Verovähennykset ei kalliista kustannuksista nyt niin kovin kummoiset ole, että se suuria auttaisi. Halvempaa asuntoa en löytänyt. Sen verran kuitenkin olin tuhlaavainen, että en halunnut solua koska tarvitsen omaa rauhaa. Yritän tässä löytää kakkostyötä, mitä voisi tehdä asunnolla, mutta katsellaan. Tai sitten jotain iltasiivousta. Ei oikein tänä päivänä ikäiseni tunnu siivoushommaan olevan haluttu.
Tuosta kuolinpesän osuudestahan voin luopua vain lasteni hyväksi. Olen useaan kertaan puhunut, että lahjoittaisin sen pois tai tehtäisiin ositus, mutta muut osakkaat suuttuvat - en kuulemma halua ottaa vastuuta. Kieltämättä en. Lakimiehen puheilla pitäisi käydä, mutta en raski...
Kommentit (43)
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 10:00"]En ole koskaan perinyt mitään, miten siis tuo kuolinpesä tuottaa kustannuksia? Meillä suvussa isovanhempien talo, jossa asuvat vanhatpojat. Ja huoltavat.
Toisella puolella maatalo meni vanhimmalle pojalle käytännössä ilmaiseksi.
[/quote]
Vaikka edellisen viestin mukaan.
Meillä on mieheni vanhempien mökki kuolinpesänä veljesten kesken. Siinä on kiinteistövero, roska-, tie ym ylläpitomaksuja kokoajan
Saati jos mökkiä halutaan kohentaa tai osakkaita on paljon. Tai pahimmassa tapauksessa ( oliko apllä näin) perikunnan omistamassa talossa asuu isä ja vanhapiika. Ja muut maksaa remontin. Tällainen tarina täällä on ollut
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 16:51"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 07:53"]
Paljonkos sun bruttopalkka on ihan eurolleen? Ihmettelen vaan koska jos sun asumismenot on jotain "hiukan yli puolet tonnista", nehän ovat itseasiassa aika vähän.
[/quote]
Ap tuli töistä.
2700, josta käteen jää nyt 1900, siihen on huomioitu jo vähennykset, mutta jotain satasia olen siilti saanut takaisin. Rahaa jää ihan hyvin käteen silti, vaikka matkoihin ja vuokraan menee rahaa. Vuokra, sähkö, vesi ja autopaikka tekee yhteensä vähän alle 600/kk.
Minulla ei ole mitään päivärahatöitäkään, eli en saa mitään "ylimääräistä", eli palkka on tasan tuon verran. Tuolla palkalla ei lähde näin hankalan matkan päähän töihin kuin hullu, mutta minä olen.
Kuolinpesän jakamisesta tulee aina sama juttu. Isoin erä on siinä lapsuudenkotini, jossa leski ei enää kuntonsa vuoksi voi asua. Yhdellä on mielenterveysongelmia ja hän hermostuu aina valtavasti, kun otan puheeksi jakamisen, lahjoittamisen tai myymisen. Hänelle se on tärkeä, koska hän sitä eniten käyttää. En voi tässä oikein enempää tarkentaa. Siihen kuuluu myös mökki ja kaksi liikeyritystä, joista toinen on vain rakennus ja toinen on aika monimutkainen juttu. Siihen toiseen minun ei tarvitse osallistua sillä siitä on tuottoja, ne menevät niille jotka sitä hoitavat ja se on ok. Siinä leski on omistaja, mutta se on kuitenkin omaisuudessa mukana ja yksi osakas lähinnä hoitaa sitä, ei ole kovin iso yritys eikä edes kokopäiväinen. Ne mielenterveysongelmat ovat aika vaikeita, välittömästi alkaa hirveä hermoilu ym. Niinkuin alkaa silloinkin, jos en anna ylläpitoon riittävää summaa.
Kyllä minä lainsäädännön tunnen, mutta käyttääkö rahansa muiden hyväksi ja olla väleissä vain riidellä ja jakaa pesä, siinäpä pulma. Varsinkin kun tuo yksi voi käyttäytyä arvaamattomasti, ei yleensä, mutta pari kertaa vuosien aikana on ollut vaaratilanne.
[/quote]
Sinulla ei ole varaa ylläpitoon. Eli sinun on pakko toimia
Keskipalkan ja minimipalkan ero on niin häviävän pieni että mitään ei voikaan jäädä sästöön.