Olen keskipalkkainen ja nuuka, mutta mitään ei jää säästöön
Työssäkäynnin kustannukset ja lähipiirin tukeminen vievät niin paljon rahaa. Minulla menee matkoihin ja asumiskuluihin verovähennyksetkin huomioiden lähes tonni kuussa, asumiseen vähän yli puolet. Lähipiiriin kuuluu kuolinpesä ja opiskelevia lapsia. Toukokuun palkasta on jäljellä 300, vaikka olen käynyt kerran kaupassa, 35 euroa ja tankannut kerran. Ilman autoa työmatka olisi järjetön. Verovähennykset ei kalliista kustannuksista nyt niin kovin kummoiset ole, että se suuria auttaisi. Halvempaa asuntoa en löytänyt. Sen verran kuitenkin olin tuhlaavainen, että en halunnut solua koska tarvitsen omaa rauhaa. Yritän tässä löytää kakkostyötä, mitä voisi tehdä asunnolla, mutta katsellaan. Tai sitten jotain iltasiivousta. Ei oikein tänä päivänä ikäiseni tunnu siivoushommaan olevan haluttu.
Tuosta kuolinpesän osuudestahan voin luopua vain lasteni hyväksi. Olen useaan kertaan puhunut, että lahjoittaisin sen pois tai tehtäisiin ositus, mutta muut osakkaat suuttuvat - en kuulemma halua ottaa vastuuta. Kieltämättä en. Lakimiehen puheilla pitäisi käydä, mutta en raski...
Kommentit (43)
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 09:12"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 08:30"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 08:26"] Avatkaa nyt joku tyhmälle tuota kuolinpesäasiaa. Miksi siitä on ap niin isot kulut? Ymmärrän jotenkin perintöverojutun, mutta entä sen jälkeen? Ja jos on kuolinpesä ja itse on siinä osakas, niin eikö se perintökin joskus osu kohdalle? Eihän siinä muuten ole yhtään mitään järkeä olla osakkaana? [/quote] Kuolinpesä voi olla vaikka sisarusten yhdessä omistama kesämökki. Siitä on kimpassa maksettu ensin perintöverot ja sen jälkeen kaikki sisarukset omistavat siitä osuutensa. Mökkiä täytyy kuitenkin ylläpitää, kiintiestöverot, tiemaksut, jätemaksut, kunnostukset jne. Sitä voidaan käyttää sovitusti tai vuoroittain, miten kukin haluaa. Mökki itsessään on jo se perintö, sen vain omistaa useampi omistaja. Riitoja syntyy usein, jos kaikilla ei ole halua/varaa maksaa ylläpidosta yms. [/quote] Ei tuo edellinen mut tietämätön kanssa. Miten tosta mökistä pääsee siis eroon? Myydään jollekin niistä jäljellä olevista? Mut mitä jos niilöä ei ole halua/rahaa ostaa sitä?
[/quote]
Voi yrittää myydä sopuisasti omaa osuuttaan muille osakkaille. Jos eivät halua ostaa tai pysty ostamaan, sitten kuolinpesä jaetaan eli käytännössä menee koko mökki myyntiin ulkopuoliselle taholle. Mökistä saadut rahat sitten jaetaan osakkaiden kesken. Kuolinpesän jakamista voi vaatia kuka tahansa osakkaista muiden osakkaiden vastusteluista huolimatta.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 09:19"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 08:30"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 08:26"] Avatkaa nyt joku tyhmälle tuota kuolinpesäasiaa. Miksi siitä on ap niin isot kulut? Ymmärrän jotenkin perintöverojutun, mutta entä sen jälkeen? Ja jos on kuolinpesä ja itse on siinä osakas, niin eikö se perintökin joskus osu kohdalle? Eihän siinä muuten ole yhtään mitään järkeä olla osakkaana? [/quote] Kuolinpesä voi olla vaikka sisarusten yhdessä omistama kesämökki. Siitä on kimpassa maksettu ensin perintöverot ja sen jälkeen kaikki sisarukset omistavat siitä osuutensa. Mökkiä täytyy kuitenkin ylläpitää, kiintiestöverot, tiemaksut, jätemaksut, kunnostukset jne. Sitä voidaan käyttää sovitusti tai vuoroittain, miten kukin haluaa. Mökki itsessään on jo se perintö, sen vain omistaa useampi omistaja. Riitoja syntyy usein, jos kaikilla ei ole halua/varaa maksaa ylläpidosta yms. [/quote] Ei tuo edellinen mut tietämätön kanssa. Miten tosta mökistä pääsee siis eroon? Myydään jollekin niistä jäljellä olevista? Mut mitä jos niilöä ei ole halua/rahaa ostaa sitä?
[/quote]
Voi yrittää myydä sopuisasti omaa osuuttaan muille osakkaille. Jos eivät halua ostaa tai pysty ostamaan, sitten kuolinpesä jaetaan eli käytännössä menee koko mökki myyntiin ulkopuoliselle taholle. Mökistä saadut rahat sitten jaetaan osakkaiden kesken. Kuolinpesän jakamista voi vaatia kuka tahansa osakkaista muiden osakkaiden vastusteluista huolimatta.
[/quote]
Näin, mutta nämä on usein hyvin riitaisia ja vaikeita prosesseja joihin moni ei halua lähteä. Näin varsinkin jos kuolinpesä on sisarusten lapsuudenkoti johon ainakin osalla sisaruksista on syvä tunneside, ja siksi ulkopuoliselle myyminen tuntuu lähes pyhäinhäväistykseltä. Muut eivät välttämättä ollenkaan tykkää hyvää jos joku alkaa vaatia pesän jakamista saadakseen rahaa.
Meillä oli miehen suvussa tällainen tilanne, että yksi sisarus oli rahapulassa ja olisi halunnut pesän jaon, mutta muut alkoivat vaan pilkata häntä kuinka on mokannut asiansa kun yleensäkään on rahapulassa, ja tekivät selväksi että välit on lopullisesti poikki pesänjakoa vaativaan jos myyntiin pakotetaan. Ei sitten vaatinutkaan sitä enää lopulta.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 09:33"]
[/quote]
[/quote]
Näin, mutta nämä on usein hyvin riitaisia ja vaikeita prosesseja joihin moni ei halua lähteä. Näin varsinkin jos kuolinpesä on sisarusten lapsuudenkoti johon ainakin osalla sisaruksista on syvä tunneside, ja siksi ulkopuoliselle myyminen tuntuu lähes pyhäinhäväistykseltä. Muut eivät välttämättä ollenkaan tykkää hyvää jos joku alkaa vaatia pesän jakamista saadakseen rahaa.
Meillä oli miehen suvussa tällainen tilanne, että yksi sisarus oli rahapulassa ja olisi halunnut pesän jaon, mutta muut alkoivat vaan pilkata häntä kuinka on mokannut asiansa kun yleensäkään on rahapulassa, ja tekivät selväksi että välit on lopullisesti poikki pesänjakoa vaativaan jos myyntiin pakotetaan. Ei sitten vaatinutkaan sitä enää lopulta.
[/quote]
Aika luuseri. Mä en olisi kyllä kiristämällä tai uhkailemalla luopunut pesänjaosta, jos sellaisen ylläpitoon ei ole varaa.
Kuolinpesä on jaettava, jos yksikin osakas sitä vaatii.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 09:41"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Aika luuseri. Mä en olisi kyllä kiristämällä tai uhkailemalla luopunut pesänjaosta, jos sellaisen ylläpitoon ei ole varaa.
[/quote]
useinhan näissä on toki se ongelma, että jos omasta piiristä ei löydy ostajaa (vaikka olisi varaa pilkata muita rahattomuudesta) niin ei sitä löydy ulkopuoleltakaan. Mökki ei siis ole minkään arvoinen, ei ainakaan sen arvoinen kuin osa kuolinpesän osakkaista kuvittelee. Kulut sen sijaan juoksee.
Nimimerkillä minä jouduin sukusovun vuoksi ostamaan tätini ja setäni ulos mummolan perinnöstä paljon kalliimmalla hinnalla kuin sen oike arvo oli. Kukaan heistäkään ei halunnut sitä, mutta hintaa pitivät korkealla. Minäkään en halunnut sitä, mutta pakko oli ostaa. Ulkopuolista ostajaa ei taatusti olisi löytynyt, lähiseudulla lahoaa monta asumatonta taloa pystyyn. Minä otin pankkilainna, remppasin talon ja panin sen vuokralle voidakseni maksaa lyhennyksistä edes osan. Nyt täti ja setä ovat kumminkin sitä mieltä, että talo olisi pitänyt säilyttää sellaisenaan ja meidän asua siellä, jotta voitais kestitä heitä kun he käyvät vieraisilla kesäisin. Sopu ei siis ole ihan täydellinen, mutta tervehditään kuitenkin kun tavataan. Ehkä siitäkin maksaa tämän verran.
Eihän ole mikään ihme, jos itse asuu monella paikkakunnalla ja on aikuisia lapsia useampi tuettavana ja lisäksi jotain kuolinpesää maksettavana, että yksi tavallinen palkka tietenkin tekee tiukkaa...Tukeeko lasten isä heitä?
Onko siis oma asunto vai vuokra?
Mulla jää työttömyysrahasta säästöjä.
En ole koskaan perinyt mitään, miten siis tuo kuolinpesä tuottaa kustannuksia? Meillä suvussa isovanhempien talo, jossa asuvat vanhatpojat. Ja huoltavat.
Toisella puolella maatalo meni vanhimmalle pojalle käytännössä ilmaiseksi.
Vaadit nyt sitä kuolinpesän jakoa. Riitaiseen pesään voi hakea myös pesänselvittäjää. Muilla ei ole siihen mitään sanomista.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 10:00"]
En ole koskaan perinyt mitään, miten siis tuo kuolinpesä tuottaa kustannuksia? Meillä suvussa isovanhempien talo, jossa asuvat vanhatpojat. Ja huoltavat.
[/quote]
Kiinteistövero, tiemaksu, vakuutus, nuohous, sähkö (ainakin perusmaksu), vesi (ainakin perusmaksu).... ainakin menee vaikkei kukaan asu ja/tai käytä.
Tila ränsistyy, pitäis tehdä remonttia... tarvikkeet ja työmiehet maksaa tai pitää omaa aikaa käyttää talkoisiin.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 07:53"]
Paljonkos sun bruttopalkka on ihan eurolleen? Ihmettelen vaan koska jos sun asumismenot on jotain "hiukan yli puolet tonnista", nehän ovat itseasiassa aika vähän.
[/quote]
Ap tuli töistä.
2700, josta käteen jää nyt 1900, siihen on huomioitu jo vähennykset, mutta jotain satasia olen siilti saanut takaisin. Rahaa jää ihan hyvin käteen silti, vaikka matkoihin ja vuokraan menee rahaa. Vuokra, sähkö, vesi ja autopaikka tekee yhteensä vähän alle 600/kk.
Minulla ei ole mitään päivärahatöitäkään, eli en saa mitään "ylimääräistä", eli palkka on tasan tuon verran. Tuolla palkalla ei lähde näin hankalan matkan päähän töihin kuin hullu, mutta minä olen.
Kuolinpesän jakamisesta tulee aina sama juttu. Isoin erä on siinä lapsuudenkotini, jossa leski ei enää kuntonsa vuoksi voi asua. Yhdellä on mielenterveysongelmia ja hän hermostuu aina valtavasti, kun otan puheeksi jakamisen, lahjoittamisen tai myymisen. Hänelle se on tärkeä, koska hän sitä eniten käyttää. En voi tässä oikein enempää tarkentaa. Siihen kuuluu myös mökki ja kaksi liikeyritystä, joista toinen on vain rakennus ja toinen on aika monimutkainen juttu. Siihen toiseen minun ei tarvitse osallistua sillä siitä on tuottoja, ne menevät niille jotka sitä hoitavat ja se on ok. Siinä leski on omistaja, mutta se on kuitenkin omaisuudessa mukana ja yksi osakas lähinnä hoitaa sitä, ei ole kovin iso yritys eikä edes kokopäiväinen. Ne mielenterveysongelmat ovat aika vaikeita, välittömästi alkaa hirveä hermoilu ym. Niinkuin alkaa silloinkin, jos en anna ylläpitoon riittävää summaa.
Kyllä minä lainsäädännön tunnen, mutta käyttääkö rahansa muiden hyväksi ja olla väleissä vain riidellä ja jakaa pesä, siinäpä pulma. Varsinkin kun tuo yksi voi käyttäytyä arvaamattomasti, ei yleensä, mutta pari kertaa vuosien aikana on ollut vaaratilanne.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 10:07"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 10:00"]
[/quote]
Kiinteistövero, tiemaksu, vakuutus, nuohous, sähkö (ainakin perusmaksu), vesi (ainakin perusmaksu).... ainakin menee vaikkei kukaan asu ja/tai käytä.
Tila ränsistyy, pitäis tehdä remonttia... tarvikkeet ja työmiehet maksaa tai pitää omaa aikaa käyttää talkoisiin.
[/quote]
Juuri tätä kaikkea. Se on aina pesästä kiinni, toiset pitävät itsestään selvänä, että se joka asuu tai käyttää maksaa, mutta toiset, kuten meidän suku, haluaa jakaa kaiken. Meillä on aina jaettu kaikki tasan, hyvässä ja pahassa. Ap.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 09:50"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 09:41"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
useinhan näissä on toki se ongelma, että jos omasta piiristä ei löydy ostajaa (vaikka olisi varaa pilkata muita rahattomuudesta) niin ei sitä löydy ulkopuoleltakaan. Mökki ei siis ole minkään arvoinen, ei ainakaan sen arvoinen kuin osa kuolinpesän osakkaista kuvittelee. Kulut sen sijaan juoksee.
Nimimerkillä minä jouduin sukusovun vuoksi ostamaan tätini ja setäni ulos mummolan perinnöstä paljon kalliimmalla hinnalla kuin sen oike arvo oli. Kukaan heistäkään ei halunnut sitä, mutta hintaa pitivät korkealla. Minäkään en halunnut sitä, mutta pakko oli ostaa. Ulkopuolista ostajaa ei taatusti olisi löytynyt, lähiseudulla lahoaa monta asumatonta taloa pystyyn. Minä otin pankkilainna, remppasin talon ja panin sen vuokralle voidakseni maksaa lyhennyksistä edes osan. Nyt täti ja setä ovat kumminkin sitä mieltä, että talo olisi pitänyt säilyttää sellaisenaan ja meidän asua siellä, jotta voitais kestitä heitä kun he käyvät vieraisilla kesäisin. Sopu ei siis ole ihan täydellinen, mutta tervehditään kuitenkin kun tavataan. Ehkä siitäkin maksaa tämän verran.
[/quote]
Ap vastaa vähän yksitellen näihin, kun nyt luen näitä. Tämä juuri, eräällä tuttavalla vei lähes vuosi saada kuolinpesän talo kaupaksi, eikä kukaan perillisistä sitä tarvinnut mihinkään. Heillä se oli vieläpä hyvällä paikalla ja hyväkuntoinen.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 08:26"]
Avatkaa nyt joku tyhmälle tuota kuolinpesäasiaa. Miksi siitä on ap niin isot kulut? Ymmärrän jotenkin perintöverojutun, mutta entä sen jälkeen? Ja jos on kuolinpesä ja itse on siinä osakas, niin eikö se perintökin joskus osu kohdalle? Eihän siinä muuten ole yhtään mitään järkeä olla osakkaana?
[/quote]
Tällä hetkellä kulut on isot, koska sitä remontoidaan laajasti. Ehdotin mieluummin purkamista ja sain muut silläkin suuttumaan.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 09:56"]
Eihän ole mikään ihme, jos itse asuu monella paikkakunnalla ja on aikuisia lapsia useampi tuettavana ja lisäksi jotain kuolinpesää maksettavana, että yksi tavallinen palkka tietenkin tekee tiukkaa...Tukeeko lasten isä heitä?
Onko siis oma asunto vai vuokra?
[/quote]
Kyllä isäkin tukee omalta osaltaan, mutta ei se siihen jää, vaan puolisoni tukee paljon myös omaa äitiään. Me olemme suvun nettomaksajia joka suuntaan. Puolisoni on kuitenkin hoitanut asuntolainan, jota meillä siis on, suurimman siivun. Meillä on kerrostaloasunto vanhassa talossa ja sekin on viime aikoina niellyt yhtiön remonttilainoihin rahaa.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 08:04"]Senttiäkään en saanut vanhemmiltani kun opiskelin, itse tein joitakin tunteja kuukaudessa töitä ja elin säästeliäästi. Kuinka paljon tuet lapsiasi? Kuinka paljon tästä menee bilettämiseen? Ei ne lapset opi ellei opeta, että rahaa ei ole. Nyt kaikki tuollainen tuki pois. Ainoastaan voit toimia viimeisenä hätävarana.
[/quote]
Mieluummin tulisin lapsiani kuin ylläpitäisin kuolinpesän omaisuutta
Ap kiittää kaikkia tuesta. En oikeastaan tarvitse mitään, mutta tämä on asia, josta ei voi kenellekään valittaa, joten kirjoitin tänne. Kiitos kun sain avautua. Otan taas kesälomalla sen jakamisen varovasti puheeksi. Minun kannattaisi tosiaan vaikka lahjoittaa oma osuuteni, mutta lahjaveroahan siitä joutuu sitten lahjan saaja maksamaan.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 17:00"]
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 08:04"]Senttiäkään en saanut vanhemmiltani kun opiskelin, itse tein joitakin tunteja kuukaudessa töitä ja elin säästeliäästi. Kuinka paljon tuet lapsiasi? Kuinka paljon tästä menee bilettämiseen? Ei ne lapset opi ellei opeta, että rahaa ei ole. Nyt kaikki tuollainen tuki pois. Ainoastaan voit toimia viimeisenä hätävarana. [/quote] Mieluummin tulisin lapsiani kuin ylläpitäisin kuolinpesän omaisuutta
[/quote]
Vielä pitää vastata tähän. Toinen lapsita on absolutisti ja kumpikin ovat tarkkoja rahoistaan. Kesätyöt ovat vain tiukassa ja hyvät asunnot koulun lähellä molemmilla (ihan eri paikkakunnilla ovat siis), joten tuen sen verran, ettei asunnoista tarvitse luopua. Mm. ostan matkaliput kotiin ja maksan vaateostoksilla käyntejä, eivä siihenkään paljon turhaa. Asunto on toisella vähän turhan kallis ja hän etsii halvempaa, mutta siinä on määräaikainen sopimus. Laski sen varaan, että saisi töitä mutta ei koko kesäksi löytynyt. Aina ennen on saanut. Lainasin myös rahat takuuvuokriin ja autoin huonekaluhankinnoista. Pahin on toki jo ohi.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 08:30"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 08:26"]
Avatkaa nyt joku tyhmälle tuota kuolinpesäasiaa. Miksi siitä on ap niin isot kulut? Ymmärrän jotenkin perintöverojutun, mutta entä sen jälkeen? Ja jos on kuolinpesä ja itse on siinä osakas, niin eikö se perintökin joskus osu kohdalle? Eihän siinä muuten ole yhtään mitään järkeä olla osakkaana?
[/quote]
Kuolinpesä voi olla vaikka sisarusten yhdessä omistama kesämökki. Siitä on kimpassa maksettu ensin perintöverot ja sen jälkeen kaikki sisarukset omistavat siitä osuutensa. Mökkiä täytyy kuitenkin ylläpitää, kiintiestöverot, tiemaksut, jätemaksut, kunnostukset jne. Sitä voidaan käyttää sovitusti tai vuoroittain, miten kukin haluaa. Mökki itsessään on jo se perintö, sen vain omistaa useampi omistaja. Riitoja syntyy usein, jos kaikilla ei ole halua/varaa maksaa ylläpidosta yms.
[/quote]
Ei tuo edellinen mut tietämätön kanssa. Miten tosta mökistä pääsee siis eroon? Myydään jollekin niistä jäljellä olevista? Mut mitä jos niilöä ei ole halua/rahaa ostaa sitä?