Olen keskipalkkainen ja nuuka, mutta mitään ei jää säästöön
Työssäkäynnin kustannukset ja lähipiirin tukeminen vievät niin paljon rahaa. Minulla menee matkoihin ja asumiskuluihin verovähennyksetkin huomioiden lähes tonni kuussa, asumiseen vähän yli puolet. Lähipiiriin kuuluu kuolinpesä ja opiskelevia lapsia. Toukokuun palkasta on jäljellä 300, vaikka olen käynyt kerran kaupassa, 35 euroa ja tankannut kerran. Ilman autoa työmatka olisi järjetön. Verovähennykset ei kalliista kustannuksista nyt niin kovin kummoiset ole, että se suuria auttaisi. Halvempaa asuntoa en löytänyt. Sen verran kuitenkin olin tuhlaavainen, että en halunnut solua koska tarvitsen omaa rauhaa. Yritän tässä löytää kakkostyötä, mitä voisi tehdä asunnolla, mutta katsellaan. Tai sitten jotain iltasiivousta. Ei oikein tänä päivänä ikäiseni tunnu siivoushommaan olevan haluttu.
Tuosta kuolinpesän osuudestahan voin luopua vain lasteni hyväksi. Olen useaan kertaan puhunut, että lahjoittaisin sen pois tai tehtäisiin ositus, mutta muut osakkaat suuttuvat - en kuulemma halua ottaa vastuuta. Kieltämättä en. Lakimiehen puheilla pitäisi käydä, mutta en raski...
Kommentit (43)
Jätä kuolinpesän tukeminen nyt väliin. Sinulla ei ole rahaa. Voit sen sanoa
Voitko myydä muille osuutesi?
Itse olen keskituloinen nuorehko mies ja ei lapsia. Tämän luettanu, alkaa tuntua siltä etten mitään kakaroita tässä elämässä tule koskaan tekemäänkään. Jää enemmän rahaa itselle.
Minkä ikäinen olet ap? Ovatko nuo lähipiirin opiskelevat lapset siis sinun lapsiasi ja paljollako tuet heitä kuukausittain?
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 07:09"]
Minkä ikäinen olet ap? Ovatko nuo lähipiirin opiskelevat lapset siis sinun lapsiasi ja paljollako tuet heitä kuukausittain?
[/quote]
Omia lapsia ovat. Tukea tarpeen mukaan, nyt kesäkuussa hieman enemmän. Toinen opiskelee myös kesän ja menee syksyllä työharjoitteluun. Toinen sai kesätöitä vain heinäkuun ajaksi. Olen keski-ikäinen. Olin vuosikausia pätkätyökierteessä, osa-aikatyössä ja välillä en saanut työttömäksi jäätyäni mitään, joten vuosien varrella en ole voinut säästää. Kuolinpesä on ollut kontollani jo 20 vuotta, ensimmäinen iso rahanmeno oli iso perintövero, johon meni silloiset kaikki säästöt.
Eihän tässä kaukana kotoa työssäkäymisessä mitään järkeä ole rahallisesti, mutta ei jaksa olla työtönkään. Kuolipesän osakkaat luulevat tulojani isommaksi kuin ovat ja nyt oli isompaa tarvetta, niin kerroin palkkani sekä kuluni ja he vähän tuntuivat säikähtävän. Tähän nyt ei ole oltu niin isoilla summilla vailla kuin alunperin oltiin. Yksi osakas on pitänyt itseään pienituloisena, mutta hän tajusi vasta nyt, että hänellä jää käteen enemmän, koska työmatka on puoli kilometria ja hän tekee päiväraha keikkaa.
Nyt pitää lähteä sinne töihin. Jonnekin piti vain saada valittaa, oma valintahan tämä on.
"...oma valintahan tämä on. "
Se on nimenomaan sitä.
Myyt osuutesi kuolinpesästä muille tai koko kuolinpesä myyntiin, jos eivät muuten suostu. Nuo kimppaomistukset tuppaavat olemaan muutenkin aika hanurista pidemmän päälle.
Hoidat nyt tuon kuolinpesä-asian kuntoon. Ei sitä kuolinpesää ole tarkoitus pitää vuosikymmeniä. Vaadit omaasi pois, jos sukulaiset suuttuvat niin sitten suuttuvat. Ei heillä ole oikeutta päättää sinun perintöosuudestasi.
Vaadi se kuolinpesä jaettavaksi. Ei ole mikään pakko kantaa sellaista taloudellista ja käytönnöllistä vastuuta jostain, mikä ei ole sulla edes käytössä. (Eihän se ole, jos sulla ei ole varaa käydä siellä). Se on ihan ok, vaikka muut osakkaat valittaisivatkin.
On eri asia sitten, että ei sulta ole mikään pakko jäädä mitään säästöön. Ois kuitenkin kiva, kuten sanot, kun olisi varaa tehdä edes vähän sitä, mitä haluaa.
ne lapset myöd, vaikka ne on sun omia, niin sun ei ole pakko jatkuvasti tukea niitä taloudelisesti, jos varaa ei ole. Silloin sitä vain ei ole, et dinä voi sen takia jättä syömättä, tai kohta ei lapsilla ole enää edes tilapåistä tukijaa. Itse tuen omiani, js tiedän, miten hyvä olo siitä tulee molemmille, mutta Jos ei ole rahaa niin ei ole.
Paljonkos sun bruttopalkka on ihan eurolleen? Ihmettelen vaan koska jos sun asumismenot on jotain "hiukan yli puolet tonnista", nehän ovat itseasiassa aika vähän.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 06:55"]
Työssäkäynnin kustannukset ja lähipiirin tukeminen vievät niin paljon rahaa. Minulla menee matkoihin ja asumiskuluihin verovähennyksetkin huomioiden lähes tonni kuussa, asumiseen vähän yli puolet. Lähipiiriin kuuluu kuolinpesä ja opiskelevia lapsia. Toukokuun palkasta on jäljellä 300, vaikka olen käynyt kerran kaupassa, 35 euroa ja tankannut kerran. Ilman autoa työmatka olisi järjetön. Verovähennykset ei kalliista kustannuksista nyt niin kovin kummoiset ole, että se suuria auttaisi. Halvempaa asuntoa en löytänyt. Sen verran kuitenkin olin tuhlaavainen, että en halunnut solua koska tarvitsen omaa rauhaa. Yritän tässä löytää kakkostyötä, mitä voisi tehdä asunnolla, mutta katsellaan. Tai sitten jotain iltasiivousta. Ei oikein tänä päivänä ikäiseni tunnu siivoushommaan olevan haluttu.
Tuosta kuolinpesän osuudestahan voin luopua vain lasteni hyväksi. Olen useaan kertaan puhunut, että lahjoittaisin sen pois tai tehtäisiin ositus, mutta muut osakkaat suuttuvat - en kuulemma halua ottaa vastuuta. Kieltämättä en. Lakimiehen puheilla pitäisi käydä, mutta en raski...
[/quote]
Paljonko on keskituloinen? Miksi ajat niin paljon autolla?
Kuinka voisit opiskeleville lapsillesi lahjoittaa kuolinpesäosuutesi? Vai onko sen arvo erittäin pieni? Autat heitä jo nyt rahallisesti ja lahjoituksesta joutuisivat maksamaan lahjaveroa.
Monella paikkakunnalla juristit neuvovat ihmisiä ilmaiseksi kirjastoissa. Tietoa tästä löytyy asianajajaliiton sivuilta. Toimeksiantoja he eivät tietenkään maksutta tee. Apua voi saada myös oikeusaputoimistoista.
Senttiäkään en saanut vanhemmiltani kun opiskelin, itse tein joitakin tunteja kuukaudessa töitä ja elin säästeliäästi. Kuinka paljon tuet lapsiasi? Kuinka paljon tästä menee bilettämiseen? Ei ne lapset opi ellei opeta, että rahaa ei ole. Nyt kaikki tuollainen tuki pois. Ainoastaan voit toimia viimeisenä hätävarana.
Ethän sinä ap mikään nuuka ole! Nuuka laskee kaikki menot, sinä yrität vain supistaa ruokamenoista mutta muuten on hulppeat menot. Pohjaton kaivo. Jos on vähän rahaa niin soluun vaan asumaan, oman huoneen oven saat kiinni, sinne oma mikro ja kahvinkeitin. Kuitenkin oot suurimman osan ajasta töissä matkalla kotikaupunkiin tai takaisin ja nukkumassa.
Jos nuoresi on töissä edes kuukauden kesällä, hänellä on asiat aika hyvin nykytilanteessa. Sinulla taas ei ole.
Avatkaa nyt joku tyhmälle tuota kuolinpesäasiaa. Miksi siitä on ap niin isot kulut? Ymmärrän jotenkin perintöverojutun, mutta entä sen jälkeen? Ja jos on kuolinpesä ja itse on siinä osakas, niin eikö se perintökin joskus osu kohdalle? Eihän siinä muuten ole yhtään mitään järkeä olla osakkaana?
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 08:26"]
Avatkaa nyt joku tyhmälle tuota kuolinpesäasiaa. Miksi siitä on ap niin isot kulut? Ymmärrän jotenkin perintöverojutun, mutta entä sen jälkeen? Ja jos on kuolinpesä ja itse on siinä osakas, niin eikö se perintökin joskus osu kohdalle? Eihän siinä muuten ole yhtään mitään järkeä olla osakkaana?
[/quote]
Kuolinpesä voi olla vaikka sisarusten yhdessä omistama kesämökki. Siitä on kimpassa maksettu ensin perintöverot ja sen jälkeen kaikki sisarukset omistavat siitä osuutensa. Mökkiä täytyy kuitenkin ylläpitää, kiintiestöverot, tiemaksut, jätemaksut, kunnostukset jne. Sitä voidaan käyttää sovitusti tai vuoroittain, miten kukin haluaa. Mökki itsessään on jo se perintö, sen vain omistaa useampi omistaja. Riitoja syntyy usein, jos kaikilla ei ole halua/varaa maksaa ylläpidosta yms.
Ap lisää että jäljellä on vuokraan menevä summa, jonka maksan kesäkuun alussa, mutta laskin sen pois tuosta summasta. Seuraava tili tulee 15.6. Kyllä tuolla rahalla yksinään elää aivan mainiosti, mutta olisi kiva päästä käymään kotona 500 km päässä, mutta joka viikonloppu ei rahat riitä. Sekä lisäksi pitäisi vähän osallistua kuolinpesän pihahommiin, sekä mennä laittamaan (400 km) että ostaa tarvikkeita. Olen aika väsynyt vaatimuksiin. Lapsia haluankin tukea ja heitä tuen sen verran kuin voin, se on eri asia.