Kilpirauhasen vajaatoiminta
Miten todettiin teillä kenellä on? ainahan ei verikokeista selviä? itsellä oireena turvotus, jatkuva väsymys, ihon kuivuminen, näön yhtäkkinen heikentyminen, maha menee usein sekaisin ja sydän hakkaa välillä kovin ja silti ei määrätty mihinkään jatkotutkimuksiin kun verikoe oli viitearvoissa?
Kommentit (17)
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 00:49"]Mulla on ollut tauti vuodesta 2009, jolloin oli kaikki klassiset vajaatoiminnan oireet. TSH oli pahimmillaan yli 10, T4V erittäin alakantissa, ja autoimmuunitulehdus rajuna päällä (se usein laukaisee vajaatoiminnan, näkyy verikokeessa ja lääkäri voi myös tunnustella sen kaulalta). Siitä asti ollut lääkitys, tosin edelleenkin aina välillä vetää vajaatoiminnan puolelle... Selkein oire mulla on aina ollut aikaansaamattomuus ja tokkurainen väsymys. Pitäis varmaan tsekata arvot puolivuosittain, ku kerran vuodessa ei näköjään riitä...
Ap, onks sulla katsottu vain TSH-arvoa? Vaadi myös ainakin T4V --- ja nuo halvat kokeet voi kyllä tarkistaa monesti, jos oireita on. Ikävä puoli jutussa vain on, että aina vajaatoiminta ei näy verikokeessa...ja moni lääkäri ei määrää lääkitystä "pelkillä" oireilla, vaikka nehän ne oikeasti kertoo sairaudesta!
[/quote]
samalaista tolkuraisuutta mulla on, aivan kuin olisi jatkuva poissaolokohtaus päällä. ap
Arvot korkeat. Muistaakseni TSH oli liki 9. Väsymys oli valatava. Nyt arvot ok mutta vasta-aineet yli 500 (maksimi 35), menossa endolle.
Mulla oli pitkään oireita, paino nousi ja olin väsynyt ja alakuloinen. Väsymys siis tasoa työpäivän jälkeen jaksoin vaan maata sohvalla koko illan. Niin kauan kuin TSH oli viitteessä, vaikkakin ihan ylärajoilla, kaikki oli kuulemma ok. Itse en osannut tätä kyseenalaistaa, joten tilanne jatkui vuosia. Oireitakaan en kunnolla tajunnut, kun olin niin tottunut niiihin jo. Kun TSH meni yli viitteen, katsottiin myös muut arvot. TSH taisi olla 4,5 ja T4V 14 kun sain lääkkeen.
Tytöllä oli syntyessä TSH lähes kolme sataa. 3päivän vanhana TSH 350, jolloin lääkitys aloitettiin.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 09:14"]Tytöllä oli syntyessä TSH lähes kolme sataa. 3päivän vanhana TSH 350, jolloin lääkitys aloitettiin.
[/quote]
Puuttuiko häneltä kilpirauhanen kokonaan?
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 00:49"]
Mulla on ollut tauti vuodesta 2009, jolloin oli kaikki klassiset vajaatoiminnan oireet. TSH oli pahimmillaan yli 10, T4V erittäin alakantissa, ja autoimmuunitulehdus rajuna päällä (se usein laukaisee vajaatoiminnan, näkyy verikokeessa ja lääkäri voi myös tunnustella sen kaulalta). Siitä asti ollut lääkitys, tosin edelleenkin aina välillä vetää vajaatoiminnan puolelle... Selkein oire mulla on aina ollut aikaansaamattomuus ja tokkurainen väsymys. Pitäis varmaan tsekata arvot puolivuosittain, ku kerran vuodessa ei näköjään riitä... Ap, onks sulla katsottu vain TSH-arvoa? Vaadi myös ainakin T4V --- ja nuo halvat kokeet voi kyllä tarkistaa monesti, jos oireita on. Ikävä puoli jutussa vain on, että aina vajaatoiminta ei näy verikokeessa...ja moni lääkäri ei määrää lääkitystä "pelkillä" oireilla, vaikka nehän ne oikeasti kertoo sairaudesta!
[/quote]
Näin sen ehdottomasti pitää ollakin. Nykypäivänä kaikkia vähän väsyttää ja harmittaa ja painokin nousee helposti. Kilpirauhaspotilaiden oireet ovat niin yleisiä ja suurpiirteisiä, että jos niiden perusteella kaikille määrättäisiin lääkitys, vaikka veriarvot ovat kondiksessa, niin lääkärit eivät muuta ehtisikään tehdä kuin kirjoittaa reseptejä. Aina kun kohtaan kilpirauhasvaivoja valittavan henkilön, jolla kuitenkin testit eivät tue tätä itsetehtyä diagnoosia kysyn, että kuinka monta tuntia vuorokaudessa nukut laadukasta unta, paljonko ulkoilet ja harrastat reipasta liikuntaa, miten syöt ja muistatko myös hoitaa stressiäsi mieleisillä vapaa-ajan harrastuksilla.
Todennäköisesti. Ikää nyt neljä vuotta, eikä vielä ole ultrattu. Toisaalta tieto on turha kun lääkkeitä syönyt koko ajan.
Syntymän jälkeen nukkui toosi paljon ja lämmöt alle 36. Pari päivää lääkityksen aloittamisen jälkeen alkoi olemaan pirteämpi ja lämmöt nousi. 
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 09:19"]Todennäköisesti. Ikää nyt neljä vuotta, eikä vielä ole ultrattu. Toisaalta tieto on turha kun lääkkeitä syönyt koko ajan.
Syntymän jälkeen nukkui toosi paljon ja lämmöt alle 36. Pari päivää lääkityksen aloittamisen jälkeen alkoi olemaan pirteämpi ja lämmöt nousi.
[/quote]
Hyvä että lääkitys auttaa ja lapsi voi hyvin!
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 09:19"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 00:49"]
Mulla on ollut tauti vuodesta 2009, jolloin oli kaikki klassiset vajaatoiminnan oireet. TSH oli pahimmillaan yli 10, T4V erittäin alakantissa, ja autoimmuunitulehdus rajuna päällä (se usein laukaisee vajaatoiminnan, näkyy verikokeessa ja lääkäri voi myös tunnustella sen kaulalta). Siitä asti ollut lääkitys, tosin edelleenkin aina välillä vetää vajaatoiminnan puolelle... Selkein oire mulla on aina ollut aikaansaamattomuus ja tokkurainen väsymys. Pitäis varmaan tsekata arvot puolivuosittain, ku kerran vuodessa ei näköjään riitä... Ap, onks sulla katsottu vain TSH-arvoa? Vaadi myös ainakin T4V --- ja nuo halvat kokeet voi kyllä tarkistaa monesti, jos oireita on. Ikävä puoli jutussa vain on, että aina vajaatoiminta ei näy verikokeessa...ja moni lääkäri ei määrää lääkitystä "pelkillä" oireilla, vaikka nehän ne oikeasti kertoo sairaudesta!
[/quote]
Näin sen ehdottomasti pitää ollakin. Nykypäivänä kaikkia vähän väsyttää ja harmittaa ja painokin nousee helposti. Kilpirauhaspotilaiden oireet ovat niin yleisiä ja suurpiirteisiä, että jos niiden perusteella kaikille määrättäisiin lääkitys, vaikka veriarvot ovat kondiksessa, niin lääkärit eivät muuta ehtisikään tehdä kuin kirjoittaa reseptejä. Aina kun kohtaan kilpirauhasvaivoja valittavan henkilön, jolla kuitenkin testit eivät tue tätä itsetehtyä diagnoosia kysyn, että kuinka monta tuntia vuorokaudessa nukut laadukasta unta, paljonko ulkoilet ja harrastat reipasta liikuntaa, miten syöt ja muistatko myös hoitaa stressiäsi mieleisillä vapaa-ajan harrastuksilla.
[/quote]
No onko ne veriarvot kondiksessa, jos esim. TSH on vuodesta toiseen tasoa 3,9, eli viitteessä, mutta aika lähellä ylärajaa, ja oireita vaikka kuinka paljon? Tekikö kun mun lääkärit todellakin oikein, kun eivät edes tarkistaneet muita arvoja viiteen vuoteen? Nyt tuntuu, että menetin monta vuotta elämästäni väsyneenä ja ihan sumussa. Ja joo, harrastamisen ja liikunnan ja terveellisen ravinnonkin suhteen oli tosiaan niinä vuosina vähän niin ja näin, koska jossain vaiheessa en vaan enää jaksanut edes yrittää. -10
Mulla oli se todennäköisesti 5 vuotta ennen kuin huomattiin. Kävin lääkärillä sinä aikana pari kertaa vaivojen takia, mutta mitään ei löytynyt. Sitten törmäsin netissä oirelistaan ja huomasin, että melkein kaikki oireet löytyy multa. Varasin heti ajan lääkäriltä ja sanoin suoraan, että epäilen sitä ja lääkäri harmitteli miksi hän ei sitä ollut tajunnut ja kävi papereita läpi, kun oli varma, että olen kilpparikokeissa ollut aiemmin, mutta en ollut. Sain heti labratulosten jälkeen lääkityksen, vaikka arvot eivät olleetkaan pahat. Lääkitys tehosi viikossa.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 09:22"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 09:19"]Todennäköisesti. Ikää nyt neljä vuotta, eikä vielä ole ultrattu. Toisaalta tieto on turha kun lääkkeitä syönyt koko ajan.
[/quote]
Hyvä että lääkitys auttaa ja lapsi voi hyvin!
[/quote]
Onneksi nämä seulotaan kaikista vastasyntyneistä. Meille sanottiin silloin että ensimmäiset kaksi vuotta on tärkeimmät kun kehitys on niin valtavaa. Monta peräkkäistä päivää ilman lääkettä voi aiheuttaa kehitysvammoja. Olihan haastava vauva-aika, kun lääke piti ottaa aamulla tyhjään mahaan ja olla puoli tuntia syömättä. 
Mulla on välillä ollut arvot normaalit välillä ei. Näin viisi vuotta. Vuosi toisensa jälkeen aina vaan tsekkaillaan, "aijaa, oli kunnossa, katsotaan puolen vuoden päästä taas", "aijaa, oli koholla, mutta välillä kun on ollut ok niin katsotaan puolen vuoden päästä". Mitä järkeä niitä on näin vaan seurailla? Huoh.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 00:25"]
Mulla on välillä ollut arvot normaalit välillä ei. Näin viisi vuotta. Vuosi toisensa jälkeen aina vaan tsekkaillaan, "aijaa, oli kunnossa, katsotaan puolen vuoden päästä taas", "aijaa, oli koholla, mutta välillä kun on ollut ok niin katsotaan puolen vuoden päästä". Mitä järkeä niitä on näin vaan seurailla? Huoh.
[/quote]
Ja siis itse kilpirauhasen vajaatoimintaa ei sinänsä ole todettu.
Kolmesti kävin verikokeissa kuukauden sisään ennen kuin lääkitys aloitettiin. Ekalla kerralla TSH oli 4.5 (labran yläraja 4), viikon päästä 7.2 ja tuosta kahden viikon päästä 6.9. Tv4 oli 17 ainakin ensimmäisellä kerralla, en muista mitä se oli kahdella jälkimmäisellä kerralla. Lääkäri halusi aluksi seurata arvoja ja lähinnä TSH:n kehittymistä, se takia ravasin verikokeissa noin usein.
Selkeitä kilpirauhasen vajaatoiminnan oireita minulla oli ollut joku parisen vuotta ennen diagnoosin saantia, mutta ne tuli kaikki yksitellen ja hiipimällä joten en jotenkin niitä osannut ajatella vajaatoiminnan oireina. (Jälkikäteen en ymmärrä että miksi, koska suvussa kuitenkin on tuota vajaatoimintaa useammalla sekä diabetesta parilla). Menin sitten lopulta lääkäriin siinä kohtaa kun aivan tajuton väsymys ja vetämättömyys iski, pahimmillaan jaksoin olla hereillä vain 9 h/päivä, senkin ihan sumussa ja päätä särkien.
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 00:20"]
ei määrätty mihinkään jatkotutkimuksiin kun verikoe oli viitearvoissa?
[/quote]
Tiedätkö ap tarkemmin nuo arvosi ihan numeroissa?
Mulla on ollut tauti vuodesta 2009, jolloin oli kaikki klassiset vajaatoiminnan oireet. TSH oli pahimmillaan yli 10, T4V erittäin alakantissa, ja autoimmuunitulehdus rajuna päällä (se usein laukaisee vajaatoiminnan, näkyy verikokeessa ja lääkäri voi myös tunnustella sen kaulalta). Siitä asti ollut lääkitys, tosin edelleenkin aina välillä vetää vajaatoiminnan puolelle... Selkein oire mulla on aina ollut aikaansaamattomuus ja tokkurainen väsymys. Pitäis varmaan tsekata arvot puolivuosittain, ku kerran vuodessa ei näköjään riitä...
Ap, onks sulla katsottu vain TSH-arvoa? Vaadi myös ainakin T4V --- ja nuo halvat kokeet voi kyllä tarkistaa monesti, jos oireita on. Ikävä puoli jutussa vain on, että aina vajaatoiminta ei näy verikokeessa...ja moni lääkäri ei määrää lääkitystä "pelkillä" oireilla, vaikka nehän ne oikeasti kertoo sairaudesta!
[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 00:35"][quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 00:20"]
ei määrätty mihinkään jatkotutkimuksiin kun verikoe oli viitearvoissa?
[/quote]
Tiedätkö ap tarkemmin nuo arvosi ihan numeroissa?
[/quote]
t4v taisi olla 14 ap