Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avioero epätodennäköisempi, jos puolisoilla sama koulutustaso

Vierailija
18.05.2015 |

Mitä mieltä olette tästä tutkimuksesta, onko suhde kestävämpi, jos korkeasti koulutetut pariutuu keskenään ja amislaiset keskenään jne.?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on korkeakoulututkinto ja mies on perusinsinööri. Koulutusero ei ole valtava, mutta mitä vanhemmaksi tulemme sitä enemmän koulutusero kuitenkin häiritsee, erityisesti keskustelun tasossa ja osittain myös harrastuksissa. Allekirjoitan tutkimuksen eli lika barn leka bäst.

Vierailija
2/11 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samanlainen koulutus on tärkeämpää kuin sama koulutustaso. 

Toisaalta mitä väliä, jollei ole rakkautta? Yhteinen kemia puuttuu? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haa, olen poikkeus! Tosin ehtiihän tässä vielä erota...

Vierailija
4/11 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yllätä. Tosin omien kokemuksieni mukaan kyseessä ei ole varsinaisesti koulutusero, vaan jonkinlainen akateemisesti ja kriittisesti ajattelevuus -taso. Oma mieheni esim. ei ole varsinaisesti yhtä korkeakoulutettu kuin itse olen (itsellä vaativa maisterin tutkinto, mies pääsi hädin tuskin läpi lukion ja suorittanut jonkinlaisen kokonaisuuden kandintasoisia yliopisto-opintoja). Hän on kuitenkin (valehtelematta) todella älykäs, kekseliäs, monipuolisesti lahjakas ja asioista kiinnostunut. Nykyään menestyvä yrittäjä, ei vaan sovi ollenkaan koulumaiseen opiskeluun tai edes normaaliin oravanpyörä-työympäristöön. Ei yksinkertaisesti motivoidu muuten kuin sisäsyntyisesti (välillä helvetin raivostuttavaa muuten, ettei välttämättä kannata luovan neron puolisoa kadehtia).

Joissain tilanteissa koulutusero tulee ilmi, mies ei esim. ole politiikasta tai filosofisista keskusteluista yhtä kiinnostunut kuin itse olen. Mutta ajattelee kuitenkin omilla aivoillaan, ruotii maailman kehityssuuntia ja uutisia ja ylipäätään muutenkin älyllinen henkilö. (Itse asiassa toisinaan toivoisin, että hän olisi vähän käytännöllisempi, hah, sillä minä teen meillä kaikki ns. miesten työt.) Toisaalta korkeakoulutetuissakin on niitä, joita lähinnä kiinnostaa ryyppääminen ja se, kellä on isoin auto.

Mutta pääsääntöisesti toki koulutustaso korreloi tietynlaisen ajatusmaailman kanssa, ja samanhenkiset ihmiset tulevat varmasti paremmin yleensä ottaen paremmin toimeen siinä suhteessa. Poikkeuksiakin toki on!

Vierailija
5/11 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole yllättynyt. Kuten en siitäkään, että naiset menevät naimisiin useammin huonommin koulutetun miehen kanssa, miehet sen sijaan naivat yhtä hyvin tai huonosti koulutettuja.

jos haluat pyydystää hyvätuloisen miehen, kouluttaudu. Todennäköisesti liitto kestää paremmin kuin huonommin koulutetun kanssa. Johtunee varmasti myls diitä, ettei miehinen itsetunto kestä kovin hyvin elää naisen kanssa, joka on koulutetumpi ja kenties paremmin tienaava. 

Seurustelin opistotasoisen miehen kanssa aikanaan ja miehelle oli kova pala se, että olen akateeminen ja tienasin jo siigen aikaan tuplaten. Tosin minua alkoi itsekin häiritä miehen ohut sivistys. 

Vierailija
6/11 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin itsekin tän jutun Hesarin sivuilta, mut osa varmaan kaipailee linkkiä:

http://www.hs.fi/m/elama/a1431914503869

Vierailija
7/11 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan järkevältä.

Vierailija
8/11 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yllätä. Eihän kukaan koulutustason takia eroa, mutta mitä enemmän stressitekijöitä, sen todennäköisempää on että liitto hajoaa. Eriarvoisuuden, alemmuuden ja kateuden tunteet voivat nousta pintaan ainakin niillä jotka ehkä olisivat halunneet korkeamman koulutuksen, mutta eivät ole saaneet opiskeltua.

Jos alemmin koulutettu puoliso on opiskellut ammatin josta aidosti nauttii ja jota ei vaihtaisi pois, en usko että ongelmaa syntyy ainakaan hänen puoleltaan. Ylemmin koulutettu voi toki olla niin pikkusieluinen että alkaa ajan myötä häpeämään puolisonsa koulutusta.

Vierailija
9/11 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan saman tutkimustuloksen jo vuosien takaa. Ja naurettin jo silloin, että ilmankos ollaan niin hyvä pari. Ollaan molemmat tradenomeja, käytiin jopa samaa koulua. 15 v parisuhdetta pian takana. 

Vierailija
10/11 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan saman tutkimustuloksen jo vuosien takaa. Ja naurettin jo silloin, että ilmankos ollaan niin hyvä pari. Ollaan molemmat tradenomeja, käytiin jopa samaa koulua. 15 v parisuhdetta pian takana. 

Vierailija
11/11 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yllätä. Koulutettuna naisena en voisi elää ihmisen kanssa jolla olisi aivan eri kokemusmaailma. Kaikkea pitäisi selittää ja suurinta osaa asioista ei voisi. Kyllä niin iso osa omaa itseä kuin mitä lukeneisuuteen kuuluu, pitää voida jakaa kumppanin kanssa. Myös se älyllinen uteliaisuus ja analyyttinen ajattelutapa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yhdeksän