Saiko kukaan äidinkielestä L?
Kommentit (44)
Ei poika saanut kun exemian äikästä, todella hyvä kun luki vaan akuankkoja. Sitten tulikin laudaturit pitkästä matematiikasta, fysiikasta ja kemiasta. Enkusta L ja biologiasta exemia.
Minä sain! Joskus viime vuosituhannella.
Yksi. Piste. Ällästä. Tänä. Vuonna. Vituttaako edes?
Sain L! 10 keskiarvo äikästä ja olen aina ollut lahjakas kirjoittaja/ puran asiani aina puhumisen sijaan paperille tarinana ns. Kolmannesta perspektiivistä :D älkää tuomitko, olen ehkä hieman friikki...
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 20:15"]Sain L! 10 keskiarvo äikästä ja olen aina ollut lahjakas kirjoittaja/ puran asiani aina puhumisen sijaan paperille tarinana ns. Kolmannesta perspektiivistä :D älkää tuomitko, olen ehkä hieman friikki...
[/quote]
Ja tänään siis sain :)
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 20:15"]
Sain L! 10 keskiarvo äikästä ja olen aina ollut lahjakas kirjoittaja/ puran asiani aina puhumisen sijaan paperille tarinana ns. Kolmannesta perspektiivistä :D älkää tuomitko, olen ehkä hieman friikki...
[/quote]
Tarkoitatko kolmatta persoonaa?
Kukaan ei ole koskaan saanu äikässä ällää
Oma lapseni sai pari vuotta sitten. Ratkaisevaa oli se, että hän sai aineistokokeesta täydet pisteet. Niinpä pisteet olivat selvästi yli L:n rajan, vaikka esseestä tuli vain 50 pistettä.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 20:16"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 20:15"]
[/quote]
Tarkoitatko kolmatta persoonaa?
[/quote]
Haha, joo :D Mun aivot eivät ihan täysin pelaa vielä... Rankka päivä takana :D
Tämä muutos ei tietenkään ole syy-yhteydessä äidinkielen kokeessa havaittuun kehitykseen, vaikka tulosten heikkeneminen onkin vaikuttanut arvosteluasteikkoon.
Mikä sitten selittää äidinkielen taitojen heikentymisen? Onko koe muuttunut vaikeammaksi tai arvostelu ankarammaksi? Vai tuleeko syitä etsiä koulusta, kokelaiden asennoitumisesta tai vaikkapa mediaympäristön nopeasta muuttumisesta 1990-luvulla? Yhtä selittävää tekijää ei ole voitu osoittaa, mutta kokonaiskuva vaikuttaa silti melko selvältä.
Mä sain mutta siitä on 20 vuotta aikaa enkä ole sen koomin asunut Suomessa. Saisinkohan enää edes ceetä?
Minusta taas äikkä on yksi helpoimmista aineista saada L. :D Ja sieltähän se tosiaan mullekin peräti heittämällä tuli, vaikka mistään tehtävästä en saanut täysiä. Lukenut en ollenkaan.
Minä kirjoitin syksyllä äidinkielestä L:n :3
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 19:28"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 19:23"]
Sain! Tosin vuosi oli -87.
[/quote]
Mitä meinaat? Minä väitän, että sinun aineesi on tuolloin arvosteltu ankarammin kuin mitä nykyään arvostellaan. Eli ei sinun älläsi mitenkään vähemmän arvokas ole.
[/quote]
Arvostelua muutettiin 90-luvulla. Vanhassa systeemissä ei ollut E:tä ollenkaan, vaan kaikki nykyiset E:t olisi vanhan arvostelun mukaan L:iä. Mullakin on L 80-luvun yo-paperissa, se olisi nykyään varmaankin E koska en muista että olisin ihan niin vahvaa L:ää saanut että se olisi uudellakin systeemillä L.
Minä sain tänä keväänä L:n äidinkielestä. Äidinkieli on aina sujunut ihan hyvin, 8:a, 9:ä ja kymppiäkin tullut kursseista. En lukenut kauheasti, vaan lähinnä kertailin esimerkiksi tekstilajeja muutamia päiviä ennen kirjoituksia, sekä lueskelin vanhoja yo-vastauksia/esseitä. En ole mikään älykkö joten ei se mikään mahdottomuus ollut saada se L.
Sain vuonna 1979