Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huono päivä opettajille - 16 v. kirjoitti 10L KOTIOPETUKSESSA

Vierailija
18.05.2015 |

Eikö isopalkkaisen opettajan ohjauksessa pitäs tulla vähintään 20L ylioppilaita?

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajaa voi verrata valmentajaa, varsinkin lukiossa. Urheilija eli opiskelija kuitenkin tekee sen suorituksen itse. Jos ei olisi näitä valmentajia, aika monelta jäisi lakki saamatta.

Aika mieletöntä tuollaiset opiskelijat! Toivottavasti päätyy alalle, jossa hyödyntää älykkyytensä!

Vierailija
22/48 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 17:39"]

Eikö isopalkkaisen opettajan ohjauksessa pitäs tulla vähintään 20L ylioppilaita?

[/quote]

Missä se iso palkka on???????????????

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikahan on nero!

Vierailija
24/48 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 18:25"]

[/quote]

[/quote]

Niihin tunteihin nähden joista palkka maksetaan, niin onhan se hiton hyvä. Mun työpaikalla on hoidossa opettajan lapsi. Haetaan joka päivä hoidosta klo 13-15, yleensä kahteen mennessä, tuodaan aamupalalle. Kyllä minäkin tekisin ihan mielelläni 3500e palkalla 6 tunnin päivää ja lomailisin 15 viikkoa vuodessa. Ja tässä kohtaa on turha nillittää että osa työstä tehdään iltaisin kotona. Iso osa opeista ei tee.

Vierailija
25/48 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 18:34"]

Kyllä minäkin tekisin ihan mielelläni 3500e palkalla 6 tunnin päivää ja lomailisin 15 viikkoa vuodessa. Ja tässä kohtaa on turha nillittää että osa työstä tehdään iltaisin kotona. Iso osa opeista ei tee.

[/quote]

No mikset tee? Mitä täällä vingut, mene opiskelemaan ja valmistu niihin kadehtimiisi helppoihin ja hyväpalkkaisiin töihin. Ottaa pattiin tuommoiset kitisijät, jotka täällä vaan "kyllä minäkin kyllä minäkin", mutteivät sitten tee mitään asian eteen.

Vierailija
26/48 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 18:48"]

Kyllä minäkin tekisin ihan mielelläni 3500e palkalla 6 tunnin päivää ja lomailisin 15 viikkoa vuodessa. Ja tässä kohtaa on turha nillittää että osa työstä tehdään iltaisin kotona. Iso osa opeista ei tee.

[/quote]

No mikset tee? Mitä täällä vingut, mene opiskelemaan ja valmistu niihin kadehtimiisi helppoihin ja hyväpalkkaisiin töihin. Ottaa pattiin tuommoiset kitisijät, jotka täällä vaan "kyllä minäkin kyllä minäkin", mutteivät sitten tee mitään asian eteen.

[/quote]

En minä vingu, olen omaan ammattiini enemmän kuin tyytyväinen. Mutta ihan turha nillittää etteikö open palkka olis iso.

Vierailija
27/48 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 18:53"]

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 18:48"]

[/quote]

[/quote]

En minä vingu, olen omaan ammattiini enemmän kuin tyytyväinen. Mutta ihan turha nillittää etteikö open palkka olis iso.

[/quote]

Ja tarkkaan tiedät että suuriN osa opettajista menee siitä mistä aita on matalin? No, voin kertoa, että olet väärässä: olen naimisissa lukion äikänopen kanssa, ja ei sillä kyllä todellakaan ole vapaata - edes niillä kadehdituilla "pitkillä" lomilla. Ottaa pattiin, kun viikoloput ja pikkulomatkin stana aina jumissa niiden esseepinojen kanssaja, ja kesät kouluttautuu ja opiskelee. ;( Eikä ole ainoa, samaa tuntuu tekevän valtosa kollegoistaankin.

Vierailija
28/48 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 17:43"]

Opettajan ohjauksessa on samaan aikaan ainakin parikymmentä samanikäistä oppilasta, mutta kotiopetuksessa vain yksi. On päivänselvää, että yksilöllinen ja oppilaan tarpeisiin, taitoihin ja oppimistapoihin räätälöity opetus on tehokkaampaa kuin opetus, jonka pitäisi toimia parillekymmenelle erilaiselle oppijalle yhtäaikaa. 

[/quote]

Harvoinpa siellä kotikoulussakaan on yhtä opettajaa yhtä oppilasta kohden.

Kotikoulua pitävillä vanhemmilla on yleensä useampia lapsia, kouluikäisiä ja alle kouluikäisiä. Opettamisen lisäksi he pyyhkivät peput, vaihtavat vaipat, laittavat ruoat... Ei siinä ihan hirveästi luultavasti siihen opettamiseen ehdi paneutua. Tai jos pieniä lapsia ei ole, vanhemmat kotioppijat lukevat ja opiskelevat itsekseen kun vanhemmat käyvät töissä. Yksilöllisesti ja oppilaan tahtiin siinä tietenkin voi edetä, mutta kyse on luultavammin siitä että oppilas etenee kuin että joku opettaisi varsinaisesti. Sama voisi toimia 20 oppilaalle, jos ne 20 saisivat tehdä hommia omaan tahtiinsa ilman tarkkoja sääntöjä, milloin pitää tehdä mitäkin.

Vierailija
29/48 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis missä nyt on sanottu, että tämä poika suoritti lukion täysin etänä? Aikuislinjalla on verrattain paljon lähiopetusta. Etäopetustakin on, mutta ei suinkaan pelkästään. Jossakin haastattelussa K.K. sanoikin, että hän suoritti kursseja myös päivälukiossa.

Vierailija
30/48 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 18:25"]

[/quote]

[/quote]

Niihin tunteihin nähden joista palkka maksetaan, niin onhan se hiton hyvä. Mun työpaikalla on hoidossa opettajan lapsi. Haetaan joka päivä hoidosta klo 13-15, yleensä kahteen mennessä, tuodaan aamupalalle. Kyllä minäkin tekisin ihan mielelläni 3500e palkalla 6 tunnin päivää ja lomailisin 15 viikkoa vuodessa. Ja tässä kohtaa on turha nillittää että osa työstä tehdään iltaisin kotona. Iso osa opeista ei tee.

[/quote]

Miten niin iso osa opettajista ei tee iltaisin töitä kotona? Jossain ne työt on tehtävä! Valmisteltava ja suunniteltava oppitunnit, suunniteltava ja arvioitava kokeet, vastailtava Wilma-viesteihin...

Vierailija
31/48 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 18:06"]

Ei minulta opettajana ole pois se, että joku on huippulahjakkuus. Normitenavalta tuo ei onnistu, ja siksi on hyvä, että meillä on ilmainen ja laadukas koululaitos kaikille tarjolla. Toivottavasti tuo nuori saa hyvää ja turvallista kasvatusta edelleen, jotta saa kasvaa täysipainoiseen aikuisuuteen, ja hyödyntää lahjojaan.

[/quote]

Tämän kirjoitin mielestäni ihan positiivisena viestinä, enkä ymmärrä, miksi sitä on alapeukutettu hurjasti. Kerrottakoon, mikä ärsyttää? Oikeasti olen sitä mieltä, että tuo poika on poikkeuksellisen lahjakas, ja että moni muu kuitenkin hyötyy koulusta. Ja toivon pojalle kaikkea hyvää, ja myös huolenpitoa, koska vaikka hän on älyllisesti etevä, on hän varmastikin tunne-elämältään vielä kehittymässä, kuten kaikki tuon ikäiset.

Vierailija
32/48 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yleisarvosana laudaturin ylioppilas ja opiskelin yliopistossa kahdeksan vuotta. Suoritin filosofian kandidaatin tutkinnon ja sain filosofian maisterin arvon. Mainittakoon, että en ottanut tutkintoani minimivaatimuksin vaan luin ylimääräisiä arvosanoja ja hankin myös rehtorin pätevyyden. Opiskelin valtion takaamalla opintolainalla, jonka olen kokonaan maksanut takaisin. Opintorahaa - jota ei makseta takaisin - en saanut ollenkaan. 

Annoit väärän summan opettajan palkaksi: eri koulutusasteilla toimivat opettajat saavat myös erilaista palkkaa. Palkka perustuu lisäksi koulutukseen. Itse ansaitsen enemmän kuin luulit - 30 työvuoden jälkeen.

Olen suorittanut ylemmän akateemisen loppututkinnon, jota pidetään yliopistossa perustutkintona. Yhä useammat suorittavat jatkotutkintoja, lisensiaatin ja tohtorin tutkintoja. Me opettajat - nykyisin ylemmän akateemisen lopputukinnon suorittaneet - olemme aivan tavallisia ihmisiä. Olemme kyllä asiantuntijoita; ja minullakin on tutkijankoulutus, koska olemme tehneet tieteellisiä tutkimuksia opintoihimme. Olen lisäksi opettaja, koska olen suorittanut erilliset opinnot ja harjoittelut tätä ammattia varten.

Nautin opiskelemisesta yliopistossa, eikä mikään voisi olla kiinnostavampaa. Kaikki opiskeluvuoteni olin töissä. Opiskelija-asuntoja ei riittänyt kaikille. 

Rakastan työtäni ja olen aina saanut olla töissä. En ole ollut vuorotteluvapaalla tai hoitamassa lapsiani kotona. En ole valinnut ammattiani palkan takia enkä kadehdi niitä, jotka oikeasti ansaitsevat hyvin paljon. 

Tekee mieleni kysyä, jaksaisitko kulkea saman tien, jonka minä kuljin?

Lapseni vakavien sairauksien myötä olen tavannut tämän maan huippukirurgeja ja -lääkäreitä, tavallisia sydämellisiä ihmisiä. He ovat huippuosaajia - muuten minulla ei olisi lastani. He saattavat myös ansaita hyvin paljon enemmän kuin minä! Näissä kuvioissa kukaan ei ole katsonut kelloon, milloin työaika päättyy. Minäkään en katso kelloon, kun autan niitä nuoria, jotka apua tarvitsevat.

Olen kiitollinen siitä, mitä minulla on. Olen tehnyt käsittämättömän suuren määrän työtä ja kieltäytynyt sen takia vapaaehtoisesti paljosta. Tiedän myös osaavani monenlaista, ja se tekee elämästä elämisen arvoista. Pelkästään iso palkka ei tekisi minusta onnellista.

Vierailija
33/48 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalle sanoo että "sosiaalista elämää normaalisti" . Koneellako?? Sopisi kuvioon, että sosiaaliset suhteet hoidetaan netin välityksellä.

Vierailija
34/48 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 17:55"]

En ymmärrä miten tuo onnistunut. Onhan noita fiksuja vaikka kuinka, joilta se lahjojen ja ja motivaation osalta onnistuu varmasti mut käsittääkseni Suomessa suhtaudutaan aika nihkeästi tuollaiseen "tohtoriksi parikymppisenä" opiskeluun. Pitäisi siis kiltisti edetä muiden tahdissa vaikka rahkeet riittäisi mihin vaan.

Siis oikeasti, jeppe on ysiluokkalaisen iässä ja opiskellut lukion kurssit jotka vaaditaan 10 aineen kirjoittamiseen. Varmaan yli sata lukiokurssia, 16-vuotiaaksi mennessä??? Ja vielä kirjoittanut ilmeisesti ainakin kahdessa osassa, 16-vuotias??

Teoriassahan tuo voisi olla vaikka erikoislääkäri 25-vuotiaaksi mennessä, ellei jo aiemmin. Hieno suoritus tähänkin mennessä, en vaan ymmärrä miten on voinut tuon kaiken saada jo tehtyä.

[/quote] lähtenyt ikäistään aiemmin kouluun eli 6 v ja hypännyt yhden luokan pian läpi ja lukio kolmevuotinen.

Vierailija
35/48 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 17:56"]

Mun mielestäni lukion ongelma oli se, että täytyi olla fyysisesti läsnä aina, vaikka itsenäisesti saa tehokkaammin opiskeltua (kun kyse on yleensä vain pänttäämisestä), jolloin länsäolo on aika turhaa. Ja sitten oikea opiskelu jää vapaa-ajalle.

[/quote]

Meillä oli tuon suhtee ihana historian ja filosofian opettaja. Hän vastusti kaikkea byrokratiaa ja paperien pyörittelyä ja sanoi että jos joku haluaa tenttiä kurssin niin tulee hänelle sanomaan eikä täyttele mitään anomuksia. Samoin jos olit syystä tai toisesta poissa tunnilta niin ei tarvinut vanhemmilta (alaikäisenä) mitään allekirjoitettuja lappuja vaan riitti että kerroit syyn. "Kyllä pitää voida sanaan luottaa". Tuollainen opettaja kun oli niin ei kyllä tehnyt mieli lintsata hänen tunneiltaa ja sanoa olleensa hammaslääkärissä (kuten muiden opettajien tunneilla tehtiin ja väärenneltiin sitten niitä nimiä. Tämän opettajan tunneilla käytiin aina ellei ollut oikeaa syytä olla pois ja tenttijät tekivät työnsä ahkerasti. Tuntui kivalta saada luottamusta, eikä sitä haluttu pettää. Tämä opettaja oli muutenkin hyvin intohimoinen aineitaan kohtaan ja sai jopa historian vaikuttamaan mielenkiintoiselta :)

Tähän suuntaan lukion opettajat! T:2014 ylioppilas

Vierailija
36/48 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 16:19"]

[quote author="Vierailija" time="19.05.2015 klo 15:55"]

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 19:54"]

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 19:52"]

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 17:55"]

En ymmärrä miten tuo onnistunut. Onhan noita fiksuja vaikka kuinka, joilta se lahjojen ja ja motivaation osalta onnistuu varmasti mut käsittääkseni Suomessa suhtaudutaan aika nihkeästi tuollaiseen "tohtoriksi parikymppisenä" opiskeluun. Pitäisi siis kiltisti edetä muiden tahdissa vaikka rahkeet riittäisi mihin vaan.

Siis oikeasti, jeppe on ysiluokkalaisen iässä ja opiskellut lukion kurssit jotka vaaditaan 10 aineen kirjoittamiseen. Varmaan yli sata lukiokurssia, 16-vuotiaaksi mennessä??? Ja vielä kirjoittanut ilmeisesti ainakin kahdessa osassa, 16-vuotias??

Teoriassahan tuo voisi olla vaikka erikoislääkäri 25-vuotiaaksi mennessä, ellei jo aiemmin. Hieno suoritus tähänkin mennessä, en vaan ymmärrä miten on voinut tuon kaiken saada jo tehtyä.

[/quote]

Asberger?

[/quote]

Uskokaa nyt jo: kyse on Koivuniemen uskonlahkosta, joka pitää lapsilleen kotikoulua, jotteivat nämä altistuisi liikaa ulkomaailman vaikutteille. Käy niin sääliksi tuota poikaa.

[/quote] Ajattelin, että on koulukiusattu ja siksi kotikoulussa. Yleensä neroja kiusataan, kun ovat "erikoisia".

[/quote]

Käy sääliksi sua, kun et osaa iloita toisen menestyksestä ja olet terapioimassa. 

[/quote]Mitä ihmettä? Miten voit väittää etten ole iloinen toisen menestyksestä? Onpa hyvä että et ole psykologi.

Vierailija
37/48 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän pikemminkin poika ollut lahjakas ja kirjoitti 10 L + 1 E kotiopetustaustasta huolimatta kuin sen vuoksi.  

Vierailija
38/48 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Miksi sinusta ei tullut 10L ylioppilas? Kannattaa varmaan oma lapsi laittaa kotio-opetukseen, että erinomainen tulos on taattu. Älä sitten opettajille itke, jos homma ei suju. Ymmärtänet, että 20L ylioppilaita tulisi jos oppilasaines oli tasokkaampaa.

Vierailija
39/48 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea hyvää pojalle. Toivon, että pääsee uskonlahkosta eroon ja kasvaa omilla aivoillaan ajattelevaksi terveeksi aikuiseksi.

Vierailija
40/48 |
19.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö miksiköhän ylläpitäjät poistaa kaikki viestit, joissa on maininta Koivuniemen lahkosta? Taitaa olla vähän turhan kuuma peruna edelleen koko pulju, kun pitää sananvapauttaa alkaa rikkomaan. Omassa viestissäni ei ollut kuin huoli nuoren kaverin pärjäämisestä yliopistomaailmassa lahkotaustan jälkeen eikä minkään sortin mustamaalaamista tai provosointia.