Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Facebook työnsaannin esteenä

Vierailija
18.05.2015 |

Sain jälkikäteen kuulla ko. firmassa työskentelevältä tutulta ja kiertotietä rekrytoijalta, että olematon nettipreesenssini oli yksi osasyy palkkaamatta jättämiseeen.

Miten tähän pitäisi suhtautua? Onko hyväksyttävä nykypäivä?

t. 'isänikin on LinkenIndinissä'

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina kun en löydä jostain hakemastani ihmisestä mitään tietoa netistä tulee kuva vähän fiksummasta tapauksesta joka on tarkka yksityisyydestään. Mitä enemmän some-profiileja löytyy, sitä välinpitämättömämmän kuvan ihminen itsestään antaa. 

Vierailija
22/51 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 17:07"]

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 17:04"]

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 16:58"]

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 16:50"]

Enpä itse ainakaan laittaisi mitään tietoja itsestäni nettiin. Lähinnä tollaisessa tapauksessa kyseenalaistaisin rekrytoijan pätevyyden.

[/quote]

Kyseenalaistan joo, mutta työttömänä lähinnä sama kuin huutaisi pilville.

Tutkittuna tietona on, että melkein 50 % rekrytoijista katsastaa facebook-profiilin ja hylkäävät kaikki, jolta ko. profiilia ei löydy.

[/quote]

Huono juttu vaan jos saman nimisiä on muitakin ja heillä on jotain ryyppykuvia oletuksena niin työnantaja voi heti skipata sinut ja siirtyä seuraavaan vaikka itse olisitkin kaikin puolin edustava profiilissasi. Ja jos poistat profiilisi niin sinua ei kutsuta ollenkaan koska oletetaan että olet varmasti yksi niistä juopoista...

[/quote]

Kannattaa laittaa ainakin rekrytointiprosessin ajaksi fb:hen sama valokuva kuin työhakemukseen.

[/quote]

Harvemmin ainakaan asiantuntijatöihin hakevat laittavat mitään valokuvia hakemuksiin... Joku Makuunin kassa voi olla eri asia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 17:23"]

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 17:20"]

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 17:11"]

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 17:06"]

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 16:59"]

Mitä hittoa? Siis ymmärrän, jos somesta löytyisi sinusta jotain epäilyttävää, rasistisia tms kirjoitteluja ja kommentointeja tai jotain mauttomia valokuvia. Mutta jos ihmisellä on somessa asiallinen tyylikäs profiili, niin on kyllä erikoista jos se on jollekin rekrytoinnin este. Enemmän alkaisi epäilyttää, jos olisin rekrytoimassa ihmistä, josta ei löydy netistä yhtään mitään.

[/quote]

Somesta ei löydy nimelläni mitään.

Tuo oli se este.

[/quote]

Ahaa, sori ymmärsin väärin. No sitten tavallaan ymmärrän. Siis siinä mielessä, että jos olisi kaksi yhtä pätevää hakijaa ja toisella olisi asiallinen profiili somessa ja toisesta ei löytyisi yhtään mitään, minäkin saattaisin palkata sen somehenkilön. Kyllä se vaan työnhaussa antaa hyvän vaikutuksen, kun avaa itseään vähän enemmän kuin pelkän työhakemuksen verran. Vaikka tuskin se profiilin puuttuminen nyt yksinään mikään hylkäysperuste ollut?

[/quote]

Miksi?

Onko tämä jostain korkeammalta taholta käskytetty?

Onko sosiaalisuus nykyään lähes kaikkiin positioihin palkattaessa suurikin peruste?

[/quote]

Ei todellakaan ole käskytetty eikä ohjeistettu, mutta rekrytoijatkin ovat normaalin uteliaita ihmisiä ja tottakai etsivät hakijoista kaiken tiedon mitä löytyy. Ja ilahtuvat, jos löytävät jotain positiivista. Jos puhutaan positioista, joihin ei tarvita sosiaalista ihmistä, niin niistä en tiedä. Aika monessa positiossa sosiaalisuudesta on kuitenkin hyötyä.

[/quote]

Kai voi olla sosiaalinen, vaikka ei nettiin päivittäisi koko elämäänsä?

[/quote]

Ei voi.

Ainakin 50% pitää päivittää.

Vierailija
24/51 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä hittoa? Siis ymmärrän, jos somesta löytyisi sinusta jotain epäilyttävää, rasistisia tms kirjoitteluja ja kommentointeja tai jotain mauttomia valokuvia. Mutta jos ihmisellä on somessa asiallinen tyylikäs profiili, niin on kyllä erikoista jos se on jollekin rekrytoinnin este. Enemmän alkaisi epäilyttää, jos olisin rekrytoimassa ihmistä, josta ei löydy netistä yhtään mitään.

[/quote]

Tuo oli se este.

[/quote]

Ahaa, sori ymmärsin väärin. No sitten tavallaan ymmärrän. Siis siinä mielessä, että jos olisi kaksi yhtä pätevää hakijaa ja toisella olisi asiallinen profiili somessa ja toisesta ei löytyisi yhtään mitään, minäkin saattaisin palkata sen somehenkilön. Kyllä se vaan työnhaussa antaa hyvän vaikutuksen, kun avaa itseään vähän enemmän kuin pelkän työhakemuksen verran. Vaikka tuskin se profiilin puuttuminen nyt yksinään mikään hylkäysperuste ollut?

[/quote]

Rekryprosessissa ei edes saa kytätä fb- tai muita profiileja jos työnhakija ei ole niihin itse linkannut tai muuten antanut lupaa.

Vierailija
25/51 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mulla olisi firma ja hakisin työntekijää, totta kai googlettaisin hakijat ja katsoisin fb-profiilin.

Vierailija
26/51 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmettä sosiaalisella medialta on tekemistä sosiaalisuuden kanssa? Itse olen FB:saa, mutta tulee heti mieleen montakin ihmistä, jotka eivät ole. Saattaa olla sattuma, mutta heistä lähes jokainen on hyvin sosiaalinen ja ekstrovertti oikeassa elämässä.

Vierailija
27/51 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 17:26"]

Jos mulla olisi firma ja hakisin työntekijää, totta kai googlettaisin hakijat ja katsoisin fb-profiilin.

[/quote]

Kaikki 150 hakijaa? 750 hakijaa?

Vierailija
28/51 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 17:26"]

[/quote]

Ja jos mitään ei löytyisi?

Vierailija
29/51 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut jos se fb profiili olisi tosi säälittävä? Ei yhtään ystävää eikä mitään. Eikö silloin ole parempi olla kokonaan siellä olematta kuin julkistaa kaikille se yksinäisyys ...

Työtä sitä pitäisi silti sen yksinäisenkin saada tehdä eikö vain?

[/quote]

Juu, kannattaa tehdä fiksu profiili. Moni ei jaa kaverimääräänsä edes kavereiden kesken, joillain näkyy vain yhteiset kaverit. Eli jos poistat sen tiedon julkisesta profiilista, kukaan ei tiedä sun olevan yksinäinen. :-)

Vierailija
30/51 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 17:27"]

Mitä ihmettä sosiaalisella medialta on tekemistä sosiaalisuuden kanssa? Itse olen FB:saa, mutta tulee heti mieleen montakin ihmistä, jotka eivät ole. Saattaa olla sattuma, mutta heistä lähes jokainen on hyvin sosiaalinen ja ekstrovertti oikeassa elämässä.

[/quote]

Sepä se, mutta vieras ihminen ei tiedä sitä. Työhakemuksessahan onkin olennaista antaa itsestään oikeanlainen kuva, ei se ainakaan auta asiaa, jos jättää hakemuksen tyhjäksi. :-)

Vierailija
31/51 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 17:28"]

Mut jos se fb profiili olisi tosi säälittävä? Ei yhtään ystävää eikä mitään. Eikö silloin ole parempi olla kokonaan siellä olematta kuin julkistaa kaikille se yksinäisyys ...

Työtä sitä pitäisi silti sen yksinäisenkin saada tehdä eikö vain?

[/quote]

Juu, kannattaa tehdä fiksu profiili. Moni ei jaa kaverimääräänsä edes kavereiden kesken, joillain näkyy vain yhteiset kaverit. Eli jos poistat sen tiedon julkisesta profiilista, kukaan ei tiedä sun olevan yksinäinen. :-)

[/quote]

heh, tuota en tiennytkään

Vierailija
32/51 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 17:24"]

Enpä itse ainakaan laittaisi mitään tietoja itsestäni nettiin. Lähinnä tollaisessa tapauksessa kyseenalaistaisin rekrytoijan pätevyyden.

[/quote]

Tutkittuna tietona on, että melkein 50 % rekrytoijista katsastaa facebook-profiilin ja hylkäävät kaikki, jolta ko. profiilia ei löydy.

[/quote]

Huono juttu vaan jos saman nimisiä on muitakin ja heillä on jotain ryyppykuvia oletuksena niin työnantaja voi heti skipata sinut ja siirtyä seuraavaan vaikka itse olisitkin kaikin puolin edustava profiilissasi. Ja jos poistat profiilisi niin sinua ei kutsuta ollenkaan koska oletetaan että olet varmasti yksi niistä juopoista...

[/quote]

Kannattaa laittaa ainakin rekrytointiprosessin ajaksi fb:hen sama valokuva kuin työhakemukseen.

[/quote]

Harvemmin ainakaan asiantuntijatöihin hakevat laittavat mitään valokuvia hakemuksiin... Joku Makuunin kassa voi olla eri asia.

[/quote]

No minä ainakaan en edes vilkaisisi työhakemusta, jossa ei ole mitään persoonallista, ei edes valokuvaa. Ja siis olen esimiehenä IT-alalla.

Vierailija
33/51 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, mä en päässyt töihin koska olin liian aktiivinen somessa.
No, enpä siihen firmaan olisikaan halunnut... Sain muualta töitä...

Vierailija
34/51 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole itselläkään mitään nimellä löydettävää profiilia netissä. Käytän kyllä erilaisia pikaviestipalveluita ja linkkaan portfolion työhakemukseen. Joskus myös Vimeo-tunnarin, jos pitänyt jotain videoita esitellä. Naurettava ajatus,  että rekrytoija itse alkaisi harrastamaan jotain salapoliisityötä. Naamakirjallahan ei ole edes mitään tekemistä sen kanssa millainen työntekijä on.  

Vierailija
35/51 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 17:34"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

No minä ainakaan en edes vilkaisisi työhakemusta, jossa ei ole mitään persoonallista, ei edes valokuvaa. Ja siis olen esimiehenä IT-alalla.

[/quote]

Todistaa lähinnä siitä, että IT-alalla kenestä tahansa voi tulla esimies. Kuvitteletko tuolla taktiikalla saavasi rekryttyä parhaat ja osaavimmat? Saat pissikset ja ekstrovertit, mutta oikeasti osaavat jäävät rannalle. Jotkut meistä pätee osaamisellaan eikä naamakuvallaan. :)

Vierailija
36/51 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Kumma, että alapeukkuja tällä kommentilla. Luulisi kaikkien tietävän, että asiantuntijatyössä kasvokuva CV:ssä on nykyisin aivan must.

Vierailija
37/51 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 17:25"]

[/quote]

Tuo oli se este.

[/quote]

[/quote]

Rekryprosessissa ei edes saa kytätä fb- tai muita profiileja jos työnhakija ei ole niihin itse linkannut tai muuten antanut lupaa.

[/quote]

No mistäs tuollaisen keksit? Julkinen profiili on julkinen profiili ja sitä saa kyllä "kytätä" ihan kuka haluaa. Itse kyllä pitäisin tuota someprofiilien linkkausta työhakemukseen loistavana ideana. Siitä tulee heti vaikutelma, että minulla ei ole mitään salattavaa, olen avoin ja sosiaalinen ihminen.

Vierailija
38/51 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja ei saisi kyylätä mitään fb profiileja eikä varsinakaan saisi antaa niiden vaikuttaa mitään. Niitä saa lain mukaan kytätä vain työnhakijan luvalla.

Eli jos työnantaja noita kyttää niin se ei sitten saisi tulla mistään ilmi. Tästä on muuten laki. Se oli täälläkin palstalla ihan vähän aikaa sitten. Googlatkoon jos joku jaksaa.

Vierailija
39/51 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 17:40"]

[/quote]

Kumma, että alapeukkuja tällä kommentilla. Luulisi kaikkien tietävän, että asiantuntijatyössä kasvokuva CV:ssä on nykyisin aivan must.

[/quote]

Olen kuullut että ilman some-preesenssiä ei ole työmahdollisuuksia olemassa. Minusta ei ole kasvokuvia, ei nimihakuja, olen incognito.

Valitettavasti suurimpaan osaan, haetaan muita kuin tuntemattomia ihmisiä.

Vierailija
40/51 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 17:39"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Todistaa lähinnä siitä, että IT-alalla kenestä tahansa voi tulla esimies. Kuvitteletko tuolla taktiikalla saavasi rekryttyä parhaat ja osaavimmat? Saat pissikset ja ekstrovertit, mutta oikeasti osaavat jäävät rannalle. Jotkut meistä pätee osaamisellaan eikä naamakuvallaan. :)

[/quote]

Mikäs katkera nokiainsinööri siellä v*ttuilee? :-) Ensinnäkin, tähän mennessä en ole edes saanut yhtään sellaista hakemusta, missä ei olisi valokuvaa. Se nyt vaan on nykypäivänä must, kaikkihan sen tietää. Ja erittäin tyytyväinen olen ollut rekrytointeihini.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yksi