Tradenomin koulutus - mitä teette nyt työksenne & palkkanne?
Te tradenomin koulutuksen suorittaneet, missä olette nyt töissä ja paljonko teidän kuukausipalkka on? Minkä ikäsiä olette, kauanko olette olleet kys. työtehtävässä? Onko teillä muita koulutuksia? Koetteko tulevanne hyvin arjessa toimeen vai tuntuuko että joutuu venyttämään penniä vuodesta toiseen? Oletteko tyytyväisiä alavalintaanne?
Kiitos kaikille vastanneille :)
Kommentit (68)
vaihdoin alaa, samoin moni tuttuni. Palkka oli huono. Töitä ei ollut.
Olen tradenomi ja enempää omista asioistani kertomatta sanon vain, että mikäli tradeksi lukee, kannattaa nyt edes valita taloushallinto tmv. Sillä puolella töitä saattaisikin olla, mutta muut (tuntemani) tradet ovat työllistyneet heikosti, jos ollenkaan.
Määräaikaisessa työsuhteessa ruokakaupassa hyllyttäjänä. Palkan voitte vain kuvitella.
Olen henkilöstöpäällikkönä kansainvälisen yhtiön Suomen toimipisteessä. Valmistuin vuonna 1998. Töihin pääsin saman tien. Nyt menossa neljäs työpaikka (2 ulkomailla). Palkka on 4580€ ja ikää on 42v. Olen suorittanut myös täydentävän BBA-tutkinnon AMK (sama) työn ohessa. Työkieli on englanti, jos sillä nyt jotain merkitystä. Nyt olen äitiyslomalla, ihana pikkuinen viekussa:)
Sihteerinä julkisella puolella. Valmistuin 2 vuotta sitten, työllistyin jo hieman ennen valmistumista. Samassa työpaikassa olen ollut siitä lähtien, tosin palkka hieman noussut ajan saatossa. Bruttopalkka tällä hetkellä 2750 e/kk.
Tämä on sellainen ala että työpaikka sekä palkka vaihtelee paljon. Riippuu niin tuurista, suhteista ja ihmisestä itsestään miten käy.
Vak. yhtiön korvauspalvelussa, palkka n 2800 e/kk.
Projektipäällikkö rahoitusalalla, palkka 3500. Valmistuin 2006, koulun jälkeen pääsin heti töihin (asiakasneuvojaksi) ja olen edelleen samassa firmassa, tehtävä on vaihtunut jo kolmesti
Tuntuu hassulta nähdä puhuttavan "tästä trandenomin alasta". Se on tutkintonimike joka kattaa monta "alaa".
IT-tradenomi, n. 70 - 80 000 €/v (vuosibonareista riippuen). Valmistuin pari vuotta sitten, olen kuitenkin ollut alani hommissa jo 10v
Valmistuin 2009, ikä nyt 29v, olen Itä-Suomessa controllerin tehtävissä, palkka 3300 e/kk brutto. Tällä hetkellä keskustelen muutaman satasen palkankorotuksesta, saa nähdä minkä suuruisena toteutuu.
Henkilöstöjohtaja. Palkka 3600. Olen tosin ollut vasta puoli vuotta töissä, takana 5 kotiäitivuotta..
Työtön, ikä 26, jotakin ilmaistyötä/harjoittelua ollut, joista osa kuulunut ko. koulutusohjelmaan
Valmistuin 1998. Julkishallinnossa talouden asiantuntijatehtävissä ollut nyt muutaman vuoden. Palkka 4500€/kk.
Ohjelmistotestaaja ja brutto 2700e/kk. Muita koulutuksia merkonomi ja lähihoitaja.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 16:13"]
Vak. yhtiön korvauspalvelussa, palkka n 2800 e/kk.
[/quote]
Kivoja nää alapeukut muuten. Jatkona vielä että töissä yli 8 v samassa yhtiössä, nykyisessä tehtävässä kolmisen vuotta. Lisäksi olen käynyt alan omia koulutuksia.
HSO-tradenomi (eli johdon assistentti), valmistumisesta alle 10v ja oman alan töissä julkisella puolella ollut siitä saakka. Bruttopalkka 4560e/kk + 10-25% vuosipalkasta bonuksena.
Voisiko joku alapeukuttaja vähän avata miksi ei joistain kommenteista tykkää?
Mielestäni tässä ketjussa olevat vastaukset kuvaa hyvin tradenomien tilannetta: henkilöt työskentelevät tosi monella eri alalla (niin ns.omalla alalla kuin alan vierelläkin), aika isolla palkkahaitarilla ja isolla kokemuserolla. Osa taas on kokonaan ilman töitä ja työllistyminen on vaikeaa varsinkin pitkän työttömyysjakson jälkeen. Osalla töitä on enemmän kuin tarpeeksi. Tradenomin, niinkuin aika monen muunkin työntekijän, työllistymiseen vaikuttaa oman osaamisen, työkokemuksen ja aktiivisuuden lisäksi suhteet/verkostot ja hyvä tuurikin.
Valtiolla taloushommissa, 30v., valmistuin 2011, jolloin olin jo aloittanut työpaikassani, tosin eri tehtävissä. Bruttopalkka n. 2500e, ei ikinä riitä mihinkään vaan aina joutuu penniä venyttämään. Tosin asun ihan ydinkeskustassa, kallis vuokra ja lisäksi minulla on autokin. (Joo, ei tarvitse tulla sanomaan ettei ydinkeskustassa tarvitse autoa, ei tarvitsekaan, mutta muualle tarvitsee)
Nykyisin jo Tradenomi YAMK. Ikä 45v. Täydensin 90-luvun lopun opisto-tasoisen tutkinnon IT-tradenomiksi ja valmistuin 2001. Olen edelleen samassa paikassa töissä ja palkaa n 5000e/kk.
Muita tutkintoja on yliopistosta samalta alalta. Alaa en vaihtaisi 25 vuoden alalla olon jälkeenkään.
Työtön. Yliopiston pääsykoe tällä viikolla joten ensi vuonna toivottavasti opiskelijan elämää.