Muita, joita tämä marina ns “metatöistä” lähinnä vaan ärsyttää?
Minun mielipide on, että suuri osa nuorempaa ikäpolvea on vaan niin kädettömiä ja pilalle hemmoteltuja, ettei ne osaa tehdä edes ihan pikkujuttuja analysoimatta ja miettimättä niitä ihan hirveesti. Tietysti vielä kivempaa olisi, jos mitään ikäviä pikkujuttuja ei tarvitsis tehdä itse, vaan joku muu (äiti?, mies?) tekis ne.
Kyllä tuollainen typeryys naurattaa 70 ja 80-luvuilla maatalossa kasvanutta!
Kommentit (356)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulen, että et ymmärrä monia muitakaan asioita.
En ole puhunut ymmärtämisestä yhtään mitään. Ymmärrän kyllä oikein hyvin, että tämä puhe “metatyöstä” on ihan puppua ja lähinnä huvittaa. Sulla on näemmä luetun ymmärtämisessä haasteita.
ApEi, kyse on juuri ymmärtämisestä. Esim. siitä, että vertaat 70- ja 80-luvun elämää maalaistalossa tähän päivään. Silloinhan metatöiden määrä oli erittäin vähäinen, jos nyt vaikkapa maanviljelyä ajatellaan.
Toisaalta kyllä ajattelen, että olet trolli. Mutta tietenkin on aina mahdollista, että ihminen ei tosiaan ymmärrä.
MItä on muuttunut? Selitä en ymmärrä. Nykyään on tekemistä vähemmän, mutta siitä tehdään kyllä numeroa enemmän sen ymmärrän.
No ihan oikeasti jos joku ei ymmärrä, mikä on muuttunut 70-luvun maalaiselämästä tähän päivään niin on kyllä nuppivikainen. Katselepa kuule joku päivä ympärillesi ja mieti oikein kovasti.
-sivusta
Ainoa ero oikeastaan on, että ennen ei ollut aikaa somessa notkua. Töitö tehtiin enemmän manuaalisesti, ei ollut tietokoneita helpottamassa jne..
Niin mitä siellä tehdään enemmän?
No oisko vaikka muuttunut maanviljelyksessä
-tilakoot
-vaatimukset tuotannon määrästä ja laadusta
-byrokratian määrä (moninkertaistunut EU:n myötä, vaatii 1-2 kk työpanoksen vuodessa painottuen kuitenkin talvikuukausiin)
-ympäristövelvoitteet
Nämä nyt tuli tässä lonkalta heitettyä. En tiedä tarkemmin, kun en itse ole maanviljelijä. Mutta tämä nyt noin yleistiedon pohjalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole puhunut ymmärtämisestä yhtään mitään. Ymmärrän kyllä oikein hyvin, että tämä puhe “metatyöstä” on ihan puppua ja lähinnä huvittaa. Sulla on näemmä luetun ymmärtämisessä haasteita.
ApEn tiedä miksi viitsin edes vastata. Meillä on kolme lasta ja esim. eilen työpäivän ohessa piti hoitaa yksi hammaslääkärikäynti toisella puolella kaupunkia ja yksi arviointikeskustelu koulun kanssa. Työpäivän jälkeen kaksi eri harrastusta. Toiseen oli pitänyt tilata uusi väline, ilmoittautua tasokokeeseen ja tulostaa kuitti maksusta. Kaksi piti ilmoittaa leirille, eli kirjautua portaaliin ja täyttää kaksi eri lomaketta.
Siihen tietysti päivittäiset Wilmaviestit.
Tämä oli ihan normaali esimerkkipäivä. Ihan irvailematta ymmärrät varmaan että näihin menee aikaa. Kaikkeen pitää kirjautua, täytellä lomakkeita, etsiä tieto jostain muulta sivulta. Täytyy katsoa viestit eri harrastuksista ja hoitaa mukaan mitä milloinkin pitää olla mukana. Hammaslääkärit, lääkärit, viime aikoina koronarokotukset ja testit. Kaivat ajantasaista tietoa, et voi käsitellä 10-vuotiaan tietoja, soitat jonnekin ja yrität selvittää.
Itse en ole mitenkään uupunut tähän ja miehen kanssa hoidetaan tasapuolisesti, mutta fakta on että kyllä niissä sen verran on hommaa että yhdelle sihteerille olisi töitä.
Tämä oli hyvä kommentti. Meillä myös kolme lasta. Erona kuitenkin se, että minä hoidan oman työni lisäksi lähes yksin tämän "metatyön". Kymmenen vuotta jaksoin hyvin, mutta nyt kun oma palkkatyö on muuttunut huomattavasti kuormittavammaksi, voin rehellisesti todeta, että olen ihan hemmetin väsynyt.
Metatyön (eli =piilotyön) osalta perheen muutto on mielestäni erittäin konkreettinen esimerkki. Muuton yhteydessä minä alan useita viikkoja aikaisemmin lajittelemaan tavaroita, pakkaamaan, siivoamaan, jne. Mies kantaa tavaroita 1 - 2 päivää. Muuton jälkeen uudessa kodissa minä siivoan, puran ja järjestelen tavaroita jälleen viikkoja. Kokonaisuudessa minulta menee muuttoon varmaan yli sata tuntia. Mies kantaa tavaroita noin 10 - 20 tuntia. Ja on aidosti sitä mieltä, että hän "hoiti" muuton.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEn tiedä miksi viitsin edes vastata. Meillä on kolme lasta ja esim. eilen työpäivän ohessa piti hoitaa yksi hammaslääkärikäynti toisella puolella kaupunkia ja yksi arviointikeskustelu koulun kanssa. Työpäivän jälkeen kaksi eri harrastusta. Toiseen oli pitänyt tilata uusi väline, ilmoittautua tasokokeeseen ja tulostaa kuitti maksusta. Kaksi piti ilmoittaa leirille, eli kirjautua portaaliin ja täyttää kaksi eri lomaketta.
Tämä oli ihan normaali esimerkkipäivä. Ihan irvailematta ymmärrät varmaan että näihin menee aikaa. Kaikkeen pitää kirjautua, täytellä lomakkeita, etsiä tieto jostain muulta sivulta. Täytyy katsoa viestit eri harrastuksista ja hoitaa mukaan mitä milloinkin pitää olla mukana. Hammaslääkärit, lääkärit, viime aikoina koronarokotukset ja testit. Kaivat ajantasaista tietoa, et voi käsitellä 10-vuotiaan tietoja, soitat jonnekin ja yrität selvittää.
Itse en ole mitenkään uupunut tähän ja miehen kanssa hoidetaan tasapuolisesti, mutta fakta on että kyllä niissä sen verran on hommaa että yhdelle sihteerille olisi töitä.
No miten nämä hoidettiin -70 luvulla, kun ei ollut nettiä? Monet asiat piti hoitaa fyysisesti virastossa. En muista, että silloin olisi kukaan vinkunut metatöistä, koska se nyt vaan kuuluu tavalliseen elämään. On ihan itsestä kiinni, kuinka paljon stressaa Wilma viesteistä.
No hitto 70-luvulla!! Mietipä kuule sitä.
On mietitty. Ja mietinnän tuloksena on, että nykyisin valitetaan jopa siitä, että virastoasiat voi hoitaa kännykällä tai läppäri sylissä sohvalla maaten. En keksi typerämpää ja hullumpaa valittamisen aihetta. Eikö ihmisillä ole todellisia haasteita elämässä?
70-luvulla homma olisi hoidettu niin, että
-lapsi käy itse hammaslääkärissä, vanhemman läsnäolo ei pakollinen
-koulun arviointikeskusteluja oli ehkä 1/5 nykyisestä määrästä, eikä opettaja ym. koulun henkilökunta lähestynyt vanhempia joka päivä (nykyään on ihan tavallista, että viestejä ja merkintöjä tulee 1-3 per lapsi per päivä. Huom! Välillä viestejä tulee myös viikonloppuisin.)
-lapset harrastivat vähemmän, ei tasokokeita ja kuitteja eikä varsinkaan mitään viestejä harrastuksista lähes päivittäin
- huoltajilla oli pääsy myös yli 10-vuotiaan lapsen terveystietoihin ja automaattinen valtuutus varata lapselleen aikoja lääkäriin, rokotuksiin jne.
Eli aika isoa osaa näistä hommista ei 70-luvulla vielä ollut.
Onko nykypäivän lapsissa jotain vikaa, kun eivät osaa itse käydä hammaslääkärissä tai missään?
Ei ole. Sen sijaan ne hammaslääkärit on keskitetty ja ne voi myös sijaita muutenkin ihan missä sattuu. Ja sinne odotetaan huoltajaa vielä yläkoululaisenkin knassa.
Sitähän täällä on tolkutettu, että vanhempien pitää juosta ja palvella joka paikassa ja lapsiperheiden palvelut on surkeita ja kaukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miten nämä hoidettiin -70 luvulla, kun ei ollut nettiä? Monet asiat piti hoitaa fyysisesti virastossa. En muista, että silloin olisi kukaan vinkunut metatöistä, koska se nyt vaan kuuluu tavalliseen elämään. On ihan itsestä kiinni, kuinka paljon stressaa Wilma viesteistä.
On mietitty. Ja mietinnän tuloksena on, että nykyisin valitetaan jopa siitä, että virastoasiat voi hoitaa kännykällä tai läppäri sylissä sohvalla maaten. En keksi typerämpää ja hullumpaa valittamisen aihetta. Eikö ihmisillä ole todellisia haasteita elämässä?
-koulun arviointikeskusteluja oli ehkä 1/5 nykyisestä määrästä, eikä opettaja ym. koulun henkilökunta lähestynyt vanhempia joka päivä (nykyään on ihan tavallista, että viestejä ja merkintöjä tulee 1-3 per lapsi per päivä. Huom! Välillä viestejä tulee myös viikonloppuisin.)
-lapset harrastivat vähemmän, ei tasokokeita ja kuitteja eikä varsinkaan mitään viestejä harrastuksista lähes päivittäin
- huoltajilla oli pääsy myös yli 10-vuotiaan lapsen terveystietoihin ja automaattinen valtuutus varata lapselleen aikoja lääkäriin, rokotuksiin jne.
Onko nykypäivän lapsissa jotain vikaa, kun eivät osaa itse käydä hammaslääkärissä tai missään?
Ei ole vikaa, lapset ovat aika samanlaisia. Nykyään vain huolehditaan tarkemmmin. Ja jos et siis ymmärtänyt, niin se on hammashoitola, joka velvoittaa huoltajan paikalle. Jos ei tule, niin se on lastensuojeluilmoituksen paikka (mahdollinen epäily, että lapsen hampaista ei pidetä riittävää huolta).
Vierailija kirjoitti:
Metailijoilla meni tunteisiin kun kaikki eivät ole heidän kaltaisiaan stressaajia ja metalijoita. Ovat kateellisia kun muut osaavat hoitaa elämänsä ilman mitään turhia metailuja.
Tulee vaan mieleen että laiska töitään luettelee ja taivastelee. Jääpi tekemättä kun oikeen alkaa miettimään. Elämänhallinnan ongelmat tietysti asia erikseen. Varmaan metatyö on diagnosoimatta jääneiden keksimä selviytymiskeino purkaa paineita ja stressiä tai oikeuttaa jaksamattomuus kun ei haluta korjata tai kohdata ns varsinaista ongelmaa.
MInusta metatyön käsite on onnistunut ja sen myötä tajuan miksi nainen tekee ajattelemaani enemmän töitä.
Naiset rasittuvat kun miettivät ja murehtivat asioita jotka ei vaikuta mihinkään muuhun kuin muiden mielipiteeseen.
Ennen metatyöt olivat suomeksi ihan vain arkea tai elämistä. Esimerkiksi.
Ei jonkin termin keksiminen suinkaan tee jostakin asiasta todellista ilmiötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä oli hyvä kommentti. Meillä myös kolme lasta. Erona kuitenkin se, että minä hoidan oman työni lisäksi lähes yksin tämän "metatyön". Kymmenen vuotta jaksoin hyvin, mutta nyt kun oma palkkatyö on muuttunut huomattavasti kuormittavammaksi, voin rehellisesti todeta, että olen ihan hemmetin väsynyt.
Metatyön (eli =piilotyön) osalta perheen muutto on mielestäni erittäin konkreettinen esimerkki. Muuton yhteydessä minä alan useita viikkoja aikaisemmin lajittelemaan tavaroita, pakkaamaan, siivoamaan, jne. Mies kantaa tavaroita 1 - 2 päivää. Muuton jälkeen uudessa kodissa minä siivoan, puran ja järjestelen tavaroita jälleen viikkoja. Kokonaisuudessa minulta menee muuttoon varmaan yli sata tuntia. Mies kantaa tavaroita noin 10 - 20 tuntia. Ja on aidosti sitä mieltä, että hän "hoiti" muuton.
Ei tuo ole metatyötä vaan sun miehes on tollo. 😅 Sinä hoidat kaiken ja kutsut sitä metatyöksi ja uhriudut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun ystävällä (joka asuu tässä lähellä) on 10 vuotta minun lapsiani vanhempi tytär. Hän kävi hammaslääkärissä alueen koulun pihassa.
Nyt se koko koulu on homehtunut, lapset kuljetetaan aamuin illoin täältä toiseen kaupunginosaan.
Jotta mun lapseni pääsee hammaslääkäriin, minun pitää ajaa tästä sen homehtuneen koulun vierestä sinne toiseen kaupunginosaan hakemaan lapseni, ajaa hänen kanssaan kolmanteen kaupunginosaan hammaslääkäriin, viedä hänet sitten takaisin sinne koulun kaupunginosaan ja palata sitten takaisin tähän homekoulutyömaan viereen.
Ei. Lapset eivät ole muuttuneet. Muut seikat kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Mysteeri miten ikinä jotkut selviää työelämässä, jos metatyöt on noin kuormittavia.
Tätä olen miettinyt. Mutta porukka on joko aloitekyvytöntä tai alidiagnosoitua.
Ihan jo pelkkä informaatiotulva aiheuttaa muistipaineita. Ennen koulusta tuli viestit reissuvihossa, jos tuli. Vanhempainilta oli kerran vuodessa, jos oli. Lupalappukysely tuli kerran lukukaudessa, jos tuli. Lapset sai mennä itse kouluun millä tykkäs ja tulla koska huvitti. Harrastuksiin fillaroitiin eikä niistä mitään viestejä paperilapuilla tullut joka treeneistä.
Nyt on wa-ryhmät joka lapsen jokaisen harrastusryhmän osalta, koululuokan vanhempien ryhmä, iltapäiväkerhon ryhmä x2, mahdollisesti omien harrastusten ryhmät. Siinä voi olla jo 10 seurattavaa wa-ryhmää, lapsimäärästä ja harrastuksista riippuen. Koulu viestii Wilman kautta x määrän viikossa per lapsi. Iltapäiväkerho tiedottaa pitkällä sähköpostikirjeellä, laskuja paukkuu e-laskuna, sähköpostiin jne milloin sattuu + ilmoitustekstarit että "lasku on nyt lähetetty". Työasioista nyt sitten puhumattakaan. Etenkin etätyöaikoina tuo sähköinen viestiminen on räjähtänyt käsiin.
Kun infoa tuuttaa non-stop joka suunnasta koko ajan, kuormittuu helposti jo siitä tiedosta, että muistettavaa ja suunniteltavaa on paljon ja jatkuvasti pitää tarkistaa että muuttuuko harrastuskäytännöt, mitkä on karanteeniohjeet tänään, muuttuiko koulupäivän ohjelmassa jotain ja mikä DL nyt olikaan sille raportille töissä.
Ei tämä ole ollut tämmöstä ennen.
Vierailija kirjoitti:
Jos esim. miettii vanhemmuutta 70-80-luvulla ja nykypäivänä, niin onhan se vanhemmuus aika erilaista. Aika monesta aikoinaan normaalista käytännöstä tulisi nykyään lastensuojeluilmoitus. Paljon tarkempaa on lasten vahtimisen, ruokavalion, kasvatusmetodien ym. kanssa.
Vanhemmilta vaaditaan myös ihan eri tavalla läsnäoloa lapsen kanssa ja lapsen asioissa. esim. päiväkodin tutustumisjaksot, varhaiskasvatussuunnitelmat ja niistä käytävät keskustelut, koululaisen terveys- ja hammastarkastukset ym. ym. Näissä on oltava paikalla. Sitten sekä päiväkodista että koulusta tulee jatkuvalla syötöllä kaikenlaista pientä askaretta kotiin (lukuhaasteet, valokuvaustehtävät, askartelumateriaalien keräykset, sähköisten kasvunkansioiden seuraaminen ja päivittäminen jne. jne.)
Lisäksi sekä lapset että aikuiset harrastavat nykyään ihan eri mittakaavassa. Se tosin on mennyt överiksi ja moni voisi tässä suhteessa ottaa vähän löysemmin.
Summa summarum: pientä organisoitavaa sälää on koko ajan enenevässä määrin.
Muistan raahanneeni 8-vuotiaana painavaa kassia jonka itse olin pakannut samana aamuna, menossa seurakunnan leirille lähtevälle bussille. Muu perhe vanhemmat mukaalukien jäivät nukkumaan.
Siinä oli vanhemmilla jääneet metatyöt tekemättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metatyöt on ongelma niille jotka ei osaa organisoida elämää. Metatöissä on kyse muutaman minuutin asioista (esim neuvola-ajan varaamisesta netin kautta), mutta on olemassa ihmisiä, joille jopa laskujen maksaminen on vaikeaa.
Metatöiden kuormittavuutta taas eivät ymmärrä ihmiset, jotka eivät ymmärrä elämää. Ei neuvola-ajan varaaminen ole ongelma, vaan se, että kaikki ne neuvola-ajat ja muut saa soviteltua muuhun elämään. Esim. kun tälle viikolle piti sovittaa toisen lapsen hammaslääkäri, toisen lapsen terveystarkastus, auton vieminen huoltoon, pärjääminen yhdellä autolla ja myös muuttuva työtilanne, niin kyllä se vaatii jo paljon enemmän suunnittelua kuin se, että klikataan joku neuvola-aika netistä.
Tämä kuvaa hyvin nykyajan avuttomuutta. Mitä tässä sinun jutussa on sellaista mitä ei ennen ole pitänyt ajatella? Ja jos näistä saa jo ongelman, niin uskon kyllä, että koko elämä näyttäytyy kauheana haasteena:)
Se että ennen ne lapset käytettiin koulun puolesta hammaslääkärissä tai se hammaslääkäriasema oli koulun pihassa.
Se että terveystarkastuksiin ei tarvinnut houltajien edes osallistua.
Se että ennen ei siitä autosta ollut riippuvainen pyörittäessään arkea, kun kaikki oli lähellä.
Se etät ennen töihin mentiin ja sieltä tultiin pois. Ei hyppyytetty naapurikunnassa toimipisteessä tai odotettu että joustaa jatkuvasti.
Lisäksi se, että kaikki palvelut on vedetty minimiin ja jo esimerkiksi ajan varaaminen puhelimitse vie tunnin, pari. Monesti ajan saadakseen on soitettava heti aamulla, ainakin jos on jotain akuuttia ongelmaa.
Nojaa, soitin helsingin hammaslääkäriajanvaraukseen. Takaisinsoitto tuli reilun 3 viikon päästä kun olin jo unohtanut asian. Lupasivat laitella tietoa kun varsinaista aikaa olisi tiedossa. Siitä on nyt reilu 6kk eikä ole edelleenkään tietoa koskas sinne tarkastukseen pääsisi, saati että mihin hammaslääkäriin. Ei ne minulta kyllä ole kysyneet että koskas minulla olisi aikaa ja missä joten sinänsä tää on helppoa metatyön osalta kun ei tarvitse itse miettiä vaihtoehtoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole metatyötä vaan sun miehes on tollo. 😅 Sinä hoidat kaiken ja kutsut sitä metatyöksi ja uhriudut.
Olet tässä aivan oikeassa. Mutta myös minä olen "tollo", sillä ymmärsin vasta termistä "metatyö", miksi olen niin väsynyt koko ajan. Ja ehkä se sitten on uhriutumista, kun sanon asian ääneen...
No ei ärsytä. Yleensä ne metatöitä vähättelevät ovat juuri niitä, jotka ovat työntäneet ne kumppanin vastuulle ja ihmettelevät miksi muut itkevät jostain mystisistä metatöistä joihin he eivät ole koskaan törmänneet.
Sitten on pieni vähemmistö näitä vihaisia kruununkiillottajia, joiden mielestä ennen oli kaikki paremmin ja samaan aikaan huonommin ja kouluunkin kuljettiin 40 kilsaa ympäri vuoden paukkupakkasessa räntäsateessa molempiin suuntiin ylämäkeen ja kyllä ne nykyajan ihmiset valittaa ihan turhasta vaikka elämä on niin helppoa. Patologinen luonne joka on kaiken avun tuolla puolen.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti yksi ongelma on se, kun kaikki metatyöt jää vain toisen vanhemman harteille. Siitä aiheutuu katkeruutta.
En ole vanhempi, mutta voin kuvitella, että jos pitäisi vaikka kuskata lapsia harrastuksiin, pitää huolta wilman seuraamisesta, pysyä ajan tasalla hammaslääkäriajoista, koulun mistälie tapahtumista, läksyistä ja niin edelleen, sitä ei ainakaan helpottaisi jos parisuhteessa olisi toinenkin osapuoli, mutta hän ei ottaisi osaansa näistä tehtävistä.
Aivan normaalia vanhemmuuteen liittyvää hommaa. Minä (mies) hoidan meidän perheessä 80% metatöistä, koska olen hyvä organisoimaan asioita. Enkö koe tästä työstä mitään taakkaa.
Persoona ratkaisee kenelle metatyö on ongelma ja kenelle ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään koe normi arjen pyöritystä erityisen raskaana, tai korkeintaan vain toisinaan jos on nukkunut huonosti tai töissä normaalia enemmän stressiä. Mutta en nyt silti ole niin yksinkertainen etten tajuaisi mitä metatyöllä tarkoitetaan. Ja uskon ihan täysin että joillekin se on oikeasti kuormittavaa. Riippuu varmaan paljon siitäkin, mitä työtä tekee, miten kuormittavaksi sen kokee, että miten hyvin jaksaa kotihommat. Jos työ on helppoa rutiinityötä niin kyllähän sitä sitten jaksaa miettiä kotihommat helpoiksi. Ero nykyajan ja vaikka 80-luvun välillä on siinä, että nykyään on paljon vähemmän rutiinityötä ja enemmän kaikkia muistettavia juttuja melkein missä vaan hommassa. Äitini juuri valitteli, että kun jäi sairaslomalle niin piti muistaa esimiehelle ilmoittamisen lisäksi tehdä merkinnät useampaan eri järjestelmään ja lisäksi puhelinvastaajaan ja sähköpostiin. Tämä on minusta aika hyvä esimerkki siitä, mikä nykytyöelämässä ja arjessa ylipäätään on ongelmana: yksinkertaisen asian hoitaminenkin vaatii monen eri asian muistamista ja kymmeniä klikkauksia. Ja jos unohdat jonkun jutun, saat varmaan kuulla jälkeenpäin valitusta.
Lisäksi toiset vaan on luonnostaan parempia organisoimaan kuin toiset, ihan jo aivojen toiminta on siinä erilaista, mutta voi sitä myös opetella. Se vaan, että jos ei ole tarvinnut osata organisoida ennen perheellistymistä ja on jo valmiiksi kuormittunut, ei välttämättä enää riitä paukut opetella uusia fiksumpia toimintamalleja.
"metatyö" on ihan normaaleja päivittäisiä kotihommia. Ne pitää tehdä ihan siinä missä vaikka pyykit pitää pestä, siihen voi käyttää aikaa ja energiaa paljon tai vähän riippuen elämäntilanteesta ja omista taidoista. Ne erityisesti kuormittaa silloin, jos kuormitusta on muutenkin paljon. Sen uskon, että 70-luvulla lapsensa kasvattaneen voi olla vaikea ymmärtää nykypäivää, mutta omaa asennettaan voi kyllä miettiä. Ei toisten ongelmien vähättelystä ja omasta negatiivisesta asenteesta ole mitään hyötyä.
Metatyö ei ole työtä. Se on ihan tavallista elämää. Uskomatonta, että näin yksinkertainen asiakin on medikalisoitu ja paketoitu muottiin. Onko itsetyydytys työtä? Vai pitääkö sekin hoitaa yhteiskunnan avulla?
Sinähän tässä siitä mekkalaa pidät. Se on perushommaa, joka vie aikaa ja välillä todellakin myös vituttaa. Tmään toteaminen ei ole medikalisointia.
No miten asian sitten pitäisi olla? Kyllä metatyö on rikkaiden länsimaalaisten naurettava ja itse aiheutettu ongelma!
Köyhissä oloissa sitä metatyötä vasta onkin. Neuvostoliitossa takuulla perheenemännät kuormittui tutkiessaan jo sitä, mistä jonottaa ja koska.
Nykyajan metatyö on sitä että mietitään pitkiä aikoja mitä muut ajattelevat, mikähän näistä kaikista hyvistä olisi paras. Ja ehkä se ison raskauden aiheuttaja on se että naiset miettivät todella pitkiä aikoja ulkonäkö asioita joilla ei ole mitään merkitystä kun kilpailevat keskenään kuka on kaunein ja kuka on trendikkäin, kenen lapsi on kaunein
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti yksi ongelma on se, kun kaikki metatyöt jää vain toisen vanhemman harteille. Siitä aiheutuu katkeruutta.
En ole vanhempi, mutta voin kuvitella, että jos pitäisi vaikka kuskata lapsia harrastuksiin, pitää huolta wilman seuraamisesta, pysyä ajan tasalla hammaslääkäriajoista, koulun mistälie tapahtumista, läksyistä ja niin edelleen, sitä ei ainakaan helpottaisi jos parisuhteessa olisi toinenkin osapuoli, mutta hän ei ottaisi osaansa näistä tehtävistä.
Aivan normaalia vanhemmuuteen liittyvää hommaa. Minä (mies) hoidan meidän perheessä 80% metatöistä, koska olen hyvä organisoimaan asioita. Enkö koe tästä työstä mitään taakkaa.
Persoona ratkaisee kenelle metatyö on ongelma ja kenelle ei.
Ongelma on siinä jos metatyön joutuu tekemään nainen kun se vie niin paljon aikaa omista ulkonäkö asioista ja peiliin tuijottamisesta