minulla palkanmaksu keskeytyy helmikuusta alkaen.
Onko paikalle muita hoitajia, joilla loppuu palkanmaksu rokottamattomuuden vuoksi?
Pomo ilmoitti, että kun ei ole rokotetta, laitetaan paikka hakuun ja ei tarvi sitten enään hoitohommia tänä vuonna tehdä.
Miten muilla vastaavassa tilanteessa. Oletteko saanut palkanmaksun keskeytyksestä mustaa valkoisella ja onko velvoite tehdä työtä säilynyt. Itse en ole vielä mitään tietoa saanut.
Ja mikä se virallinen syy on, millä se keskeytetään?
Rokottamatonta voidaan käyttää hätätilanteessa, mutta onko velvoitetta mennä töihin?
Jos on, silloinhan kyseessä on varallaolo. voiko se niinkään mennä?
Kommentit (294)
Vierailija kirjoitti:
Norjaan vaan keikkailemaan. Tai muutto perheen kanssa pysyvästi.
Moneen maahan ei enää pääse edes koronapassilla, ilman rokotteita.
Ei edes Norjaan.
Vierailija kirjoitti:
Saikuta nyt loppukuu ahkerasti niin voit vielä saada potkut ja pääset liiton rahalle.
Ku kehtais, nii tekis heti. Pitää ainakin vielä käyttäytyä sopuisasti
hoitaja2012 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
hoitaja2012 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla (soten laitoshuoltajia) työkavereista lähteville on toistaiseksi ilmoitettu suullisesti, ettei kaupungilla ole tarjota korvaavaa työtä. Vaihdan tehtäviä yhden lähtevän tilalle alkaen 1.2.
Mulla kans on vaan suullisesti ilmoitettu ja kaipaankin tähän hommaan jotain rotia.
Sähköposia laittamaan, eikö myös vastausvelvoite ole?
Kaikki tieto on tullut vain suullisesti. Sehän tässä onkin. Pitäisi olla tieto tullut joko spostilla tai paperilla, jolloin sen voi jälkikäteen tarkistaa ja varmentaa. Nyt ei oikein voi kysyä mitään postitse, kun ei oikeestaan ole sillain virallisesti mitään vielä tehty.
"Hei,
Laittaisitko näin sähköpostitse tarkempaa tietoa liittyen keskusteluun, jota kävimme henkilökunnan rokotesuojasta, palkanmaksusta ja käytännöistä, mikäli korvaavaa työtä ei ole tarjolla.
Kiitos jo etukäteen."
Vakavan pandemian hoito toimet, eivät ole helppoja hyvin monille. Yksilön etu kärsii tällöin yleisen edun vuoksi. Meillä ei ole pitkään aikaan onneksi ollut tälläistä tilannetta.
Uskon, että ymmärrys yhteisestä hyvästä tulee kasvamaan. Toivottavasti emme opi vasta kantapään kautta.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmyydestä sakotetaan.
Jep, samaa mieltä!
Ei niitä korvaavia töitä ole kaikille. Sitten päättyy palkanmaksu,ketäänhän ei irtisanota. Mistä luulette että niitä"korvaavia"töitä löytyy kaikille? Ei auta sitten kun mennä sossun luukulle. T. Kolme rokotetta saanut wt- lähäri.
Vierailija kirjoitti:
Ala tehdä keikkoja. Niitä riittää.
Hoitotehtävissä rokotetta vaaditaan myös keikkalaisilta. On nyt sanottava että lusikalla näköjään haettu!
Aloittajalle:, laitetaan paikka hakuun - tarkoittaa mitä? Sijainen sinulle rokottautumattomalle? Palkanmaksun keskeyttäminen ri tarkoita työsuhteen päättämistä. Määräaikainen jos olet, niin jatkoa ei tarvitse toki sopimuksen päättyessä antaa.
Vierailija kirjoitti:
Vakavan pandemian hoito toimet, eivät ole helppoja hyvin monille. Yksilön etu kärsii tällöin yleisen edun vuoksi. Meillä ei ole pitkään aikaan onneksi ollut tälläistä tilannetta.
Uskon, että ymmärrys yhteisestä hyvästä tulee kasvamaan. Toivottavasti emme opi vasta kantapään kautta.
Niinpä. pitkälti samaa mieltä. Nyt on ehkä aivan liian paljon riitaa ja pahaa mieltä tämän asian suhteen. Yleensä mitkään pakot ei toimi, eikä ne kuulu länsimaiseen demokratiaan.
Ehdotin pomolle, että käykö se, että käyn kolmen päivän välein testissä. Meinasi, että jo olisi hyvä idea, ja ainakin olisi melko varmaa ettei oli koronassa tulosssa töihi. Laki ei vaan sitä mahdollista, vaan silloin täytyy olla lääketieteellinen syy.
tuntuu, että tässä jotenkin haetaan oikein konfliktia.
Vierailija kirjoitti:
Saikuta nyt loppukuu ahkerasti niin voit vielä saada potkut ja pääset liiton rahalle.
Kahden viikon saikutuksesta ei kukaan saa potkuja. Ja jos potkut hankkii omalla toiminnallaan, seuraa karenssi, 90 päivää. Entinen kollega yllättyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hoitotehtävissä rokotetta vaaditaan myös keikkalaisilta. On nyt sanottava että lusikalla näköjään haettu!
Aloittajalle:, laitetaan paikka hakuun - tarkoittaa mitä? Sijainen sinulle rokottautumattomalle? Palkanmaksun keskeyttäminen ri tarkoita työsuhteen päättämistä. Määräaikainen jos olet, niin jatkoa ei tarvitse toki sopimuksen päättyessä antaa.
Sepä se, kun ei ole tullut vastausta, että mitä se tarkoittaa.
Olen vakkari, jos paikka menee hakuun, niin onko minulla ollenkaan työvelvoitetta koko vuonna. Voiko työnantaja vedota siihen, että meillä on voimassa oleva sopimus, että onko pakko tulla töihin jos heillä yhtäkkiä huutava pula hoitajista.
Entä pitääkö ilmoittaa, jos menee muualle töihin ja sairastaa koronan ku sitten olisiu periaattessa taas pätevä lähihoitaja. Entä pitääkö ilmoitttaa, jos otakin kesällä rokotteen. Avoimia kysymyksiä on paljon.
Siksi kysyinkin aloituksessa, että onko kokemusta ja miten muilla edetään vastaavanlaisessa tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Norjaan vaan keikkailemaan. Tai muutto perheen kanssa pysyvästi.
No sinne Norjaan ei ilman rokotteita niin vain mennä ja vielä vähemmän otetaan terveydenhoitoalalle töihin.
hoitaja2012 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma? Irtisanoudut, koska sinulla on uusi työ. Sote-alalle ei ole palaamista kuin rokotettuna.
Jätän oven auki, että voin palata ensvuonna halutessani, niin en siksi halua irtsisanoutua. Tuo rokotehomma on voimassa vaan tämän vuoden eli kysessä on tilapäinen laki.
Siksi kaipaan edelleen vastauksia alkuperäisiin kysymyksiin.
Ihan rehellisesti sanottuna en usko että näin on, vaikka nyt puhutaan vain vuodesta.
Minulla on sillä tavalla onnekas tilanne että olen tehnyt määräailaisuuksia, ja työsopimus loppuukin nyt sopivasti kun rokotepakko alkaa. Olen hetken kotona ja aloitan sitten alalla jolla työskentelin ennen sairaanhoitajaksi opiskelua. Mutta en varaudu palaamaan, vaan haen tämän toisen alan jatko-opintoihin yliopistoon nyt keväällä.
Jäävät työkaverit kyllä säälittää, lähdössä on myös rokotettuja ihan siitä syystä että rokottamattomat lähtevät ja sijaisia on tähänkin mennessä ollut mahdotonta saada tarpeeksi, niin työtaakka on muuttumassa mahdottomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä korvaavia töitä ole kaikille. Sitten päättyy palkanmaksu,ketäänhän ei irtisanota. Mistä luulette että niitä"korvaavia"töitä löytyy kaikille? Ei auta sitten kun mennä sossun luukulle. T. Kolme rokotetta saanut wt- lähäri.
Meillä kaikilla ei kyllä ole sellainen tilanne että sossun luukulle tulisi asiaa vaikka mistään ei tippuisi senttiäkään...
T. Sh joka ei ole vuosiin tehnyt työtä sen takia että olisi rahallisesti pakko vaan siksi koska töissä käynti on mukavaa ja sijoitukset kasvavat palkalla kivasti. Nyt on mahdollista vain jäädä kotiin ja pohtia mitä seuraavaksi.
hoitaja2012 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vakkari, jos paikka menee hakuun, niin onko minulla ollenkaan työvelvoitetta koko vuonna. Voiko työnantaja vedota siihen, että meillä on voimassa oleva sopimus, että onko pakko tulla töihin jos heillä yhtäkkiä huutava pula hoitajista.
Entä pitääkö ilmoittaa, jos menee muualle töihin ja sairastaa koronan ku sitten olisiu periaattessa taas pätevä lähihoitaja. Entä pitääkö ilmoitttaa, jos otakin kesällä rokotteen. Avoimia kysymyksiä on paljon.
Siksi kysyinkin aloituksessa, että onko kokemusta ja miten muilla edetään vastaavanlaisessa tilanteissa.
No, sulle ei sitte palkka kelpaa siinäkään vaiheessa kun työnantaja sua sitte tarvitsis!
Oletpa outo. Ja jos noin on, niin irtisano ittes ja hanki muita töitä. Mene vaikka kaupan kassalle.
Jos hankit ne rokotteet, niin saat jatkaa töissä.
Ja jos koronataudin sairastaminen antaa rokotepassin käyttöösi, niin se tarkoittaa sitä että pitäs kelvata töihin niin pitkäksi aikaa kuin se rokotepassi on voimassa. Se taudin sairastaminenkaan ei anna pysyvää rokotepassia.
Kenelläkään ei ole kokemusta, kun asia, eli palkan juoksun keskeyttäminen rokottamattomuuden vuoksi,on vasta tulossa käytänteisiin.
Vierailija kirjoitti:
hoitaja2012 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ongelma? Irtisanoudut, koska sinulla on uusi työ. Sote-alalle ei ole palaamista kuin rokotettuna.
Jätän oven auki, että voin palata ensvuonna halutessani, niin en siksi halua irtsisanoutua. Tuo rokotehomma on voimassa vaan tämän vuoden eli kysessä on tilapäinen laki.
Siksi kaipaan edelleen vastauksia alkuperäisiin kysymyksiin.
Ihan rehellisesti sanottuna en usko että näin on, vaikka nyt puhutaan vain vuodesta.
Minulla on sillä tavalla onnekas tilanne että olen tehnyt määräailaisuuksia, ja työsopimus loppuukin nyt sopivasti kun rokotepakko alkaa. Olen hetken kotona ja aloitan sitten alalla jolla työskentelin ennen sairaanhoitajaksi opiskelua. Mutta en varaudu palaamaan, vaan haen tämän toisen alan jatko-opintoihin yliopistoon nyt keväällä.
Jäävät työkaverit kyllä säälittää, lähdössä on myös rokotettuja ihan siitä syystä että rokottamattomat lähtevät ja sijaisia on tähänkin mennessä ollut mahdotonta saada tarpeeksi, niin työtaakka on muuttumassa mahdottomaksi.
Pahoin pelkään myös, että väliaikaisesta tulee toistaiseksi oleva. Jotenkin pidän kuitenkin mahdollisena, että yhteiskunta herää tähän tilanteeseen ja lopettaa kansan kahtiajakamisen. Ei ole kysymys vaan hoitajista ja rokotuksista. Tulevaisuudessa voi olla tilanne, että rokottamattomat onkin vallassa ja he sitten kohdistavat rokotettuhin erinlaisia pakottavia toimenpiteitä. Esim. Nyt kun on ollut puheissa, että rokottamattomat saisivat itse maksaa terveyden hoitonsa. Tämä voi tulevaisuudessa kääntyä siihen, että rokotetut saavat itse maksaa hoitonsa. Itse en todellakaan ole tälläisen vihanlietsonnan kannalla, mutta nyt rokottamattomat tuntuvat olevan vapaat riistaa.
Saapa nähdä. nyt meni itsellä offtopic mut kuitenkin..
hoitaja2012 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olisit sijainen ja se määräaikaisuus jäisi tässä tulevassa tilanteessa jatkamatta, niin niin suurta pulaa hoitajista tässä maassa tuskin koskaan olisi, että saisit pestejä helpolla mistä vaan. Kyllä tuollainen, perusteeton (ei lääketieteellistä syytä), hankaluuden tuottaminen muistetaan ja siitä sana lähtee kiertämään.
Miksi et rokotuta itseäsi? Otatko muitakaan rokotteita? Pelko ihmiskokeesta on turha. Mikään ihmiskoe ei onnistu sadoilla miljoonilla ihmisillä. Jo tiedonkäsittelymäärä ei onnistu. Tarvitaan otanta, joka on korkeintaan tuhansia ihmisiä. Ihmiskokeella on aina myös selkeä suunnitelma ja tavoite, jossa hypoteesia testataan
Vierailija kirjoitti:
hoitaja2012 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, sulle ei sitte palkka kelpaa siinäkään vaiheessa kun työnantaja sua sitte tarvitsis!
Oletpa outo. Ja jos noin on, niin irtisano ittes ja hanki muita töitä. Mene vaikka kaupan kassalle.
Jos hankit ne rokotteet, niin saat jatkaa töissä.
Ja jos koronataudin sairastaminen antaa rokotepassin käyttöösi, niin se tarkoittaa sitä että pitäs kelvata töihin niin pitkäksi aikaa kuin se rokotepassi on voimassa. Se taudin sairastaminenkaan ei anna pysyvää rokotepassia.
Kenelläkään ei ole kokemusta, kun asia, eli palkan juoksun keskeyttäminen rokottamattomuuden vuoksi,on vasta tulossa käytänteisiin.
En tiedä luitko koko ketjua, mutta olen kertonut, että suunnitteilla onkin, että olen menossa toisella alalle töihin loppuvuodeksi, jonne pitää tieten tehdä sopimus. Siksi tarvin siksi tiedon, onko minulla työvelvoitetta ja kysellyt, että mites muilla rokottamattomilla.
Muutoin olen tykännyt hoitoalalle olla, ja siksi toivon, että työt ensvuonna jatkuu normaalisti. En siksi haluaisi irtisanoutua.
Voin olla vähän outo, mutta älä anna sen häiritä.
Vasta vuoden 2023 aikana Pfizer saa päätöksen tutkimuksen, joka normaalisti olisi vaatimuksena rokotteen käyttöönottamiselle. Sitä ennen kyseessä on ihmiskoe. Hyvä, että jotkut arvostavat terveyttään ja jälkipolviaan odottamalla tutkimustuloksia. Se tosin ei auta enää mitään, koska tuolloin nämä piikit ovat täysin turhia muutenkin, mutta nähdäänpä ainakin seurauksia tästä historian suurimmasta kolossimaisesta ihmiskokeesta.