Saarimökin hyvät ja huonot puolet?
Budjettimme ei riitä mantereella olevaan mökkiin Saimaalta haluamillamme kriteereillä. Ajattelimme ostaa mökin sen sijaan omasta saaresta:
-Tuulista?
-Sähköliittymä kallis vetää jos ei ole sähköä?
-Kaiken joutuu rahtaamaan veneellä
-Rakentaminen/korjaaaminen kalliimpaa
-Ei hyttysiä niin paljon
-Oma rauha (jos oma saari)
-Aina tarvii venettä
-Keleistä riippuvainen (jos ei jää kanna ei pääse mökillekään)
-Tuleeko käytyä vähemmän mökillä em.syistä johtuen?
-Auto riskissä kun joutuu jättämään pimeään toiselle puolelle lahtea odottamaan
Kommentit (125)
Vierailija kirjoitti:
Parasta sinne ei kutsumattomat kesävieraat tule.Huonoja puolia ei mitään!Lihakset kasvaa soudellessa ja vatsamakkarat katoaa itsestään.
Nuo kutsumattomat mökkivieraat on jo vanha ja kulunut vitsi. Ei sellaisia ole
Minulle on must että auto on turvassa ja aina käyttövalmiina siinä mökin nurkalla enkä edes harkinnut saarimökkiä. Tulevaisuutta ajatellen on ehkä hyvä myös muistaa sähköautot. Saarimökissä niitä ei latailla.
Jos perheessä on useita omatoimisesti kulkevia, siis muita kuin aivan sylilapsia, niin saarimökin omistaja tarvitsee veneitä yhden enemmän kuin on käyttäjiä. Muuten käy ennen pitkää väistämättä niin että kaikki veneet ovat vastarannalla ja mites sitten liikutaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veneen talvisäilytys?
Soudetaan saaresta lokakuun lopussa tai marraskuun alussa mantereelle ja kipataan vene ylösalaisin.
Siinä.
Jos ei ole oma ranta niin varmaan jostain pitää vähän lupaa kysellä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parasta sinne ei kutsumattomat kesävieraat tule.Huonoja puolia ei mitään!Lihakset kasvaa soudellessa ja vatsamakkarat katoaa itsestään.
Minulle on must että auto on turvassa ja aina käyttövalmiina siinä mökin nurkalla enkä edes harkinnut saarimökkiä. Tulevaisuutta ajatellen on ehkä hyvä myös muistaa sähköautot. Saarimökissä niitä ei latailla.
Jos perheessä on useita omatoimisesti kulkevia, siis muita kuin aivan sylilapsia, niin saarimökin omistaja tarvitsee veneitä yhden enemmän kuin on käyttäjiä. Muuten käy ennen pitkää väistämättä niin että kaikki veneet ovat vastarannalla ja mites sitten liikutaan?
Ei ole koskaan tullut tuollaista ongelmaa veneen kanssa.
Olet aika hyvin listannut mietittävät seikat. Oma lukunsa tuohon kulkemisen vaivalloisuuteen meidän perheessä tuli, kun nykynuoret ei yleensä viihdy oikein yhtä yötä pidempään yhdessä paikassa. Tavaroiden siirtäminen autosta veneeseen ja veneestä laiturille ja mökille melkoista jumppaa. Suojaisa satama aika must, jos yhtään iäkkäämpää väkeä mukana. Laiturille hypähtäminen heikkenee aika paljon tuosta 40-50 vuodesta eteenpäin. Kannattaa miettiä veneen koko; sen verran kokoa, että uskaltaa kulkea, ei yhtään isompaa rantautumisen kannalta. Koppiveneellä yksin rantautuminen vaatii useimmille kippareille todella suojaisan sataman.
Vierailija kirjoitti:
Metsän poikki ajaen, suoraan saaren rantaan. Polttopuutkin vien samalla kertaa saunalle
Oletko tuo marjapolku saareen-tyyppi? Miten saaren rantaan ajetaan metsän poikki?
Ikääntyminen. Jossain vaiheessa saari tulee hankalaksi. Mutta ei sitä nuorena kannata ajatella.
En pidä muita kuin saarimökkejä oikein kesämökkeinä, meillä venerannasta mökille 2km ja lähimmälle naapurimökille 600m.
Eikä mökillä kuulu olla verkkosähköä. Valot, tv ja läppäri toimii akuilla, joita ladataan paneeleilla ja bensageneraattorilla. Hella ja jääkaappi toimii kaasulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veneen talvisäilytys?
Soudetaan saaresta lokakuun lopussa tai marraskuun alussa mantereelle ja kipataan vene ylösalaisin.
Siinä.Jos ei ole oma ranta niin varmaan jostain pitää vähän lupaa kysellä?
Kaikilla saarimökeillä on ainakin käyttöoikeus johonkin venerantaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asuinpaikkakunnallani ollut usein itsekin kutsumattomana vieraana, kun mökit on kivenheiton päässä toisistaan ja promillejen kohotessa on sitten lähdetty kyläilemään. Ei meitä pois ole ajettu, muttei ole kyllä kutsuttukaan.
Ensin pakkaan kamat autoon, sitten autosta veneeseen, sitten veneestä laiturille ja laiturilta mökkiin. Ihan h--vetillistä touhua, allekirjoitan kaikki aiemmin täällä ketjussa mainitut hankaluudet.
Lisäksi kun porukka sairastuu, ja tarvii päästä mantereelle, osaako kaikki ohjata venettä? Onko kaikki kivet ja uppotukit tiedossa, jos joutuukin kokematon veneen ruoriin. yms yms
Kehoitan miettimään todella tarkkaan.
Toisaalta, saahan sitä kokeilla ja sitten myyntiin, jos ei tykkää. Toisille ihan unelmaa :)
Vierailija kirjoitti:
Ensin pakkaan kamat autoon, sitten autosta veneeseen, sitten veneestä laiturille ja laiturilta mökkiin. Ihan h--vetillistä touhua, allekirjoitan kaikki aiemmin täällä ketjussa mainitut hankaluudet.
Lisäksi kun porukka sairastuu, ja tarvii päästä mantereelle, osaako kaikki ohjata venettä? Onko kaikki kivet ja uppotukit tiedossa, jos joutuukin kokematon veneen ruoriin. yms yms
Kehoitan miettimään todella tarkkaan.
Toisaalta, saahan sitä kokeilla ja sitten myyntiin, jos ei tykkää. Toisille ihan unelmaa :)
Jäi välistä auto -> laituri -vaihe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veneen talvisäilytys?
Siinä.
Ööh, no riippuu hieman veneestä :D Soutuveneelle voi tehdä noin. Saimaalla aika moni haluaa ison veneen, jolla ajella isoa vesistöä.
Minä pakkaan kamat veneeseen, lasken veneen järveen, ajan mökille. En raaski pitää mökkipaikkakunnalla ja asuinpaikkakunnalla omaa venettä, jääpähän sekin lastausvaihe pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veneen talvisäilytys?
Siinä.
No, soutuveneen voi kipata ylösalaisin. Meillä saareen matkaa 4 km, eli tarvitsee olla vähän isompi vene alla.
Varmaan kannattaa miettiä mitä ja mihin käyttöön on hankkimassa, ja mihin kykenee itse.
Jos on sormi aina suussa ja kaakka housussa joka asiasta, niin mökkiä ei kannata ostaa lainkaan, vaan vaikka vuokrata. Mökin omistajana joutuu tekemään itse paljon kaikenlaista ja välillä keksimään innovatiivisiä keinoja johonkin ongelmaan. Varsinkin jos mökki on saaressa, ja saari jossain hornantuutissa, niin että lähellä mantereen puolellakaan ei ole mitään palveluita, niin on totta että kaikki on aika hankalaa.
Jos taas mantereen puolella on vaikka venesatama palveluineen, tai joku kaupunki, niin kaikki helpottuu. Satamasta saa vedet, ja todennäköisesti löytyy myös kuljetuspalveluita jotka tuovat jollain proomulla vaikka valmiin laiturin tai liiterin omaan rantaan.
En minä lainkaan kiellä, että kyllähän omakotitalon mukavuuksilla varustettuun mökkiin mantereella on helpompi siirtyä kun saarimökkiin. Sitä kautta varmaan käyttökin on monipuolisempaa. Mutta itse silti arvostan enemmän ja viihdyn saarimökissä merellä. Siihen tosin vaikuttaa varmaan se, että pidän veneilystä eikä venesiirtymä ole minulle eikä meidän perheelle mikään ongelma. Sähköt on, kaivoa ei, eli kantovedellä mennään. Pesukonetta tai astianpesukonetta ei ole, eikä toistaiseksi kaivattukaan. Mökkielämän fiilistä tuo juuri se, että ei siirrytä omakotitalosta toiseen omakotitaloon, vaan omakotitalosta mökille.
Meillä vene menee loppusyksystä talviteloille j samoin mökki. Vene lasketaan veteen jäiden lähdettyä ja silloin alkaa myös mökkikausi. Joinain vuosina harvoin pääsee talvella kävellen tai hiihtäen jäätä pitkin, sillon on hauska joskus käydä. Pääosin kuitenkin talvella puuhaamme muuta ja reissaamme jossain. Kesämökki on meille nimensä mukaan kesä -mökki.
Mutta siis joo, jos hankitte mökkiä saaresta, niin miettikää ensin kuinka kaukana kaikesta se voi olla, miten juuri auton ja veneen säilytykset, mistä kantovedet, voiko mökkipaketin myyjä toimittaa kamat saareen vai jääkö teidän vastuulle jne. Millainen vene tarvitaan, jos monta ihmistä ja viikon tai kolmen vaatteet, ruoat ja vedet, niin mikään pieni soutuvene perämoottorilla ei enää riitä vaan oltava reilumman kokoinen yhteysvene. Missä sitä säilytetäön talvella ja huolletaan ja millä sitä kuskataan.
Vierailija kirjoitti:
Minä pakkaan kamat veneeseen, lasken veneen järveen, ajan mökille. En raaski pitää mökkipaikkakunnalla ja asuinpaikkakunnalla omaa venettä, jääpähän sekin lastausvaihe pois.
Reps :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Metsän poikki ajaen, suoraan saaren rantaan. Polttopuutkin vien samalla kertaa saunalle
Oletko tuo marjapolku saareen-tyyppi? Miten saaren rantaan ajetaan metsän poikki?
Olen. Kaupallisella laitteella. Asioita pitää oivaltaa. Pakkaan tavarat kotona, seuraava purkaminen on mökin portailla tai ajaen saunan viereen. Eikä tule hiki. Unohtakaa veneet ne ovat tylsiä.
En osaa ajatella tavaroiden kantamista ihmeellisenä vaiheena. Siihenhän tulee vain yksi vaihe lisää verrattuna maissa sijaisevaan mökkiin. Mutta muuten en suosittele saarimökkiä sellaisille, joilla puutteelliset veneilytaidot tai muuten sormi keskellä kämmentä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Reps :D
Pitäisikö nyt ostaa toinen vene, vaikka tuon nykyisenkin nostan aina käytän jälkeen ylös.
Siinä.