Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kukaan lukenut Hamletia? Osaisitko neuvoa..

Vierailija
20.09.2006 |

Kun Hamlet menee näytöksen jälkeen keskustelemaan äitinsä kanssa ja surmaa Poloniuksen, niin jälleen hänen isänsä Aave ilmestyy hänelle.

Minun kuuluu pohtia, miksei äiti näe haamua?

Ja mitä haamu merkitsee Hamletille? (huom moni ihminen on nähnyt haamun, joten voisiko se silti merkitä hänen omaatuntoaan tms?)

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaus Hamletista...

' Aave, jonka näin, voi olla Saatana. Saatana kykenee ottamaan kauniin hahmon. Kyllä. Se voi käyttää hyväkseen masennustani ja heikkouttani, sillä on vahva ote juuri tällaisesta sielusta, jonka se tuhoaa.'

Vierailija
2/6 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

säästää äidin hermoja?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo haamut tuppaavat ilmestymään yleensä jollekin tietylle henkilölle eikö koko helvatan tuttavapiirille.

Onko tehtäväsi todellakin pohtia tuota? Vai kenties sitä onko Hamlet hullu vai näkeekö hän edes isänsä haamua?

Vierailija
4/6 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös sitä onko Hamlet hullu ja vain kuvittelee aaveen. Tätä teoriaa vastaan taistelee kuitenkin, että myös moni muu on nähnyt aaveen. Vain äiti ei. Ja siksi minun on myös pohdittava miksei haamu ilmesty äidille.

Pohdin myös mitä Hamlet pohtii lausumalla kuuluisat sanat " ollako vai ei?" ja sitä kuinka kävi Hamletin ja Ofelian rakkaustarinalle ja miksi.

Vierailija
5/6 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys menee suoraan ytimeen, haluaako Hamlet nousta äitinsä rinnalle kuninkaaksi. Jos hän tappaa isänsä murhaajan hän joutuu itse valtaistuimelle. Hamletillahan on monta mahdollisuutta tappaa Cladius, mutta hän ei vaan tee mitään. Hamlet vaan epäröi.

Froid on kirjoittanut kuuluisan esseen Hamletista, hän käsittelee sitä esimerkkinä oidipuskompeksista.

Aave ei ole ainakaan Hamletin alitajunta, koska alitajuntaa ei oltu vielä keksitty kun Shakespeare kirjoitti Hamletin.

Vierailija
6/6 |
14.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pahat kummituksia näe?