Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uusi suositus harkinnassa: soseita 4 kk ikäiselle allergioiden vähentämiseksi.

Vierailija
18.05.2015 |

http://www.hs.fi/kotimaa/a1431831258985

öööö, eikös imetysfanaatikkojen mielestä sen 2-vuotiaksi suunnilleen täysimetyksen pitänyt just olla se juttu, joka vähentää allergioita ja parantaa vastustuskykyä ja aikaisin kiinteitä saaneet lapset menettävät suolen nukan ja sairastuvat kaikkeen mahdolliseen ja ovat allergisempia...

Nyt näyttäis olevan päinvastoin. 

Kommentit (45)

Vierailija
1/45 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:47"]Ei mulla olis edes riittäny maito 6kk täysimetykseen. Ei kyllä ole tiedossa mitään allergioita kenelläkään lapsista, ei tosin mulla eikä miehelläkään. Sisko on täysimettäny 6-7kk, eikä niidenkään lapsilla ole allergioita. Ainoa ero siinä, että meidän lapset on syöneet mielellään kiinteitä ja ovat uteliaita uusien makujen suhteen isompanakin..
[/quote]

Se muutaman kuukauden ero kiinteiden aloituksessa tuskin on yhteyksissä ruokailutottumuksiin isompana. Allergioihin yms toki voi vaikuttaa.

Vierailija
2/45 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoiselle aloitettiin kiinteiden maistatus 5kk iässä neuvolan suosituksesta - silloin sitä oli vielä sen verran epävarma ja tietoa huonosti saatavilla että totteli epäröimättä. Nyt aion täysimettää 6kk ellei lapsi itse osoita kiinnostusta ruokaa kohtaan aiemmin.

Emme perusta neuvolan ravintomääräyksistä, mielestäni ne ovat täysin pielessä. Esim. rasvaton maito ruokajuomana, rypsiöljyä puuron sekaan ja lihaa kahdesti päivässä ovat paitsi ällöttävän makuisia, myös ihan älyttömiä. Ei minunkaan vatsani kestä sellaista määrää lihaa, joten en odota että lapsenkaan vatsa kestäisi. Meillä juodaan kevytmaitoa tai kauramaitoa, syödään enimmäkseen kasvisruokaa (lihaa paristi viikossa) ja puuron sekaan laitetaan voita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/45 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 09:19"]Ihan täysin outo koko "suositus". Imetyksen kauttahan lapsi altistuu paljon paremmin ja laajemmin eri ruoka-aineille, siis maidon kautta. Joten ei todellakaan vähennä allergioita, ainakaan imetetyillä lapsilla. Korvikelapsille tuo voi toki olla ihan hyvä juttu, mutta imetetyille ei todellakaan. Itse ainakin jätän omaan arvonsa tuollaisen, ja täysimetän 6 kk, jonka olen hyväksi havainnut.

Allergiat ovat vähän monimutkaisempi asia, niitä ei estetä millään steriilillä purkkiruoalla, etenkään, jos ovat geeneissä.
[/quote]

Juuri näin!

Vierailija
4/45 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emt, mutta 19 vuotta sitten jo aloitettiin antamaan 4kk ikäiselle soseita. Joten miksi tämä on nyt "uusi" uutinen?

Vierailija
5/45 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai uusi suositus. En edes tiennyt että ne on jossain välissä muuttuneet. 2011 viimeksi vauvan saanut ja nelikuisena aloitettiin silloin. 90-luvlla ekat lapset saanut ja silloin aloitetiin kolmekuisena. Viisikuisena syötiin jo kaikista ruoka-aineryhmistä. Ei olisi pelkkä maito riittänyt puolivuotiaaksi yhdelläkään lapsellani.

Vierailija
6/45 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat lapset on 11v ja 9v. Molempia täysimetin 6kk ja osittain vielä 1,5-vuotiaiksi. Ei ole allergioita eikä ainuttakaan korvatulehdusta mutta ei ole näitä ollut mulla tai lasten isälläkään vaikka meitä ei imetetty montaa kuukautta. Oon varma että nämä jutut ei liity mitenkään imetykseen vaan geeneihin!

Vierailija
7/45 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 04:32"]http://www.hs.fi/kotimaa/a1431831258985

öööö, eikös imetysfanaatikkojen mielestä sen 2-vuotiaksi suunnilleen täysimetyksen pitänyt just olla se juttu, joka vähentää allergioita ja parantaa vastustuskykyä ja aikaisin kiinteitä saaneet lapset menettävät suolen nukan ja sairastuvat kaikkeen mahdolliseen ja ovat allergisempia...

Nyt näyttäis olevan päinvastoin. 

[/quote]

Kukaan "imetysfanaatikko" ei täysimetä lastaan 2-vuotiaaksi. Itse taidat olla katkera korvikefanaatikko. Miksei imetystä saisi edistää? Se kun on kiistatta kuitenkin vauvalle parasta.

Vierailija
8/45 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut lapseni 96, 98 ja 00. Kaikkien kolmen aikaan suositus oli 4kk. Tosin minä aloitin jo 2½-3kk. 5kk ikäisenä aloitettiin jo viljat ja lihat.

Vierailija
9/45 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapset ovat teinejä ja silloin on suositus ollut 4kk täysimetystä, kummankaan kohdalla se ei onnistunut, vaan velliä aloitettiin jo hieman aiemmin. Toistaiseksi ei allergioita, perimä kait vaikuttaa vähän enemmän kuin täysimetys?

Vierailija
10/45 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä luonto tietää miten lapsi ruokitaan.

Näin pöllö tekee. Oksentamalla poikasen suuhun. Tässä mallia: https://img.4plebs.org/boards/pol/image/1395/34/1395346850167.gif

Vierailija
11/45 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama kuin tuo kutosen kirjoittaja. Lapset -93, -95 ja -97. Imetyssuositus oli mitä oli, mutta mulla kun maitoa ei tullut kunnolla, niin korvikkeilla mentiin. Perunat kehiin 3 kk iästä ja viljat sitten 5-6 kk iässä, samoin liha.

Vierailija
12/45 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä odotan, koska lopetetaan rasvattoman maidon suositus.

Vierailija
13/45 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 04:35"]

Emt, mutta 19 vuotta sitten jo aloitettiin antamaan 4kk ikäiselle soseita. Joten miksi tämä on nyt "uusi" uutinen?

[/quote]

Nykyäitien lapsuudessa aloitettiin soseet 3 kk:n iässä. Olisko rehellisempää uutisoida, että "palataan vanhaan ohjeistukseen".

Ei taida olla helppoa olla neuvolassa töissä, kun yrittää selittää iltatähteään ruokkivalle äidille, että nämä nyt ovat uusimpien tutkimusten mukaisia suosituksia. Sille äidille kun ovat jo kolmannet tutkimusten mukaan ainoat oikeat ohjeet.

Vierailija
14/45 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 07:01"]

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 04:32"]http://www.hs.fi/kotimaa/a1431831258985   öööö, eikös imetysfanaatikkojen mielestä sen 2-vuotiaksi suunnilleen täysimetyksen pitänyt just olla se juttu, joka vähentää allergioita ja parantaa vastustuskykyä ja aikaisin kiinteitä saaneet lapset menettävät suolen nukan ja sairastuvat kaikkeen mahdolliseen ja ovat allergisempia...   Nyt näyttäis olevan päinvastoin.    [/quote] Kukaan "imetysfanaatikko" ei täysimetä lastaan 2-vuotiaaksi. Itse taidat olla katkera korvikefanaatikko. Miksei imetystä saisi edistää? Se kun on kiistatta kuitenkin vauvalle parasta.

[/quote]

Saa imetystä edistää, kunhan sitä ei tehdä lapsen hyvinvoinnin kustannuksella. Nyt on huomattu että 6 kk täysimetys ei välttämättä olekan se ideaali tapa vauva-ajan ravitsemukseksi ja harkitaan ohjeistusten päivittämistä uuden tiedon mukaiseksi. Imettäähän tuossa uudessakin ohjeistuksessa varmasti saisi vaikka kuinka pitkään, kunhan ei jättäisi + 4 kk ikäistä lasta pelkän rintamaidon varaan. 

Vierailija
15/45 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä aiemmin lapsen elimistö oppii sietämään lisättyä sokeria, glukoosi-fruktoosisiirappia ja kaiken maailman homeenestoaineita, sitä parempi se on maailmantaloudelle.

Vierailija
16/45 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 07:17"]Mä odotan, koska lopetetaan rasvattoman maidon suositus.
[/quote]

Olin kyllä neuvolassa aika hämmästynyt kun siellä sanottiin että lapselle vain rasvatonta maitoa ja siihen voi lisätä rypsiöljyä pullosta, yäk. Rasvaton maito on tosin meillä muutenkin käytössä, mutta älyttömän kuuluinen ehdotus. Pekka Puskan oppien vaikutus on vahva.

Vierailija
17/45 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille kyllä kummankin lapsen kohdalla oli suositus 4kk aloittaa soseet, toinen aloitti jo 2.5-3 kk:n iässä painon takia... Näin siis 2010 vuoden jälkeen

Vierailija
18/45 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän nuorimmainen syntyi vuosi sitten, ja aloitettiin kyllä kiinteät 4kk iässä, kuten muidenkin kanssa. Tiesin kyllä ettei mene tämänhetkisten suositusten mukaan, mutta en minä kaikkea muutakaan niiden mukaan tee.

Vierailija
19/45 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauva meillä syntynyt 2014. Aloitin soseet tasan 5kk iässä, vaikka luovutin äidinmaitoa vielä siinä vaiheessa. Silloin jo julkaistiin aloitusviestin mukaisia tutkimustuloksia ja muutenkin oma järki kehotti niin toimimaan. Lapsi altistettiin ennen 7 kk ikää monipuolisesti eri ravintoaineille, jotka allergisoivat kaukaisempiakin sukulaisia (kyllä, olimme fanaattisia :D)
Imetän yhä pari kertaa vuorokaudessa.
On ollut korvatulehduksia yms riesaa silti.
Neuvolassa ei mielestäni turhan tarkkaan valistettu mistään, 4-6 kk iässä oman harkinnan mukaan sai mielestäni aloittaa ja sitä kyllä kysyttiin, että riittävän monipuolisesti eri ryhmistä riittävän varhain.

Vierailija
20/45 |
18.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten allergia periintyy? Esimerkiksi jos äidillä on paha pähkinäallergia tai vaikka laktoosi intoleranssi?