Uusi suositus harkinnassa: soseita 4 kk ikäiselle allergioiden vähentämiseksi.
http://www.hs.fi/kotimaa/a1431831258985
öööö, eikös imetysfanaatikkojen mielestä sen 2-vuotiaksi suunnilleen täysimetyksen pitänyt just olla se juttu, joka vähentää allergioita ja parantaa vastustuskykyä ja aikaisin kiinteitä saaneet lapset menettävät suolen nukan ja sairastuvat kaikkeen mahdolliseen ja ovat allergisempia...
Nyt näyttäis olevan päinvastoin.
Kommentit (45)
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:18"]Miten allergia periintyy? Esimerkiksi jos äidillä on paha pähkinäallergia tai vaikka laktoosi intoleranssi?
[/quote]
tuon Teemalla näytetyn dokkareita mukaan todennäköisemmin äidiltä kuin isältä. Jos molemmilla allergiaa, 80% todennäköisyys.
-19
No kuka täysjärkinen mistään suosituksista perustaa? Lapselle soseita silloin kun tarve vaatii. Meillä ekan ja tokan kohdalla 90-luvun lopulla suositus oli 4 kk, kolmannella 2000-l alussa 6 kk. Eka oli jatkuvasti nälkäinen ja soseet aloitin 3 kk:n iässä, tokalle tuolloin 4 kk ja kolmas ei kiinteistä perustanut kunnolla kuin vuoden iässä, kokeilut aloitettiin 8 kk iässä, sitä ennen ei huolinut ollenkaan. Kaikki terveitä. Samoin imetyksen kanssa, lopetin jokaisen kohdalla kun lapset itse eivät enää oikein tissistä välittäneet, eka puolitoista vuotta, toka kaksi vuotta ja kolmas 3 v.
Neuvolan suositukset nyt on muuttuneet vähintään kerran vuosikymmenessä ja niillä on samanverran arvoa kuin yleensäkin thl:n roskalla.
Tuohan käy ihan järkeen sen kanssa, että vauvalla on herkkyyskausi kiinteiden opetteluun 4-6kk ikäisenä. Pitkään täysimetetyillä vauvoilla tuntuu usein olevan vaikeuksia kiinteiden aloituksessa ja epäilen syyksi juuri tuota, että herkkyyskausi on ehtinyt mennä ohi,
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 07:01"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 04:32"]http://www.hs.fi/kotimaa/a1431831258985 öööö, eikös imetysfanaatikkojen mielestä sen 2-vuotiaksi suunnilleen täysimetyksen pitänyt just olla se juttu, joka vähentää allergioita ja parantaa vastustuskykyä ja aikaisin kiinteitä saaneet lapset menettävät suolen nukan ja sairastuvat kaikkeen mahdolliseen ja ovat allergisempia... Nyt näyttäis olevan päinvastoin. [/quote] Kukaan "imetysfanaatikko" ei täysimetä lastaan 2-vuotiaaksi. Itse taidat olla katkera korvikefanaatikko. Miksei imetystä saisi edistää? Se kun on kiistatta kuitenkin vauvalle parasta.
[/quote]
Miksi ei imetä? Sehän on WHO:n suositus. Näin imetysfanaatikkoja lainatakseni.
Mä täysimetin mun poikaa 7 kk. Nyt alapeukuttaan tätä!
Miten neuvolassa suhtaudutaan jos ei juuri suosituksia noudata? Kuukauden päästä syntyy esikoinen ja olen jo jonkun aikaa ihmetellyt mm rasvatonta maitoa ja muita juttuja, haluaisin tehdä toisin.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:14"]Meidän nuorimmainen syntyi vuosi sitten, ja aloitettiin kyllä kiinteät 4kk iässä, kuten muidenkin kanssa. Tiesin kyllä ettei mene tämänhetkisten suositusten mukaan, mutta en minä kaikkea muutakaan niiden mukaan tee.
[/quote]
Meillä on samanikäinen lapsi ja aloitimme myös kiinteät 4kk iässä, mutta tämä oli kyllä meidän neuvolan suositus? Minä olin ihan siinä luulossa että on nykyinen suositus. Eikä meillä mitään erityistä syytä ollut että kiinteät olisi pitänyt aloittaa aikaisemmin.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:26"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 07:01"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 04:32"]http://www.hs.fi/kotimaa/a1431831258985 öööö, eikös imetysfanaatikkojen mielestä sen 2-vuotiaksi suunnilleen täysimetyksen pitänyt just olla se juttu, joka vähentää allergioita ja parantaa vastustuskykyä ja aikaisin kiinteitä saaneet lapset menettävät suolen nukan ja sairastuvat kaikkeen mahdolliseen ja ovat allergisempia... Nyt näyttäis olevan päinvastoin. [/quote] Kukaan "imetysfanaatikko" ei täysimetä lastaan 2-vuotiaaksi. Itse taidat olla katkera korvikefanaatikko. Miksei imetystä saisi edistää? Se kun on kiistatta kuitenkin vauvalle parasta.
[/quote]
[/quote]
No ei ole WHO:n ohjeistus TÄYSimettää 2)vuotiasta, vaan osittaisimettää!!! Täysimetys tarkoittaa, että lapsi saa ainoastaan äidinmaitoa.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:26"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 07:01"]
[/quote]
[/quote]
Eikä ole. WHO suosittaa täysimetystä pulivuotiaaksi ja sitten sose ym. ruuat imetyksen ohella kaksivuotiaaksi.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:22"]
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:18"]Miten allergia periintyy? Esimerkiksi jos äidillä on paha pähkinäallergia tai vaikka laktoosi intoleranssi? [/quote] tuon Teemalla näytetyn dokkareita mukaan todennäköisemmin äidiltä kuin isältä. Jos molemmilla allergiaa, 80% todennäköisyys. -19
[/quote]
Täytyypä kaivaa tuo dokkari ja katsoa! Mun lapset ovat identtiset kaksoset ja heistä enemmän imetetyllä on eräs vakava ruoka-aineallergia. Ois kiinnostavaa tietää mistä tuo johtuu; lapset ovat kuitenkin perimältään toistensa kopiot ja elinolosuhteetkin ovat olleet samanlaiset.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:29"]
Miten neuvolassa suhtaudutaan jos ei juuri suosituksia noudata? Kuukauden päästä syntyy esikoinen ja olen jo jonkun aikaa ihmetellyt mm rasvatonta maitoa ja muita juttuja, haluaisin tehdä toisin.
[/quote]No ei ne paljon mitään sanoneet ainakaan mulle. Jotain mainoslehtisiä antoivat mukaan, joista voi lukea "oikeasta ravitsemuksesta". Mitä sillä on väliä mitä sanovat? Nehän on vaan suosituksia, jotka nyt sattuu olemaan muotia ja tunnetusti muoti muuttuu eikä niitä ole mikään pakko seurata, näin se muutenkin on: eihän lääkärikään oikeasti määrää mitään lääkkeitä, ne on suosituksia, joista voi itse päättää noudattaako vai ei. Ei täällä sentään vielä ole mitään pakkoa näiden juttujen suhteen, monet kyllä luulee että on.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:29"][quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 08:14"]Meidän nuorimmainen syntyi vuosi sitten, ja aloitettiin kyllä kiinteät 4kk iässä, kuten muidenkin kanssa. Tiesin kyllä ettei mene tämänhetkisten suositusten mukaan, mutta en minä kaikkea muutakaan niiden mukaan tee.
[/quote]
Meillä on samanikäinen lapsi ja aloitimme myös kiinteät 4kk iässä, mutta tämä oli kyllä meidän neuvolan suositus? Minä olin ihan siinä luulossa että on nykyinen suositus. Eikä meillä mitään erityistä syytä ollut että kiinteät olisi pitänyt aloittaa aikaisemmin.
[/quote]
Meillä myös syntyi vuosi sitten, neuvolassa sanottiin että ihan hyvin voi aloittaa vaikka virallinen suositus on 6kk, mutta 4 silti yleisin. Siihen asti olin luullut että virallinenkin on se 4kk.
Meillä onneksi neuvolantäti on vanhempi nainen joka ei mistään suosituksista hirveän fanaattisesti puhu. 4 kk neuvolassa kysyi vaan onko vielä tarvinut aloittaa kiinteitä ja antoi mukaan pari neuvoa kiinteiden aloituksen suhteen, ei maininnutkaan että 6 kuukauteen asti pitäisi odottaa eikä toki käskenytkään jo aloittamaan. Sama ollut aina 'määräyksien' suhteen, esim. raskausajan syömisistä, taisi sanoa että isoja haukia ei kannata syödä ja maksaa jos syö niin maltilla. Ja nämä neuvolakäynnit parin vuoden sisällä.
Ei mulla olis edes riittäny maito 6kk täysimetykseen. Ei kyllä ole tiedossa mitään allergioita kenelläkään lapsista, ei tosin mulla eikä miehelläkään. Sisko on täysimettäny 6-7kk, eikä niidenkään lapsilla ole allergioita. Ainoa ero siinä, että meidän lapset on syöneet mielellään kiinteitä ja ovat uteliaita uusien makujen suhteen isompanakin..
Suositus on koko ajan ollut, että lisäruoat aloitetaan 4-6kk iässä.
Totta on, että monella 6kk täysimetetyllä saattaa soseiden aloitus olla aika takkuista. Silti täysimetin esikoista 6kk ja kahta seuraavaa n. 5,5kk.
T. Th neuvolasta
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 04:35"]
Emt, mutta 19 vuotta sitten jo aloitettiin antamaan 4kk ikäiselle soseita. Joten miksi tämä on nyt "uusi" uutinen?
[/quote]
Sama mutta paria kuukautta vaille 18 vuotta sitten toimimme juuri näin :D jännää.
Mulla on 3 kk ikäinen vauva. Neuvolassa sanoivat viime viikolla, että soseiden maistelun saa aloittaa 4kk iässä. Teelusikallinen pAri kertaa päivässä. Maidon pitää olla pääasiallinen ja varsinainen ravinto 6kk ikään asti. Näin ajattelin tehdä.
Minulla on todella allerginen 8kk ikäinen vauva ja uskon tämän tulevan minun puolelta perinnöllisenä. Lapsi alkoi jo alle kuukauden ikäisenä iho-oireilla todella pahasti, ohi oli niin huonona että kudosnestettä vain tihkui läpi. Tällöin lääkärissä käydessä mietittiin vielä mitä tehdään, mutta 2kk iässä lääkäri käski lopettaa imetyksen ja korvikkeen annon (minulta ei tullut tarpeeksi maitoa lapsen tarpeeseen nähden) ja siirryimme käyttämään apteekin maitoproteiinitonta korviketta ja lapsen iho parani samantien lähes kokonaan. Todettiin myös pahasti atooppiseksi ja lääkärin suosituksesta mentiin 5kk ikäiseksi pelkällä apteekin korvikkeella, että iho saisi levätä. Mitään ongelmaa mahan kanssa ei ole ollut koko aikana. 5kk ikäisenä aloitettiin kiinteiden kokeilu ja tähän päivään mennessä ei ole löytynyt mitään muuta sopivaa ruoka-ainetta kuin riisi ja luumu sekä possunliha. Pahimmat reaktiot on saatu mm perunasta ja maissista sekä päärynästä. Ja monia muita on siis myös kokeiltu. Tämä on lapselle ja iholle äärimmäisen raskasta, koska aina kun kokeillaan uusi ruoka-aine hän saa voimakkaan reaktion, iho on rikki ja raapia tekisi mieli koko ajan, annetaan ataraxia parina yönä, rasvataan vähintään viisi päivää kortisonein jne että saadaan reaktio laantumaan ja muutama päivä rauhassa ja sama rumba alkaa alusta. Nyt päätetty lääkärin kanssa, että pidetään ainakin kuukauden paussi kokeiluissa, että iho saisi levätä. Vauva on todella pirteä ja iloinen ja muuten todella terve ja hyvin kehittynyt. Imetys ei olisi kohdallani onnistunut jatkossakaan, koska lapsi on niin allerginen kaikelle. Mutta meillä pärjäsi tuolla apteekin korvikkeella oikein hyvin 5kk ikään asti. Tämä siis minun puolella vahvana, allergiat. Meidän vauva on ihan kuin pikkuveljeni aikanaan. Itse olen allerginen monille ruoka-aineille, mutta en läheskään näin pahasti. Uskon siis voimakkaasti geeneihin tässä asiassa.
Imetin kaksivuotiaaksi esikoista mutta aloitimme maistelut jo 4kk iässä. Ravinnollisesti mitään merkitystä noilla lusikallisilla. Neuvolan ohjeet on mitä on.
Ei neuvola tietääkseni painosta täysimetysmään 6 kk eihän siellä painosteta 2 kk osittaisimetykseenkään!
suositukset muuttuvat jatkuvasti ja tutkimustulokset ovat vain tilastollisia, yksilön tasolla voi vain yrittää tehdä parhaansa ja silti voi käydä allergioiden suhteen miten vaan.
Katsotteko muuten YLE Teemalta sitä allergiadokkaria, on varmaan yhä Areenassa. Mielenkiintoinen!