Mitkä piirteet omissa vanhemmissa ärsyttää?
Mua on näin 30+ ikäisenä alkanut ärsyttävää, kun omilla vanhemmilla on tapana jättää kaikki asiat viime tippaan, olipa kyse sitten kylään/juhliin lähdöstä tai vaikka jouluvalmisteluista.
Tämä tuli tänään mieleeni, kun meillä on tulossa sukulaistytön yo-juhlat. Asutaan vanhempieni kanssa samalla paikkakunnalla ja oli tarkoitus, että lähdetään samalla kyydillä, kun matkaa on kuitenkin reilu 400 km. Tarkoitus olisi myös yöpyä hotellissa. Juhliin osallistumisesta pyydettiin ilmoittamaan 19.5. mennessä. Sovittiin äidin kanssa viikko sitten, että äiti ilmoittaa mulle tänä viikonloppuna, että ovatko he ylipäätään lähdössä juhliin ja minä ilmoitan sitten eteenpäin ja varaan hotellin.
No eipä ole kuulunut mitään. Olisin toki itsekin voinut soittaa ja kysyä, mutta meillä ollut viikonloppuvieraita ja asia ei nyt ihan päällimmäisenä mielessä kuitenkaan.
Kommentit (25)
Isäni kanssa en ole ollut missään tekemisissä vuosiin, mutta äitini... Valehtelematta äitini on yksi tyhmimmistä koskaan tapaamistani ihmisistä. Yleissivistyksen puute, kouluttamattomuus ja hänen arvomaailmansa tekevät hänestä stereotyyppisen "elämäm koululaisen". Työskentelee ruokakaupassa (onneksi ei sentään käy sossun luukulla), rahat aina lopussa ja itkee minulle puhelimessa asian tiimoilta, vaikka itse voisi elää säästeliäämmin ja suunnitella, mihin rahansa käyttää.
Minulta ei heru enää tippaakaan sympatiaa tai taloudellista tukea hänelle. Olen niin monta kertaa omin silmin nähnyt, kun hänelle lainaamani rahat menevät kaikkeen muuhun kuin olisi ollut tarkoitus.Reilu vuosi sitten hän lainasi yhteensä 400€ minulta ja siskoltani, jotta saisi " laskut ja vuokran maksettua ennen eräpäivää." No, niillä rahoilla hän meni ja osti itselleen uuden SOHVAN, kun oli kuulemma pakko saada, kun oli tarjouksella. Voitte vain arvata, onko hän maksanut summaa takaisin.
Lisäksi hän on aina ollut katkera minun ja pikkusiskoni koulutustaustasta sekä siitä, että pääsimme opiskelemaan aloille, joiden parissa halusimmekin työskennellä.
Äidin tapa ylireagoida suuttuessaan tai loukkaantuessaan. Tulee helposti ladelleeksi ihan järjettömiä uhkauksia tai vaatimuksia, tyyliin "ei sitten ikinä tehdä näin, nyt sitten kaikki tekee näin, ollaan sitten kaikki ilman..." Äiti lauhtuu kyllä nopeasti, mutta lapsena noiden kimmahdusten aikana tuli kyllä vetäydyttyä peräkamariin ja oltua hissun kissun, ellei itse ollut syypää. Nyt vanhempana kun harvemmin käy kotona, ei näihin myrskyihin enää usein ajaudu.
Isä rakastaa puhumista ja saattaa jaaritella jostain työasioista tai veljen futisjoukkueesta vaikka kuinka kauan. Siinä sitten kuuntelee, kun ei keskustelua ehdi ohjaamaan muillekaan urille.
[quote author="Vierailija" time="18.05.2015 klo 00:10"]Äiti kailottaa kovalla äänellään julkisilla paikoilla. Ei ole mikään penaalin terävin kynä, joten saman asian saa selostaa monta kertaa ja vääntää välillä rautalangasta, ennen kuin ymmärtää. Juoruaa ja kertoo työasioitaan vapaa-ajalla (sellaisiakin, joista olisi vaitiolovelvollinen). Saattaa esim. lenkiltä kotiin tullessaan ilmoittaa, että "tulin". Jos kukaan ei reagoi, jää toistamaan "Tulin! Tulin! Tulin! Tulin! Tulin! Tulin! " ikuisiksi ajoiksi, ennen kuin joku vastaa jotakin. On helvetin utelias. Jos mainitsen puheessani jonkun ihmisen, niin äiti takertuu siihen ja kyselee ko. ihmisestä kaiken siviilisäädystä suunnilleen kengän kokoon. Ärsyttää edes vastailla, koska mielestäni kavereitteni asiat ja elämäntilanteet eivät äidille kuulu. Välillä ärähdän aika tylystikin, että ei ole oleellista kertomani jutun kannalta tietää, seurusteleeko Maija vai ei ja että minkä nimiset vanhemmat hänellä on.
Isässä ärsyttää se, että hän on niin hiljainen. Ei siinä muuten mitään vikaa ole, mutta esim. jos hänelle kertoo jonkun asian, ei hän välttämättä kommentoi mitään, jolloin saa miettiä, kuuliko hän edes. Joskus vastauksena on korkeintaan tylyn kuuloinen "jaa". Olen tullut tulokseen, ettei isää välttämättä kiinnosta asiani, joten mieluiten puhun äidin kanssa. Vaikka sitten joudunkin kyselytulvan uhriksi, mutta kiinnostaapa edes. :D
Molemmissa ärsyttää tietty sivistymättömyys. Ei sillä että itsekään olisin kauhean sivistynyt, vaan ihan tavallinen pieneltä kylältä lähtöisin oleva juntti, mutta vanhemmista se paistaa vielä enemmän. :D
[/quote]
Siis toki he ovat pääosin ihania, mutta ärsyttäviä juttujahan tässä haettiin. Aika hyvät vanhemmat oon kuitenkin saanut.
Nyt ollaan niin hyvää vanhempaa että. Ymmärretään muiden ikätovereiden murrosikäisiä lapsenlapsia. Omien lasten murrosikä meni äidiltäni ihan täysillä ottelemalla murrosikäisten kanssa ihan lasten tasolla. Omia lapsenlapsiaan ei ymmärretä, mutta muiden kyllä. Aina häirinnyt negatiivinen asennoituminen vanhimpaan lapseeni.
Sekä äiti että isä ovat rakkaita mutta toki heillä on omia hassuja tapoja. Isälleni myöhästyminen on perisynti. Enempi leikkais kätensä pois voiveitsellä, kun riskeerais myöhästymistä. Tämän takia olemme aina kaikkialla super ajoissa. Esimerkki: lento lähtee klo 13, kentällä pitää olla lähtöselvitystä varten klo 11:30, sinne kestää tunti ajaa. Isäni vaatii, että lähdemme klo 8 aamulla. Ja silloinkin on klo 7:30 saamassa sydänkohtausta, kun emme ole vieläkään eteisessä. Vieläkin naurattaa se hössötys ja PANIIKKI. No, helppo ratkaista. En enää suostu siihen, että isä kuljettaisi meitä mihinkään. Helpompi näin, ketään ei stressaa ja saa rauhassa lähteä :)
Ps: on vankat lapsuudenmuistot, kun istuttiin autossa tunti tai puolitoista, kun kyläiltiin. Ajoissa piti aina lähteä mutta sitten oltiin AINA liian aikasessa ja piti odottaa autossa.